Visa fullständig version : Träna utan vilodagar?
TrainInsane
2012-07-30, 12:11
Är det några här som tränar varje dag? Får ni bra resultat? Hur ser era pass och splittar ut?
Jag har testat detta men tycker mig inte märka några bra resultat trots ett halvår av träning med denna frekvens. Har mest kört högrepsträning med rätt mycket set och tappat i styrka.
Känns som muskelmassan blir o genuin på nåt konstigt sätt, "luftig" och dålig. :D
Vad är era erfarenheter? Kollar man runt på gym, både polare och framgångsrika athleter verkar de köra stenhårt när de väl tränar och sedan en del vilodagar, och max 1 gång i veckan varje muskelgrupp då.
TrainInsane
2012-07-30, 12:13
Tungt 4-10 reps, 1 gång i veckan per muskelgrupp, högt tempo, mycket fail och endel forced reps... sedan vila ordentligt.
Typ som nån kort variant av nerträning? Träna sönder sig och sedan vila en vecka den muskeln. Dom som tränar så verkar göra dom bästa ökningarna i min omgivning!
ARMSTARK
2012-07-30, 12:51
Du svara ju på din egen fråga. Högrep varje dag, inga resultat. Gör som dina polare istället.
TorbjornFred
2012-07-30, 13:46
Jag tränar varje dag och jag utvecklas fint tycker jag själv iaf.
Jag kör aldrig mer än 6reps utan istället tyngre vikter och minst 50% av tiden går till basövningar såsom bänkpress, marklyft, knäböj, militärpress och chins. på basövningarna siktar jag 2-6 reps och 5-7 set med ökande vikter hela tiden.
minst 2 minuter vila mellan varje set, säkert 3-4 om det är riktigt tunga lyft
Är det några här som tränar varje dag? Får ni bra resultat? Hur ser era pass och splittar ut?
Jag har testat detta men tycker mig inte märka några bra resultat trots ett halvår av träning med denna frekvens. Har mest kört högrepsträning med rätt mycket set och tappat i styrka.
Känns som muskelmassan blir o genuin på nåt konstigt sätt, "luftig" och dålig. :D
Vad är era erfarenheter? Kollar man runt på gym, både polare och framgångsrika athleter verkar de köra stenhårt när de väl tränar och sedan en del vilodagar, och max 1 gång i veckan varje muskelgrupp då.
Jag tränar varje dag eller flera gånger per dag, som mest 3ggr.
Dock aldrig mer styrketräning än 5ggr/vecka.
smeander
2012-07-30, 15:33
Kör minst en gång om dagen, som mest två vilodagar i månaden men oftast ingen. Funkar kanon och vill träna minst en gång om dagen, hatar vilodagar! Nu har jag slappat rejält senaste tiden och vilat 3-4 dagar bara i juli, men jobbar 6-7dagar i veckan och ska flytta snart så mycket att stå i!
Sent from a cordless device.
Nyfiken på er som tränar varje dag, skulle gärna vilja veta mer om HUR ni tränar.
Är det bara styrka/kondis eller både och?
Kör ni helkropp, halvkropp, 3/4/5-split etc?
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 16:05
Kan garantera dig att mer inte är bättre, speciellt inte om du tänker göra svintungt och svinhög volym varje dag. Det enda du kommer göra är att slita ut dig själv. Håll dig till en 3 dagar on 1 day off split eller 4 split eller dylikt med minst 1 dag vila i veckan helst 2 så är du på säker mark.
Fishtank
2012-07-30, 16:06
Rullande 3split här.
Funkar perfekt och vilar bara ibland då man känner sig väldigt slö.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Eddie Vedder
2012-07-30, 16:13
Nyfiken på er som tränar varje dag, skulle gärna vilja veta mer om HUR ni tränar.
Båda. Styrketräning två eller tre dagar i rad och sedan en dag med kondition däremellan. Jag går aldrig hårt på båda samtidigt utan har den ena som komplement till den andra. I nuläget är det bara korta joggingpass med ambitionen att upprätthålla en okej nivå men styrketräningen är hårdare och med ambitionen att gå framåt.
benaciii
2012-07-30, 16:15
Vill man kan man köra en 6split ( 1muskelgrupp varje dag i stort sett) Detta kommer jag att prova inom snar framtid.
Mest nyfiken att se hur mycket andra orkar med. Har över sommaren kört rullande 3 split utan vilodagar ibland, och nu precis kört 4 halvkroppspass på raken, vilar idag. Känner själv att jag kan och orkar träna ofta, men å andra sidan är det frågan om det resultat jag eftertraktar infinner sig utan vila. :)
TrainInsane
2012-07-30, 17:17
Visst funkar det att träna varje dag med många set och reps, men frågan är om de bygger så himla bra? Styrkemässigt kan de vara bra med rätt hög frekvens ibland.
Men de i min närhet som kör en 4-split, max 5-split i veckan och kör igenom kroppen hårt 1 gång ökar riktigt bra, inga små ökningar.... de vilar en del också, känns som mina muskler inte hinner utvecklas med lite vila, inte så mycket som de skulle kunna göra!
TorbjornFred
2012-07-30, 17:18
Kan garantera dig att mer inte är bättre, speciellt inte om du tänker göra svintungt och svinhög volym varje dag. Det enda du kommer göra är att slita ut dig själv. Håll dig till en 3 dagar on 1 day off split eller 4 split eller dylikt med minst 1 dag vila i veckan helst 2 så är du på säker mark.
NU vill jag ju inte vara den som är den men det finns ganska bra med exempel på folk som inte tar vilodagar så att du kan garantera det tycker jag låter lite väl extremt...
Jag säger inte att jag tror det funkar att köra helkropp stenhårt varenda dag eller ben varenda dag men delar man upp det i 3-5pass så går det nog alldeles utmärkt. Om man dessutom räknar i kondition till passen så är jag övertygad om att man kan träna varenda dag om man sköter om sig själv runt om träningen och tränar smart med perioder av vad man fokuserar på.
TrainInsane
2012-07-30, 17:19
Men visst kör man en muskel per dag funkar de nog fint, men när frekvensen börjar bli riktigt hög också verkar de gå så där...
Hade en period i min "karriär" där jag tränade en tresplit tungt utan vilodagar, ökade som fan, mest i bröst/rygg/ben, åt som en häst men sen tog de emot efter 7 veckor ungefär och jag tog de lugnt nån vecka!
King Grub har inte vilat sen 80-talet. Borde vara en bra referens?
TrainInsane
2012-07-30, 17:26
King Grub har inte vilat sen 80-talet. Borde vara en bra referens?
Jo men har han ökat bra? Han har väl tränat länge? De som kör tungt och riktigt nöter skiten ur sig och sedan vilar ordentligt verkar vara de som växer bäst.
Funderar på slopa denna pumpträning varje dag och gå på ett tungt schema med 4-5 pass i veckan max, där man kör ordentligt hårt, och många set fail.
Som jag tränar nu känns de som musklerna blir o genuina på nåt konstigt vis. :D
Förut trodde jag alltid att mer var bättre, men börjar tvivla nu. Men äter man mycket så går nog det mesta dock!
Om du inte kör skiten ur dig varje pass så behöver du inte vila. Ett misstag många nybörjare gjort är att stå på gymmet i 3 timmar och döda sig själva....då blir vilan betydligt viktigare.
simper02
2012-07-30, 17:33
Jag tränar 1 gång varje dag minst, ofta 2. upplever inga problem volymen och styrkan har ökat väldigt mycket. Jag går ut förfullt ungefär 75% av passen.
en genomsnitts vecka kan se ut så här. jag kör inga splittar eller liknande går helt på känsla och tränar musklerna som känns utvilade.
måndag
styrka x2
tisdag
fotboll
onsdag
styrka x2
torsdag
fottboll
fredag
styrka x2
Lördag
styrka
söndag
kondition
styrka
TrainInsane
2012-07-30, 17:35
Om du inte kör skiten ur dig varje pass så behöver du inte vila. Ett misstag många nybörjare gjort är att stå på gymmet i 3 timmar och döda sig själva....då blir vilan betydligt viktigare.
När jag säger att man ska ta ut sig menar jag så effektivt som möjligt, typ på 90min.
Tungt och intensivt, många set, lite fail, någon forced reps etc.... och sedan vila minst 5-6 dagar innan man kör om samma muskel.
För tränar man musklerna med rätt hög frekvens med väldigt få vilodagar, måste man ju köra lättsammare pass... för mig ger de inte så mycket!
smeander
2012-07-30, 17:48
För tillfället:
Axlar/mage
Ben/vader
Bröst/triceps/mage
Rygg/Biceps ibland vader
Börja om
Ibland intervallträning på kvällen, kör gym på morgonen.
Sent from a cordless device.
Båda. Styrketräning två eller tre dagar i rad och sedan en dag med kondition däremellan. Jag går aldrig hårt på båda samtidigt utan har den ena som komplement till den andra. I nuläget är det bara korta joggingpass med ambitionen att upprätthålla en okej nivå men styrketräningen är hårdare och med ambitionen att gå framåt.
Det är nog A och O om man ska träna varje dag och kombinera styrketräning med konditionsträning.
För övrigt har jag tränat kring 6 dagar i veckan tidigare i år fram tills nu då jag lagt in fler vilodagar och kör "bara" 4-5 dagar i veckan. Mer träning är inte bättre, särskilt inte om man tränar tung styrketräning då hela kroppen behöver vila någon gång. Dessutom ökar jag bättre med lite mer vila.
Dessutom kan man hålla i åtanke att fastande träning, träning till failure osv är en annan femma än att lattja på bekväma vikter. Och kräver mer återhämtning.
lillgrabben1
2012-07-30, 20:23
Jag har tränat 9 dagar i sträck nu och vikterna ökar fortfarande. När jag känner mig slö i kroppen eller när jag känner att CNS behöver vilas så slänger jag in en vilodag annars kör jag på!
Jag har tränat 9 dagar i sträck nu och vikterna ökar fortfarande. När jag känner mig slö i kroppen eller när jag känner att CNS behöver vilas så slänger jag in en vilodag annars kör jag på!
This
Kör 4 split, ingen vila*flex*
Jag har kört en rullande 4split i över 2 månader utan vilodagar
Bröst
Ben, mage
Axlar, triceps
Rygg, biceps
16-20 set per muskelgrupp, något färre på armarna 8-10set kanske.. Håller repsen runt 8-10..
Det har aldrig gått bättre att träna än vad det gör just nu, får bra resultat.. Jagar iofs fortfarande gamla vikter, så muskelminne kan vara en faktor.
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 20:36
NU vill jag ju inte vara den som är den men det finns ganska bra med exempel på folk som inte tar vilodagar så att du kan garantera det tycker jag låter lite väl extremt...
Jag säger inte att jag tror det funkar att köra helkropp stenhårt varenda dag eller ben varenda dag men delar man upp det i 3-5pass så går det nog alldeles utmärkt. Om man dessutom räknar i kondition till passen så är jag övertygad om att man kan träna varenda dag om man sköter om sig själv runt om träningen och tränar smart med perioder av vad man fokuserar på.
Tyvärr, när du tränar bygger du upp båda trötthet, och du bygger upp volym/styrka/kondition om du tränar utan vila så bygger du upp så pass mycket trötthet att förr eller senare blir du utbränd, det kanske är mentalt, det kanske är fysiskt men det är svårt att hålla ett schema där man tränar varenda dag utan att det sliter på dig. Och du behöver inte ens bli utbränd, om du tar få vilodagar så kommer aldrig dina pass vara riktigt 100%.
Men jag kan ha fel vad vet jag, det här är bara vad som är logiskt. Du får gå emot logiken och pröva, och personliga anekdokter ger inget slags evidens. Vad säger att dom inte skulle öka bra/ännu bättre med en 4 split med 4 dagar träna en dag vila?
Tyvärr, när du tränar bygger du upp båda trötthet, och du bygger upp volym/styrka/kondition om du tränar utan vila så bygger du upp så pass mycket trötthet att förr eller senare blir du utbränd, det kanske är mentalt, det kanske är fysiskt men det är svårt att hålla ett schema där man tränar varenda dag utan att det sliter på dig. Och du behöver inte ens bli utbränd, om du tar få vilodagar så kommer aldrig dina pass vara riktigt 100%.
Men jag kan ha fel vad vet jag, det här är bara vad som är logiskt. Du får gå emot logiken och pröva, och personliga anekdokter ger inget slags evidens. Vad säger att dom inte skulle öka bra/ännu bättre med en 4 split med 4 dagar träna en dag vila?
Jag tycker att du stirrar dig blind på frekvensen nu, det finns mer att beakta. Jag tror att man mycket väl kan träna med få eller inga vilodagar utan att bränna ut sig om man håller volymen och intensiteten på rätt nivå. Den totala volymen sett över veckor, månader etc tror jag är intressantare än hur ofta man tränar. Varje pass behöver heller inte vara lika hårt utan man kan t.ex ha 1-2 hårda pass på en vecka medan resten av passen är ganska lätta.
Det finns sätt att få det att funka om man nödvändigtvis vill träna varje dag.
Varför måste passen vara 100% förresten? 100% av vad?
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 21:09
Jag tycker att du stirrar dig blind på frekvensen nu, det finns mer att beakta. Jag tror att man mycket väl kan träna med få eller inga vilodagar utan att bränna ut sig om man håller volymen och intensiteten på rätt nivå. Den totala volymen sett över veckor, månader etc tror jag är intressantare än hur ofta man tränar. Varje pass behöver heller inte vara lika hårt utan man kan t.ex ha 1-2 hårda pass på en vecka medan resten av passen är ganska lätta.
Det finns sätt att få det att funka om man nödvändigtvis vill träna varje dag.
Varför måste passen vara 100% förresten? 100% av vad?
Då bygger man upp lite styrka/kondition/volym och lite tröttet. Klart man kan ha ett tungt pass och ett lätt pass för en muskelgrupp per vecka. Men att bara konstant mangla på, är tröttsamt. Kanske inte fysikt men mentalt, moralen sjunker och tillslut tar det stopp. Kanske då man tar en vilodag men ändå, förstår inte varför man skulle träna utan vilodagar. Ge mig några bra argument och fördelar så köper jag det. 100% menar jag att man utnyttjar sin maximala kapacitet och ger allt.
Allt jag skriver är dock utan någon erfarenhet det är blott logiken jag använder.
Allt jag skriver är dock utan någon erfarenhet det är blott logiken jag använder.
This :)
Robbmeister
2012-07-30, 21:26
Jag kör 3-split just som ser ut så här:
Pass 1: bröst, axlar, triceps.
Pass 2: rygg, biceps
Pass 3: Ben, mage
Det blir kring 20-25 set rygg och bröst varje pass och på benen blir det kring 10 set fram och lika många på baksidan. Sen slänger jag ibland in vadpass och annat sånt skoj utöver det här :)
Har kört så i 2-3 månader och hitills har det funkat över förväntan.
Mr.Sjöborg
2012-07-30, 22:19
Allt jag skriver är dock utan någon erfarenhet
De verkar ganska genomgående för många av dina utlåtanden
Att träna utan vilodagar och öka fungerar alldeles utmärkt, men de gäller att ha ett smart upplägg för träningen och kosten.
Sen tror jag definitivt inte att det är optimalt vare sig du tränar för hypertrofi eller styrka. Däremot är det sjukt roligt:)
Då bygger man upp lite styrka/kondition/volym och lite tröttet.
Här har jag svårt att förstå dig. Menar du att man bygger mindre styrka om man tränar ofta än om man tränar färre och "hårdare" pass? Det finns rätt många exempel som talar emot det, t.ex Carl Yngvar Christensen.
Klart man kan ha ett tungt pass och ett lätt pass för en muskelgrupp per vecka. Men att bara konstant mangla på, är tröttsamt. Kanske inte fysikt men mentalt, moralen sjunker och tillslut tar det stopp.
Vad man klarar mentalt är högst individuellt skulle jag säga.
Kanske då man tar en vilodag men ändå, förstår inte varför man skulle träna utan vilodagar.
Alltså, vilodagar tar nog de flesta förr eller senare eftersom livet tenderar att lägga sig i ens träning med jämna mellanrum. Förr eller senare händer något som gör att du inte kan träna just den dagen.
Periodisering är en annan grej som känns relevant för diskussionen. Periodisering är bra, det förhindrar att man - som du uttryckte det - bara manglar på. Kanske man väljer att skippa vilodagar en period, flera perioder eller whatever men hursomhelst är det bra att ha ett långsiktigare tänk över sin träning.
Ge mig några bra argument och fördelar så köper jag det.
Nu har jag aldrig sagt att det skulle vara optimalt att träna varje dag, jag har inte tillräckligt med kunskap för att säga något sådant (fan vet om någon har det). Det jag har sagt är att man skulle kunna göra det utan att bränna ut sig och förmodligen med rätt goda resultat om man gör det på ett vettigt sätt. Vad man sedan har för anledning till att göra det är en annan femma. Anledningar till att träna ofta skulle kunna vara att man har begränsad tid till träning och därför hellre tränar korta pass ofta än färre och längre, att man helt enkelt gillar att träna eller kanske rentav att man tror sig få bättre resultat. Det finns ett visst underlag för att högfrekvent träning skulle vara bra, läs: http://www.styrkeloft.no/nyheter/frekvensprosjektet/1437-resultater-fra-frekvensprosjektet
Fortfarande troligtvis inte tillräckligt för att dra alltför stora slutsatser men alltid något. Förövrigt är det ju inte helt ovanligt att tyngdlyftare tränar mer eller mindre varje dag, ibland rentav flera pass om dagen. Även gymnaster och vissa andra idrottare kan lägga otroligt mycket tid på förhållandevis krävande träning.
Lite mer läsning: http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/training-articles/5857-train-everyday
100% menar jag att man utnyttjar sin maximala kapacitet och ger allt.
100% av dagsformen kan man alltid ge, men det är inte alltid nödvändigt. 100% av vad man klarar toppad och under optimala förutsättningar är något helt annat, men det är inte realistiskt att förvänta sig varje pass. Beroende på hur ens träning är utformad så är det inte alls säkert att man behöver lyfta nära sin maximala kapacitet speciellt ofta.
Jag tycker att du fäster ologiskt mycket uppmärksamhet vid en enskild parameter när det finns flera som är minst lika viktiga.
krubkungen
2012-07-30, 22:33
Man kan ju slänga in genomblödnings pass ifall man känner att man har mycket träningsvärk etc. Bara gå till gymmet för att få en skön pump/tryck i musklerna utan att tänka att man ska "prestera" något.
Man kan ju slänga in genomblödnings pass ifall man känner att man har mycket träningsvärk etc. Bara gå till gymmet för att få en skön pump/tryck i musklerna utan att tänka att man ska "prestera" något.
Genomblödningspass kan rentav snabba upp återhämtningen inför kommande tunga pass. :)
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 22:40
Vet att CyC tränar med hög frekvens och tränar olika sorters bänkpress 5 dagar i veckan, vilket många andra styrkelyftare också gör. Och det funkar finemang för dom. Men man kan inte applicera någon som är tungt erfaren och väldigt stryktåligs schema på en nybörjare, eller till och med någon som tränat i 2-3 år. Hur ofta ser du någon som vill lära sig springa snabbt använda sig av Usain Bolts träningscheman? Aldrig, vi skulle kolavippat på direkten.
Vet att CyC tränar med hög frekvens och tränar olika sorters bänkpress 5 dagar i veckan, vilket många andra styrkelyftare också gör. Och det funkar finemang för dom. Men man kan inte applicera någon som är tungt erfaren och väldigt stryktåligs schema på en nybörjare, eller till och med någon som tränat i 2-3 år. Hur ofta ser du någon som vill lära sig springa snabbt använda sig av Usain Bolts träningscheman? Aldrig, vi skulle kolavippat på direkten.
Men vem har föreslagit det då? Givetvis ska man inte kasta sig in i daglig träning om man är otränad, precis som att man inte ska börja med 3-4 tunga markpass per vecka om man aldrig har tränat marklyft förr. Det känns som om du griper efter halmstrån nu och argumenterar emot saker som aldrig har skrivits.
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 22:48
Men vem har föreslagit det då? Givetvis ska man inte kasta sig in i daglig träning om man är otränad, precis som att man inte ska börja med 3-4 tunga markpass per vecka om man aldrig har tränat marklyft förr. Det känns som om du griper efter halmstrån nu och argumenterar emot saker som aldrig har skrivits.
Se trainInsanes inlägg.
Mr.Sjöborg
2012-07-30, 22:55
Se trainInsanes inlägg.
Det framgår inget om hurpass ''avancerat'' schema TS gått efter.
Att resultaten uteblivit har ju med en del andra parametrar att göra
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 23:06
Det framgår inget om hurpass ''avancerat'' schema TS gått efter.
Att resultaten uteblivit har ju med en del andra parametrar att göra
Vet faktiskt inte läss på om fitness och fatigue samt GAS så kanske det klarnar upp,
Se trainInsanes inlägg.
Ja, jag har läst det. Han vill att de som tränar varje dag berättar om sina resultat och sin träning, det nämns inget om nybörjare. Fortsätter man att läsa hans inlägg blir det visserligen uppenbart att han är nybörjare men jag har faktiskt inte sett någon i tråden rekommendera att han ska träna varje dag.
Du själv nämnde inget om nybörjare utan du skrev bara generellt om att man blir utbränd av högfrekvent träning och att man inte kan "vara riktigt 100%", särskilt i inlägget jag svarade på. I ditt första inlägg riktade du dig faktiskt specifikt till TS, det ger jag dig men du nämnde inte heller där att det du skrev gällde nybörjare.
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 23:11
Ja, jag har läst det. Han vill att de som tränar varje dag berättar om sina resultat och sin träning, det nämns inget om nybörjare. Fortsätter man att läsa hans inlägg blir det visserligen uppenbart att han är nybörjare men jag har faktiskt inte sett någon i tråden rekommendera att han ska träna varje dag.
Du själv nämnde inget om nybörjare utan du skrev bara generellt om att man blir utbränd av högfrekvent träning och att man inte kan "vara riktigt 100%", särskilt i inlägget jag svarade på. I ditt första inlägg riktade du dig faktiskt specifikt till TS, det ger jag dig men du nämnde inte heller där att det du skrev gällde nybörjare.
Du har rätt, har väldigt dålig struktur i det jag skriver. Och det är stundom oklart vad jag vill förmedla. Men hoppas det går fram lite iallafall vad jag menar.
Mr.Sjöborg
2012-07-30, 23:12
Vet faktiskt inte läss på om fitness och fatigue samt GAS så kanske det klarnar upp,
Varför ska jag läsa på om fitness?:S
Är införstådd med båda begreppen. Och att påstå att man kommer råka ut för det vid träning utan vilodagar är oerhört osmart, speciellt om du inte har någon erfarenhet inom ämnet.
Säger det igen, ska man träna utan vilodagar gäller det att träna smart
Ja, att TS är nybörjare och kanske inte ska ge sig på att köra utan vila till TS fått mer kött på benen och lärt känna sin kropp är vi väll alla med på?
Fishtank
2012-07-30, 23:15
Förstår inte riktigt varför du inte krigar emot då du själv inte har någon längre erfarenhet, har du prövat en rullande split själv?
Jag känner om något att om jag vilar för mycket och minskar frekvensen ökar vikterna på stängen långsammare tyvärr.
Träna smart och effektivt så funkar det varje dag, körde du tunga 3or till fail kommer du nog fastna.
Känner du dig svag i quadsen en dag så kanske du lägger fokus på hamstrings och vader på en bendag tex, kasta in lite lätt komplementsträning där så.
Googla squat everyday så finns det en del läsvärt också.
benaciii
2012-07-30, 23:22
Härligt att killen som böjjer 20kg tror han kan mest på kolo. kör hårt.
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 23:26
Härligt att killen som böjjer 20år tror han kan mest på kolo. kör hårt.
Måste man vara King Grub för att kunna få uttala sig inom ett ämne? Du kommer in och droppar en spydig kommentar utan någon relevans. Jag försöker säga emot ett påstående med den logiken jag har, och det lilla jag hunnit lära mig. Har aldrig påstått att jag har rätt, eller vet mest utan jag säger det jag kan och tycker personligen.
benaciii
2012-07-30, 23:28
Måste man vara King Grub för att kunna få uttala sig inom ett ämne? Du kommer in och droppar en spydig kommentar utan någon relevans. Jag försöker säga emot ett påstående med den logiken jag har, och det lilla jag hunnit lära mig. Har aldrig påstått att jag har rätt, eller vet mest utan jag säger det jag kan och tycker personligen.
oh rly? Tycker du verkar yttra dej om att du har rätt i det mesta när du skriver.
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 23:30
oh rly? Tycker du verkar yttra dej om att du har rätt i det mesta när du skriver.
Man har sin ståndpunkt, och man resonerar utifrån den.
benaciii
2012-07-30, 23:32
Man har sin ståndpunkt, och man resonerar utifrån den.
Tycker du ska ta och läsa på ett tag till.
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 23:36
Tycker du ska ta och läsa på ett tag till.
Istället för att droppa spydiga kommentarer kan du komma med motargument som har någon slags relevans med ämnet.
benaciii
2012-07-30, 23:39
Istället för att droppa spydiga kommentarer kan du komma med motargument som har någon slags relevans med ämnet.
Nej. du kan så mycket mer än mig och alla andra på det här forumet. jag är underlägsen din intelligens och kunskap.
mvh.
Mr.Sjöborg
2012-07-30, 23:39
Har aldrig påstått att jag har rätt, eller vet mest utan jag säger det jag kan och tycker personligen.
Ditt första inlägg startar med att du ''Garanterar'' hur det kommer sluta för TS
Självklart får vem som helst skriva i alla trådar på brädan oavsett erfarenhet och postcount.
Men när du yttrar dig om saker som kräver erfarenhet och inte har någon så får du vara beredd på att få några slag på fingrarna.
Att du fortf argumenterar för din ståndpunkt förstår jag inte...
Latissimus Dorsi
2012-07-30, 23:42
Nej. du kan så mycket mer än mig och alla andra på det här forumet. jag är underlägsen din intelligens och kunskap.
mvh.
Trodde väl så.
Ditt första inlägg startar med att du ''Garanterar'' hur det kommer sluta för TS
Självklart får vem som helst skriva i alla trådar på brädan oavsett erfarenhet och postcount.
Men när du yttrar dig om saker som kräver erfarenhet och inte har någon så får du vara beredd på att få några slag på fingrarna.
Att du fortf argumenterar för din ståndpunkt förstår jag inte...
Har sagt mitt, har minimal erfarenhet men vissa saker bör gå inom logikens ramar.
Rikard Jansson
2012-07-30, 23:46
Jag kör varje dag i veckan alltsomoftast, rullande push pull ben eller push ben pull ben eller pushpull ben pushpull eller axlar armar, ben, push, pull, ben... osv
Mr.Sjöborg
2012-07-30, 23:51
Har sagt mitt, har minimal erfarenhet men vissa saker bör gå inom logikens ramar.
Av ren nyfikenhet nu:
Vad är det som är så ologiskt med att man kan träna varje dag utan att bli utbränd?
Du vilar ju så fort du lämnar gymmet, löpspåret etc.
Om vi gör det riktigt simpelt så kan man göra så att man fortf tränar varje muskel 1gång/vecka.
Om du jämför hur de flestas gymscheman ser ut är det ytterst lätt träning jämte många idrottares som har träning flertalet timmar om dagen
Fishtank
2012-07-30, 23:56
Din logik fallerar dock rejält om du tänker utanför gymvärlden.
Löpning i dess olika former som sprint och häcklöpning osv sliter enormt mer på kroppen och de flesta på högre nivå tränar dagligen minst ett tungt pass.
Latissimus Dorsi
2012-07-31, 00:00
Din logik fallerar dock rejält om du tänker utanför gymvärlden.
Löpning i dess olika former som sprint och häcklöpning osv sliter enormt mer på kroppen och de flesta på högre nivå tränar dagligen minst ett tungt pass.
Du kan inte jämföra päron med äpplen, styrketräning och löpning skiljer sig.
Och notera ''högre nivå'', det är ingen en medelsvensson är kapabel att åstadkomma.
Mina sista 5 cents, att träna utan vilodagar är enligt mig en riktigt dålig idé. På grund av att man bygger upp massa trötthet, och oftast som nybörjare hoppar på ett råhårt schema och bränner ut sig. Om du är novis och över nybörjare fine, du känner din kropp väl och då väljer du själv aktivt hur du vill träna. Det betyder nödväntigtvis att träna utan vilodagar är bättre att träna med. Att öppna ögonen och pröva sig fram är bäst och inte, jag fick bra resultat utan att vila lalalalalala du har fel.
Det är nog ingen som förväntar sig att man ska vara ett träningssnille när man nyss har börjat träna. Önskar dock att du inte gjorde fullt så många tvärsäkra generella påståenden utifrån din något begränsade erfarenhet. Fan, jag har tränat sedan Hedenhös (ja jag vet att man inte tror det pga mina mediokra resultat) och ju längre jag håller på desto osäkrare och mer diplomatisk blir jag i mina uttalanden allteftersom jag inser hur mycket jag inte har koll på! :D
Du upprepar ofta ordet logik, men blir det inte svårt att föra ett logiskt resonemang om ett ämne där man har begränsad kunskap och erfarenhet? Jag skulle nog ha svårt att resonera logiskt kring kvantfysik eller utterns fortplantningscykel, jag kan inget om de sakerna. Kanske verkar taskigt att säga men jag hade faktiskt inte tänkt bry mig om att ta upp detta om nu inte någon annan redan hade gjort det.
Ja, att TS är nybörjare och kanske inte ska ge sig på att köra utan vila till TS fått mer kött på benen och lärt känna sin kropp är vi väll alla med på?
Yep. Och att det är en god idé att ge kroppen en chans att vänja sig gradvis vid mer träning. Och att man inte alls behöver träna speciellt ofta om man inte vill eftersom man klarar sig rätt bra på 3-4 pass per vecka. Och att man kan träna förbannat mycket, men inte mer än det (som en stark och skäggig herre en gång sade). :)
Latissimus Dorsi
2012-07-31, 00:04
Det är nog ingen som förväntar sig att man ska vara ett träningssnille när man nyss har börjat träna. Önskar dock att du inte gjorde fullt så många tvärsäkra generella påståenden utifrån din något begränsade erfarenhet. Fan, jag har tränat sedan Hedenhös (ja jag vet att man inte tror det pga mina mediokra resultat) och ju längre jag håller på desto osäkrare och mer diplomatisk blir jag i mina uttalanden allteftersom jag inser hur mycket jag inte har koll på! :D
Du upprepar ofta ordet logik, men blir det inte svårt att föra ett logiskt resonemang om ett ämne där man har begränsad kunskap och erfarenhet? Jag skulle nog ha svårt att resonera logiskt kring kvantfysik eller utterns fortplantningscykel, jag kan inget om de sakerna. Kanske verkar taskigt att säga men jag hade faktiskt inte tänkt bry mig om att ta upp detta om nu inte någon annan redan hade gjort det.
Yep. Och att det är en god idé att ge kroppen en chans att vänja sig gradvis vid mer träning. Och att man inte alls behöver träna speciellt ofta om man inte vill eftersom man klarar sig rätt bra på 3-4 pass per vecka. Och att man kan träna förbannat mycket, men inte mer än det (som en stark och skäggig herre en gång sade). :)
Tackar för ett inlägg med bra substans och som faktiskt har med ämnet att göra, väldigt ödmjukt av dig att kunna skriva något sådant istället för vissa som ska spela allan på nätet. Du har väldigt rätt kan verka arrogant, något jag måste bättra på.
mvh
Fishtank
2012-07-31, 00:08
Kolla hur friidrottare tränar så lär du se vad jag menar.
Frivändningar och knäböj dagligen och gärna lite löpning på det.
Slitande sporter båda två var min poäng iaf och att även om du tycker det är äpplen och päron måste man väl fortfarande få samma problem med överträning eller hur?
Av ren nyfikenhet nu:
Vad är det som är så ologiskt med att man kan träna varje dag utan att bli utbränd?
Du vilar ju så fort du lämnar gymmet, löpspåret etc.
Om vi gör det riktigt simpelt så kan man göra så att man fortf tränar varje muskel 1gång/vecka.
Om du jämför hur de flestas gymscheman ser ut är det ytterst lätt träning jämte många idrottares som har träning flertalet timmar om dagen
Jag skulle vilja att du svarar på det här, jag vill nämligen också veta vad som är ologiskt.
Latissimus Dorsi
2012-07-31, 00:17
Jag skulle vilja att du svarar på det här, jag vill nämligen också veta vad som är ologiskt.
Just att man tränar varenda dag, det sliter efter ett tag mer på moralen än på kroppen. Första veckorna är antagligen inga problem, men efter tid så logiskt sett tröttnar man. Ingen är en duracellkanin Och då har vi nu inte ens blandat in att man har ett liv vid sidan om som tär på en ännu mer. Och om man nu går emot alla hinder och verkställer en träningsrutin där man tränar varje dag så vill jag se fördelarna med detta kontra ett klassiskt schema med vila. Vila är en del av träningen, att vila är minst lika viktigt. Mer är inte bättre.
Detta gäller medelsvensson och antar att andra lagar gäller på proffs, alternativt folk som tränat ett tag.
Fishtank
2012-07-31, 00:22
Men för guds skull sluta skriva att saker gäller, du anser att saker är så men det betyder ej att det är så kom vi nyss fram till eller hur?
Så din motivering är alltså att man inte orkar rent psykiskt men fysiskt funkar det.
Tränar man dagligen ser man ju självklart till att splitta smart som vi redan sagt, får musklerna vila sina dagar får man ju vila eller hur?
benaciii
2012-07-31, 00:24
men för guds skull sluta skriva att saker gäller, du anser att saker är så men det betyder ej att det är så kom vi nyss fram till eller hur?
Så din motivering är alltså att man inte orkar rent psykiskt men fysiskt funkar det.
Tränar man dagligen ser man ju självklart till att splitta smart som vi redan sagt, får musklerna vila sina dagar får man ju vila eller hur?
Sent from my gt-i9300 using tapatalk 2
+1.
Mr.Sjöborg
2012-07-31, 00:26
Just att man tränar varenda dag, det sliter efter ett tag mer på moralen än på kroppen. Första veckorna är antagligen inga problem, men efter tid så logiskt sett tröttnar man. Ingen är en duracellkanin Och då har vi nu inte ens blandat in att man har ett liv vid sidan om som tär på en ännu mer. Och om man nu går emot alla hinder och verkställer en träningsrutin där man tränar varje dag så vill jag se fördelarna med detta kontra ett klassiskt schema med vila. Vila är en del av träningen, att vila är minst lika viktigt. Mer är inte bättre.
Detta gäller medelsvensson och antar att andra lagar gäller på proffs, alternativt folk som tränat ett tag.
Varför skulle det slita på ens moral? möjligtvis om man misslyckas, men finns absolut inga paralleler mellan att misslyckas och inte ha vilodagar.
Varför skulle man tröttna? Just för att man inte har några vilodagar? Att det blir tråkigt?
Har aldrig påstått att det är optimalt att inte ha vilodagar och har inte sett någon som har det heller. Att träna utan vilodagar gör man för att det är kul
Definiera medelsvensson? har aldrig talat om proffs eller elitidrottare.
Jo att man ska ha god kännedom om sin kropp och hur den svarar på träning är ganska bra om man ska köra utan vilodagar eller något mer avancerat schema(drar ingen parallel mellan avencerat schema och schema utan vila)
Tycker din logik faller på flera plan och du fortsätter att uttrycka dig väldigt definitivt.
Just att man tränar varenda dag, det sliter efter ett tag mer på moralen än på kroppen. Första veckorna är antagligen inga problem, men efter tid så logiskt sett tröttnar man. Ingen är en duracellkanin Och då har vi nu inte ens blandat in att man har ett liv vid sidan om som tär på en ännu mer.
Individuellt, för vissa kanske det rentav är mentalt uppfriskande att träna varje dag.
Och om man nu går emot alla hinder och verkställer en träningsrutin där man tränar varje dag så vill jag se fördelarna med detta kontra ett klassiskt schema med vila.
Läs om det norska frekvensprojektet, jag länkade till en text om det i ett tidigare inlägg. Du kan även läsa om hur vissa tyngdlyftare tränar för att hitta en del om daglig träning.
Vila är en del av träningen, att vila är minst lika viktigt.
Man vilar mellan träningspassen även om man tränar varje dag. Frågan är om den vilan är tillräcklig och svaret måste bero till stor del på exakt vad man gör under träningspassen.
Mer är inte bättre.
Mer är inte alltid bättre men ibland är det det. Tänk om det inte är en fråga om mer då utan snarare lika mycket fast fördelat på fler tillfällen? Oftare behöver inte betyda mer.
TrainInsane
2012-07-31, 00:50
Klart de går att träna varje dag, frågan är om de ger speciellt mkt. I perioder funkade det bra för mig, men då var jag tvungen att köra tungt i basövningar och hårt även i isolationsövningar men lite mer reps.... nu när jag kört med lite vilodagar och mer lätt träning så har jag tappat rejält!
Klart de går att träna varje dag, frågan är om de ger speciellt mkt. I perioder funkade det bra för mig, men då var jag tvungen att köra tungt i basövningar och hårt även i isolationsövningar men lite mer reps.... nu när jag kört med lite vilodagar och mer lätt träning så har jag tappat rejält!
Men eftersom du verkar ha ändrat på mer än bara träningsfrekvensen så är det ju lite svårt att säga vad som orsakar bristen på resultat, eller hur? Det skulle kunna vara att du tränar oftare än vad du klarar av, men det skulle också kunna vara att du har slutat med tunga flerledsövningar.
Hur länge har du tränat?
TrainInsane
2012-07-31, 01:06
Men eftersom du verkar ha ändrat på mer än bara träningsfrekvensen så är det ju lite svårt att säga vad som orsakar bristen på resultat, eller hur? Det skulle kunna vara att du tränar oftare än vad du klarar av, men det skulle också kunna vara att du har slutat med tunga flerledsövningar.
Hur länge har du tränat?
Jag tränar alltid flerledsövningar, men det har blivit rätt hög frekvens, mycket pumpträning och lite vila... ger föga lite.
De flesta verkar öka absolut bäst på 4-5 pass, muskelgrupp 1 gång i veckan, nån gång 2 ggr i veckan, tungt och jävligt och sedan mycket vila :)
TrainInsane
2012-07-31, 01:08
Jag har tränat i 3-4 år. När jag körde 6-7 veckor en tresplit utan vilodagar så ökade jag bra i bröst/rygg/ben.
Körde ofta 5 set tungt i alla de 4 basövningarna, sedan 8-15 reps i isolationsövningarna, sparade inte mycket krut i musklerna trots rätt hög frekvens... Och åt rejält med mat, säkert 4500-5000kcal!
TrainInsane
2012-07-31, 01:10
Men oftast dom som tränar med hög frekvens och lite vila blir lite rädda att ta i tror jag, och bara pumptränar och ljusår ifrån fail... tror inte man gör lika bra ökningar då, jag är likadan!
Jag tränar alltid flerledsövningar, men det har blivit rätt hög frekvens, mycket pumpträning och lite vila... ger föga lite.
De flesta verkar öka absolut bäst på 4-5 pass, muskelgrupp 1 gång i veckan, nån gång 2 ggr i veckan, tungt och jävligt och sedan mycket vila :)
Nja, tycker jag ser folk som ökar bra på allt från helkropp till 5-split så jag tror att man kan öka bra på alla möjliga upplägg om man lägger upp dem på rätt sätt.
Men hursomhelst, om du tycker det verkar bra att träna igenom kroppen en gång per vecka fördelat på 4-5 pass så är det väl bara att testa det? Det är helt ok och funkar för många.
Jag har tränat i 3-4 år. När jag körde 6-7 veckor en tresplit utan vilodagar så ökade jag bra i bröst/rygg/ben.
Körde ofta 5 set tungt i alla de 4 basövningarna, sedan 8-15 reps i isolationsövningarna, sparade inte mycket krut i musklerna trots rätt hög frekvens... Och åt rejält med mat, säkert 4500-5000kcal!
Det är också helt ok, varför kör du inte så igen?
Edit: Fan vad många inlägg på raken, jag hinner ju inte med!
Men oftast dom som tränar med hög frekvens och lite vila blir lite rädda att ta i tror jag, och bara pumptränar och ljusår ifrån fail... tror inte man gör lika bra ökningar då, jag är likadan!
Fast det låter mest som att de saknar planering och progression i sin träning. Skit i att träna så ofta om det inte funkar för dig, knappast som att det är något magiskt med det. :)
Hur många som klagar på LD tränar ens varje dag eller rent av flera gånger per dag?
Det är stundtals tungt och jävligt och kräver en väldigt motivation och att man verkligen älskar träningen. I Medaljens Pris så får man ju ser hur exalterade proffsen blir när det pratar om sin träning. De älskar det, de älskar det mer än något annat och kan inte tänka sig att inte träna. Tiden man inte tränar är det full fokus på att ladda om inför nästa träningspass. Det är det verkligen inte alla som har och om nån random joppe börjar träna 1-2x/dag erryday så är det en tidsfråga innan joppen blir skadad och även om träningen var extremt kul innan dess, så finns det stora risker att det försvinner iom skadan.
Det krävs dessutom åratal för att bygga upp en tålighet där man kan tillgodogöra sig hårdare träning varje dag eller flera gånger om dagen. Det krävs att kroppen är mycket van vid belastning för att det ska gå. Och uppenbarligen är det även svårt för proffsen att ligga på "rätt" nivå då även de skadar sig frekvent. Kan ju helt klart bero på att de pushar sig för hårt på de pass de kör också. Det är inte lågintensiv cykelträning á 30km de kör varje dag direkt.
Och även CYC är ju skadad, eller har åtminstone ont.
Det bästa är att låta det ta sin tid. Att lyfta upp saker och sätta ned dem sliter på kroppen och det behövs tid för återhämtning. 5 pass i veckan är nog en lagom siffra även om man kan göra stora framgångar på bara 2 pass i veckan.
Om man vill träna väldigt ofta så krävs en god träningsplanering, varierad intensitet på passen (bara riktigt hårt ibland), aktiv återhämtning och många års erfaranhet.
Röda Björnen
2012-07-31, 10:24
Jag kör en tre-split 6 dagar i veckan och 1 dag med endast kondis, funkar skitbra. Kör 4-8 reps alla pass.
MVH
Mr.Sjöborg
2012-07-31, 10:36
Hur många som klagar på LD tränar ens varje dag eller rent av flera gånger per dag?
Det är stundtals tungt och jävligt och kräver en väldigt motivation och att man verkligen älskar träningen. I Medaljens Pris så får man ju ser hur exalterade proffsen blir när det pratar om sin träning. De älskar det, de älskar det mer än något annat och kan inte tänka sig att inte träna. Tiden man inte tränar är det full fokus på att ladda om inför nästa träningspass. Det är det verkligen inte alla som har och om nån random joppe börjar träna 1-2x/dag erryday så är det en tidsfråga innan joppen blir skadad och även om träningen var extremt kul innan dess, så finns det stora risker att det försvinner iom skadan.
Det krävs dessutom åratal för att bygga upp en tålighet där man kan tillgodogöra sig hårdare träning varje dag eller flera gånger om dagen. Det krävs att kroppen är mycket van vid belastning för att det ska gå. Och uppenbarligen är det även svårt för proffsen att ligga på "rätt" nivå då även de skadar sig frekvent. Kan ju helt klart bero på att de pushar sig för hårt på de pass de kör också. Det är inte lågintensiv cykelträning á 30km de kör varje dag direkt.
Det bästa är att låta det ta sin tid. Att lyfta upp saker och sätta ned dem sliter på kroppen och det behövs tid för återhämtning. 5 pass i veckan är nog en lagom siffra även om man kan göra stora framgångar på bara 2 pass i veckan.
Om man vill träna väldigt ofta så krävs en god träningsplanering, varierad intensitet på passen (bara riktigt hårt ibland), aktiv återhämtning och många års erfaranhet.
Jag kör utan vilodagar och har gjort det i säkert ett år om inte mer. Och har sen i februari ungefär börjat köra två pass om dagen ibland.
Instämmer att man succesivt måste vänja kroppen vid hög belastning, men det är inget specifikt för scheman utan vilodagar. Som sagt, att träna utan vilodagar betyder inte per automatik att det är ett extramt hårt eller avancerat schema.
This. Däremot vill jag gärna veta vad du menar med ''bara riktigt hårt ibland'', är det när man ligger nära 1RM? går till fail? högt antal set?
Det enda jag känner till är hans schlatters och den är knappast orsakad av träningen, men du kanske pratar om något annat?
Hursomhelst skrev jag för länge sedan att 3-4 pass i veckan räcker gott och väl för de flesta. Jag har faktiskt inte förespråkat daglig träning någonstans i den här tråden.
Fishtank
2012-07-31, 11:28
Då är det ju där problemet med din progression ligger.
Man måste ju självklart ta i varje pass.
TorbjornFred
2012-07-31, 11:37
Trist att mina personliga anekdoter inte har evidens när dina "garantier" för vad som är optimalt har det.
Vad är logiskt med att träna mindre?
Helt ologiskt att man skulle bli bättre på något av att göra det mindre tycker jag.
I resten av världen blir man bättre av att göra det man vill bli bra på ofta varför gäller inte det muskelbyggnad?
Din definition av "tränat ett tag" vad är det?
Kan det kanske vara så att du precis börjat lyfta vikter och läst någonstans att du inte ska träna för ofta så att du blir less direkt? Får lite av den känslan. Är det så kanske du ska träna på ett tag i din takt innan du börjar utlåta dej om saker som kräver mer erfarenhet än lästa boktimmar biblioteket.
Säger inte att du inte får kommentera men om du inte ens testat upplägget hur kan du då komma och garantera massa saker?
Tar och startar en journal över min träning utan vilodagar när jag är hemma från semestern igen så kan vi jämföra lite resultat. Påminn mej hur kasst jag utvecklas om du är in och kikar nått.
Jag kör utan vilodagar och har gjort det i säkert ett år om inte mer. Och har sen i februari ungefär börjat köra två pass om dagen ibland.
Instämmer att man succesivt måste vänja kroppen vid hög belastning, men det är inget specifikt för scheman utan vilodagar. Som sagt, att träna utan vilodagar betyder inte per automatik att det är ett extramt hårt eller avancerat schema.
This. Däremot vill jag gärna veta vad du menar med ''bara riktigt hårt ibland'', är det när man ligger nära 1RM? går till fail? högt antal set?
Allt det där är "hårt". Att göra maxlyft är hårt, att lyfta till failure är hårt, hög volym är hårt. Det ska man inte göra för ofta om man tränar varje dag. Det är ingen idé med att göra det heller.
Det enda jag känner till är hans schlatters och den är knappast orsakad av träningen, men du kanske pratar om något annat?
Hursomhelst skrev jag för länge sedan att 3-4 pass i veckan räcker gott och väl för de flesta. Jag har faktiskt inte förespråkat daglig träning någonstans i den här tråden.
Han berättade om lite krämpor i body radio. Kanske var schlatters "bara", vet inte.
Mr.Sjöborg
2012-07-31, 14:03
Allt det där är "hårt". Att göra maxlyft är hårt, att lyfta till failure är hårt, hög volym är hårt. Det ska man inte göra för ofta om man tränar varje dag. Det är ingen idé med att göra det heller.
Håller helt med dig.
Allt det är något som man måste vänja kroppen vid speciellt om man ska göra det ofta.
4 split tror jag det blir med 2 återhämtnings-dagar. Under återhämtnings-dagarna eliminerar man oftast den excentriska delen och kör med kroppsvikt, lätt och explosivt blir det då.
Pass 1: Överkropp (Press dominant)
Pass 2: Underkropp (Lår dominant)
Pass 3: Aktiv återhämtning
Pass 4: Överkropp (Drag dominant)
Pass 5: Underkropp (Höft dominant)
Pass 6: Aktiv återhämtning
7: Börja om
http://www.bartoll.se/images/stories/articles/2011/body_2011_01.pdf
Går efter det där för tillfället och tycker mig se otroligt fina resultat!
Eddie Vedder
2012-07-31, 16:05
Du har fått ett bra svar av Morty men jag vill tillägga att det var ett svar utifrån en prioreterad konditionsträning. Den som istället har konditionen som ett lätt komplement (som jag har) kan förstås träna styrketräningen hårdare. Kör man en konditionsträning som är på jättelåg nivå kan man förstås ligga på en hårdare allmän nivå i sin styrketräning.
Förutsatt att man är van nog för att överhuvudtaget träna hårt. :)
Samma principer används på nybörjare inom SL i Norge. Mycket träning med lite lägre belastning. Mindre skaderisk och mer tid till att hitta rätt med tekniken. Ett par månader innan tävling så börjar man toppa formen för att prestera bäst på tävling.
veni vidi vici
2012-07-31, 17:58
http://www.bartoll.se/images/stories/articles/2011/body_2011_01.pdf
Går efter det där för tillfället och tycker mig se otroligt fina resultat!
Verkar vara ett kul upplägg att prova på ett par veckor!
Angående Liggande chins med fötter på boll/bänk, har du någon länk som visar ett bra utförande?
Dribinho
2012-07-31, 18:30
Samma principer används på nybörjare inom SL i Norge. Mycket träning med lite lägre belastning. Mindre skaderisk och mer tid till att hitta rätt med tekniken. Ett par månader innan tävling så börjar man toppa formen för att prestera bäst på tävling.
Du råkar inte sitta på något länktips kring hur ett sånt upplägg kan se ut?
Klart man kan träna varje dag, men vi snackar stor skillnad i intensitet då.
Folk som tycker det är "roligt" att träna varje dag (och då menar jag VARJE dag i veckan), tränar inte särskilt hårt och då går det an.
TorbjornFred
2012-07-31, 20:19
Klart man kan träna varje dag, men vi snackar stor skillnad i intensitet då.
Folk som tycker det är "roligt" att träna varje dag (och då menar jag VARJE dag i veckan), tränar inte särskilt hårt och då går det an.
Tränar inte särskilt hårt? Varför skulle man inte kunna göra det om man splittar kroppen i olika pass? Jag förstår bara inte varför det inte går? Jag har gjort det över ett och ett halv år nu, vad är det jag missar med att jag gör det?
Phil Heath
2012-07-31, 21:02
Klart det går att träna varje dag men kan garantera att det inte är optimalt eller bra för kroppen. Sliter ju på nervsystemet, leder muskler osv... Som någon nämnde ovan så är vilan en del av träningen och väl så viktig.
De som orkar träna varje dag "hårt" dag in dag ut, år efter år kör INTE hårt nog! And thats a fact!
smeander
2012-07-31, 21:05
Såhär körde jag på i 10 veckor med finfina resultat, efter min flytt nu blir det ett snarlikt, dock med 1-2pass fler!
Ett pass=3-8övningar 15-30set
Måndag
Morgon
Rygg Fokus Vidd
Kväll
Armar + Mage
Tisdag
Framsida ben + Vader
Onsdag
Morgon
Bröst
Kväll
Intervall i slalombacke
Torsdag
Morgon
Axlar + Mage
Kväll
Rygg Fokus Tjock+ Baksida lår
Fredag
Morgon
Armar + Mage
Kväll
Bröst Fokus Övre
Lördag
Ben
Söndag
Morgonpromenad
Axlar
Du råkar inte sitta på något länktips kring hur ett sånt upplägg kan se ut?
Här är dom programmen som ligger ute på NSF s hemsida. Sen delar klubbarna ut mer uppdaterade scheman till sina utövare. I OSK är det oftast 5 dagar i veckan med pass på 2-3h. Har en klubbkamrat som körde dubbla pass i ett halvår och ökade bra.
Å andra sidan så går det ju att prestera jättebra på färre pass också. Min åsikt är att skaderisken är mindre med mer träning på moderat vikt. Ju mer man är skadefri desto bättre blir man.
Edit. Själv tränar jag inte så för att det är för jobbigt. Stor volym ofta kräver sin man.
Mr.Sjöborg
2012-07-31, 21:19
Ptjaa, kan ju inte tala för alla. Men har inte ändrat hur "hårt" jag kör sen jag gått från vilo dagar till inga. Kan f ö säga att jag rätt frekvent bockar av alla mortys kriterier för att träna "hårt". Speciellt att gå till fail, vilket jag alltid gjort.
Folk är ganska omedvetna om vad den mänskliga kroppen kan klara av...
Därför som folk går sönder så ofta?
Mr.Sjöborg
2012-07-31, 21:26
Därför som folk går sönder så ofta?
Går ju att tolka mitt uttalande åt båda hållen;)
De flesta skador är ju inte relaterade till hur hårt eller inte folk tränar utan att dom tränar fel/osmart
Klart det går att träna varje dag men kan garantera att det inte är optimalt eller bra för kroppen. Sliter ju på nervsystemet, leder muskler osv... Som någon nämnde ovan så är vilan en del av träningen och väl så viktig.
De som orkar träna varje dag "hårt" dag in dag ut, år efter år kör INTE hårt nog! And thats a fact!
Hur hårt behöver man träna då? Förresten så är "hårt" ett ganska luddigt begrepp som kan syfta på flera saker så du kan börja med att berätta vad du menar med det. Är det vikten på stången? Upplevd jobbighet? Något annat? Måste man träna "hårt" varje pass? Är all träning som inte är "hård" bortkastad?
Eftersom du kan garantera att det inte är optimalt så antar jag att du vet vad som faktiskt är optimalt också. Berätta gärna mer om det, jag är övertygad om att de flesta är jätteintresserade av den kunskapen.
Vad är hårt, då? Är det % av 1RM? 5RM? 10RM? Kilon per dag?
Samt: måste man träna hårdare om man orkar träna varje dag? Du verkar tro att det handlar om hur mycket man sliter. Jag lutar mer åt att bygga upp sin lägstanivå så att man gradvis kan använda kroppen hårdare med högre frekvens, där frekvensen är nyckelordet.
Tror du att simmare, löpare och tyngdlyftare tar ut sig i maxningar två gånger i veckan, och sedan vilar resten av veckan? Nej. Varför är det då optimalt för dig och mig?
träna lägre intensitititent varje dag så tror jag man ökar beeest
Verkar vara ett kul upplägg att prova på ett par veckor!
Angående Liggande chins med fötter på boll/bänk, har du någon länk som visar ett bra utförande?
Otroligt bra upplägg! Testat i ett par veckor och har planer på att fortsätta med det i ett par månader.
http://cdn.publishdev.se/cdn/8-1/3126616/images/2012/omvnda-chins-i-smithmaskin_184068129.jpg
Bästa bilden jag kunde hitta. Som jag har förstått det så är det så man menar fast med en bänk som man lägger fötterna på, vid hälen. Kör även med ett vanligt grepp och inte omvänt.*flex*
Ptjaa, kan ju inte tala för alla. Men har inte ändrat hur "hårt" jag kör sen jag gått från vilo dagar till inga. Kan f ö säga att jag rätt frekvent bockar av alla mortys kriterier för att träna "hårt". Speciellt att gå till fail, vilket jag alltid gjort.
Jo visst men du är också 93:a.
Dessutom är det ju såklart så att ju tyngre vikter man kör med, ju mer sliter träningen på kroppen och ju mer återhämtning krävs. Att bänka 70 kg tre gånger i veckan är inte samma sak som att bänka 120 kg. Att köra viktade chins till fail är inte samma sak som att träna på 60 kg i latsdrag.
När man kommer upp lite i vikterna börjar man märka av att man blir sliten mer tycker jag. Och därmed alltså behöver lite mer vila.
Mr.Sjöborg
2012-08-01, 11:00
Jo visst men du är också 93:a.
Dessutom är det ju såklart så att ju tyngre vikter man kör med, ju mer sliter träningen på kroppen och ju mer återhämtning krävs. Att bänka 70 kg tre gånger i veckan är inte samma sak som att bänka 120 kg. Att köra viktade chins till fail är inte samma sak som att träna på 60 kg i latsdrag.
När man kommer upp lite i vikterna börjar man märka av att man blir sliten mer tycker jag. Och därmed alltså behöver lite mer vila.
Skrattretande inlägg
Min ålder i det här är ganska så ovesäntlig. Med tanke på att min träningserfarenhet sträcker dig längre än de flestas. Speciellt för de i min ålder...
Snälla berätta hur jobbigt det är att köra chins till fail..?
Skulle ju vara intressant och veta vad du tränar på för vikter eftersom att du så hånande kan antyda att jag skulle köra på så oerhört lätt att jag inte fått känns på hur det är att träna tungt
Nu under ledigheten under sommaren så tästar ja 6 styrkepass i veckan och något konditionspass. Kört i 2 veckor och har funkat riktigt bra. Jag gör ju de självklart för att ja tycker de är så jäkla kul att träna. Om resultaten kommer kan ja inte svara på men ja blir iaf inte svagare. Kan ju tillägga att ja måste räknas som nybörjare på gymmet och känns ju som att all träning för en nybörjare är bra träning och kommer ge resultat.
Phil Heath
2012-08-01, 11:40
Alla får såklart träna hur de vill men att köra hårt/tungt varje dag sliter rejält på kroppen. De som inte förstår det, well ni lär märka det med tiden..
Robbmeister
2012-08-01, 12:08
Vilket skitsnack. Bara för att man inte känner att man behöver ta vilodagar behöver det inte betyda att man inte tränar nog hårt.
ARMSTARK
2012-08-01, 12:08
Fast TS har tränat så i ett halvår utan resultat, det är ett starkt motiv för honom att följa de rekomendationer han fått om att ändra träningssätt.
Skrattretande inlägg
Min ålder i det här är ganska så ovesäntlig. Med tanke på att min träningserfarenhet sträcker dig längre än de flestas. Speciellt för de i min ålder...
Snälla berätta hur jobbigt det är att köra chins till fail..?
Skulle ju vara intressant och veta vad du tränar på för vikter eftersom att du så hånande kan antyda att jag skulle köra på så oerhört lätt att jag inte fått känns på hur det är att träna tungt
Jaha, då är du tydligen ett genetiskt freak. Köra till fail varenda dag i veckan låter tufft att säga, men vem fan orkar det i praktiken utan att gå ner sig i övriga livet.
Med ordentligt med mat och sömn så pallar kroppen en hel del tunga lyft men sen spelar åldern in också, ju äldre desto jobbigare blir det.
Själv har jag haft 4 pass i veckan som bas (för styrketräningen). Hunnit testa lite olika upplägg på 10-15 års träning, men detta är det som funkat bäst för mig då jag satsat på full återhämtning och alltid kunna prestera till max. Utöver detta vilar jag ca 6 veckor per år helt från tung träning.
Commando1980
2012-08-01, 12:42
Jag tycker att du blandar ihop två frågor som inte nödvändigtvis är samma sak.
Men helt klart måste du göra justeringar i din träning om du inte har fått resultat på ett halvår.
Du kan ju t ex lägga upp ett program där du ger varje muskelgrupp en rejäl genomkörare en gång i veckan + ett lättare genomblödningspass.
Commando1980
2012-08-01, 12:49
Jag har själv experimenterat med högfrekvens träning (per muskelgrupp) och min slutsats är att det i de flesta fall inte är lönt att träna muskelgrupperna mer än 2ggr i veckan som hobbybyggare.
Fishtank
2012-08-01, 12:54
Jaha, då är du tydligen ett genetiskt freak. Köra till fail varenda dag i veckan låter tufft att säga, men vem fan orkar det i praktiken utan att gå ner sig i övriga livet.
Är jag också ett genetiskt freak då?
För jag kör alltid viktade chins till fail.
Det som gett mig klart bäst utveckling på lats och biceps.
Mr.Sjöborg
2012-08-01, 12:57
Fast TS har tränat så i ett halvår utan resultat, det är ett starkt motiv för honom att följa de rekomendationer han fått om att ändra träningssätt.
Givetvis, rekommenderar definitivt inte TS att köra så, speciellt iomed att TS är nybörjare och har inte tillräcklig kännedom om hur hens kropp fungerar och svarar på träning.
Men diskussionen har väll lämnat TS en aning och handlar mer om hurvida du garanterat blir övertränad eller inte kan köra ''hårt'' med ett träningsschema utan vilodagar
Det är jag definitivt inte.
Har aldrig påstått att jag kör till fail varje dag, varje pass. Men kör det väldigt frekvent. Ex så kör jag varje chins/dips-pass till fail(Alltid). Även dom passen jag kör med vikt.
Me det här är något jag fått vänja kroppen vid under längre tid, har alltid kört mycket fail/forced reps träning.
Att du försöker avfärda de faktum att jag har rätt med saker som ''då är du ett genetiskt freak'' eller att det inte går i praktiken är ju bara larvigt.
På vilket sätt skulle jag ''gå ner'' mig i övriga livet?
Sen efter lite snabba sökningar så har du precis slagit nytt PB i hantelpress...med 37,5 hantlarna, kul för dig:) (fniss)
Med ordentligt med mat och sömn så pallar kroppen en hel del tunga lyft men sen spelar åldern in också, ju äldre desto jobbigare blir det.
Stämmer helt klart, jag är ju i min primeålder för sånt här. Men tror inte att det skulle falla även om man är 40+, gäller som sagt att träna smart och anpassa upplägget efter det.
Jag brukar träna 5-6 dagar i veckan, ibland 7 :) Beror på om jag festar lördag eller inte. Då blir det vila lördag & söndag.
Jag har inte så mycket annat för mig efter jobbet så jag gillar att träna varje dag.
Jag varierar mellan 2 olika 5-split. Tycker jag får tillräckligt med återhämtning. Fast jag tränar inte så ofta till riktig fail.
Brukar variera hög och lågreps, några veckor av varje.
Split 1: Bröst/Triceps - Rygg/Biceps - Ben - Axlar/Traps/Mage
Split 2: Bröst/Mage - Rygg - Ben - Axlar/Traps - Armar
Gillar att köra armarna på ett eget pass. Tycker det har gett en hel del i både volym och stryrka sedan jag började med det faktiskt.
Sjöborg: Jag har tränat mkt konditionsträning tidigare. Mitt mål är inte att bli övermänskligt stark utan att vara allroundfit.
Du kör inte till fail varje pass nej, där har du en stor anledning. Du behöver inte skryta med hur mycket du tränar. Dessutom kanske du skulle tänka på din ton.
Phil Heath
2012-08-01, 17:32
Själv har jag haft 4 pass i veckan som bas (för styrketräningen). Hunnit testa lite olika upplägg på 10-15 års träning, men detta är det som funkat bäst för mig då jag satsat på full återhämtning och alltid kunna prestera till max. Utöver detta vilar jag ca 6 veckor per år helt från tung träning.
Precis, 4 dagar räcker länge om man kör tungt. Finns ingen anledning att köra 7 dagar tung styrketräning i veckan förutom om man vill slita ut sig och förstöra muskler, leder och nervsystem, för det gör man!
Snart kommer väl Captain America *host* Sjöborg och säger att han kör tunga knäböj 5 dagar i veckan:bpump:
TrainInsane
2012-08-01, 17:37
Det är de här jag menar, ännu en som lyckats bra med rätt mycket vila, hårt och kunna prestera max när de väl gäller... Tycker de flesta som tränar ofta ökar långsammare med inte alls lika bra fysik, tror det är viktigare att vila oftare när man kommit nåt år i sin träning!
Och då menar jag att man inte bör köra så hög frekvens. Men då ska man ta ut sig rejält när man väl tränar.
Helt nybörjare är jag inte, har ju tränat 4 år iallafall varav varje dag med högfrekvens och rätt mesig träning i ett halvår.
TrainInsane
2012-08-01, 17:46
Jag tycker att du blandar ihop två frågor som inte nödvändigtvis är samma sak.
Men helt klart måste du göra justeringar i din träning om du inte har fått resultat på ett halvår.
Du kan ju t ex lägga upp ett program där du ger varje muskelgrupp en rejäl genomkörare en gång i veckan + ett lättare genomblödningspass.
Du tänkte ett pass tungt (4-8 reps) och ett lätt (12-15 reps) per muskelgrupp i veckan?
Precis, 4 dagar räcker länge om man kör tungt. Finns ingen anledning att köra 7 dagar tung styrketräning i veckan förutom om man vill slita ut sig och förstöra muskler, leder och nervsystem, för det gör man!
+1
Känner att för mig (och kanske många andra) räcker det med MAX 5 tunga pass per vecka.
Men sen har vi ju det här med att vi är väldigt individuella och mycket är inte klarlagt inom träning, speciellt inom styrketräning. Därför gäller det att känna av saker och ting själv, utvärdera, kolla på resultaten etc etc. Jag kan inte säga till någon "Nej kör inte 7 dagar i veckan", men det jag däremot kan göra är att rekommendera max 5 tunga pass per vecka.
Jag tror personligen att det "optimala" är någonstans runt 5 dagar i veckan, mycket beroende på hur man lägger upp sin träning. Träningen ska inte heller vara HELA livet. Kan man lägga upp sin träning på ett sådant sätt där man kan få samma resultat av 5 dagars träning som 7 dagars träning så tycker jag man ska välja 5 dagar så att man får tid till annat också. Jag vet iaf att om jag skulle köra tung eller "hård" träning (vad det nu man än syftar på) 7 dagar i veckan så skulle det bli lidande för mig, inte bara pga det som Phil säger angående muskler, leder och nervsystemet utan jag skulle även känna av det psykiskt. Träningen skulle med tiden bli tråkig för mig. Ett råd som vi alla här inne kan ge till folk är iaf att man ska lära känna sin kropp :) (Inget nytt, men men...)
Att köra till fail då och då eller en gång i veckan kan jag kanske köpa, men att göra det varje pass tror jag starkt INTE på, fastän vi är olika.. (ingen förespråkare av fail som ni märker).
Mr.Sjöborg
2012-08-01, 18:35
Sjöborg: Jag har tränat mkt konditionsträning tidigare. Mitt mål är inte att bli övermänskligt stark utan att vara allroundfit.
Du kör inte till fail varje pass nej, där har du en stor anledning. Du behöver inte skryta med hur mycket du tränar. Dessutom kanske du skulle tänka på din ton.
Kul för dig.
Poängen var väll att man kanske inte ska vara en sparv om man ska insinuera att någon annan är betydligt svagare än en själv och inte kan träna ''hårt'' pg a sin ringa ålder.
Har aldrig skrytit med hur mycket jag tränar, försöker bara förmedla att det inte är en garanti att man sliter ut sig/tröttnar eller whatnot om man kör hårt VARJE DAG.
Ja du, sticker man ut nosen så får man vara beredd på att någon knäpper till den när man inte vet vad man talar om...
Precis, 4 dagar räcker länge om man kör tungt.
Finns ingen anledning att köra 7 dagar tung styrketräning i veckan förutom om man vill slita ut sig och förstöra muskler, leder och nervsystem, för det gör man!
Fjantigt.
Ja, jag har aldrig sagt något annat.
Vad grundar du det uttalandet på? Logik? Hörsägen?
Phil Heath
2012-08-01, 18:45
+1
Känner att för mig (och kanske många andra) räcker det med MAX 5 tunga pass per vecka.
Men sen har vi ju det här med att vi är väldigt individuella och mycket är inte klarlagt inom träning, speciellt inom styrketräning. Därför gäller det att känna av saker och ting själv, utvärdera, kolla på resultaten etc etc. Jag kan inte säga till någon "Nej kör inte 7 dagar i veckan", men det jag däremot kan göra är att rekommendera max 5 tunga pass per vecka.
Jag tror personligen att det "optimala" är någonstans runt 5 dagar i veckan, mycket beroende på hur man lägger upp sin träning. Träningen ska inte heller vara HELA livet. Kan man lägga upp sin träning på ett sådant sätt där man kan få samma resultat av 5 dagars träning som 7 dagars träning så tycker jag man ska välja 5 dagar så att man får tid till annat också. Jag vet iaf att om jag skulle köra tung eller "hård" träning (vad det nu man än syftar på) 7 dagar i veckan så skulle det bli lidande för mig, inte bara pga det som Phil säger angående muskler, leder och nervsystemet utan jag skulle även känna av det psykiskt. Träningen skulle med tiden bli tråkig för mig. Ett råd som vi alla här inne kan ge till folk är iaf att man ska lära känna sin kropp :) (Inget nytt, men men...)
Att köra till fail då och då eller en gång i veckan kan jag kanske köpa, men att göra det varje pass tror jag starkt INTE på, fastän vi är olika.. (ingen förespråkare av fail som ni märker).
Word! Lås tråd!
Jag har själv experimenterat med högfrekvens träning (per muskelgrupp) och min slutsats är att det i de flesta fall inte är lönt att träna muskelgrupperna mer än 2ggr i veckan som hobbybyggare.
I grund och botten håller jag med om detta och skulle gladeligen strunta i vidare diskussion, jag skrev redan på sidan 4 att jag tycker att 3-4 pass/vecka räcker gott för de flesta. Likförbannat kan jag inte hålla käften när jag läser tråden...
Snart kommer väl Captain America *host* Sjöborg och säger att han kör tunga knäböj 5 dagar i veckan:bpump:
Ska det verkligen vara så förbannat svårt att begripa att daglig träning inte behöver innebära tung träning varje dag? Detta verkar vara orimligt svårgreppat. Tränar man varje dag behöver inte varje pass vara speciellt tungt, de bör oftast inte ens vara det.
Ta som exempel vanlig jävla halvkroppsträning 4 dagar/vecka, då har man alltså 4 pass i veckan som troligtvis är ganska tunga. På övriga 3 dagar kan man träna arbetskapacitet, rörlighet, skadeförebyggande, rehab, explosivitet, släpande muskler, teknikträning etc. Vad man nu behöver lägga mer tid på helt enkelt, rotatorcuffträning är en sådan sak som de flesta försummar och som passar in fint på de här utfyllnadspassen. Man kan även lägga in ren återhämtningsträning för att kunna träna ännu hårdare på sina huvudpass. Detta är saker som de flesta klarar av utan att bränna ut sig.
Jag tror som jag tidigare skrev inte att detta är värt besväret för de flesta, särskillt inte om man bara är ute efter att bygga massa. Däremot tror jag att de flesta kan tjäna på att lägga in sådana pass ibland. Jag tror även att sådan träning är mer användbart för styrkelyftare och förmodligen i ännu högre grad för tyngdlyftare.
Här är lite citat från en artikel jag länkade tidigare i tråden:
"It may come as a surprise to many that I advocate training everyday for all kinds of athletes. Iron Sports athletes especially could use this as a change in mentality. But does that mean I have my athletes in the gym squatting heavy on a daily basis? Not in the least.
You see, what I mean is training in the more broad sense of the word. “Train everyday” does not mean “lift everyday”. There is a lot more to preparing yourself as an athlete than just picking up heavy stuff. There are large components of fitness that are not addressed during traditional lifting workouts that can be very important to the overall development of the athlete."
"The overall design of this includes a training plan. We plan to train on specific days of the week, but if things happen that create a condition where the training won’t be effective, we change what it is that we are training. The original training plan actually looks like most that you see; on Monday do this, on Wednesday do that, etc. Then non-lifting days are planned for GPP training and all that it entails (prehab, neglected muscles, energy systems, etc)."
"So this is the general system some of my athletes and I have been using to train every day. Each day there is something you can do to get closer to your goals. Should you ever take a day completely off of training? Sure, but it’s mostly a mental need, not a physical one. If you can find a way to closely manage the functioning of your body systems and train according to that need, you’ll be rewarded with higher levels of performance and better gains than you’ve experienced in a long time. As is always the case, you have to give your body what it needs to be a better athlete. And this is one highly effective way of doing just that."
Detta beskriver bra vad jag ser som ett vettigt upplägg för daglig träning. Sedan verkar det som om man även kan köra ren lyftarträning mer eller mindre varje dag med goda resultat, men det tror jag är svårare att planera och kräver att man är avsevärt mer metodisk. Det underlättar nog om man har en Dietmar Wolf som styr träningen.
TrainInsane
2012-08-03, 00:51
Klart det går att träna varje dag med hög frekvens, men frågan är om det ger så mycket? Tror mer på att köra slut på muskeln en gång och låta den vila nästan en hel vecka innan den körs igenom hårt igen!
Men visst kör man bara 1 muskelgrupp per dag kan man ju hålla på varje dag, men tänkte mer 3-4 split som man rullar utan vilodagar, vilket jag gjort... legat mycket kring 10-15 reps och mest pumptränat, även nåt set tungt men ofta varit rädd för fail = mycket långsamma ökningar.
Träna varje dag handlar ju mest om att anpassa volymen i varje pass till frekvensen så att man inte blir helt orkeslös nästa dag.
Om det är värt det eller ej vet jag inte, tror det är lite i överkant med varje dag då lämplig belastning per pass kan bli lite väl lidande. Det känndes iaf så den tid jag provade.
Klart det går att träna varje dag med hög frekvens, men frågan är om det ger så mycket? Tror mer på att köra slut på muskeln en gång och låta den vila nästan en hel vecka innan den körs igenom hårt igen!
Men visst kör man bara 1 muskelgrupp per dag kan man ju hålla på varje dag, men tänkte mer 3-4 split som man rullar utan vilodagar, vilket jag gjort... legat mycket kring 10-15 reps och mest pumptränat, även nåt set tungt men ofta varit rädd för fail = mycket långsamma ökningar.
Fast du blandar ju fortfarande ihop dina uteblivna resultat med frekvensen och ser det som den enda faktorn.
TrainInsane
2012-08-03, 08:32
Fast du blandar ju fortfarande ihop dina uteblivna resultat med frekvensen och ser det som den enda faktorn.
Nja, även antal reps, set och vilodagar... ökar inte bra på att rulla en 4 split utan vilodagar, då kör jag rätt mycket set och reps också.
Och rätt hög frekvens, känns som musklerna inte hinner återhämta sig och byggas upp. Känner mig mer nertränad, så under perioder funkar de nog!
Hur skulle ni lägga upp träningen om ni rulla en 4 split utan vilodagar? Hur skulle passen se ut?
TrainInsane
2012-08-03, 08:36
Känns även som musklerna blir ogenuina på nåt sätt som jag sagt förut av denna frekvens och volym/reps... medan jag känner mer genuin massa av mer tung träning och mer vila!
Känns även som musklerna blir ogenuina på nåt sätt som jag sagt förut av denna frekvens och volym/reps... medan jag känner mer genuin massa av mer tung träning och mer vila!
Jag antar att det du känner är svullnad....
TrainInsane
2012-08-03, 08:51
Jag antar att det du känner är svullnad....
Hur då? Du tänkte pumpen av träningen? Eller att jag är lite mer tom och inte fylld eftersom jag vilar musklerna så lite.
ARMSTARK
2012-08-03, 08:56
Sammanfattningen av den här tråden är alltså att det GÅR att träna varje dag, om man lägger upp träningen på rätt sätt och har återhämtning som klarar det. Men nu var det så att TS inte fick några resultat i sin träning. Han bör alltså INTE träna som han gör, utan kanske köra tyngre och inte så ofta.
Hur då? Du tänkte pumpen av träningen? Eller att jag är lite mer tom och inte fylld eftersom jag vilar musklerna så lite.
Du skrev att du tyckte musklerna blev "ogenuina" jag menar att det antaligen är att de är svullna och därför känns annorlunda.
Förvisso svårt att veta vad du menar riktigt men jag betvivlar att den ena träningsformen bygger fejk massa vilket det lät som du menade med ogenuin.
Sammanfattningen av den här tråden är alltså att det GÅR att träna varje dag, om man lägger upp träningen på rätt sätt och har återhämtning som klarar det. Men nu var det så att TS inte fick några resultat i sin träning. Han bör alltså INTE träna som han gör, utan kanske köra tyngre och inte så ofta.
Funkar något inte efter en rimlig tid bör man väl ändra lite ja, kanske inte göra en total helomvändning nödvändigtvis men testa något lite annorlunda.
TrainInsane
2012-08-03, 09:49
Du skrev att du tyckte musklerna blev "ogenuina" jag menar att det antaligen är att de är svullna och därför känns annorlunda.
Förvisso svårt att veta vad du menar riktigt men jag betvivlar att den ena träningsformen bygger fejk massa vilket det lät som du menade med ogenuin.
Så kan det nog vara, känns kanske mer svullen och mjuk på nåt sätt av denna pumpträning och högvolym? :) Kanske blir bättre med tiden när jag hoppar på en 4 split i veckan med lite tyngre set!
Hur skulle ni lägga upp träning utan vilodagar? Tex en 3 eller 4 split utan vilodagar? Hur ser passen ut?
Kommer nog själv ta en vecka off då jag känner mig sliten av detta träningssätt, sedan börja med ett mer normalt schema under en längre period med tunga set.
Kommer nog själv ta en vecka off då jag känner mig sliten av detta träningssätt, sedan börja med ett mer normalt schema under en längre period med tunga set.
Tycker jag låter som en bra idé, kör på med något enkelt och beprövat.
rockbell
2013-09-02, 13:37
De första två åren jag gymmade körde jag 3 gånger i veckan. Inga resultat alls.
Börjar köra pass varje dag och där tog det fart ordentligt. För mig är det omöjligt att köra mindre om jag vill växa.
Det är iaf mina två cent. Känn efter vad som passar bäst för dig.
mattepatte
2013-09-02, 13:56
Börjar köra pass varje dag och där tog det fart ordentligt. För mig är det omöjligt att köra mindre om jag vill växa.
Samma här.
smeander
2013-09-02, 14:51
Går bra, 3split eller 4split är lagom att rulla på. Så länge man sköter mat, sömn och tränar så går det utmärkt.
Fredriiik
2013-09-02, 14:57
Exakt samma för mig å det var ändå under deffen nu inför sommaren som jag fick så mycket bättre resultat.
För mig funkar det bättre med fler pass än få iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.