handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med eget schema

SpriteUtanSenap
2012-07-27, 11:59
Jag började med styrketräning sen i mars men då gick jag bara på friskis och svettis gruppövningar med skivstång.

Där gör man många reps med låga tyngder vilket jag ändå upplevde var bra sätt att börja som ovan, men nu tränar jag själv

Sen Juni har jag börjat gå efter ett eget och betydligt tyngre schema på gymmet.

reps x set

Knäböj 5x5
Marklyft 5x5
Knäspark 3x12

Sittande rod 8x4
Bänkpress 10x5

Dips: så många jag orkar, vila 20 sekunder och kör igen. Brukar hålla på 5min
chins Samma sak där

Jag går efter denna följdordning också.
Under vilodagen joggar jag allt från 8km till 12km beroende på vardagslivet och väder.

När jag joggar så "lunkjoggar" jag, skulle gissa på 6-9km i timmen, har ingen riktig koll men tror det är någonstans där emellan.

Jag är 189cm väger 108kg, har ca 10kg övervikt gissar jag på

Jag har vägd 144kg och har väldigt lätt för att gå upp så jag vill höja metabolismen, är det här rätt sätt?

Commando1980
2012-07-27, 12:02
Plocka ett färdigt schema. Ska du köra marklyft och knäböj som nybörjare så bör du ha ngn som på plats kan visa dig hur man utför övningarna dessutom så bör du parellellt använda tekniskt lättare övningar som säkerställer att dina muskler får en träningseffekt.

Tyrwing
2012-07-27, 12:10
3 Helkroppspass i veckan, finns i stickyn. Ta "1" eller "2" dagars scheman och kör på.

SpriteUtanSenap
2012-07-27, 12:11
Jag har folk som är erfarna med svank,knäteknik m.m. jag upplevde att det var en bra start att börja med skivstångspass på friskis där man kör låga tyngder men många reps för det har gjort att jag är mer van med teknikarbete än explosivstyrka. Nu är det tvärtom att försöka orka lyfta tungt istället.

Schemat har jag inte självt utformad utan det är en väldigt vältränad vän som gett mig det jag vill ändå kolla här på forumet vad folk tycker om det

Jag försöker alltid göra 5x5 som är perfekta svank och knäböjningar.
Om jag inte gör tillräckligt bra teknikarbete så sänker jag tyngden.

Jag brukar be andra titta på mig för det är svårt att koncentrera att man gör rätt när man koncentrerar sig på att lyfta

SpriteUtanSenap
2012-07-27, 12:12
3 Helkroppspass i veckan, finns i stickyn. Ta "1" eller "2" dagars scheman och kör på.

ska kolla på det

Tyrwing
2012-07-27, 16:25
Med en nypa salt:
Om jag fick börja om skulle jag kört helkroppspass 3ggr/vecka i ett par månader för att sedan övergå till halvkroppspass 3-4ggr/vecka. Därefter skulle jag utvärderat och kommit på eget. Gjort misstaget själv att tro att jag var erfaren nog till att sätta ihop scheman. :)
Du kan lätt få ihop 1-2 års träning bara på det.