Visa fullständig version : Är de 5 sista kilona svårare och annorlunda än alla andra?
Jag vet inte om det beror på att jag just idag har en dålig dag och känner mig
allmänt tvivlande mitt i deffandet. Men jag hör det ibland sägas att de sista
kilona är de svåraste. Jag undrar om detta är sant och vad det i så fall beror på.
Det jag inser är ju att ju mindre jag väger desto mer måste jag sänka maten
eller öka träningen för att fortfarande landa på ett underskott.
Men jag undrar om det finns något annat, förutom det, som gör att det är
svårare att skaka av sig det sista? Det här med platåer som folk pratar om
till exempel, är inte en platå bara en konsekvens av att man inte sköter sig
eller att man helt enkelt inte ligger på ett underskott eftersom man inte sänker
maten allteftersom man går ner i vikt? Eller händer något i kroppen under platån
där kroppen gör något aktivt för att motarbeta fettförlusten och i så fall, vad?
Slutligen undrar jag om ni har något som man bör tänka på när det är svårt
i slutet, där det känns som att ingenting händer och man börjar tvivla...
Något som får fart på det hela.
Alla svar uppskattas. *cupid*
Ristretto
2012-07-26, 18:06
Hur länge har viktnedgången stått stilla?
abstract
2012-07-26, 18:24
Det finns lika många teorier om "platåer" som förståsigpåare. Mitt råd, sänk kalorierna/ lägg till cadio och du löser dilemmat. När jag inte fick de resultaten jag önskade nyligen passade jag på att testa VLCD 10 dgr. Gick dvs ner till runt 700kcal/dag. Om det nu fanns något i kroppen som "motverkar fettförlusten" så besegrade jag iaf detta rätt omgående;)
LarsLasr
2012-07-26, 18:24
Kroppen brukar kompensera för energibrist genom att sänka energiförbrukningen, om du börjar närma dig lågt fett% (liten energireserv) så blir kroppen mer och mer benägen att behålla det den har kvar, därför brukar det bli svårare mot slutet.
Det brukar vara bättre att träna sig smal än att svälta sig smal, 500 kcal underskott från 4000kcal är hälsosammare än 500kcals underskott från 1500 kcal.
Vet precis känslan, jag stanna på en platå vid de sista kilona på nedre delen av magen, försökte och försökte till jag tillslut bestämde mig för en långsam bulk med 250kcal överskott. Kämpa på! sänk maten lite till, käka mer och mer grönsaker och sånt. Fuska aldrig och konditionsträna mer så ska du se att de släpper! lycka till :D
Nej, det sitter bara i ditt huvud.
Det finns lika många teorier om "platåer" som förståsigpåare. Mitt råd, sänk kalorierna/ lägg till cadio och du löser dilemmat. När jag inte fick de resultaten jag önskade nyligen passade jag på att testa VLCD 10 dgr. Gick dvs ner till runt 700kcal/dag. Om det nu fanns något i kroppen som "motverkar fettförlusten" så besegrade jag iaf detta rätt omgående;)
Får man fråga vilken VLCD kur du gick på då?:)
abstract
2012-07-27, 09:33
Får man fråga vilken VLCD kur du gick på då?:)
En hemmagjord. Jag är nog den som minst försöker optimera här. Jag kör bara på. Lite som Jokern beskriver sig i Batman, "I´m like a dog chasing cars". Massvis med kaffe på förmiddagen, EAA 2 ggr. Multivitamin och Omega-3. Träning närmare kvällen med i stort sett hela kaloriintagen direkt efter i form av riktig (proteinrik) mat och mycket sallad.
Piece of cake.
Inte bokstavligen.
Utan plättlätt.
Fanns inte plats för så många kakor;)
En hemmagjord. Jag är nog den som minst försöker optimera här. Jag kör bara på. Lite som Jokern beskriver sig i Batman, "I´m like a dog chasing cars". Massvis med kaffe på förmiddagen, EAA 2 ggr. Multivitamin och Omega-3. Träning närmare kvällen med i stort sett hela kaloriintagen direkt efter i form av riktig (proteinrik) mat och mycket sallad.
Piece of cake.
Inte bokstavligen.
Utan plättlätt.
Fanns inte plats för så många kakor;)
Tack för det, förbereder mig för en LCD om typ 1,5-2 månader och måsta hitta nån hemmasnickrad version som fungerar i alla fall 3 veckor :hbang:
abstract
2012-07-27, 13:01
Tack för det, förbereder mig för en LCD om typ 1,5-2 månader och måsta hitta nån hemmasnickrad version som fungerar i alla fall 3 veckor :hbang:
Skulle jag köra igen skulle jag köra 700kcal 5 dgr, sedan dubbla, runt 1400kcal 2 dagar, sedan 5 dgr på 700kcal igen. Bara känslan att få käka 1400kcal efter 5 dgr är sick, och gör en fit for fight inför nästa halva.
Jag skulle säga att dom är jobbigare. Det är psykiskt jobbigare att ligga på låg fettprocent och det är mindre marginal.
Åh, vad många som svarat, glad jag blev. :)
Hur länge har viktnedgången stått stilla?
Den står inte heeelt stilla men den kryper verkligen ett hekto i taget och det
känns som att det är i den takten det går lite oavsett vad jag gör.
Vet precis känslan, jag stanna på en platå vid de sista kilona på nedre delen av magen, försökte och försökte till jag tillslut bestämde mig för en långsam bulk med 250kcal överskott. Kämpa på! sänk maten lite till, käka mer och mer grönsaker och sånt. Fuska aldrig och konditionsträna mer så ska du se att de släpper! lycka till :D
Jag ska fortsätta kämpa och ha en fortsatt stor koll på vad jag gör. Tack! :)
Jag skulle säga att dom är jobbigare. Det är psykiskt jobbigare att ligga på låg fettprocent och det är mindre marginal.
Tror du att det finns något sätt att göra den psykiska påfrestningen mindre
när man närmar sig lägre fettprocent?
Det låter förjävligt att äta 700 kcal per dag och träna för fullt men om det
är en väg som fungerar så är det en väg värd att nämna. Starkt av dig.
Kroppen brukar kompensera för energibrist genom att sänka energiförbrukningen, om du börjar närma dig lågt fett% (liten energireserv) så blir kroppen mer och mer benägen att behålla det den har kvar, därför brukar det bli svårare mot slutet.
Det brukar vara bättre att träna sig smal än att svälta sig smal, 500 kcal underskott från 4000kcal är hälsosammare än 500kcals underskott från 1500 kcal.
Jag tränar i nuläget väldigt mycket men det känns som att det är först när
jag sänker maten jobbigt mycket som saker och ting händer? Jobbigt men sant.
Tror du att det finns något sätt att göra den psykiska påfrestningen mindre
när man närmar sig lägre fettprocent?
Jag har då inte hittat någon ultimat lösning :) Mycket vila och lite stress underlättar. Bra mat som mättar och ger en psykologisk tillfredställelse hjälper nog. I det långa loppet så borde det underlätta om du flyttat din set-point nedåt så att den inte ligger så långt ifrån den punkten du ligger nu. Nu experimenterar jag lite med lågkalori och högkaloridagar, jag tror det hjälper lite men jag har semester nu också så svårt att avgöra.
Men jag biter mest ihop.
Och jag säger emot Lars och säger att viktuppgång uppnås genom sänkt intag, inte höjt uttag.
abstract
2012-07-27, 16:33
Men jag biter mest ihop.
...viktuppgång uppnås genom sänkt intag, inte höjt uttag.
Här är, i två meningar, allt man behöver när man "kör fast".
Langster
2012-07-31, 22:27
Personligen skulle jag säga att de "sista" kilona är de lättaste, då ser det ju redan bra ut och man ser bättre och bättre ut för varje dag. Lätt att behålla motivationen då. De första kilona däremot, när man inte ser någon skillnad alls och man bara vet att man måste hålla sig borta från allt gott man vräkt i sig för att bli så där fet och äcklig... De är jobbiga.
Rent praktiskt så är det inte svårare heller tycker jag. Har man hittat något som funkar och kan hålla sig till det så är det bara att fortsätta i samma spår, inga speciella taktiker krävs. En platå kan vara att man inte går ned något på EN vecka, om det går längre än så utan viktnedgång så uppnår man helt enkelt inte tillräckligt kaloriunderskott, svårare än så är det inte. Detta förutsätter alltså att man är strikt i sin diet och har ett klart mål och undviker allt vad fusk heter. Om man bara "vill" gå ned en sådär kanske eh... 5-6 kilo kanske genom att äta "nyttigare", ja då är det jävligt svårt att gå ned det sista, eftersom man inte har en aning om vad man gör, eller vad det sista är. Lätt att gå ned 1 kilo med den taktiken men jävligt svårt att gå ned 5. För mig är det omöjligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.