Visa fullständig version : Står still på 1500 kcal/dag... Hjälp?
Hej!
Jag har ganska länge läst på detta forum utan att posta något, men nu känner jag att jag behöver lite hjälp. Det här kommer att bli lite långt, men jag hoppas att någon orkar läsa...
Jag kan först skriva att jag är en kille, 29 år, 189 cm lång och väger för närvarande 106 kg, med kroppsfett på ca: 25-27%.
Jag har tagit till mig av att det rent logiskt alltid är balansen energi in/ut som gäller angående viktminskning/ökning. Med anledning av detta började jag i augusti 2011 att räkna kalorier.
Jag vägde då någonstans runt 112-115 kg och valde att ligga på runt 1500-1700 kcal/dag. Jag vägde mig dock aldrig under tiden och höll på tills ca: årsskiftet. Vid årsskiftet började jag studera på annan ort, pendlade o.s.v. och slutade föra dagbok men gjorde dagligen huvudräkning för att äta mellan 1500-2000 kcal/dag. Väl i maj i år så vägde jag mig återigen och vägde då 108 kg. Något jag fann ganska högt med tanke på att jag mellan augusti-december BORDE ha gått ner 10-15 kg och sedan dess inte bör ha ökat.
Även om det inte verkade riktigt logiskt så bestämde jag mig för att hårdsatsa denna sommaren och strikt ligga på runt 1500 kcal/dag, öka proteinintaget samt motionera mer och lyfta lite lättare vikter, då jag större delen av livet varit ganska inaktiv.
Sagt och gjort.
Jag har sdan den 27:e maj fram tills igår (lördag 29:e juli) snittat 1510 kcal/dag. Utöver detta har jag rört på mig motsvarande ca: 14 000 kcal.
Jag införskaffade förra veckan en våg för att ha bättre koll, och till min förvåning visade den 106,3 kg.
Min viktnedgång täcks alltså i princip upp av de 14 000 kcal jag rört på mig, vilket m.a.o. betyder att min kropp varje dag förbrukar ca: 1500 kcal. Enligt alla formler bör en man i min storlek som är totalt inaktiv förbruka ca: 2500 kcal/dag. Nu börjar det dra ihop sig till ytterligare en termin och jag verkar alltså stå inför att antingen fortsätta leva på 1500 kcal/dag, vilket jag knappt orkar plugga på, och dessutom stå still i vikt under tiden. Eller så äter jag mer så att jag orkar plugga, men går då upp i vikt... Ni får ursäkta, men vart fasen ligger felet?
Jag misstänker att det första som kommer pekas på är att jag har räknat fel... men jag är nästintill pedantisk med att bokföra mina kcal och har jag räknat fel så har jag tagit i i överkant om jag ätit någon annanstans o.s.v. (Dessutom.... inte troligt att man lyckas räkna fel på 1000 kcal/dag i 63 dagar). Att mäta istället för att kolla vågen kanske andra tycker, och jo visst... jag har minskat 2-3 cm här och där i sommar... men inget som är speciellt synligt. Jag har även den senaste veckan testat att inte träna/motionera medans jag ligger på runt 1500 kcal/dag, jag har då legat i princip still (några hg upp och ner under dagarna). Hur är det möjligt att jag har en BMR på 1500? Vad är min RMR då... 1250??
Har någon några kloka ord att komma med? Just nu känns det hela tyvärr väldigt nedslående och jag känner att jag måste välja mellan utbildning/hälsosam kropp.
Vattukvinnan
2012-07-29, 07:44
Börja lyfta tungt skulle jag säga. Kolla igenom kosten och se om du äter för mycket halvfabrikat o liknande. Ät så rent du kan; mycket grönsaker, kött/fisk, ät omega 3, drick bara vatten osv hoppas det snart ska bli bättre!
Jag är långt ifrån expert men jag måste fråga; väger du maten du äter?
För sen jag själv började väga all mat istället för att uppskatta blir det mer
och mer klart för mig varför jag stod stilla i vikten de gånger jag gjort det.
Inte förrän man vet den exakta mängden mat man äter kan man egentligen
vara säker på vilket dagsintag man ligger på så om du idag uppskattar istället
för att väga så blir mitt tips att börja väga maten ett tag.
Det låter ju väldigt konstigt att du som är 20 cm längre än jag och nästan
dubbelt så tung inte går ner på samma mängd mat som jag, som är tjej, äter
när jag deffar. Jag är i och för sig rätt aktiv men ändå...
Så väg allt du stoppar i munnen ett tag är mitt tips. Det är jobbigt och tråkigt
i början men det skapar en frid och säkerhet som är svårslagen och man slutar
klia sig i huvudet och känna sig osäker på saker och ting.
Paperbasket
2012-07-29, 08:26
Klistra in en helt vanlig dag med all mat du äter och skriv hur mycket/vad du tränar så kanske vi får en bättre bild.
Du kan ju ha räknat fel någonstans eller så är det något annat.
Muskedunder
2012-07-29, 08:31
Det verkar helt orimligt att en kille med din längd och vikt inte går ner mer på 1500. Hur säker är du att du äter 1500 kcal? Väger du allt du äter?
Tar du några mediciner? En del läkemedel kan försvåra viktnedgång ordentligt.
Om du inte räknat fel så har kroppen gått in i någon svältmode, men de verkar ju mindre troligt. Skriv exakt vad du äter ink vikten.
Pretorian
2012-07-29, 09:58
Kroppen är inte i svältläge. Du äter för mycket i relation till hur mycket du rör på dig. Du äter troligtvis inte 1500 utan mer.
Dashivas
2012-07-29, 18:01
Som många skriver i första ögonkastet så verkar det som du måste ha räknat fet när det gäller din mat.
Skriv in vad du äter och vad denna mat väger så är det säker nån vänlig själ som kan dubbel kolla så du räknat rätt.
Ett tips jag fick när jag slutade gå ner när jag låg på 1200 per dag.
Var att försöka så mycket som möligt inte äta samma mat varje dag utan tex
Mån 1400 kalorier
Tis 1200 kalorier
Ons 2500 kalorier
tors 1400 kalorier
fre 1500 kalorier
lör 1200 kalorier
sön 1300 kalorier
Anledningen till detta är att kroppen vänjer sig och anpassar sig.
Den vet ju inte att du har 10 pizzor i kylen om i fall att.
Anledningen till jag satte en dag med högre intag är för ens glykomin eller nått i den stilen bör fyllas på annars sänker kroppen ens förbränning.
I alla fall detta är tipsen jag fått av en gammal bodybuilder.
1. Sluta ljug för dig själv
2. Väg maten, förportionera om du måste.
3. http://www.1percentedge.com/ifcalc/
Om du inte räknat fel så har kroppen gått in i någon svältmode, men de verkar ju mindre troligt. Skriv exakt vad du äter ink vikten.
Svältläge som aftonbladet beskriver existerar inte. Svårdödad myt. Kroppen kräver mindre energi ju mindre den är och ju mindre man rör sig och tvärt om. Blir man lättare och stannar av i viktnedgång är det för att man helt enkelt inte behöver lika mycket energi. Energi in kontra energi out gäller, oavsett om du ska upp eller ner i vikt.
Tränar du något överhuvudtaget?
Tycker det verkar oerhört skumt det du skriver. Posta gärna en dags kaloriförbrukning.
shadowfire
2012-07-30, 00:03
Nej, du ska inte behöva välja mellan utbildning och hälsosam kropp. :)
Däremot tar en viktminskning tid och man får ha tålamod om man samtidigt vill må hyffsat bra undertiden.
Om du mer eller mindre ligger kvar i sängen en hel dag, så bör din förbrukning ligga på ~2300 kcal. Om du i huvudtaget kliver upp och gör något under dagen, så landar du lätt på 2500 i förbrukning eller mer. Alltså, det räcker att du får i dig -500 kcal mindre, så kommer viktnedgången att fortsätta och du kommer antagligen må bättre än på 1500 kcal i intag OM det är vad du får i dig nu idag.
Kruxet är dock att du säger dig vara bombsäker på att du får i 1500 kcal/dagen nu och att du räknat allt rätt, men det skulle onekligen vara intressant att se en eller flera dagars kostbokföring. Får du med all dryck t.ex.? Läsk? Alkohol? Lagar du all mat själv? För restaurangmat, buffé osv är inte alltid helt lätt att räkna på... Väger du all mat och räknar ut innehållet per 100g?
Posta gärna ett par dagars exempel här, så kan säkert flera hjälpa dig med tips/input.
Med en bra sammansatt kost, ett par träningspass i veckan (du behöver inte gå "all in" och köra dig i fördärvet fullständigt) samt ett försiktigt kcalunderskott på typ -500, så kan du med största sannolikhet få en stabil och bra viktnedgång, må bra undertiden och sköta dina studier.
Fredrik_S
2012-07-30, 01:14
Jag måste säga hur man väger sig för det har du inte gjort korrekt.
Man MÅSTE väga sig under flera dagar i rad. 3 eller 5 men helst en vecka, varje morgon nypissad och naken. Därefter summerar man vägningarna och delar med 3 5 eller 7.
Detta gör man för att eliminera fluktuationer som ofta finns pga tarminnehåll vätska i kroppen magsäcksinnehåll hormonnivåer etc.
Vidare måste man ALLTID använda samma våg då olika vågar kan flera kilos skillnad även om de ofta är väldigt exakta på att mäta förändringar.
Eddie Vedder
2012-07-30, 08:18
Kroppen kräver mindre energi ju mindre den är och ju mindre man rör sig och tvärt om. Blir man lättare och stannar av i viktnedgång är det för att man helt enkelt inte behöver lika mycket energi. Energi in kontra energi out gäller, oavsett om du ska upp eller ner i vikt.
Det fetmarkerade är förstås korrekt men i övrigt förenklar du. Den nedreglerade ämnesomsättningen blir större än vad enbart den lägre vikten förklarar.
Svältläge som aftonbladet beskriver existerar inte. Svårdödad myt. Kroppen kräver mindre energi ju mindre den är och ju mindre man rör sig och tvärt om. Blir man lättare och stannar av i viktnedgång är det för att man helt enkelt inte behöver lika mycket energi. Energi in kontra energi out gäller, oavsett om du ska upp eller ner i vikt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd)
Till alla som undrat om jag väger maten, eller "ljuger för mig själv". Ja, jag väger maten och har så gjort mellan förra augusti-december, samt sedan 27:e maj i år. Under tiden jag pendlade mellan orter och inte vägde maten så var det relativt lätt att uppskatta då det blev mycket färdigmat med näringsinnehåll inkl. kcal-mängd på förpackningarna (tänk färdiga baguetter eller pastasallad från ica/pressbyrån) och jag har relativt stora matematiska färdigheter.
När det gäller kalorier jag får i mig vågar jag säga att jag är mer eller mindre bombsäker, det är kalorier ut jag är mer osäker på. Saker jag inte väger varje gång jag äter dem är t.ex: ägg, tomat, knäckebröd eller en skiva lingongrova som jag tycker mig ha bildat en bra uppfattning om medelvikt då jag vägt dessa ett flertal gånger. Ris, pasta, potatis, kött, kyckling, wokgrönsaker, ketchup, såser o.s.v. väger jag alltid. Det finns dock EN sak jag aldrig räknar in i mitt kcal-intag och det är Fun Light. En flaska räcker runt 2-3v (kan rekommendera kolsyrat vatten + Fun Light apelsin :))
Jag har en ganska enorm textfil som jag uppdaterar dagligen med info om varje dags intag m.m. och kan kopiera in ett kort utdrag nedan, samt en typisk dags kost. Kan ju även erkänna att speciellt senaste veckan har det blivit mycket onyttigheter, dock är samtliga inräknade i mitt kcal-intag baserade på antingen vägning eller innehållsdeklarationen på förpackningen. Då jag ibland är sötsugen så kan jag t.ex. ha en twix som jag delar upp på några dagar o.s.v. eller i extremfall skippa lunch för att käka en vägd mängd av något onyttigt.
Jag äter allt som oftast sådant jag tillagar själv, just för att få mer exakt kontroll över vad allt väger.
Ett annat exempel är idag: Två Wasa Sportknäcke med 5-6g lätta på varje, 10g 28% ost på varje. Senare drygt två hårdkokta ägg. Efter det blev det potatismos, fiskpinnar och remouladsås. Remouladsåsen vägde jag, potatismosen ska enligt förpackningen (drygt 1 dl torrvara - 2 portioner) väga ca: 400g tillagad, därför vägde jag inte den. Samma med fyra fiskpinnar som enligt förpackningen ska väga 25g st. (750g förpackning, 30st.) jag vägde därför inte fiskpinnarna heller, men räknade med 3g rapsolja som jag stekte i (ca 1/4 matsked, om inte mindre). Någon gång mitt på dagen blev det 4st. Ahlgrens "chokladbilar" som består av 29% mjölkchoklad vilket ger drygt 3g (0,8*4) samt drygt 2g skum/bil ger 8g. Jag ligger idag på 957 kcal.
Jag tar däremot till mig av rådet att äta mer naturlig mat, tillagad från grunden, samt att äta mer en av veckodagarna (något som ofta händer redan dock och som jag kompenserar för resten av veckan).
Vad jag vet lider jag inte av någon medicinsk åkomma och tar ingen särskilld medicin, dock försöker jag få i mig två multivitamintabletter varje dag. Det brukar däremot gå sådär 5 år mellan läkarbesöken. Jag fick veta att jag hade fettlever och "något högt blodtryck" för ca: 7 år sedan och gick då ner från ca: 125-130 kg, mest genom att sluta dricka läsk och käka godis, minska portionerna lite o.s.v. dock ingen särskilld diet.
Sammandrag från min textfil:
-------
v. 1: 10740 Snittintag: 1534/dag
v. 2: 12225 Snittintag: 1746/dag
v. 3: 10443 Snittintag: 1492/dag
v. 4: 8732 Snittintag: 1247/dag
v. 5: 9658 Snittintag: 1367/dag
v. 6: 12468 Snittintag: 1781/dag
v. 7: 10115 Snittintag: 1445/dag
v. 8: 10112 Snittintag: 1445/dag
v. 9: 10620 Snittintag: 1517/dag
-------
Vecka 7:
1357
1549
1497
1500
1792
1342
1078
-------
Styrketräning
Tid: 15 min
Intensitet: Hög
Förbränning: 154 kcal
Övning Reps * Vikt
Hammercurl 15 * 8 kg
Hantelcurl 15 * 8 kg
Hantellyft åt sidan 15 * 8 kg
Koncentrationscurl 15 * 8 kg
Militärpress 15 * 8 kg
Hantelrodd 15 * 8 kg
Crunches 20
Sit-ups, sneda 20
Promenad
Distans: 0,85 km
Tempo: 17:39 min/km
Förbränning: 77 kcal
Promenad
Distans: 0,85 km
Tempo: 17:39 min/km
Förbränning: 142 kcal
Kost
Livsmedel
70g Rågbröd fullkorn fibrer ca 7% typ Kornelle Fullkorn plus
10g Lättmargarin Lätta 40% fett berik
100g Tomat
71g Rågbröd fullkorn fibrer ca 6% typ Lingongrova Skördeglädje Gott gräddat
10g Lättmargarin Lätta 40% fett berik
50g Ägg kokt
11g Rökt kalkon
50g Ägg kokt
200g Tomater krossade konserv m lag
30g Lök gul röd
50g Ketchup tomatketchup
150g Pasta
140g Nötfärs stekt
Energifördelning
Protein: 332 kcal, 23 E%
Kolhydrater: 805 kcal, 54 E%
Fett: 334 kcal, 23 E%
Totalt: 1471 kcal
Några tillägg (kunde visst inte redigera igen):
Vissa dagar kan vara väldigt inaktiva, speciellt under pluggperioder som inte innefattar pendling. Då kan det bli att jag bara rör mig i hemmet, sitter några timmar vid skrivbordet och pluggar, duschar, lagar mat, sitter i soffan och äter, sitter och pluggar lite till, ev. lite crunches innan jag somnar.
Jag förstår att många är skeptiska till att jag verkligen får i mig 1500 kcal/dag eller väger fel o.s.v. Det konstiga är att jag inte ens blir hungrig särskillt ofta, däremot ofta "sugen på något". Just därför är jag jättenoga med att bokföra precis allt, helst direkt.
Tack även för alla råd och tankar än så länge! Jag är noga med att bokföra även dryck och är noga med att köra på kalorisnåla drycker (t.ex. lättöl till maten nån gång i veckan). Tar även till mig av rådet att dricka mycket vatten (just nu blir det 2-3 liter per dag, dock oftast kolsyrat och ibland med fun light om det spelar någon roll), samt att lyfta tyngre vikter. Tack även för tipsen om att köra medelvärde när man väger sig! :) Jag såg att "ett par dagar" efterfrågades, så jag passar på att dra till med en extremdag. Ha dock i åtanke att andra dagar är extrema på motsatt håll, t.ex. en av ovanstående inaktiva pluggdagar förenat med 1800 kcal, varav större delen av de 1800 inte är speciellt näringsrika.
Tränar också en del med Move Fitness till PS3, kanske 2-3 ggr i veckan, och det kan då bli 1-2h varje gång.
Jag har lärt mig att lita ganska väl på kcal-förbränningen som anges där, t.ex. två basketkast = 1 kcal ungefär. Jag har även kollat min puls under tiden och kollat mot olika räknare online hur mycket jag förbränner vid den specifika pulsen och det stämmer förvånansväl bra överens med vad som anges.
Exempel på en extrem dag, som ändå inte är alltför ovanlig:
21 juli
Move Fitness
Tid: 113 min
Förbränning: 1111 kcal
Styrketräning
Tid: 9 min
Förbränning: 90 kcal
Övning Reps * Vikt
Hantellyft åt sidan 10 * 8 kg
Hantelrodd 50 * 8 kg
Hammercurl 10 * 8 kg
Hantelcurl 10 * 8 kg
Crunches 40
Kost
Livsmedel
51g Kola och jordnötter överdragen m mjölkchoklad Snickers
4g Fruktsocker
85g Felix pommes strips 7%
162g Innanlår nöt
100g Ketchup tomatketchup
330g Öl starköl el exportöl vol. % 5,6
4g Rapsolja oberik
186g Klyftpotatis u skal ugnsstekt m rapsolja
Energifördelning
Protein: 204 kcal, 18 E%
Kolhydrater: 523 kcal, 47 E%
Fett: 275 kcal, 25 E%
Alkohol: 106 kcal, 10 E%
Totalt: 1109 kcal
1500 kalorier, och du lägger en stor del på snickers, öl och ketchup. Inte konstigt att du blir "sugen" på något. Jag hade tagit bort allt sånt skit och ätit kött istället.
Alternativt ett kilo broccoli......
abstract
2012-08-01, 11:16
Jag kan på rak arm säga att du räknar fel på både kaloriintag, men även hur mycket du förbränner. Där har du nog dina felmarginaler. En starköl innehåller tex nog närmare 200kcal, inte 100. Tror inte heller du gör av med närmare 100kcal på 10min styrketräning, och skulle bli förvånad om 113min TV-spel (om än fysiskt) drar 1100kcal. Många bäckar små you know:)
StraightEdge
2012-08-02, 18:15
http://youtu.be/ZrovA5n9Q_s?t=7m1s Eric Helms pratar om ämnet.
Nedreglerad metabolism existerar, vad än majoriteten här inne har sagt. Mitt tips till dig TS är att du går upp succecivt kcalbalans i minst 2veckor för att få ordning på din förbränning.
exempel 1700kcal, 1800kcal, 2000kcal osv...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.