handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta och skiftgång.

Alchemon
2012-07-24, 19:51
Har läst på lite angående denna metod, men det jag inte lyckats få några svar på är om hur man ska lägga upp mattiderna vid skiftgång på arbetet.

Det jag menar är att om jag vanligtvis lägger min mattid från lunch och 8 timmar framåt en vanlig dag när jag jobbar förmiddag 7-16, kan man då flytta dom timmarna till en annan tidpunkt på dagen då jag jobbar eftermiddag/natt eller förstör det bara? Anledningen är ju att jag helst vill kunna äta i samband med min träning. När vi går skift så kör vi då 1 vecka med samma arbetstider, och är därför lite fundersam om detta är ett upplägg för mig eller om jag ska hålla mig till dom tradionella 6 mål mat per dag.

Fishtank
2012-07-24, 20:11
Anpassa mattiderna efter livet, inte tvärtom.
Det funkar dock att bara flytta som du vill, poängen med periodisk fasta är ju just fastan och inte när eller hur du gör den.

Acidcrow
2012-07-24, 20:20
Jag jobbar skift, normalt antingen 6-15 eller 15-24. Jag la upp det så att jag åt mellan 11-19 varje dag, och åt 2 mål om dagen. Beroende på vilket skift jag hade blev det antingen 1 mål eller båda efter träningen.

Men när det även blev lite nattskift så funkade det inte längre för mig.

Erik_Hellström
2012-07-24, 20:44
Går själv 6skift och använder mig av periodisk fasta mer eller mindre utan problem.
Mina skift är antingen 06-14, 14-21, 21-06, 06-18 eller 18-06 och då jag anpassar mattiderna till hänsyn till mina träningspass så ser jag inget problem att kasta om matfönstret från dag till dag.

Alchemon
2012-07-24, 22:09
Tack för svar!

Antar att det inte är mer än att testa då, funkar det så funkar det :)
Misstänker dock att kroppen kan reagera lite angående mattiderna kring veckobytena när man helt plötsligt ska tidigare/senarelägga maten men som sagt, bara o testa o se hur det funkar.

Albin Eriksson
2012-07-24, 23:06
Går själv 6skift och använder mig av periodisk fasta mer eller mindre utan problem.
Mina skift är antingen 06-14, 14-21, 21-06, 06-18 eller 18-06 och då jag anpassar mattiderna till hänsyn till mina träningspass så ser jag inget problem att kasta om matfönstret från dag till dag.

Helt offtopic, men menar du inte femskift?
Dvs tre olika skift vardagar och två skift på helger, dvs fem.