Visa fullständig version : Knäböj - Ena sidan går lägre än andra
Borgaren
2012-07-19, 17:48
Hej!
Har upptäckt att när jag går ner i squat-position, så går min vänstra sida lägre ner än min högra. Mina knän är i osymmetri, och vänstra 'rumpan' sticker neråt. Det ser nästan ut som att mina ben är olika långa, men det är dem inte.
När jag har båda fötterna på samma ställe när jag sitter vanligt, så sticker vänster knä ut längre än högra, med en kanske 2-3 cm.
Kan det vara att mina höfter är vridna, alltså att ena är längre fram än andra? De sitter i symmetri, så de är inte sneda.
Man ser inget problem när jag står upp, endast när jag sitter och är i squat-position. Har inte ont någonstans eller liknande, men är nyfiken på vad det kan vara för något. Vad kan det vara? Någon som har haft liknande?
Tack på förhand!
Silencer
2012-07-19, 18:07
Har du inte problem av det så tror jag inte det är problem.
Själv är jag sned i höften och har lite problem med knäböj. Osäkert om det är pga det eller något annat dock.
Borgaren
2012-07-19, 19:14
Har du inte problem av det så tror jag inte det är problem.
Själv är jag sned i höften och har lite problem med knäböj. Osäkert om det är pga det eller något annat dock.
Hur menar du lite problem med knäböj? Är du också i osymmetri när du är längst ner i knäböj?
Ena bäcken rör sig för mycket/lite och huvudproblemen kan vara lite överallt från fötterna till bröstryggen. Troligast är höftleden. Skilja på begreppen höft och bäcken.
Borgaren
2012-07-20, 11:37
Ena bäcken rör sig för mycket/lite och huvudproblemen kan vara lite överallt från fötterna till bröstryggen. Troligast är höftleden. Skilja på begreppen höft och bäcken.
Det ser ut som att mitt vänstra bäckenben 'dyker' mycket djupare, nästan står ut när jag är i squat-position. Jag har också märkt att min vänstra axel/skulderblad sitter i osymmetri till mitt högra parti, alltså mitt vänstra skulderblad rör och sitter olika från det högra. Kan det ha något med det hela att göra?
pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:11
Borgaren
Testa att stretcha rumpan och Quadratus Lumborum en tid framöver.
Borgaren
2012-07-20, 13:32
Borgaren
Testa att stretcha rumpan och Quadratus Lumborum en tid framöver.
Det ska provas, tack för tipset om Quadratus Lumborum!
Har du haft det här problemet länge?
Borgaren
2012-07-21, 02:04
Har du haft det här problemet länge?
Kanske i ett halvår? Inte alltid haft det åtminstone.
Kanske i ett halvår? Inte alltid haft det åtminstone.
Jag har själ samma problem, min sjukgymnast har sagt åt mig att stretcha fram- och baksidan av låren. Ska dock utreda det vidare sen, men har redan nu märkt en förbättring. Tänk dock på att du har blivit van med att utföra böjen snett, så om du med hjälp av stretching får en "ny" rörelsebana, så kan det vara idé att sänka vikten initialt, så att du inte skadar dig.
Borgaren
2012-07-21, 15:50
Jag har själ samma problem, min sjukgymnast har sagt åt mig att stretcha fram- och baksidan av låren. Ska dock utreda det vidare sen, men har redan nu märkt en förbättring. Tänk dock på att du har blivit van med att utföra böjen snett, så om du med hjälp av stretching får en "ny" rörelsebana, så kan det vara idé att sänka vikten initialt, så att du inte skadar dig.
Jo, det har du rätt i, tack för information. Vilka stretchövningar kör du? Hade varit bra att veta, då de hjälper dig, så lär de hjälpa mig aswell!
Jo, det har du rätt i, tack för information. Vilka stretchövningar kör du? Hade varit bra att veta, då de hjälper dig, så lär de hjälpa mig aswell!
Det är de vanliga, inga konstigheter med andra ord.
Baksidan: Stå upp och fälla fram överkroppen och försöka nå tårna.
Framsidan: Stå upp, försök nudda röven med din häl.
Borgaren
2012-07-22, 12:26
Det är de vanliga, inga konstigheter med andra ord.
Baksidan: Stå upp och fälla fram överkroppen och försöka nå tårna.
Framsidan: Stå upp, försök nudda röven med din häl.
Det ska göras, tack så mycket!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.