Visa fullständig version : Ont i handlederna vid stångcurls
Har läst runt lite och det verkar vara ett väldigt vanligt problem att få ont i handlederna när man kör stångcurls.
Men något jag inte hittat är en lösning på problemet, finns det någon lösning? :)
Även en till fråga: När man kör vanlig alternerande hantelcurl, När ska man rotera underarmen så att handflatan pekar uppåt? :)
mvh
Wrist Wraps fungerade för mig, dock så fick jag ändå lite känningar i början men det gick över. Jag använder mina Wraps till alla övningar nu. :)
gustafffsson
2012-07-12, 00:20
testa använd ezstång eller rakstång beroende på vad du kör nu eller så får du värma upp handlederna innan,funkar inget av det ta det som en man och köra på ändå...
Träna handlederna, använd wraps, värm upp, greppa inte stången hårt, använd remmar vid dragövningar ibland, kör ett schema där handlederna får vila ibland :)
lofgreno
2012-07-12, 03:57
Använd wraps. Hade också ont i cirka 2 mån när jag började träna men det släppte efter ett tag :).
testa använd ezstång eller rakstång beroende på vad du kör nu eller så får du värma upp handlederna innan,funkar inget av det ta det som en man och köra på ändå...
Pissdåligt råd som inbjuder till skador och åtföljande träningsuppehåll. Det är knappast manligt med ledinflammationer.
Som redan sagts: använd ez-stång eller hantlar till de flesta set och lägg in något set ibland med rak stång. Så småningom bör du kunna öka mängden stegvis.
Kan för övrigt varmt rekommendera stångcurl med handflatorna nedåt -- bra för biceps, underarmar och grepp.
Arne Persson
2012-07-12, 06:54
Använd inte EZ-stången om du inte vill behålla problemet med dina strama pronatorer. Rak stång skall användas vid bicepscurl.
Träna istället upp din förmåga att supinera (och på köpet stretcha ut dina pronatorer.
Man supinerar (vrider upp handflatan) omedelbart vid starten av uppcurlen med hantlar och inte i slutsatsen som alltför många gör.
Tycker det är så sjukt att alla säger ez, då ignorerar han ju problemet bara. Hade själv det problemet för några år sedan och då gav arne samma råd som nu och det hjälpte:)
Arne, fanns det inte en övning med hantel med platta på ena sidan, som tennisspelare gör för rörlighet? Med tennisracket alltså..
Vad skulle wraps göra för nytta? Det maskerar ju bara problemet. EZ känns skön när man får ont i handlederna men det maskerar också och kommer tillbaka ännu värre senare, fick iaf jag erfara. Det som hjälpt mig är att tänka på att inte hålla för hårt grep på stången.
mattilainen
2012-07-12, 07:24
håll i stången jättelöst och lyft med rak stång fast lite mindre brett isär med händerna. Sedan så ökar du avståndet när du blivit av med värken.
håll i stången jättelöst och lyft med rak stång fast lite mindre brett isär med händerna. Sedan så ökar du avståndet när du blivit av med värken.
+1
Hade problem med detta jag med för något år sedan... lärde mig att inte försöka klämma sönder stången vid varje rep, det gick över!
Skaffa fat gripz. Får minimala känningar i handlederna nu vilket gör att den raka stången kommer väl till användning.
AndreasBastard
2012-07-12, 09:46
Jag började också med smalare grepp och smärtan försvann direkt.
stretch för muskeln i fråga
P1EwoDGNB1c
Använd inte EZ-stången om du inte vill behålla problemet med dina strama pronatorer. Rak stång skall användas vid bicepscurl.
Träna istället upp din förmåga att supinera (och på köpet stretcha ut dina pronatorer.
Man supinerar (vrider upp handflatan) omedelbart vid starten av uppcurlen med hantlar och inte i slutsatsen som alltför många gör.
Så att curla med böjda handleder genom hela rörelsen är det som löser problemet på lång sikt? :)
Hur brett ska man hålla i en stångcurl då? Jag håller precis utanför höfterna :)
Så att curla med böjda handleder genom hela rörelsen är det som löser problemet på lång sikt? :)
Nu är inte jag arne men du tänker på dorsalflexerade handleder och det är inte det han pratar om utan att kunna vända handen så att handflatan kan peka uppåt. Testa att hålla ut handen som om du ska ta emot växel på affären, kan du ha handflatan helt uppvänd eller tar det stopp ungefär så som man håller en ezstang?
stromming
2012-07-14, 10:17
Haha läser du ens svaren?
Haha läser du ens svaren?
Ja, men vad menar Arne med vrida upp handflatan i början av curlen?
WorldRecordPOSTS
2012-07-14, 11:12
Handen e inte gjord för den rörelsen, vinkla leden rätt elr skit i övningen.
Ja, men vad menar Arne med vrida upp handflatan i början av curlen?
Det var ju ett svar på din fråga om hantelcurl, han skrev ju rentav att det gällde hantelcurl.
Även en till fråga: När man kör vanlig alternerande hantelcurl, När ska man rotera underarmen så att handflatan pekar uppåt? :)
Svaret på ovanstående är alltså:
Så man curlar alltid med handflatorna utåt? :)
alltså inte såhär:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html
Arne Persson
2012-07-14, 13:02
OBS! Skall såklart stå slutFASEN och inte slutSATSEN i mitt tidigare inlägg...:em:
Hypnopoet
2012-07-14, 16:29
Jag har också haft problem med handlederna i just skivstångscurlen och det som till slut fungerade för min del var helt enkelt att sänka vikterna och vänja handlederna med en lite lättare stång under några veckors tid. Efter det höjde jag vikterna försiktigt och numera har jag inte längre ont. Kan känna lite stelhet i handlederna ibland (särskilt de första seten), men som sagt, ingen smärta.
Arne Persson
2012-07-14, 16:36
Här är ett exempel på en lite ovanligare och sjukare handledsövning Table Top Wrist Curl, :) nu när ändå handlederna är på tal. Från en grepptävling ett regnigt i England. Första gången i mitt liv jag fick testa denna galna övning.
alltså inte såhär:
Haha, utåt? Du måste ju vara bäst på hela kollo när det kommer till att missförstå :P
Supinering betyder att du vrider tummarna utåt, precis som i bilden. Det arne säger är att du ska göra det tidigt i rörelsen, snarare än mot slutet som det lätt blir.
Arne Persson
2012-07-14, 17:16
Haha, utåt? Du måste ju vara bäst på hela kollo när det kommer till att missförstå :P
Supinering betyder att du vrider tummarna utåt, precis som i bilden. Det arne säger är att du ska göra det tidigt i rörelsen, snarare än mot slutet som det lätt blir.
Precis!:)
stromming
2012-07-14, 22:54
Verkligen. Nästan så man börjar fundera på att upprätta en staty eller nått. En medalj är iallafall på sin plats, minst.
Jag jag menade ju att man ska rotera underarmarna utåt!
stromming
2012-07-16, 23:37
Jag jag menade ju att man ska rotera underarmarna utåt!
Men det var verkligen inte det du sa
alltså inte såhär:
Men det var verkligen inte det du sa
Var ju exakt så jag sa, du kan ju inte BARA vrida handen heller?
Har läst runt lite och det verkar vara ett väldigt vanligt problem att få ont i handlederna när man kör stångcurls.
Men något jag inte hittat är en lösning på problemet, finns det någon lösning? :)
mvh
Du får ont i handlederna för att du sitter vid datorn och skriver på kolozzeum för mycket ;)
Du får ont i handlederna för att du sitter vid datorn och skriver på kolozzeum för mycket ;)
http://www.delorespressley.com/wp-content/uploads/liar.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.