Visa fullständig version : Behöver lite råd angående mitt matschema
ryggontXXL
2012-07-19, 21:59
Tränar i princip varje dag men försöker undvika kolhydrater. Mitt matschema ser mer eller mindre ut såhär:
Frukost: havregröt med sylt och mjölk + 2 ägg
Lunch: laxfilé/kycklingfilé + potatis
Middag: laxfilé/kycklingfilé + potatis
Kvällsmat: Kvarg
nu till min fråga, det är ganska stora portioner jag äter och jag blir mätt ganska bra vid tillfället men det håller inte så länge. Vad ska jag lägga in för att bli mätt?
Brukar oftast bli hungrig mot slutet innan kvällsmat och blir tvungen att ta till oortodoxa metoder såsom tjuveri av diverse matlådor och tilltug.
vicarious
2012-07-19, 22:11
Grönsaker till varje måltid. Att du blir sugen på mer beror troligtvis på att din kropp signalerar att den vill ha mer energi eftersom den får för lite. Ät mer är mitt tips, om det inte är så att du deffar förstås. Du får du kanske jobba på disciplinen istället.
Pretorian
2012-07-20, 07:23
Du försöker undvika kolhydrater men äter "havregröt med sylt och mjölk plus potatis"???
Du försöker undvika kolhydrater men äter "havregröt med sylt och mjölk plus potatis"???
Håller med.
Sen kanske du ska testa mer fett? Nötter, avokado mm. Frågan e dock, vad e ditt mål? deff/balans/bulk?
kBengtsson
2012-07-20, 09:09
Frysta wok-grönsaker innehåller typ 26kcal/100 gram. Krydda efter smak så går det lätt ner till nästan vilken måltid som helst, mätt blir man med. Annars kan du ju knapra på morötter om du är hungrig, är väl något liknande kcal-mått där plus en himla massa vitaminer...ifall du ska ligga på underskott dvs.
Annars saker magen får arbeta med, typ fullkornspasta istället för potatis eller något liknande..
ryggontXXL
2012-07-20, 11:43
vad ska jag köra istället? Det är billigt och går snabbt. Dessutom måste jag ha kolhydrater någonstans med tanke på att jag tränar så mycket? Kan ju knappast leva på enbart protein, eller?
Frysta wok-grönsaker innehåller typ 26kcal/100 gram. Krydda efter smak så går det lätt ner till nästan vilken måltid som helst, mätt blir man med. Annars kan du ju knapra på morötter om du är hungrig, är väl något liknande kcal-mått där plus en himla massa vitaminer...ifall du ska ligga på underskott dvs.
Annars saker magen får arbeta med, typ fullkornspasta istället för potatis eller något liknande..
wok-grönsaker låter bra, men pasta, sätter det sig inte direkt på buken?
ryggontXXL
2012-07-20, 11:46
Håller med.
Sen kanske du ska testa mer fett? Nötter, avokado mm. Frågan e dock, vad e ditt mål? deff/balans/bulk?
mitt mål är att gå upp enbart muskler. d.v.s ingen bulk eler deff och det kan jag ju knappast göra ifall jag vräker i mig makaroner o grejer.
wok-grönsaker låter bra, men pasta, sätter det sig inte direkt på buken?
Ät en lättare frukost med t.ex. tunnbröd och stekta ägg på. Lägg de mesta kolhydraterna efter träningen för att återhämta dig så bra som möjligt.
Pasta är inte annorlunda på något vis, det är mjöl+ kanske lite ägg och andra tillsatser. Att överäta kolhydrater på kort sikt ger mycket liten fettinlagring (det blir glykogen i muskler och lever; snabbtillgänglig energi som är bra vid träning) av just kolhydraterna, medan allt fett du äter lagras in som fett.
Grönsaker är grymt bra, fyller magen bra och äter man flera hundra gram får man i sig en hel del näring också. Broccoli passar utmärkt.
mitt mål är att gå upp enbart muskler. d.v.s ingen bulk eler deff och det kan jag ju knappast göra ifall jag vräker i mig makaroner o grejer.
Det är omöjligt att gå upp i enbart muskler. Det blir alltid en viss del muskler och en viss del fett. Du måste gå upp i vikt för att bygga muskler om du inte är relativt ny inom styrketräning. Kolhydrater är perfekt bränsle för den som tränar och kan endast på omvägar (och med energiförluster för kroppen) ombildas till fett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.