handdator

Visa fullständig version : Tullens beslag av doping ökat med 250%

kettlebellGuden
2012-07-24, 16:11
Länge sen det var dopingtråd, eller hur? Nu kör vi.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5204406

hultman
2012-07-24, 16:18
Ryktas att tullen börjat röntga paket. Även från EU-länder. Det är väl, ptja, inte så gynnsamt för de som försöker importera. Men som vanligt när det gäller denna typ av brott så stävjar man x och skapar x + y. Och de kostnader som dessa "fynd" renderar polis och Tullverket läggs på samhället medan de som importerar blir mer försiktiga och kreativa. Vi får väl se hur länge det dröjer innan smugglingen blir svårare att upptäcka.

AronP
2012-07-24, 16:21
Hur mkt har deras budget för anti-doping arbete ökat då?

kettlebellGuden
2012-07-24, 16:21
Ryktas att tullen börjat röntga paket. Även från EU-länder. Det är väl, ptja, inte så gynnsamt för de som försöker importera. Men som vanligt när det gäller denna typ av brott så stävjar man x och skapar x + y. Och de kostnader som dessa "fynd" renderar polis och Tullverket läggs på samhället medan de som importerar blir mer försiktiga och kreativa. Vi får väl se hur länge det dröjer innan smugglingen blir svårare att upptäcka.

Reportaget nämnde att de röntgade.

Vad kostnaden för all den här jakten är hade varit väldigt intressant att se i reda kronor. Känns inte som det är en vidare stabil Cost-Benefitanalys.

Sarwien
2012-07-24, 16:29
Skönt att höra.

hultman
2012-07-24, 16:33
Hur mkt har deras budget för anti-doping arbete ökat då?

Hur menar du? Informationsarbete, polis/tull/SKV-samarbete eller razzior? Högst oklart oavsett vilket. Pengar kommer lite varhelst ifrån och kanaliseras olika.

Vad kostnaden för all den här jakten är hade varit väldigt intressant att se i reda kronor. Känns inte som det är en vidare stabil Cost-Benefitanalys.

Någon har ju fått för sig att implementera någon slags nollvision när det gäller dopning så alla medel är nödvändiga antar jag.

Stefan J
2012-07-24, 16:34

Vilket högre syfte kan pengar ha än att främja folkhälsa och lycka? :)

hultman
2012-07-24, 16:35
Skönt att höra.

Av någon särskild anledning eller? Mer än avundsjuka? :)

strikt
2012-07-24, 16:37
Bra att jobb skapas =)

kettlebellGuden
2012-07-24, 16:38
Vilket högre syfte kan pengar ha än att främja folkhälsa och lycka? :)

http://420.thrashbarg.net/i_like_where_this_thread_is_going_ship_heading_int o_epic_storm.jpg

Jag biter! AAS gör oss alla lyckligare och hälsosammare.

Sarwien
2012-07-24, 16:39

Lol. Dopning är vidrigt och hör inte hemma i sport, köpa sig bättre resultat via droger kan vem som helst göra. Men låt inte detta tråd leda till denna uttjatade diskussion igen. :)

AronP
2012-07-24, 16:39
Hur menar du? Informationsarbete, polis/tull/SKV-samarbete eller razzior? Högst oklart oavsett vilket. Pengar kommer lite varhelst ifrån och kanaliseras olika.

Rent allmänt, att anti-doping arbetet har fått högre prioritet är det väl ingen som ifrågasätter. Vad resulterar det i för resursomfördelning.

ChuckTesta
2012-07-24, 16:42
Skönt att höra.

Varför är det skönt att höra?

Håller med hultman, någon annan anledning än avundsjuka?

Sarwien
2012-07-24, 16:43
Varför är det skönt att höra?

Håller med hultman, någon annan anledning än avundsjuka?

Se ovan, det är fusk och förstör i sport för de som är rena.

ceejay
2012-07-24, 16:45
vad ska man göra om man vill bli bäst i en sport där det inte går att vara bäst utan doping då? :)

Sen ska det vara lagligt för privat bruk iaf.

qqq111
2012-07-24, 16:46
Lol. Dopning är vidrigt och hör inte hemma i sport, köpa sig bättre resultat via droger kan vem som helst göra. Men låt inte detta tråd leda till denna uttjatade diskussion igen. :)
Ja exakt, alla kan använda doping. Men inte alla kan få resultaten dom vill pga gener.

Varför är du emot en lika spelplan?

kettlebellGuden
2012-07-24, 16:46

Jag håller med om att det är fusk. Iaf så länge regelverket inte ändras. Att det bara är till att köpa lite AAS och få bättre resultat helt magiskt och vem som helst kan göra det är väl lita att ta i däremot. :)

Sarwien
2012-07-24, 16:48
Att det bara är till att köpa lite AAS och få bättre resultat helt magiskt och vem som helst kan göra det är väl lita att ta i däremot. :)

Fast så är det ju, tränar man redan jävligt hårt och är ren och sedan börjar med AAS är det som att köpa sig resultat, det går inte att säga emot.

Sarwien
2012-07-24, 16:50
Ja exakt, alla kan använda doping. Men inte alla kan få resultaten dom vill pga gener.

Varför är du emot en lika spelplan?

Lika spelplan blir det när dopning blir lagligt i alla sporter och man slutar göra tester.

qqq111
2012-07-24, 16:52
Lika spelplan blir det när dopning blir lagligt i alla sporter och man slutar göra tester.
Ja, exakt. Men den förkrossande majoriteten av alla som använder doping är privatpersoner.

Spetälsk
2012-07-24, 17:00
Känns inte som det är en vidare stabil Cost-Benefitanalys.Beror väl på vem som gör den och om den som gör den har några värden att räkna på? många ryggmärgsreagerar negativt och hittar på sakskäl efteråt.

Fyllot
2012-07-24, 17:19
Frågan är hur många som blir berörda. Slutet för svensk bodybuilding? Kjellström börjar med cross-fit..

hultman
2012-07-24, 17:24

Fånig analogi. Du var nöjd över andra människors olycka, som troligen aldrig tävlat i någon sport. Doping har ökat stadigt i många år och har, trots rigorösa insatser från mamma staten, inte visat några som helst indikationer att sjunka. Misslyckad indoktrinering, masslathet eller sjukt (i dubbel bemärkelse) samhälle? Upp till var och en att avgöra.

watertouch
2012-07-24, 17:27
Gillade han Endokrinologen som var på tv4:s Malou och ena Gladiatorerna snubben.

Han han sa typ Akne, manligt håravfall, viss leverpåverkan... Lät ungefär som att det va inga större biverkningar... Nu har jag inte studerat Endokrinologi men tyckte nästan det var dåligt, biverkningarna han valde att säga. Kunde ju sagt lite läskigare biverkningar om man ska avråda folk...

Mart|n
2012-07-24, 17:30

Om man behöver steroider och dylikt får man det antagligen ordinerat av farbror doktor. Inte ska man väl då bistå kriminella organisationer med pengar? Dessutom är det ju självklart fruktansvärt dålig stil att tävla mot andra som inte dopar sig.

Sarwien
2012-07-24, 17:30
Dessutom är det ju självklart fruktansvärt dålig stil att tävla mot andra som inte dopar sig.

+1

Det är det här jag menar.

watertouch
2012-07-24, 17:31
Om man behöver steroider och dylikt får man det antagligen ordinerat av farbror doktor. Inte ska man väl då bistå kriminella organisationer med pengar? Dessutom är det ju självklart fruktansvärt dålig stil att tävla mot andra som inte dopar sig.

Men alla har ju inte samma förutsättningar....

För argumentationens skull. :smash:

Mart|n
2012-07-24, 17:37

Jo, men de som kommer med såna argument är sorgliga individer som antagligen har en fis på tvären och även vill rättfärdiga sina bristande resultat på "taskiga gener" när det i själva verket handlar om bristande disciplin i olika avseenden, som kan t.ex. vara taskig träning, dålig kost o.s.v.

Johanss0n
2012-07-24, 17:38

Och de har dem inte efter att ha dopat sig heller, alltså är argumentet rätt dåligt.

hultman
2012-07-24, 17:46
+1

Det är det här jag menar.

Ja, vi förstår att du inte vill att andra ska se bättre ut på stranden än du. Men det förändrar inte det faktum att du flinar åt andras olycka. Personer som troligen aldrig tävlat i något. Och handeln fortsätter som förr...

watertouch
2012-07-24, 17:53
Och de har dem inte efter att ha dopat sig heller, alltså är argumentet rätt dåligt.

Precis och det blir ju till en "spiral" alla måste ta den "nya" grejjen som inte WADA kan se, såg ett program häromdan där dem börja snacka om att kolla Generna för "Gendoping"... Verkar vara en liten katt&råtta lek där..

kettlebellGuden
2012-07-24, 17:54
Vad jag ställer mig frågande till är om de här beslagen som tullen gör ens påverkar något. De säger själva, i reportaget, att det bara är toppen på isberget.

Vad kostar den här verksamheten? Är det väl investerade pengar som ens gör någon skillnad? Kan man göra det bättre genom att kontrollera mer av saker som kommer in och ur landet?

mattilainen
2012-07-24, 19:05

men problemet är ju att om man får dopa sig hej vilt utan regler så kommer folk vara tvungna att börja dopa sig för att ens ha EN liten chans. Detta KRÄVER att man börjar dopa sig, vilket där blir en otrolig farlig början. Att tvinga folk (som kanske inte velat börja annars?) till något som förstör hälsan.

Morty
2012-07-24, 19:22
Varför pratas det om doping i tävling i denna tråd? Där görs redan mycket för att hindra doping.

Majoriteten av det som tuller beslagtar går nog inte till toppidrottare utan motionärer som vill utvecklas snabbare än vad man gör rent för sin egna höga lycka.

Jag undrar hur mycket doping som framställs inom landet. Det vet väl ingen men det vore intressant att få en bild.

hultman
2012-07-24, 19:27
Jag undrar hur mycket doping som framställs inom landet. Det vet väl ingen men det vore intressant att få en bild.

En försvinnande liten del tillverkas i Sverige. Det är ganska svårt att framställa hormonpulver själv, men det sker. Dock importeras stora mängder råvara som sedermera används som bas vid framställning av oljebaserade steroider.

tuthpicker
2012-07-24, 19:48
Fan vad surt för alla byggare när denns häxjakt pågår, inte ens classik har en chans utan.

Min åsikt personligen?....i love AAS även om jag inte brukar det längre.

watertouch
2012-07-24, 19:50
Man får tänka på att doping innebär olika saker. Tex skytte så är hjärtmedicin förbjudet (som lugnar hjärtat)... Ska du springa så är hjärtmedicin inte riktigt nått man använder sig av...

Stadig på hand, oroliga nerver, Psykostörning är ju sånt som spelar in där.... Inte bara muskler

gohardorgohome
2012-07-24, 19:55
Borde finnas vettigare saker lägga pengarna på än denna häxjakten, som verkligen är helt sinnesjuk. :smash:

tuthpicker
2012-07-24, 19:57
Man får tänka på att doping innebär olika saker. Tex skytte så är hjärtmedicin förbjudet (som lugnar hjärtat)... Ska du springa så är hjärtmedicin inte riktigt nått man använder sig av...

Stadig på hand, oroliga nerver, Psykostörning är ju sånt som spelar in där.... Inte bara muskler

Det räknas dock inte som doping bara för att det dopas med det

Beta blockerare som du nämner räknas in till läkemedel, lugnande likså.

Det som anses som doping är AAS, möjligtvis hgh och peptider men det betvivlar jag.

Albin Eriksson
2012-07-24, 19:59
Det som anses som doping är AAS, möjligtvis hgh och peptider men det betvivlar jag.

Inte om du frågar WADA...

bigtraps
2012-07-24, 20:00

Ja rikta in resurserna på skytteklubbarna
Bara dräller av dopingmedel där:)

tuthpicker
2012-07-24, 20:03
Inte om du frågar WADA...

Nej det stämmer helt MEN beslag från tullen av benzo, beta-b, insulin etc räknas inte till doping även om det kan eller ska amvändas till det.

watertouch
2012-07-24, 20:04
jo ska du skjuta så får man inte ta beta-blockare... Vet inte hur det fungerar om läkaren skriver ut det pga, hjärtsjukdom... Om man får tävla då, bara för man har ett "Läkarintyg" verkar ju skumt...

tuthpicker
2012-07-24, 20:06
jo ska du skjuta så får man inte ta beta-blockare... Vet inte hur det fungerar om läkaren skriver ut det pga, hjärtsjukdom... Om man får tävla då, bara för man har ett "Läkarintyg" verkar ju skumt...

Men hallå är ni tröga eller, det är tullen denna statistik kommer ifrån???

Där räknas inte dessa saker som doping utan tex läkemedel eller hälsofarliga ämnen(ej medicin)

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:06
Det räknas dock inte som doping bara för att det dopas med det

Beta blockerare som du nämner räknas in till läkemedel, lugnande likså.

Som påpekat är det betydligt mer än det du nämner som räknas som doping enligt WADA. Listan (som du exempelvis hittar hos rf.se) innehåller AAS, SARMs, peptidhormoner, tillväxtfaktorer, beta-2-stimulerar, hormonantagonister, diuretika (som en svensk brottare åkte på), maskerande substanser, en hel radda av stimulantia, cannabinoider, kortison, etc.

Svensk dopningslag däremot är inte speciellt omfattande.

watertouch
2012-07-24, 20:08
Likadant nästan om du ska springa och visar pos på Amfetamin... Visst ADHD går säkert att hitta nån gräns där..

Fotbollspelaren Maradona visade ju pos på Efedrin..Som säkert många av oss tog för en 10 år sen....Fanns i nästan alla bantingspiller...

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:10
Likadant nästan om du ska springa och visar pos på Amfetamin... Visst ADHD går säkert att hitta nån gräns där..

Fotbollspelaren Maradona visade ju pos på Efedrin..Som säkert många av oss tog för en 10 år sen....Fanns i nästan alla bantingspiller...

Amfetamin är förvisso S6:a så du åker på doping oavsett om det är springa eller styrkelyft du pysslar med.

Efedrin, för övrigt, går alldeles utmärkt att ta fortfarande.

watertouch
2012-07-24, 20:12

Där räknas inte dessa saker som doping utan tex läkemedel eller hälsofarliga ämnen(ej medicin)

Ja tullen lämnar in rapporter varje år... Hehe hade en Farfar som jobba där 1975 kallt han brukade istället för att förstöra ta hem "Rysk rom Beluga kaviar"...

Hoppas dem har bättre säkerhetssystem nu... Men kan inte va kul att hälla ut 30-årig whisky... lt liknande... *drool*

tuthpicker
2012-07-24, 20:13
Som påpekat är det betydligt mer än det du nämner som räknas som doping enligt WADA. Listan (som du exempelvis hittar hos rf.se) innehåller AAS, SARMs, peptidhormoner, tillväxtfaktorer, beta-2-stimulerar, hormonantagonister, diuretika (som en svensk brottare åkte på), maskerande substanser, en hel radda av stimulantia, cannabinoider, kortison, etc.

Svensk dopningslag däremot är inte speciellt omfattande.

Självklart är det så vem.har ens hävdat motsattsen???

Dessa substanser går dock EJ under doping hos TULLEN pch det är väl dom som för denna statestik, tror ni på fullaste allvar att dom räknar in canabinoider och stesolid ETC som doping ???? Svar ett STORT NEJ men wada är en helt annan sak men detbär ju inte viktigt just i detta fallet.

watertouch
2012-07-24, 20:14
Amfetamin är förvisso S6:a så du åker på doping oavsett om det är springa eller styrkelyft du pysslar med.

Efedrin, för övrigt, går alldeles utmärkt att ta fortfarande.

Öhh nej... Googla vettja!

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:16

Vilket är inte korrekt? Vet inte vad jag ska googla på.

Amfetamin är S6:a enligt WADAs lista så du får inte ha det i kroppen vid tävling oavsett sport.

Efedrin är S6:a, och läkemedelsklassat i Sverige, så bruk och innehav är fullt tillåtet och så länge du inte har det i kroppen vid tävling är det inga problem alls.

Vad är det du har tänkt att jag ska googla på?

Självklart är det så vem.har ens hävdat motsattsen???

Dessa substanser går dock EJ under doping hos TULLEN pch det är väl dom som för denna statestik, tror ni på fullaste allvar att dom räknar in canabinoider och stesolid ETC som doping ???? Svar ett STORT NEJ men wada är en helt annan sak men detbär ju inte viktigt just i detta fallet.

Right. Det var uppenbart när jag läste ditt andra inlägg.. Vilket inte syntes när jag skrev mitt.

hultman
2012-07-24, 20:16

Efedrin omfattas av läkemedelslagen som i praktiken tillåter dig att äga en årskonsumtion av nämnt preparat helt utan repressalier. Åtminstone från staten...

tuthpicker
2012-07-24, 20:17
Aha ser vart tråden är påväg nu, ni.är jätteuktiga som.kan så mycket men det är inte vad tråden handlar , troden avser det tullen anser vara doping dvs AAS och möjligen hgh och peptider sarms.punkt

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:18
Aha ser vart tråden är påväg nu, ni.är jätteuktiga som.kan så mycket men det är inte vad tråden handlar , troden avser det tullen anser vara doping dvs AAS och möjligen hgh och peptider sarms.punkt

Välkommen till Allmänt Forum.

tuthpicker
2012-07-24, 20:19
Vilket är inte korrekt? Vet inte vad jag ska googla på.

Amfetamin är S6:a enligt WADAs lista så du får inte ha det i kroppen vid tävling oavsett sport.

Efedrin är S6:a, och läkemedelsklassat i Sverige, så bruk och innehav är fullt tillåtet och så länge du inte har det i kroppen vid tävling är det inga problem alls.

Vad är det du har tänkt att jag ska googla på?

Right. Det var uppenbart när jag läste ditt andra inlägg.. Vilket inte syntes när jag skrev mitt.

Aa haha misstänkte det..

watertouch
2012-07-24, 20:20
Men fan....Man måste visa vart man är varje gång man tränar "ifall" dem vill testa dig.. Går knappt o ta en motionsrunda utan att man måste regga sig ifall dem vill kolla...

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:20

Du har förstås helt rätt. Och det är säkerligen tulls statistik, dvs. det som FHI har med på sin lista. :)

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:22
Men fan....Man måste visa vart man är varje gång man tränar "ifall" dem vill testa dig.. Går knappt o ta en motionsrunda utan att man måste regga sig ifall dem vill kolla...

Det går utmärkt att ta en motionsrunda. Du måste rapportera in var du har tänkt befinna dig några fåtal timmar. Inte hela jäkla dygnet.

Hade definitivt varit lättare om folk hade GPS-chip inopererat.

watertouch
2012-07-24, 20:22
Efedrin omfattas av läkemedelslagen som i praktiken tillåter dig att äga en årskonsumtion av nämnt preparat helt utan repressalier. Åtminstone från staten...

Ja det har inget med WADA:s dopinglista att göra...

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:23
Ja det har inget med WADA:s dopinglista att göra...

Väntar fortfarande på besked om vad som skulle vara fel i mitt inlägg?

Är det att amfetamin är S6:a och klassat för varenda jäkla RF-idrott? Eller är det att bruk av efedrin för motionärer är fritt fram? Vad ska jag googla på?

watertouch
2012-07-24, 20:31
Väntar fortfarande på besked om vad som skulle vara fel i mitt inlägg?

Är det att amfetamin är S6:a och klassat för varenda jäkla RF-idrott? Eller är det att bruk av efedrin för motionärer är fritt fram? Vad ska jag googla på?

Det är läkemedelsklassat så visst har du recept får du köra det... Ska du tävla i nått där WADA lr liknande organisation har regler så kommer det räknas som doping.

watertouch
2012-07-24, 20:33
googla snabbt på dopingjouren:

Lagar och regler:
Efedrin står på WADA:s dopinglista över förbjudna medel inom idrotten. Livsmedelsverket har utfärdat en varning på grund av den allvarliga hälsofaran med dessa preparat. Trots förbud förekommer det att efedrin finns tillsatt i kosttillskott och bantningsmedel som säljs via Internet och via hälsokostbutiker.

Referenser:

Miller SC.Psychiatric effects of ephedra: addiction.Am J Psychiatry. 2005 Nov;162(11):2198.
Calfee R, Fadale P.Popular ergogenic drugs and supplements in young athletes.Pediatrics. 2006 Mar;117(3):e577-89.
Föreskrifter om ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 1995:9) om tillämpning av läkemedelslagen (1992:859) på vissa varor; LVFS 2005:8(2005-08-25).
Libman RB, Menna BL, Gulati S. Case report: Consequences of ephedra use in an athlete.Lancet. 2005 Dec;366
Drugline 1999-12-27.

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:33
Det är läkemedelsklassat så visst har du recept får du köra det... Ska du tävla i nått där WADA lr liknande organisation har regler så kommer det räknas som doping.

...som sagt.. Fritt fram att använda efedrin (och amfetamin för den delen) bara du inte har det i kroppen vid tävlingstillfälle.

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:34
googla snabbt på dopingjouren:

Lagar och regler:
Efedrin står på WADA:s dopinglista över förbjudna medel inom idrotten. Livsmedelsverket har utfärdat en varning på grund av den allvarliga hälsofaran med dessa preparat. Trots förbud förekommer det att efedrin finns tillsatt i kosttillskott och bantningsmedel som säljs via Internet och via hälsokostbutiker.

Referenser:

Miller SC.Psychiatric effects of ephedra: addiction.Am J Psychiatry. 2005 Nov;162(11):2198.
Calfee R, Fadale P.Popular ergogenic drugs and supplements in young athletes.Pediatrics. 2006 Mar;117(3):e577-89.
Föreskrifter om ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 1995:9) om tillämpning av läkemedelslagen (1992:859) på vissa varor; LVFS 2005:8(2005-08-25).
Libman RB, Menna BL, Gulati S. Case report: Consequences of ephedra use in an athlete.Lancet. 2005 Dec;366
Drugline 1999-12-27.

...läser du mitt inlägg så ser du att det är klassat som S6:a på WADAs lista. Den finns tillgänglig från t.ex. rf.se. Betydligt mer tillförlitlig källa än dopingjouren.

watertouch
2012-07-24, 20:34
Nej dem får kolla dig när dem vill.............................

kettlebellGuden
2012-07-24, 20:36
Nej dem får kolla dig när dem vill.............................

Ja, de får kolla dig precis när de vill. Vad är din poäng?

Du får ha hur mycket efedrin i kroppen som helst förutom vid tävling där de har gränsvärde på 10 mikrogram per ml i urinet.

Kischen
2012-07-24, 20:36

Jag kan inte förstå hur din poäng gick förbi alla :confused:

häftig
2012-07-24, 20:38
vad ska man göra om man vill bli bäst i en sport där det inte går att vara bäst utan doping då? :)

Sen ska det vara lagligt för privat bruk iaf.

Vad är det för svensk sport du tänker på?

watertouch
2012-07-24, 20:52
Ja, de får kolla dig precis när de vill. Vad är din poäng?

Du får ha hur mycket efedrin i kroppen som helst förutom vid tävling där de har gränsvärde på 10 mikrogram per ml i urinet.

Ja precis drick mycket vätska och du klarar pissprovet...

gustafffsson
2012-07-24, 20:56

Dom som inte tävlar eller tänker tävla utan bar vill ha resultat snabbt är det då ok för dom att dopa sig?

kettlebellGuden
2012-07-24, 21:00
Ja precis drick mycket vätska och du klarar pissprovet...

Ingen aning vad du yrar om. Så länge det inte är tävlingstillfälle får du ha hur höga halter efedrin som helst i kroppen. Enligt WADA.

Sen vad dopingjouren säger kan du ju skita i.

hultman
2012-07-24, 21:14
Ingen aning vad du yrar om. Så länge det inte är tävlingstillfälle får du ha hur höga halter efedrin som helst i kroppen. Enligt WADA.

Sen vad dopingjouren säger kan du ju skita i.

Hm. Säker på det? Nu känner jag inte riktigt till diffar i klassning och avstängning mellan olika organ/organisationer men det finns ju massvis med folk som stängts av för användning av just efedrin.

kettlebellGuden
2012-07-24, 21:23
Hm. Säker på det? Nu känner jag inte riktigt till diffar i klassning och avstängning mellan olika organ/organisationer men det finns ju massvis med folk som stängts av för användning av just efedrin.

http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopinglistor/WADAs-lista/

SUBSTANSER OCH METODER FÖRBJUDNA VID TÄVLING

Där S6 faller. Du hittar även t.ex. DMAA som en del har åkt på i denna sektion.

Undantag om man använt det tillsammans med diurektika och dylikt.. men då är man ju hyfsat körd ändå.

Känner du någon som har blivit avstängd för bruk av efedrin under träning så kan de nog kräva ut ett hyfsat skadestånd.

:edit:
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Fragor-och-svar/

Lurigt nog får man kolla under frågan om Ephedra.

Räknas Ephedra som ett dopingpreparat?

Dölj svar

Ja, ephedra är klassat som doping vid tävling.

Ephedra eller Ma Huang är från början använd som medicin för vanlig förkylning och feber. Den har varit flitigt använd i traditionell Kinesisk medicin i flera tusen år.

I hälsokostsammanhang förekommer ephedra som en energizer eller som bantningspreparat. Ephedra har samma sorts verkan som kroppens egna adrenalin eller den kemiske kusinen amfetamin. Det aktiva ämnet hos ephedra är efedrin. Efedrin är ett stimulantia som vid större doser har en centralstimulerande effekt (dvs det påverkar det centrala nervsystemet) - i likhet med t.ex. amfetamin eller kokain. Det kan förmodligen därför också, vid större doser, ge upphov till skador som liknar amfetamins och kokains.

Den huvudsakliga risken med efedrin och annan stimulantia är att den är starkt beroendeframkallande. Den har således en nedbrytande effekt vid upprepat användande.

Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin.

Efedrin i alla former är enligt idrottens dopingregler förbjudna att använda vid tävlingsprestationer.

Vi avråder bestämt från att använda Ephedra eller andra tillskott som innehåller efedrin.

(min fetstil och underströkning)

hultman
2012-07-24, 21:34
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopinglistor/WADAs-lista/

SUBSTANSER OCH METODER FÖRBJUDNA VID TÄVLING

Där S6 faller. Du hittar även t.ex. DMAA som en del har åkt på i denna sektion.

Undantag om man använt det tillsammans med diurektika och dylikt.. men då är man ju hyfsat körd ändå.

Känner du någon som har blivit avstängd för bruk av efedrin under träning så kan de nog kräva ut ett hyfsat skadestånd.

:edit:
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Fragor-och-svar/

Lurigt nog får man kolla under frågan om Ephedra.

Räknas Ephedra som ett dopingpreparat?

Dölj svar

Ja, ephedra är klassat som doping vid tävling.

Ephedra eller Ma Huang är från början använd som medicin för vanlig förkylning och feber. Den har varit flitigt använd i traditionell Kinesisk medicin i flera tusen år.

I hälsokostsammanhang förekommer ephedra som en energizer eller som bantningspreparat. Ephedra har samma sorts verkan som kroppens egna adrenalin eller den kemiske kusinen amfetamin. Det aktiva ämnet hos ephedra är efedrin. Efedrin är ett stimulantia som vid större doser har en centralstimulerande effekt (dvs det påverkar det centrala nervsystemet) - i likhet med t.ex. amfetamin eller kokain. Det kan förmodligen därför också, vid större doser, ge upphov till skador som liknar amfetamins och kokains.

Den huvudsakliga risken med efedrin och annan stimulantia är att den är starkt beroendeframkallande. Den har således en nedbrytande effekt vid upprepat användande.

Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin.

Efedrin i alla former är enligt idrottens dopingregler förbjudna att använda vid tävlingsprestationer.

Vi avråder bestämt från att använda Ephedra eller andra tillskott som innehåller efedrin.

(min fetstil och underströkning)

Intressant. Frågan är huruvida de determinerar villkoren efter spårningstid eller intag, och i så fall vilken analysmetod som avses. Folk har ju blivit avstängda från F&S för användning av efedrin om jag inte minns fel.

watertouch
2012-07-24, 21:35
Skumt...Kallerup tjejjen sa iaf att hon hellre ville ha ett chipp än att raportera vart hon "utifall" dem vill ta prover så dem kan kolla... För hon vet inte när träningslusten faller på... men men.... aldrig tävlat om nått annat än 5:e klass Stavningstävling...

WHITEFOLKS
2012-07-24, 21:42
Skumt...Kallerup tjejjen sa iaf att hon hellre ville ha ett chipp än att raportera vart hon "utifall" dem vill ta prover så dem kan kolla... För hon vet inte när träningslusten faller på... men men.... aldrig tävlat om nått annat än 5:e klass Stavningstävling...

De måste ange en timme per dygn och en plats där de kan testas.

Så det är bara ifall hon har sagt att hon ska vara hemma mellan 18-19 och av någon anledning spontant måste gå ut precis då som det inte funkar.

Johanss0n
2012-07-24, 21:45
men problemet är ju att om man får dopa sig hej vilt utan regler så kommer folk vara tvungna att börja dopa sig för att ens ha EN liten chans. Detta KRÄVER att man börjar dopa sig, vilket där blir en otrolig farlig början. Att tvinga folk (som kanske inte velat börja annars?) till något som förstör hälsan.

Förstår inte hur du lyckas tolka det som att jag skulle vara för att släppa användandet av doping fritt.
Det enda jag skrev var att prepp-lasses vanliga argument till varför han ska få dopa sig inte håller eftersom han inte alls gör det mer rättvist utan enbart förändrar vilka som har bättre förutsättningar något.

kettlebellGuden
2012-07-24, 22:01
Intressant. Frågan är huruvida de determinerar villkoren efter spårningstid eller intag, och i så fall vilken analysmetod som avses. Folk har ju blivit avstängda från F&S för användning av efedrin om jag inte minns fel.

10mg / ml i urinet.

Kanske är så att F&S har egna regler. Eller att F&S inte vet vad de sysslar med. :smash:

MAXX
2012-07-25, 04:41
Rent allmänt, att anti-doping arbetet har fått högre prioritet är det väl ingen som ifrågasätter. Vad resulterar det i för resursomfördelning.

Varför är det intressant för dig *rolleyes*

Lejonparten av alla svensons och idrottare ser det nog som en bra grej att det blir mindre AAS i omlopp.

kettlebellGuden
2012-07-25, 04:55

Lejonparten av alla svensons och idrottare ser det nog som en bra grej att det blir mindre AAS i omlopp.

Har du några siffror på att det har blivit mindre AAS i omlopp? Jag är rätt tveksam på om det är så.

watertouch
2012-07-25, 07:26
10mg per ml i urinen... Måste va en jäkla massa tabbs för att få ut den mängden.

prOtotype
2012-07-25, 07:32

Det kan väl vara så att importen av doping ökat också och det är därför beslagen ökar. Ökade beslag behöver ju inte betyda mindre tillgång på marknaden.

rooz
2012-07-25, 07:58
10mg / ml i urinet.

Kanske är så att F&S har egna regler. Eller att F&S inte vet vad de sysslar med. :smash:

F&S följer RF's regelverk och som alla andra idrottsföreningar som är anslutna till RF, så är det RF som sköter testerna.

Sedan vem som åkt för vad behöver vi inte ta här, utan har du åkt dit hos RF, så finns du på deras hemsida..

Allan
2012-07-25, 08:23
Håll er på mattan nu. Inga namn, inga drogbeteckningar, inga attacker.

hultman
2012-07-25, 08:32
Har du några siffror på att det har blivit mindre AAS i omlopp? Jag är rätt tveksam på om det är så.

Det är mer AAS i omlopp. Stora beslag har inte skakat marknaden det minsta.

AronP
2012-07-25, 10:28

Mina pengar som spenderas på saker som jag inte tycker är nödvändiga och som inte verkar ge något direkt resultat. Klart det är intressant att veta i en tråd som handlar om att man beslagtagit mer doping.

Visst är det många som tycker det, jag är mer liberal av mig och anser att människan ska få göra vad den vill med sin kropp så länge det endast är ett bruk.

bigtraps
2012-07-25, 10:46
Att inte rättsväsendet tar in sakkunniga härifrån och från Flashback.
Här vimlar det av folk som verkligen verkar sitta på kunskap om hur våra skattemedel ska brukas.

z_bumbi
2012-07-25, 10:47
Med tanke på hur många missbrukare som verkar känna sig "förföljda" eller utsättas för en "häxjakt" numera så gissar jag att den totala insatsen har en effekt.
Hur stor verkan tullen som enskild instans har vet ingen men jag gissar också att det är därför det argumentet tas upp, klarar man inte av att argumentera om missbruket som sådant så går många över till att försöka förlöjliga insatserna som görs och då gärna på sådant sätt att det inte går att bemöta med något konkret.
Att missbruket skulle ha ökat har jag inte sett några siffror på men jag antar att det går att få några exempel på sådana då det verkar vara helt klart att så är fallet.

MAXX
2012-07-25, 10:53
Mina pengar som spenderas på saker som jag inte tycker är nödvändiga och som inte verkar ge något direkt resultat. Klart det är intressant att veta i en tråd som handlar om att man beslagtagit mer doping.

Visst är det många som tycker det, jag är mer liberal av mig och anser att människan ska få göra vad den vill med sin kropp så länge det endast är ett bruk.

Alla människor vet inte vad som är bäst för dem och andra. Det är därför vi har lagar.

T.ex. har vi lagar som säger att man inte får köra bil med över 0,2 promille alkohol i blodet. Men liberaler som dig kanske tycker att man ska släppa allt fritt.

Preppande byggare är liberala så länge dom är friska men när en lever, njure eller hjärta förbrukas då är man inte så liberal längre, då har samhället tydligen ett ansvar...

AronP
2012-07-25, 11:03
Alla människor vet inte vad som är bäst för dem och andra. Det är därför vi har lagar.

T.ex. har vi lagar som säger att man inte får köra bil med över 0,2 promille alkohol i blodet. Men liberaler som dig kanske tycker att man ska släppa allt fritt.

Preppande byggare är liberala så länge dom är friska men när en lever, njure eller hjärta förbrukas då är man inte så liberal längre, då har samhället tydligen ett ansvar...
Huruvida liberalism är rätt väg att gå och hur liberal man ska vara har debatterats många gånger förut och kommer fortsätta debatteras. Det är dock en debatt jag inte orkar blanda mig i, jag vet vad jag tycker (för det mesta iaf men det finns gråzoner) men jag känner inte att det är värt att lägga energi på att övertyga andra. Det enda jag ville var att ha lite siffror. Precis som jag vill ha siffror på många andra kostnader i samhället.

Slog mig att du kanske ville peka ut mig som missbrukare/brukare, om vi ponerar att jag var det; vad skulle det ge mig att ha siffror på hur mkt det kostar?

hultman
2012-07-25, 14:54

Liberalism är inte att riskera andras liv. Och varför vet DU bättre än andra? Jag skulle gissa att det är precis tvärtom.

hurril
2012-07-25, 15:20
Ha! Någon i tråden som förutspår problem med affärerna framöver?

Spetälsk
2012-07-25, 15:37
Liberalism är inte att riskera andras liv. Och varför vet DU bättre än andra? Jag skulle gissa att det är precis tvärtom.Med tanke på att den allmänna opinionen sannolikt är massivt för förbud av dopingpreparat så är väl frågan snarare hur du kan veta så mycket bättre än alla andra?

i praktiken är det så att vi förbjuder en del saker för att de för med sig tråkigheter. väljarna vill ha det så. inställningen till förbud brukar ändras över tiden. när man får ansvar för andra brukar man bli mer förbudstolerant. man vill inte att de egna barnen exponeras för sånt som är dåligt för dem mer än nödvändigt. när man bara har ansvar för sig själv så brukar man vara relativt liberal. man har ju kontroll över läget. men i samhället som det ser ut förbjuder vi skadliga substanser. så är det över i stort sett hela den moderna världen.

så hur kan du veta så så mycket bättre än världen i stort?

nyahamd
2012-07-25, 15:38
Helvete då kanske man skulle oroa sig, min dealer kanske inte kan punga upp ngt längre ...

dupper
2012-07-25, 15:45
Med tanke på att den allmänna opinionen sannolikt är massivt för förbud av dopingpreparat så är väl frågan snarare hur du kan veta så mycket bättre än alla andra?

Det har ju snarare att göra med att vi indoktrineras till att tycka illa om doping och droger, att det är absolut fel. Det är dessutom inte baserat enbart på fakta; utan snarare på en abstrakt uppfattning om farligt och ofarligt, rätt och fel.

Jag säger inte att jag vet bättre; men jag vill ändå helst av allt ha bestämmanderätt över mig själv, och inte låta ett annat organ ha sista ordet. Givet att det rör mig själv, dvs, och inte skadar andra.

Tricklew
2012-07-25, 15:46
Med tanke på att den allmänna opinionen sannolikt är massivt för förbud av dopingpreparat så är väl frågan snarare hur du kan veta så mycket bättre än alla andra?

i praktiken är det så att vi förbjuder en del saker för att de för med sig tråkigheter. väljarna vill ha det så. inställningen till förbud brukar ändras över tiden. när man får ansvar för andra brukar man bli mer förbudstolerant. man vill inte att de egna barnen exponeras för sånt som är dåligt för dem mer än nödvändigt. när man bara har ansvar för sig själv så brukar man vara relativt liberal. man har ju kontroll över läget. men i samhället som det ser ut förbjuder vi skadliga substanser. så är det över i stort sett hela den moderna världen.

så hur kan du veta så så mycket bättre än världen i stort?

Nåja, att AAS är olagligt inte något som är universellt över hela jorden, inte ens i västvärlden.

Sedan kan man vidareutveckla detta resonemang till att innefatta droger som är väldigt offtopic, men inte ens där har du helt rätt. Men det är som sagt OT.

Att vi sedan förbjuder saker för att föräldrar inte vill tala med sina barn är inget annat än tragiskt, brukar inte det användas som argument för att få nacka homosexuella?

Spetälsk
2012-07-25, 15:55
Det har ju snarare att göra med att vi indoktrineras till att tycka illa om doping och droger, att det är absolut fel. Det är dessutom inte baserat enbart på fakta; utan snarare på en abstrakt uppfattning om farligt och ofarligt, rätt och fel.

Jag säger inte att jag vet bättre; men jag vill ändå helst av allt ha bestämmanderätt över mig själv, och inte låta ett annat organ ha sista ordet. Givet att det rör mig själv, dvs, och inte skadar andra.Vi vill alla ha full bestämmanderätt över oss själva och våra förehavanden i alla avseenden men de allra flesta respekterar de regler som samhället ställer upp i förvissning om att det sammantaget är det bästa sättet att samexistera.

jag är indoktrinerad? jag måste kanske prova själv innan jag uttalar mig i frågan?

Nåja, att AAS är olagligt inte något som är universellt över hela jorden, inte ens i västvärlden.

Sedan kan man vidareutveckla detta resonemang till att innefatta droger som är väldigt offtopic, men inte ens där har du helt rätt. Men det är som sagt OT.

Att vi sedan förbjuder saker för att föräldrar inte vill tala med sina barn är inget annat än tragiskt, brukar inte det användas som argument för att få nacka homosexuella?det går inte att ta ditt inlägg på allvar.

Tricklew
2012-07-25, 16:14
Vi vill alla ha full bestämmanderätt över oss själva och våra förehavanden i alla avseenden men de allra flesta respekterar de regler som samhället ställer upp i förvissning om att det sammantaget är det bästa sättet att samexistera.

jag är indoktrinerad? jag måste kanske prova själv innan jag uttalar mig i frågan?

det går inte att ta ditt inlägg på allvar.

Detta kommer från en kille som precis gav Hultman ett svar i stil med "Ah men du då!".

dupper
2012-07-25, 16:43
Vi vill alla ha full bestämmanderätt över oss själva och våra förehavanden i alla avseenden men de allra flesta respekterar de regler som samhället ställer upp i förvissning om att det sammantaget är det bästa sättet att samexistera.

Absolut, och varför ska vi inte få ha det? Rimligtvis bör det inte påverka dig om jag sitter och knarkar/dopar mig hemma. Om jag därtill inte tävlar, och därmed påverkar konkurrensen, vad gör att du har rätten att bestämma vad jag får göra?

Självklart ska man respektera lagar, men man ska inte göra det i blindo. Man måste alltid få ifrågasätta, och omvärdera lagar kontinuerligt. Med det sagt tror jag inte att "det bästa sättet att samexistera" är att du får bestämma vad jag har för mig privat sett.

1ytrewq
2012-07-25, 16:45
Som att kasta pengar i sjön, tyvärr(med tyvärr så menar jag legalisera skiten. Ja, jag skulle aldrig vilja använda doping, men jag eller någon annan heller för den delen ska inte bestämma vad du får stoppa i kroppen eller inte.)

Tullens beslag av doping har ökat med 250%, men jag tror ändå att det finns mer doping idag än igår.

tuthpicker
2012-07-25, 16:48
Som att kasta pengar i sjön, tyvärr.

Tullens beslag av doping har ökat med 250%, men jag tror ändå att det finns mer doping idag än igår.

ja detta stämmer förmodligen, halva min kompiskrets sitter på ett par vialer testo på daglig basis året runt, no problems at all.

1ytrewq
2012-07-25, 16:55
Och, att staten ska få bestämma vad jag får stoppa i mig i min egna kropp, är i min ärlighet, ett brott mot mänskliga rättigheter.

tuthpicker
2012-07-25, 17:04
Och, att staten ska få bestämma vad jag får stoppa i mig i min egna kropp, är i min ärlighet, ett brott mot mänskliga rättigheter.

+1, självklart till en viss gräns, då menar jag hälsoskadliga ämnen osv.

det BÖR vara olagligt att sälja och (inneha allt över eget bruk) AAS men att ha det i blodet bör inte vara straffbart, en moraliskt okey kompromis.

MAXX
2012-07-25, 17:35
Liberalism är inte att riskera andras liv. Och varför vet DU bättre än andra? Jag skulle gissa att det är precis tvärtom.

Nähä men att påverka sitt psykiska och fysiska tillstånd genom droger är inte att riskera liv? Kanske kan fungera i ett elitistiskt samhälle ala Ayn Rand där ingen betalar skatt och alla betalar sin egna sjukvård. Det lär dock aldrig inträffa så det snacket kan man lägga ner.

Förklara annars vad du menar. Vilka droger bör innefattas?

Själv ser jag annars helst att vi har lagar att rätta oss efter om vi vill leva civiliserat och inte ha ett samhälle ala Mogadishu...

kettlebellGuden
2012-07-25, 17:52
Nähä men att påverka sitt psykiska och fysiska tillstånd genom droger är inte att riskera liv? Kanske kan fungera i ett elitistiskt samhälle ala Ayn Rand där ingen betalar skatt och alla betalar sin egna sjukvård. Det lär dock aldrig inträffa så det snacket kan man lägga ner.

Själv ser jag annars helst att vi har lagar att rätta oss efter om vi vill leva civiliserat och inte ha ett samhälle ala Mogadishu...

Det är helt klart ett intressant perspektiv att förbjuda för att minska samhällskostnader och katastrofer som att folk skadar och/eller har ihjäl andra. Problemet är väl lite att det är inte den politik Sverige generellt kör då det redan finns stora undantag (alkohol exempelvis). Helt klart hade en harmoniserad politik varit att föredra.

Sniggel
2012-07-25, 18:10
Dom som inte tävlar eller tänker tävla utan bar vill ha resultat snabbt är det då ok för dom att dopa sig?

Ja, så länge de inte börjar tävla senare i livet och har fått en permanent fördel pga tidigare doping.
Om vi bortser från eventuella komplikationer gällande lagen och hälsoriskerna de eventuellt utsätter sig för.

edit: Och detta gör det hela väldigt komplicerat.
"Jag vill få ett sexpack och glida på stranden men vill inte vänta till nästa år så jag går på kur nu direkt samtidigt som jag börjar köra stenhårt på gymmet".
5 år senare, en 8-veckors kur inför varje "beach" varje år udner den tiden:
"Fan det här är riktigt kul, kanske skulle tävla ändå? Fast klart, då får jag sluta med steroiderna, jag vill ju vara ren".
Osannolikt att någon skulle resonera så för det första men om det nu finns individer som tagit t ex testo för att få "snygg fysik" och sedan blir intresserad av att tävla och vill vara ren, ja då är det rätt kört...

1ytrewq
2012-07-25, 18:35
Ni som säger att doping bör förbjudas p.g.a idrott, menar ni då att idrott går före frihet för varje individ?

Degpekka
2012-07-25, 18:55
Ni som säger att doping bör förbjudas p.g.a idrott, menar ni då att idrott går före frihet för varje individ?

Nej, jag vill ha fullständig anarki inom idrotten, helst inga regler alls.

ChuckTesta
2012-07-25, 18:58

Snälla ser du inte hur dumt det är? Är inte att köra bil att riskera liv? Eller sälja snabbmat? Eller tatueringar och piercingar? Flygplan? Ska vi räkna upp alla saker som kan döda människor?

Skulle t om säga att köra bil riskerar många fler liv än att "påverka sitt psykiska och fysiska tillstånd genom droger".

kettlebellGuden
2012-07-25, 19:00

Nu är det ju iofs som så att "idrotten" har sina egna regler som är betydligt tuffare än svensk dopinglagstiftning. Även om Sverige som stat skulle avkriminalisera bruk så hade det knappast påverkat RF-idrotter.

1ytrewq
2012-07-25, 19:02
Nu är det ju iofs som så att "idrotten" har sina egna regler som är betydligt tuffare än svensk dopinglagstiftning. Även om Sverige som stat skulle avkriminalisera bruk så hade det knappast påverkat RF-idrotter.

Tror du missade min poäng lite. :)

kettlebellGuden
2012-07-25, 19:05
Tror du missade min poäng lite. :)

Min poäng är att avkriminalisering av doping inte hade påverkat idrotten öht. Speciellt inte nu med de "biologiska passen" som har fällt.. vad är det.. 9? atleter i London OS. En mycket enkel lösning hade varit om all världens medborgare fick genom etc. registrerat vid födsel.

Så folk som kommer med en sån form av argumentation är iaf. lite tappade bakom flötet.

Sniggel
2012-07-25, 19:05

Om man tänker lite längre:
Om det varit fullt tillåtet för individer att "dopa sig" så länge de inte tävlar. Då kommer man förskjuta vad som är imponerande. Tänkt dig följande:

(Ung kille som tävlar): Jag lyfte 120 kg i bänkpress och tog hem segern i tävling X i helgen
(Hobbygymmare): 120 kg, men det var väl inte så mycket? Många av mina polare lyfter mer.
(Ung kille som tävlar): Ja, men vi får inte använda x, y och z.
(Hobbygymmare): Lol! Varför då? Helskumt det där. Dags att sluta leva i medeltiden IMO. Alla tar ju det. Varför ska ni som tävlar inte få det? Ni som ska vara bäst inom er idrott dessutom?

Attityder förändras om man ändrar på reglerna och låter nya generationer växa upp med de reglerna. Ren idrott kommer att bli mindre tilltalande och därmed kommer idrott att bli mindre tilltalande. Iaf så länge den är ren och "hobby-tränande" inte är det.

kettlebellGuden
2012-07-25, 19:06
Om det varit fullt tillåtet för individer att "dopa sig" så länge de inte tävlar. Då kommer man förskjuta vad som är imponerande. Tänkt dig följande:

(Ung kille som tävlar): Jag lyfte 120 kg i bänkpress och tog hem segern i tävling X i helgen
(Hobbygymmare): 120 kg, men det var väl inte så mycket? Många av mina polare lyfter mer.
(Hobbygymmare): Lol! Varför då? Helskumt det där. Dags att sluta leva i medeltiden IMO. Alla tar ju det. Varför ska ni som tävlar inte få det? Ni som ska vara bäst inom er idrott dessutom?

Det finns väldigt enkel lösning på detta. Varje medborgare lämnar blod- och urinprov var vecka. Tycker inte det är speciellt konstigt eller kontroversiellt.

1ytrewq
2012-07-25, 19:10
Det finns väldigt enkel lösning på detta. Varje medborgare lämnar blod- och urinprov var vecka. Tycker inte det är speciellt konstigt eller kontroversiellt.

Haha är du helt seriös? Wow. Hade ändå lite respekt för dig innan men ja, facepalm.jpg

stridis
2012-07-25, 19:18
det BÖR vara olagligt att sälja och (inneha allt över eget bruk) AAS men att ha det i blodet bör inte vara straffbart, en moraliskt okey kompromis.

Läkemedelsklassning i sig innebär att man inte får sälja grejerna hur som helst, så behövs dopinglagstiftning när det gäller försäljningsdelen? Jo kanske om man vill ha rejälare straff på försäljningen. Så vi är nästan där ifall vi helt sonika tar bort dopinglagstiftningen...

Nej, jag vill ha fullständig anarki inom idrotten, helst inga regler alls.

Konsekvenserna av detta är inte något jag ser som positivt. Tänk bara på UFC, tidiga eventen var blodiga spektakel(ok, lite kittlande att kolla på men hallå) men nu är det mer idrott.

Attityder förändras om man ändrar på reglerna och låter nya generationer växa upp med de reglerna. Ren idrott kommer att bli mindre tilltalande och därmed kommer idrott att bli mindre tilltalande. Iaf så länge den är ren och "hobby-tränande" inte är det.

Hobbygymmare jada jada. Som om man retar upp sig på den existerande beachmaffian som kommer till gymmet varje vår och stänker upp 140-150kg i bänken och egentligen borde stå i vassen, sen är de borta resten av året.

Skall man reta upp sig på rövbänkar, någon som använder sling-shot eller gud vet vad också?

kettlebellGuden
2012-07-25, 19:32
Läkemedelsklassning i sig innebär att man inte får sälja grejerna hur som helst, så behövs dopinglagstiftning när det gäller försäljningsdelen? Jo kanske om man vill ha rejälare straff på försäljningen. Så vi är nästan där ifall vi helt sonika tar bort dopinglagstiftningen...

Låter helt vettigt att stryka dopningslagen. Tror inte något där inte redan är läkemedelsklassat. Enda skillnaden då är att bruk och innehav hade blivit lagligt. It's all good.

Haha är du helt seriös? Wow. Hade ändå lite respekt för dig innan men ja, facepalm.jpg

Om du slutar respektera människor bara för de har lite annan åsikt än dig så får det ju stå för dig. Själv försöker jag respektera de flesta oavsett. Och jo, jag är för rejäl ökning av övervakning generellt och har varit i väldigt många år. Men det är väldigt OT.

bubbe
2012-07-25, 19:34
Har alla missat kontentan med artikeln? Smugglingen har ökat markant sen förra året, därav de ökade beslagen.

(eller iofs, med förbättrade spårmetoder också).

Vad gäller liberala poster och andra fantasimonster, väx upp.

stridis
2012-07-25, 19:39
Vad gäller liberala poster och andra fantasimonster, väx upp.

Menar du att värdeliberalism är något omoget?

Sniggel
2012-07-25, 20:03
Hobbygymmare jada jada. Som om man retar upp sig på den existerande beachmaffian som kommer till gymmet varje vår och stänker upp 140-150kg i bänken och egentligen borde stå i vassen, sen är de borta resten av året.

Skall man reta upp sig på rövbänkar, någon som använder sling-shot eller gud vet vad också?

För det första har vi nog inte samma definition av en hobbygymmare. Jag tänker mig någon som går på gym för att hålla sig lite i form eller för att bli lite starkare, muskulösare eller whatever. Men som inte har en seriös plan med tydliga målsättningar. Men en sådan kan fortfarande knäböja.
För det andra snackar jag om en "hobbygymmare från framtiden". Någon som växt upp med en större acceptans för "doping" (som inte längre klassificeras som det). Dessa kommer självklart vara avsevärt fler än idag.
Det är bara att titta på hur många som tycker att alkohol är ok. Varför är det så? Ju för att alkohol är tillåtet såklart. Ta någon annan drog som är i samma farlighetsklass (detta får du definiera, jag har inget bra exempel och risken är att jag startar en ny debatt) och fundera över hur ok den drogen anses vara och hur mycket den används. Den måste givetvis vara förbjuden dock ;)

1ytrewq
2012-07-26, 09:04
Denna videon säger ganska mycket exakt vart jag står i frågan.
yk3EBmiURgw

Arne Persson
2012-07-26, 09:52
Jag undrar hur många av drogliberalerna här, för att inte tala om den högt specialiserade FB-eliten, har verkligen FÖRSÖKT att träna utan skiten och inte gett upp mentalt i förtid? Inte många verkar det som...

ceejay
2012-07-26, 10:00
Många vill ju få bra resultat utan att träna skiten ur sig också :)

agazza
2012-07-26, 10:01
Jag undrar hur många av drogliberalerna här, för att inte tala om den högt specialiserade FB-eliten, har verkligen FÖRSÖKT att träna utan skiten och inte gett upp mentalt i förtid? Inte många verkar det som...

Min hemby är helt förstörd, endel så unga somfjorton som injicerar testosteron. :/

sent from phone

Alfers
2012-07-26, 10:14
Jag tror att det är många yrkeskriminella i många steg av leden
(inga mafiosos, men mc-gäng och dyl.)
som helt enkelt har kommit på man tjänar bra pengar och dessutom slipper beblanda sig med massa stirriga tjackpundare som ska betala av någon skuld.
Dom slipper vänta på pengar för att någon langare ska ut på stan och kränga småpåsar till pundarleffe och hans kompisar som i sin tur lovar pengar nästa vecka.

Vad jag har förstått så sköts det mesta över internet och post, fixar man bara en säker hemsida som inte går att spåra till dig och ett säkert sätt att ta emot pengar så är det nog ganska riskfritt.

Och självklart, desto fler som håller på, desto mer normaliserat blir det, desto fler som börjar osv

stridis
2012-07-26, 10:16

Men de finns. Men jag är liberalt lagd, så att peta drog- framför blir lite missvisande, som om det bara handlade om substanser och som om att det vore av eget särintresse.

stridis
2012-07-26, 10:19
Många vill ju få bra resultat utan att träna skiten ur sig också :)

Vore ju iofs coolt att kunna orka träna dubbelt så mycket.:devil:

Min hemby är helt förstörd, endel så unga somfjorton som injicerar testosteron. :/

Fler borde komma in i föreningslivet, lite rejält idrottande skulle nog få en del på bättre tankar.

AronP
2012-07-26, 10:40

Jag klev upp på scen helt ren och placerade mig etta och tvåa så jag skulle vilja påstå att det har jag gjort.

bigtraps
2012-07-26, 11:04
Stolt ren sedan 1992. Till slut blev hjärnan vuxen och man insåg vad man höll på med

Stefan J
2012-07-26, 11:14
Stolt ren sedan 1992. Till slut blev hjärnan vuxen och man insåg vad man höll på med

Grattis. 20 år som ren/drogfri! Får väl ändå vara värt ett litet uppmärksammande. Vad fick dig att säga nej tack till alla gratisökningar?

bigtraps
2012-07-26, 11:22
Både kropp och själ mådde mådde inte bra. Började rannsaka mej själv.
Inte många i min bekantskapskrets som höll på samtidigt har haft psyke att fortsätta rena

Fyllot
2012-07-26, 11:33
FB har en tråd med folk som får berätta om sina erfarenheter...rätt skrämmande historier.

hultman
2012-07-26, 12:23

Hehe. Jag lever i den tråkiga realiteten att jag inte kan bli särskilt mycket större med mina förutsättningar. Ska man festa en del, leva gott och resa mycket så är det svårt att vara stark och i fin form. Jag kommer inte ren komma över 165 i bänk om jag samtidigt inte vill bli fet. Steroider är lockande men uppoffringarna för stora. För mig. För andra kanske biverkningarna är lättare att leva med och således kanske bruket är värt det.

Morrris
2012-07-27, 12:51
Dmk

Morrris
2012-07-27, 12:51
Mjuk

WHITEFOLKS
2012-07-27, 13:10
Grattis. 20 år som ren/drogfri! Får väl ändå vara värt ett litet uppmärksammande. Vad fick dig att säga nej tack till alla gratisökningar?

Får ju fortfarande "gratisökningar"..

Nitrometan
2012-07-27, 13:23

Får du?

Jag vet att de har visat muskulära förändringar efter 8-10 år i undersökningar. Men efter 20 år?

WHITEFOLKS
2012-07-27, 13:34
Får du?

Jag vet att de har visat muskulära förändringar efter 8-10 år i undersökningar. Men efter 20 år?

Ja det har väl inte direkt bevisats men man kan ju misstänka.

Sen så har du det som är på-plussat på vart du skulle ha vart annars med allt vad det innebär.

wessmen
2012-07-27, 13:39
Ännu mer pengar i sjön.

När fan ska vi sluta med att tro vi har makt över andra individer. Jävla stasi-anda.

stridis
2012-07-27, 15:38
Ännu mer pengar i sjön.

När fan ska vi sluta med att tro vi har makt över andra individer. Jävla stasi-anda.

Nå det har vi ju, Sverige är inte någon anarki.

hultman
2012-07-27, 17:02
Får du?

Jag köper inte det. De flesta som testat använt AAS får aldrig tillbaka sin libido som den var innan. Det tar ett tag innan man kommer tillbaka och det är nog vanligast att en jojopreppare tappar MER än sina ökningen när denne kliver av.

smocken
2012-07-27, 17:06
Jaså du så det säger du! aldrig hört nån som klagat över sin libido under eller efter sina kurer år efter år.

Så BS är vad det är.

WHITEFOLKS
2012-07-27, 17:07
Jag köper inte det. De flesta som testat använt AAS får aldrig tillbaka sin libido som den var innan. Det tar ett tag innan man kommer tillbaka och det är nog vanligast att en jojopreppare tappar MER än sina ökningen när denne kliver av.

Pratar vi då om folk som tränar seriöst för bodybuilding eller liknande eller killen som tränar för beach2012 och kombinerar sin träningsperiod med AAS och sedan slutar träna inför vintern?

Jag syftar på folk som gör det främst för prestation, idrottsmän.

bigtraps
2012-07-27, 17:09

Tyvärr får jag inte det:)

hultman
2012-07-27, 17:15
Jaså du så det säger du! aldrig hört nån som klagat över sin libido under eller efter sina kurer år efter år.

Så BS är vad det är.

Haha. Sluta skriva om saker du inte känner till.

Pratar vi då om folk som tränar seriöst för bodybuilding eller liknande eller killen som tränar för beach2012 och kombinerar sin träningsperiod med AAS och sedan slutar träna inför vintern?

Jag syftar på folk som gör det främst för prestation, idrottsmän.

Det är ett faktum att ALLT testosteronderivat nedreglerar din egenproduktion. Kör du en kortkur med låg dos så klarar du dig bättre än någon som använt AAS länge och i höga doser. Tids nog kommer du tillbaka, men sällan till lika nivåer som tidigare. Planerar du att träna rent i framtiden så ska du aldrig syssla med det, simple as that.

bigtraps
2012-07-27, 17:19

Så BS är vad det är.

Acne är också en myt va?

WHITEFOLKS
2012-07-27, 17:30
Haha. Sluta skriva om saker du inte känner till.

Det är ett faktum att ALLT testosteronderivat nedreglerar din egenproduktion. Kör du en kortkur med låg dos så klarar du dig bättre än någon som använt AAS länge och i höga doser. Tids nog kommer du tillbaka, men sällan till lika nivåer som tidigare. Planerar du att träna rent i framtiden så ska du aldrig syssla med det, simple as that.

Jag tror du har fel och i mitt tycke har studier bekräftat att man har kvar fördelar även efter avslutad doping.

Fyllot
2012-07-27, 17:38
Jag tror du har fel och i mitt tycke har studier bekräftat att man har kvar fördelar även efter avslutad doping.

http://www.rusmiddeletaten.oslo.kommune.no/getfile.php/rusmiddeletaten%20%28RME%29/Internett%20%28RME%29/Dokumenter/avhandling%20anders%20eriksson%20ume%C3%A5.pdf

Har man använt AAS en gång i tiden sitter många av dess effekter på muskelfibrerna kvar flera år efteråt? Med andra ord......ordentligt övertag.

hultman
2012-07-27, 18:39

Det är möjligt att det har vissa långtidsfördelar på muskelfibrerna men jag kan utan minsta tvekan hävda att jag har rätt. Att preppa försämrar dina förutsättningar för ren byggning. Om det är nedreglering, psykiska faktorer eller något annat vet jag inte, men nackdelarna med att preppa hårt och kliva av är jävligt många och stora. Det finns det många som kan vittna om.

tuthpicker
2012-07-27, 18:48
Nåja att egen produktionen skulle vara nedsatt för alltid eller högt %iellt är högst individuellt, vi kan dock säga att det INTE är så i normala fall men som sagt beror det även på hur du sköter dig osv med tex pregnyl etc.

Att föredetta kurare däremot har en fördel efter avslutat bruk är troligtvis sant i de flesta fall.

WHITEFOLKS
2012-07-27, 18:49
Ja för byggning så kan det väl kanske stämma eftersom så mycket handlar om psykiska faktorer osv.

För idrottsmannen tror jag inte det dock.

kettlebellGuden
2012-07-27, 18:52
Så preppande sänker långsiktigt de kroppsegna testonivåerna... Så kanske man sjunker från normalmängd i sin åldersgrupp till låg mängd. Har det ens någon betydelse för ens byggande?

stridis
2012-07-27, 19:08
Ja för byggning så kan det väl kanske stämma eftersom så mycket handlar om psykiska faktorer osv.

För idrottsmannen tror jag inte det dock.

Följer inte riktigt hur du tänker? Skulle du kunna utveckla lite?

tuthpicker
2012-07-27, 19:08
Så preppande sänker långsiktigt de kroppsegna testonivåerna... Så kanske man sjunker från normalmängd i sin åldersgrupp till låg mängd. Har det ens någon betydelse för ens byggande?

Betona ordet kan, i de flesta fall med sunt brukande med div hhälmedel gör det det ej märkbart.

Flera års tungt kurande utan hcg och utan stopp dvs åretruntare som kör skyhöga doser kan förvönta sig nedsatt funktion.

WHITEFOLKS
2012-07-27, 19:13
Följer inte riktigt hur du tänker? Skulle du kunna utveckla lite?

Menade mer att de saker som kanske begränsar en att ta fördel av sina fördelar från doping skiljer sig "kroppsbyggning" och t.ex. friidrott.

När det gäller byggningen så är man ute efter volymen som fördel (och kanske hur hård man kan bli men whatever) medans i friidrott så är det andra fördelar som efterfrågas.

Vissa av dessa kanske är lättare att behålla än andra.

ceejay
2012-07-27, 19:15
Det är möjligt att det har vissa långtidsfördelar på muskelfibrerna men jag kan utan minsta tvekan hävda att jag har rätt. Att preppa försämrar dina förutsättningar för ren byggning. Om det är nedreglering, psykiska faktorer eller något annat vet jag inte, men nackdelarna med att preppa hårt och kliva av är jävligt många och stora. Det finns det många som kan vittna om.

Frågan är bara om de fördelarna man skaffat sig med AAS är mindre eller större än de små permanenta ändringarna i sin egen produktion.

hultman
2012-07-27, 20:30
Frågan är bara om de fördelarna man skaffat sig med AAS är mindre eller större än de små permanenta ändringarna i sin egen produktion.

Javisst. Som jag skrev tidigare tror jag att kategorin med "förlorare" rymmer avsevärt fler än de som skapat sig långsiktiga fördelar. Även om det förstås finns vinnare. Sedan är nog vissa preparat smidigare att kliva av än andra. Peptider, epo och liknande har inga feedback-system som sänker kroppens egna förmågor. För att nämna ett par exempel...

ceejay
2012-07-27, 20:39
Det tror jag också.