William96
2012-07-24, 13:58
Tja!
Sitter och filar på mitt kommande träningsschema som ska utgå från en 2 split. Jag tränar 4 dagar i veckan. Schemat ser ut så här hitintills :
Måndag (styrka/explosivitet)
Bänkpress 4x3
Marklyft 4x3
Viktade Dips 4x3
Latsdrag 4x3
Stångcurl 4x3
Axelpress 4x3
Tisdag (volym)
Knäböj 3x10
bencurl Framsida maskin 3x10
Bencurl baksida maskin 3x10
Vadpress 3x10
Sneda benlyft 3x10
Crunches-superset-bålrotationer 3x10
Torsdag (volym)
Bänkpress 3x10
Marklyft 3x10
Dips 3x10
Latsdrag 3x10
Stångcurl 3x10
Axelpress 3x10
Fredag (styrka/explosivitet)
Knäböj 4x3
bencurl Framsida maskin 4x3
Bencurl baksida maskin 4x3
Vadpress 4x3
Magmaskin 4x3
Som ni kan se så tränar jag volym på första delen av splitten och styrka/explo på den andra. Jag kommer jobba mycket excentriskt och på volym dagarna så kommer jag även köra så kallade "Wave"-reps (hela vägen upp, halva vägen ned och upp igen sedan ner helt).
På råd av Mikael Hollsten så ska jag köra fler set då det inte blir så många övningar per muskelgrupp.
Då undrar jag om man skulle försöka sig på en pyramid. Främst så tänker jag på om man vill maxa så kan det vara jobbigt att göra det i 8:onde och sista settet. Då kan jag maxa på det 4e settet istället för att sedan sänka vikterna igen.
Vad tror ni? Några andra tips eller synpunkter på schemat?
Sitter och filar på mitt kommande träningsschema som ska utgå från en 2 split. Jag tränar 4 dagar i veckan. Schemat ser ut så här hitintills :
Måndag (styrka/explosivitet)
Bänkpress 4x3
Marklyft 4x3
Viktade Dips 4x3
Latsdrag 4x3
Stångcurl 4x3
Axelpress 4x3
Tisdag (volym)
Knäböj 3x10
bencurl Framsida maskin 3x10
Bencurl baksida maskin 3x10
Vadpress 3x10
Sneda benlyft 3x10
Crunches-superset-bålrotationer 3x10
Torsdag (volym)
Bänkpress 3x10
Marklyft 3x10
Dips 3x10
Latsdrag 3x10
Stångcurl 3x10
Axelpress 3x10
Fredag (styrka/explosivitet)
Knäböj 4x3
bencurl Framsida maskin 4x3
Bencurl baksida maskin 4x3
Vadpress 4x3
Magmaskin 4x3
Som ni kan se så tränar jag volym på första delen av splitten och styrka/explo på den andra. Jag kommer jobba mycket excentriskt och på volym dagarna så kommer jag även köra så kallade "Wave"-reps (hela vägen upp, halva vägen ned och upp igen sedan ner helt).
På råd av Mikael Hollsten så ska jag köra fler set då det inte blir så många övningar per muskelgrupp.
Då undrar jag om man skulle försöka sig på en pyramid. Främst så tänker jag på om man vill maxa så kan det vara jobbigt att göra det i 8:onde och sista settet. Då kan jag maxa på det 4e settet istället för att sedan sänka vikterna igen.
Vad tror ni? Några andra tips eller synpunkter på schemat?