Visa fullständig version : Alternativ till kolhydrater i pulverform efter träning?
Kan man t.ex. äta ris direkt efter träningen istället för maltodextrin? Kan man ta en banan eller någon annan slags frukt för samma effekt? Finns där nackdelar med långsamma kolhydrater direkt efter träning?
Ja, det går alldeles utmärkt.
Om du inte tränar enorma mängder kan du - hör och häpna - till och med skita i kolhydraterna helt direkt efter träning och nöja dig med en vanlig måltid, det räcker.
Ja, det går alldeles utmärkt.
Om du inte tränar enorma mängder kan du - hör och häpna - till och med skita i kolhydraterna helt direkt efter träning och nöja dig med en vanlig måltid, det räcker.
Vad bra! Då behöver jag inte lägga massa pengar på kolhydratspulver. :)
vicarious
2012-07-17, 07:56
Kan man t.ex. äta ris direkt efter träningen istället för maltodextrin? Kan man ta en banan eller någon annan slags frukt för samma effekt? Finns där nackdelar med långsamma kolhydrater direkt efter träning?
Det är egentligen bara bråttom om du ska träna samma muskler igen om ett par timmar eller inom närmsta dygnet. Tänk dig en elitidrottare som kör flera pass om dagen t ex. Där kan kolhydratspulver komma väl till pass. För någon som ska vila X antal dagar innan de tränar samma muskel igen (de flesta gymråttor) så går det lika bra med att få i sig kolhydraterna från den vanliga kosten.
Det finns väl å andra sidan inget negativt med att inta kolhydratspulver direkt efter avslutad träning, om man har plats för det i sin kaloribudget och tycker det är jobbigt att få i sig tillräckligt med energi från mat.
Slartibartfast
2012-07-17, 09:15
Jag lånar tråden lite.
Hur är det med oss som måste tvinga i sig mat för att täcka det dagliga energibehovet? Om jag tränar cardio en halvtimme, behöver jag ca 250 kcal extra. Funkar malto lika bra som mat då? Jag minns jag läste på träningslära.se att man bör undvika kolhydratpulver, då det är rent ohälsosamt, och kan hämma ens träning.
vicarious
2012-07-17, 10:04
Jag lånar tråden lite.
Hur är det med oss som måste tvinga i sig mat för att täcka det dagliga energibehovet? Om jag tränar cardio en halvtimme, behöver jag ca 250 kcal extra. Funkar malto lika bra som mat då? Jag minns jag läste på träningslära.se att man bör undvika kolhydratpulver, då det är rent ohälsosamt, och kan hämma ens träning.
Alltså va. Har du börjat trolla nu också?
Springer
2012-07-17, 10:06
Lite lustigt att det refereras till elitidrottare. Det måste ju gälla alla vi som tränar/tävla ofta, men inte är elit på något sätt och vis? Träna uthållighet mer än en gång per dag är väl inte helt ovanligt ändå.
vicarious
2012-07-17, 10:08
Lite lustigt att det refereras till elitidrottare. Det måste ju gälla alla vi som tränar/tävla ofta, men inte är elit på något sätt och vis? Träna uthållighet mer än en gång per dag är väl inte helt ovanligt ändå.
Det var bara ett exempel för att simplifiera min poäng, kanske ett lite extremt exempel måhända.
Sheogorath
2012-07-17, 10:58
Jag lånar tråden lite.
Det du tänker på är kanske om man intar kolhydrater under träning. Genom att skämma bort kroppen på det sättet är det möjligt (nej förresten, klarlagt) att vissa prestationsförbättrande processer inte utvecklas lika bra (vilka processer har jag glömt men jag kan tänka mig att det gäller fettförbränningen under aktivitet exempelvis).
"Train low, compete high". Ett bra måtto.
Barbastark
2012-07-17, 11:00
Det du tänker på är kanske om man intar kolhydrater under träning. Genom att skämma bort kroppen på det sättet är det möjligt (nej förresten, klarlagt) att vissa prestationsförbättrande processer inte utvecklas lika bra (vilka processer har jag glömt men jag kan tänka mig att det gäller fettförbränningen under aktivitet exempelvis).
"Train low, compete high". Ett bra måtto.
Klarlagt alltså. Har du någon källa på det?
Sheogorath
2012-07-17, 11:01
On topic så fungerar glass, godis och kakor jättebra direkt efter träning för att återladda. Det finns ju glukosbaserat godis (mjukt skum, mjukt gelé m.fl) så det kan man ju välja om man oroar sig för att få i sig för mycket fruktos. Godis är enkelt att ha förvägt och med sig till träningen. Mycket trevligare än kolhydratspulver.
Sheogorath
2012-07-17, 11:02
Grub refererade i den andra tråden där detta kom upp och där du också var inne och skrev.
Sheogorath
2012-07-17, 11:50
Här kan du läsa mer:
Förstör sportdrycken ens träningseffekt? (http://traningslara.se/forstor-sportdrycken-ens-traningseffekt/)
Barbastark
2012-07-17, 12:06
Grub refererade i den andra tråden där detta kom upp och där du också var inne och skrev.
Vilken tråd var detta? I EAA diabetestråden? För där drog han bara en teori, som jag inte vet om han var så seriös med.
Tacka för sportdryckslänken dock, ska ta en titt där
Springer
2012-07-17, 14:26
Här kan du läsa mer:
Förstör sportdrycken ens träningseffekt? (http://traningslara.se/forstor-sportdrycken-ens-traningseffekt/)
Den där länken ger inget direkt stöd för att "train low, compete high" skulle vara ett bra motto.
Om sportdryck under passen gör att du kan köra hårdare, samt att sportdryck efter passet gör att du kan återhämta dig och träna bättre nästa gång, så är det mycket möjligt att "train high, comepte high" är den bättre vägen.
På dagens tvåtimmarspass drack jag en halvliter sportdryck, och åt lunch direkt när jag kom hem. Var passet bortkastat då? :cool:
http://carinbengtsson.blogg.se/images/2009/juli09-2904_54616860.jpg
På dagens tvåtimmarspass drack jag en halvliter sportdryck, och åt lunch direkt när jag kom hem. Var passet bortkastat då? :cool:
Ingen har väl påstått att det är bortkastat? Det som har sagts är att vissa kroppsliga processer hämmas, knappast samma sak.
Jag har inte läst studien och påstår varken det ena eller det andra.
Catstyle
2012-07-17, 14:33
"Studie jag gick igenom i andra delen utav inlägget ger även stöd för att kolhydrater i samband med träning kan ha lite negativa konsekvenser. Det är viktigt att påpeka att skillnaden är liten om något. De två grupperna presterade lika bra vid tidstesterna efter interventionen. Fast det är helt klart så att det finns en hel del som talar för träning utan kolhydrater framför träning med.
Om man gillar att dricka en sportdryck under/efter sitt pass och upplever att detta gör så man kan träna bättre, längre eller att man återhämtar sig snabbare efteråt så kan det dock mycket väl vara värt det fortfarande."
Också intressant:
http://traningslara.se/sambandet-maximal-fettoxidation-och-prestationsformaga/
Sheogorath
2012-07-17, 14:36
Den där länken ger inget direkt stöd för att "train low, compete high" skulle vara ett bra motto.
Om sportdryck under passen gör att du kan köra hårdare, samt att sportdryck efter passet gör att du kan återhämta dig och träna bättre nästa gång, så är det mycket möjligt att "train high, comepte high" är den bättre vägen.
Är du dum eller? Vem pratar om bortkastade pass? Jag instämmer i Guddis slutsats att om alternativet är att inte träna med samma kontinuitet så är det naturligtvis att föredra att exempelvis dricka sportdryck.
Jag tycker "train low, compete high" är en god grund. Den lär ut att kroppen försöker kompensera för den stress man utsätter den för: att det inte alltid är av godo att skämma bort den. Sen kan man av olika anledningar välja att frångå principen.
Catstyle
2012-07-17, 14:45
Inte heller att förglömma är den mentala aspekten i att hålla sig till sportdryck/gels etc till tävling.
Lite som att spara sig till bröllopsnatten!
Inte heller att förglömma är den mentala aspekten i att hålla sig till sportdryck/gels etc till tävling.
Godisorgie! *popcorn*
Barbastark
2012-07-17, 14:57
Jag tycker "train low, compete high" är en god grund. Den lär ut att kroppen försöker kompensera för den stress man utsätter den för: att det inte alltid är av godo att skämma bort den.
Men stämmer detta verkligen då? För att ta liknelsen ett steg längre, låt säga att person ett inte äter något på ett dygn innan. Då kommer ju denne med hög sannolikhet prestera sämre än personen två som ätit bra inför passet. Dock har ju person ett verkligen tagit till "train low" och utsatt sig för hög stress.
Eller vart går gränsen i train low, compete high"-liknelsen?
Springer
2012-07-17, 14:59
Är du dum eller? Vem pratar om bortkastade pass?
Är du dum eller orkar du inte läsa det du själv länkar till? Bengt Saltin säger detta.
Så 1-1 i personagrepp, skall vi låta det vara nu?
Jag tycker "train low, compete high" är en god grund. Den lär ut att kroppen försöker kompensera för den stress man utsätter den för: att det inte alltid är av godo att skämma bort den. Sen kan man av olika anledningar välja att frångå principen.
Det finns ingen anledning att lägga moraliska aspekter på ens träning tycker jag, om man "skämmer bort kroppen" genom att ge den möjlighet att träna bättre, så varför inte?
Det jag främst opponerar mig emot är att du påstår att det är klarlagt att träning med kolhydrater ger sämre träningseffekt. Det är det alltså inte.
*Jag tror* att det är tvärt om, och att vissa pass ger mer om man kör med sportdryck.
Springer
2012-07-17, 15:02
Liknelsen är bra, för vi vet ju alla hur bra man presterar "första gången" :D
Om man inte vet hur mn reagerar på sportdrykc på tävling, så kommer man bli överraskad! Och inte alltid positivt... :devil:
vicarious
2012-07-17, 15:30
http://carinbengtsson.blogg.se/images/2009/juli09-2904_54616860.jpg
Tveklöst en av de äckligaste godisarna :D Blev alltid besviken när man fick såna där i påsen som liten...
Den här studien är nog den som är mest relevant när det gäller om mer eller mindre kolhydrater spelar någon roll på träningseffekten på lite längre sikt. http://traningslara.se/konditionstraning-med-37-e-eller-60-e-kolhydrater/
Sheogorath
2012-07-18, 08:48
Den här studien är nog den som är mest relevant när det gäller om mer eller mindre kolhydrater spelar någon roll på träningseffekten på lite längre sikt. http://traningslara.se/konditionstraning-med-37-e-eller-60-e-kolhydrater/
Tack! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.