handdator

Visa fullständig version : Sl 5x5

Batista
2012-07-16, 19:51
Jag har tränat i nästan 6 månader nu och har kört med 3 sets x 12 reps. Resultatet går segt som fan så jag tänkte därför börja med stronglifts 5x5. Jag hade tänkt mig köra dessa övningar för att kunna öka de. Bänkpress tänkte jag köra 2 ggr i veckan för att öka. Resten kör jag 1 gång i veckan. Men nu till de viktigaste: ska man köra stronglifts 1 eller 2 ggr i veckan för att kunna öka vikt i övningarna? Och om man nu kör 2 ggr i veckan per muskelgrupp, bygger man ändå muskler? För musklerna måste återhämta sig innan de kan tränas igen. Skulle någon kunna ge ett exempel på en stronglifts schema för att öka i bänk elr andra övningar? Tack för svaren!

IlCastor
2012-07-16, 19:56
Det finns en tråd som behandlar detta ämne ganska ingående!

aijou
2012-07-16, 19:58
Det finns en sticky längst upp i kategorin "Träning - Vikter & Kontition" som handlar om SL 5x5. Där kan du säkert hitta svar på dina frågor.

EDIT: Pucktvåa!

Pjotor
2012-07-17, 20:50
Jag skulle hellre rekommendera Starting Strength. Mindre träningsvolym -> progression under längre tid. Stronglifts har i omgångar varit nästan en kopia av Starting Strength. Enda nackdelen är att det krävs lite mer teknikträning p.g.a. att frivändningar ingår. Fast frivändningar är å andra sidan väldigt kul.

Vill du ha mer träningsvolym finns en variation som heter Starting Strength Advanced Novice som du kan prova.