handdator

Visa fullständig version : Hur mycket effekt ger kosttillskott?

hdolph
2012-07-29, 21:34
Låt oss säga att en person tränar rätt och framförallt hårt, samt äter och sover bra. Hur pass mycket effekt har det om samma person intar kreatin, eaa, whey100, omega 3 samt vitamintillskott som ett exempel. Blir det upp emot 10% ökning i vikter eller knappt synbart. Möjligtvis en placeboeffekt? Är det i grund och botten hårt arbete!?

Kischen
2012-07-29, 21:37
Är det i grund och botten hårt arbete!?

Ja.

Det andra går naturligtvis inte att säga. Har man inga brister som kosttillskotten reparerar så är det troligtvis >10% om inte betydligt mindre.

Dreas
2012-07-29, 21:37
Synbar skillnad? Nej nej, kanske mätbar. Troligt är att det inte är någon direkt skillnad.

TorbjornFred
2012-07-29, 21:47
Om allt i grund och botten är tillskott så behövs de väll inte alls för någon som redan äter optimalt?
Däremot kan det kanske vara svårt att komma upp i mängderna som behövs för att äta optimalt.
Jag själv äter proteinpulver, kreatin och omega-3 mestadels för att jag inte orkar äta så mycket mat som jag annars borde och dels för att det är en ekonomifråga.

Jag skulle tro att det inte är någon skillnad alls förutom möjligtvis om du jämför med eller utan kreatin då det bör vara nästintill omöjligt att ligga på "optimal" kreatinnivå ifrån vanlig kost.

Stor Hård Ådrig
2012-07-29, 23:18
Förutom EAA och kreatin så kan man i stort sett få samma effekt endast från en bra kost.

Dreas
2012-07-30, 07:31
Förutom EAA och kreatin så kan man i stort sett få samma effekt endast från en bra kost.Varför skulle EAA-tillskott ge effekt som vi inte kan få ifrån mat? Kreatin köper jag :)

Albin Eriksson
2012-07-30, 07:51
Varför skulle EAA-tillskott ge effekt som vi inte kan få ifrån mat? Kreatin köper jag :)

Om du inte äter massa kött... :d

Morty
2012-07-30, 09:19
Låt oss säga att en person tränar rätt och framförallt hårt, samt äter och sover bra. Hur pass mycket effekt har det om samma person intar kreatin, eaa, whey100, omega 3 samt vitamintillskott som ett exempel. Blir det upp emot 10% ökning i vikter eller knappt synbart. Möjligtvis en placeboeffekt? Är det i grund och botten hårt arbete!?

Det är väl mest att det ger lite sinnesro, för att det är lättare att hålla sina makros med kosttillskott, vilket ger resultat om det betyder att man får i sig mer protein, bättre timing och mer energi.

Energitillskott under långvarig konditionsträning ger stor skillnad, märkbar.

Kreatin och pwo's ger ju verkligen en märkbar effekt. Det behöver inte nödvändigtvis ge bättre resultat i slutändan, men bättre träning lär ju göra det.

Eddie Vedder
2012-07-30, 09:29
Varför skulle EAA-tillskott ge effekt som vi inte kan få ifrån mat?

Ingen. Men den ger ju en effekt som ingen mat kan ge vis samma kalorimängd i alla fall. Så ser man på det ur det perspektivet har ju EAA något som inte mat har. Är en kaloribudget mycket begränsad är ju EAA en fördel framför samma mängd EAA från exempelvis en köttbit.

Nephelite
2012-07-30, 14:36
10%

Sniggel
2012-07-30, 17:00
Svårt att bunta ihop "kosttillskott" som någon homogen grupp.
Säg att du tar en vegansk indier med dagligt proteinintag på 30g och ger honom 1 vassledrink varje dag kanske han kan förvänta sig avsevärt förbättrade resultat.

Eller om du ger b12 till någon med b12-brist...

Tap3worm
2012-08-08, 14:44
Tror personligen att placebo kan spela väldigt stor roll, (olika från person till person såklart), när det gäller prestationshöjande iaf! Man får för sig att man kan prestera mer pga nått tillskott och vips orkade man betydligt mer! Lite som när 14-åringar får tag i 2,25or cider och blir tok-fulla ;-)...

TomasB
2012-08-08, 14:59

Omöjligt att svara på.
Och värderar du in att en person får en mental kick av kosttillskott vilket gör att denne kan träna mer under en period när denne skulle vara mer passiv annars. Eller räknar du bara de direkt effekterna av kosttillskott?

Placebo är inte att underskatta. :)