Visa fullständig version : ”En procent är talang, resten är träning” Artikel OS DN
Pudzianovski
2012-07-22, 20:07
”En procent är talang, resten är träning”
"Peking. Den stora konsten är att stå ut. Den verkliga talangen är att uthärda träningen. Snart koras olympiska guldmedaljörer igen. De har alla lurat sig själva att träningen är rolig. En mästarnas mästare i detta självbedrägeri är den 26-årige kinesiske tyngdlyftaren Lu Yong, som bestämt sig för att försvara sitt OS-guld i London."
http://www.dn.se/sport/en-procent-ar-talang-resten-ar-traning
Bra artikel, inget glamoröst liv direkt tyvär.
Men en trevlig artikel att läsa i slutändan.
bigtraps
2012-07-22, 20:41
Lite mer än 1% skulle jag tippa på;)
Har hört 3% talang och 97% träning.
Då gällande inom tennis.
filmjölk
2012-07-22, 21:01
15 år senare jobbar han som servitör på en restaurang i bästa fall.
tossefar
2012-07-22, 21:03
Tro det eller ej, det finns skolor i kina också.
Om vi bortser från skador, kan alla bli vad man vill i dom flesta sporter? Om vi bortser från löpning i alla dess former, simning och andra liknande idrotter.
bigtraps
2012-07-22, 21:05
Om vi bortser från skador, kan alla bli vad man vill i dom flesta sporter? Om vi bortser från löpning i alla dess former, simning och andra liknande idrotter.
Nej
WHITEFOLKS
2012-07-22, 21:05
Det beror ju lite på hur man ser på det.
Givetvis skulle han inte vara i närheten av sina resultat om han inte tränade alls så på så sätt är det "en procent talang". Dock kan man ju antagligen sätta en person på att träna samma program (och antagligen misslyckas med hans progression) utan att komma upp i 99% av resultatet.
Träningen är en grundförutsättning men man kan nog räkna med att väldigt många tränar snuskigt hårt och ändå skiljer det en hel del.
Riktigt trevlig läsning, tack för länken!
Doctor Snuggles
2012-07-22, 21:46
Bs. Att ha disciplinen att träna såpass mycket som behövs är också en talang. Så siffran är 100%. :D
Tricklew
2012-07-22, 21:48
En kinesisk tränare (samt hans tävlande) talar om hur talang knappt betyder något, trots att killen kommer från en hel familj av enormt duktiga tyngdlyftare. Detta medan de tar upp hur de aktivt strävar efter att inte få i sig dopingklassade medel.
På riktigt? Ni köper detta? Artikeln betyder ingenting, det är lip service.
En kinesisk tränare (samt hans tävlande) talar om hur talang knappt betyder något, trots att killen kommer från en hel familj av enormt duktiga tyngdlyftare. Detta medan de tar upp hur de aktivt strävar efter att inte få i sig dopingklassade medel.
På riktigt? Ni köper detta? Artikeln betyder ingenting, det är lip service.
Jag tror att de försöker vara ödmjuka. Procentsatserna är såklart tagna ur luften men nog är förmågan att dag efter dag gå till hallen och träna väl så viktiga som nånting annat, förmodligen viktigare.
En tidigare kinesisk olympisk guldmedaljör vet jag blev rektor för en idrottsskola. Ett riktigt höjdarjobb. Man ska inte tycka synd om det fåtal som lyckas. Alla de miljoner kineser som misslyckas i diverse sporter är det mer synd om. Tränar lika mycket men får inga av fördelarna.
Nästan alla stora talanger inom olika sporter har ägnat minst 10 000 timmar för att nå dit de är så nog är träning viktigt.
Förmågan att kunna pressa sig själv under träning, träna hårt helt enkelt, är också en talang i sig. Mycket användbart oavsett om man är Mohammed Ali eller Garry Kasparov.
bigtraps
2012-07-22, 22:10
Självklart är det en talang att ha disciplin att uthärda och ta till sig träning.
Därimot måste man ha en del ändra egenskaper för att nå riktigt långt.
Har man inget bollsinne tror jag det ät svårt att bli en ny J-O Waldner tex
Bollsinne kan man nog träna upp till viss del.
Jag vill säga att kärnan i såna här artiklar är ordet "talang," som är så fruktansvärt överskattat. Speciellt här i USA så slängs det hela tiden omkring "That guy is soooo talented!"
Bollsinne kan man nog träna upp till viss del.
Jag vill säga att kärnan i såna här artiklar är ordet "talang," som är så fruktansvärt överskattat. Speciellt här i USA så slängs det hela tiden omkring "That guy is soooo talented!"
I USA har de hur som helst en tendens att hylla och beundra förhållandevis små prestationer inom idrott, t.ex. det lokala basebollagets framgångar.
För att man ska hela tiden hävda sig här. Alla måste hela tiden vara medvetna om hur bra du presterar och vilka priser du mottagit i år.
Röda Björnen
2012-07-22, 23:12
Det finns folk med en talang för en sport, och det finns folk med skicklighet.
Talang födds du med.
Skicklighet uppnås endast efter timmar och timmar av slit på ditt skapande.
MVH
drakfelt
2012-07-23, 00:24
Det finns folk med en talang för en sport, och det finns folk med skicklighet.
Talang födds du med.
Skicklighet uppnås endast efter timmar och timmar av slit på ditt skapande.
MVH
Talent you have naturally. Skill is only developed by hours and hours and hours of beating on your craft :)
Nog tror jag att det är mer än en procent talang. Men jag kan också förstå om man som idrottsman blir dödsless på hur mindre insatta tror att den som är begåvad seglar på något slags räkmacka och vill betona det grå slitet.
kettlebellGuden
2012-07-23, 05:15
Jag tror att de försöker vara ödmjuka. Procentsatserna är såklart tagna ur luften men nog är förmågan att dag efter dag gå till hallen och träna väl så viktiga som nånting annat, förmodligen viktigare.
"Show up. Don't quit." Dan Johns recept för framgång.
kettlebellGuden
2012-07-23, 05:16
Nästan alla stora talanger inom olika sporter har ägnat minst 10 000 timmar för att nå dit de är så nog är träning viktigt.
Förmågan att kunna pressa sig själv under träning, träna hårt helt enkelt, är också en talang i sig. Mycket användbart oavsett om man är Mohammed Ali eller Garry Kasparov.
10 000 timmarsregeln är lite outdated.. De flesta har lagt ner betydligt fler timmar än det.
Anders The Peak
2012-07-23, 05:16
Thus, in a recent study extreme responders,moderate responders and non-responders were identified according to the hypertrophic effect of a 16-week resistance training program, after which extreme responders (cellular hypertrophy of 50%) showed a markedly higher activation (proliferation) of their satellite cells and greater myonuclei addition
compared with moderate responders ( 25% hypertrophy) and non-responders (0% hypertrophy) (Petrella et al., 2008). Results as these give us strong hints as to why some athletes may react promptly and strongly to resistance training whereas others don’t.
Länk (http://jap.physiology.org/content/104/6/1736.full)
En tidigare kinesisk olympisk guldmedaljör vet jag blev rektor för en idrottsskola. Ett riktigt höjdarjobb. Man ska inte tycka synd om det fåtal som lyckas. Alla de miljoner kineser som misslyckas i diverse sporter är det mer synd om. Tränar lika mycket men får inga av fördelarna.
Kina har ett system för sina idrottare där en hel del går på särskilda skolor och där de får en utbildning under tiden. Så de som är med så pass länge som OS-nivå har antagligen en utbildning som minst motsvarar det som andra personer med motsvarande ålder har.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.