handdator

Visa fullständig version : Hämning/dämpning av kortisol?

shadowfire
2012-07-28, 12:47
Vad är senaste rönen här egentligen? Finns det något receptfritt/dopingfritt förutom EPA/DHA som kan hjälpa till att stävja/bromsa kortisolet?

Min största bov kroppsmässigt är onekligen att jag har en livsstil (och delvis personlighet) som gör att kortisolproduktionen går för fulla muggar. Rotorsaken är givetvis kopplat till stressyndrom osv, men det är inte speciellt lätt att få bukt med den delen då det är kopplat till yrkesval, livsstil o annat. Följden blir en mindre trevlig ansamling bukfetma.

Jag är emot piller osv och ogillar rentav att behöva ta en huvudvärkstablett, men just kortisolproduktionen stör jag mig på.

Finns det något mer än fiskleverolja som jag kan tillföra min kost i kortisolhämmande syfte?

Ronn
2012-07-28, 13:17
Kanske inte svaret du letar efter, jag vet inte hur det är med preparat och dylikt men om du verkligen vill göra något åt det så tror jag att du gör bäst i att förändra livsstil, gör något åt orsakerna istället för att dämpa symptomen, oavsett hur svårt det kan verka.

tjing
2012-07-28, 13:25
Omega-3 har en signifikant effekt på kortisol, som bland annat minskat oro/ångest för tentamen i en dubbelblind studie.

Får du i dig en 3-4 gram om dagen bör du känna skillnad. Effekten är dessutom dosberoende; hur högt minns jag inte på rak arm.

Tung styrketräning i lagom dos och att minska på koffein/nikotin är andra saker som håller kortisolet nere. Vassleprotein innan träning minskar också kortisolutsöndringen under dygnet vill jag minnas.

För övrigt håller jag med Ronn. Och dessutom vill du inte stänga av kortisolet helt. Det fyller en viktig funktion också såklart och kan också fungera som en positiv stressor i rätt mängd och vid rätt tillfälle.

shadowfire
2012-07-28, 13:42
Japp, givetvis ska jag försöka få bukt med rotorsakerna, men det är som sagt inte gjort i en handvändning. Att bara ändra ett yrkesval kan kräva ny utbildning o annat och kan ta flera års tid. Ser man till personligheten så har jag mängder av orsaker som orsakar en slags vardagsstress, mer eller mindre konstant.

Jag sitter sällan helt stilla, som nu när jag sitter ner så kretsar en massa saker i huvudet som orsakar en mild stress och gör att jag sitter och sprätter med benen, rör på fötterna och allmänt beter mig som en hormonstinn 16-åring med växtvärk. ;)

Koffeinintaget är relativt högt och orsakar också en extra kortisolutsöndring, absolut.

Som sagt, alla tänkbara tips på kost och produkter, även kosttillskott om det finns något som faktiskt fungerar välkomnas. Jag vill minnas att 7-keto DHEA sades stävja kortisolproduktionen en aning, men om jag inte sett fel så är det dopingklassat numera.

shadowfire
2012-07-28, 13:47
Hur är det med det där silkesproteinet, har för mig att det också hade en viss effekt på kortisolet? Bara bluff o båg?

tjing
2012-07-28, 13:49
Japp, givetvis ska jag försöka få bukt med rotorsakerna, men det är som sagt inte gjort i en handvändning. Att bara ändra ett yrkesval kan kräva ny utbildning o annat och kan ta flera års tid. Ser man till personligheten så har jag mängder av orsaker som orsakar en slags vardagsstress, mer eller mindre konstant.

Jag sitter sällan helt stilla, som nu när jag sitter ner så kretsar en massa saker i huvudet som orsakar en mild stress och gör att jag sitter och sprätter med benen, rör på fötterna och allmänt beter mig som en hormonstinn 16-åring med växtvärk. ;)

Koffeinintaget är relativt högt och orsakar också en extra kortisolutsöndring, absolut.

Som sagt, alla tänkbara tips på kost och produkter, även kosttillskott om det finns något som faktiskt fungerar välkomnas. Jag vill minnas att 7-keto DHEA sades stävja kortisolproduktionen en aning, men om jag inte sett fel så är det dopingklassat numera.

Dra ner på kaffet. Det kommer göra en stor skillnad med all sannolikhet.

Hell, en hög koffeinkonsumtion (5 + koppar om dagen) ökade risken för hallucinationer pga just kraftigt förhöjt kortisol hos en del människor i en studie. Det handlade om att man trodde sig se ett spöke eller auditoriska hallucinationer etc.

Men jag gissar att du gillar att vara lite stissig och pepp? En kortisol-junkie månne?

shadowfire
2012-07-28, 14:18
Dra ner på kaffet. Det kommer göra en stor skillnad med all sannolikhet.

Hell, en hög koffeinkonsumtion (5 + koppar om dagen) ökade risken för hallucinationer pga just kraftigt förhöjt kortisol hos en del människor i en studie. Det handlade om att man trodde sig se ett spöke eller auditoriska hallucinationer etc.

Men jag gissar att du gillar att vara lite stissig och pepp? En kortisol-junkie månne?

Haha, kortisoljunkie, ja det är kanske jag är. Jag har ett rätt aktivt liv och är igång mest hela tiden med olika projekt och saker på alla plan, så jag gillar att vara pigg och känna mig pigg.

5 muggar kaffe är vad jag tar till frukost. Tror jag ligger på 6-9 koppar/dagen i snitt. Mycket är dock när jag gör något stillasittande vid datorn eller så, det är så gott att ha kaffe till då.

Men som sagt, koffeinet är bara en av orsakerna. Än så länge har jag inte sett spöken iaf.