handdator

Visa fullständig version : Knäböj, ont i korsryggen.

wcanka
2012-07-10, 20:58
Hej kolo!
När jag kör knäböj numera så får jag riktigt ont i korsryggen, hugger till när jag kommer till toppläget liksom.
Är det någon som kan se vad jag gör för fel, annars är det väl nått annat konstigt.

?v=AXktVg4ZpSY&feature=youtu.be

?v=c8_SE9I4Fbg&feature=youtu.be

Latissimus Dorsi
2012-07-10, 21:01
Jag är inte riktigt Tom Platz, men håller du ett stabilt buktryck? Dvs spänner du magen hårt? Det hjälper väldigt mycket till att hålla bålen stabil, och inte så att allt för mycket belastning hamnar på korsryggen.

pezrulezhaakon
2012-07-10, 21:02
wcanka

Jag tror inte du är tillräckligt stark i korsryggen, om din teknik är bra.
Det kan bero på för dålig uppvärmning också.

wcanka
2012-07-10, 21:04
Jag är inte riktigt Tom Platz, men håller du ett stabilt buktryck? Dvs spänner du magen hårt? Det hjälper väldigt mycket till att hålla bålen stabil, och inte så att allt för mycket belastning hamnar på korsryggen.

Jo jag tänker på att spänna magen å hålla andan under hela lyftet, men dom är smärtorna är nått som kommit sedan jag återupptog böjandet igen efter ett tag.

wcanka
2012-07-10, 21:04
wcanka

Jag tror inte du är tillräckligt stark i korsryggen, om din teknik är bra.
Det kan bero på för dålig uppvärmning också.

Värmer upp med massa övningar utan vikt sen med stången, om min teknik är bristande ser du väl, eller funkar inte filmerna? :o

Valek
2012-07-10, 21:12
Kör du highbar eller lowbar?
Testa att brösta upp mer och håll det hela tiden även när tar ut stången och sätter tillbaka. Såg ut som att du säckade ihop lite på slutet.

wcanka
2012-07-10, 21:13
Kör du highbar eller lowbar?
Testa att brösta upp mer och håll det hela tiden även när tar ut stången och sätter tillbaka. Såg ut som att du säckade ihop lite på slutet.

lowbar :)

Commando1980
2012-07-10, 21:17
Du är inte stabil i kroppen när du startar böjen. Varken styrkemässigt eller teknikmässigt. Sen vandringen du gör i början hjälper dig heller inte att komma i en bra startposition (den i slutet ser heller inte bra ut).

wcanka
2012-07-10, 21:18
Du är inte stabil i kroppen när du startar böjen. Varken styrkemässigt eller teknikmässigt. Sen vandringen du gör i början hjälper dig heller inte att komma i en bra startposition.

ska jag behöva skriva 100 gånger att jag behöver gå ut ur böjracket för att ni ska se nått?

pezrulezhaakon
2012-07-10, 21:21
wcanka

Framifrån med så begränsad vy är inte så lätt att avgöra konstigheter. De filmklippen berättar inte mycket om vad din rygg sysslar med...

Commando1980
2012-07-10, 21:24
ska jag behöva skriva 100 gånger att jag behöver gå ut ur böjracket för att ni ska se nått?

Oavsett anledning så ser det vanskligt ut och som sagt du har ingen bra startposition. Du är klen i korsrygg/mage...ja hela överkroppen. Stärka upp övriga kroppen inklusive benträning via lämpligtvis benpress samtidigt som du jobbar med tekniken. Du måste jobba in dig under stången genom att brösta upp dig och få ner armbågarna så de inte sticker bakåt.

wcanka
2012-07-10, 21:32
Oavsett anledning så ser det vanskligt ut och som sagt du har ingen bra startposition. Du är klen i korsrygg/mage...ja hela överkroppen. Stärka upp övriga kroppen inklusive benträning via lämpligtvis benpress samtidigt som du jobbar med tekniken. Du måste jobba in dig under stången genom att brösta upp dig och få ner armbågarna så de inte sticker bakåt.

Jo jag menade inte att låta otrevlig.

Men jag får nog göra så att byta ut knäböj mot benpress, sen kör jag på träningen som vanligt :)

eller tycker du att jag ska göra nån speciell övning för att bygga upp nått som kommer hjälpa mig? :)

mikaelj
2012-07-10, 21:36

Men jag får nog göra så att byta ut knäböj mot benpress, sen kör jag på träningen som vanligt :)

eller tycker du att jag ska göra nån speciell övning för att bygga upp nått som kommer hjälpa mig? :)

Nej, tänk mer på din hållning när du gör dina knäböj. Gå gärna till en atletklubb och fråga om du kan få hjälp av någon.

Börja med stång, 5x5, tre pass i veckan, öka varje pass med 2,5 kg.

Commando1980
2012-07-10, 21:39

Helt normal styrketräning för övriga kroppen. Nej du behöver inte byta ut knäböj mot benpress ( kör båda) men du bör jobba upp din grundstyrka utöver att slipa på tekniken.

wcanka
2012-07-10, 21:39
Nej, tänk mer på din hållning när du gör dina knäböj. Gå gärna till en atletklubb och fråga om du kan få hjälp av någon.

Börja med stång, 5x5, tre pass i veckan, öka varje pass med 2,5 kg.

jo, men nu är det ju inte så att jag vill ändra hela mitt schema och börja böja 3 ggr i veckan, då det kommer krocka med ryggträningen.

wcanka
2012-07-10, 21:42
Helt normal styrketräning för övriga kroppen. Nej du behöver inte byta ut knäböj mot benpress ( kör båda) men du bör jobba upp din grundstyrka utöver att slipa på tekniken.

Fast det är ju så konstigt att jag inte haft ont förut, aja..

Jag kör just nu:
Måndag-rygg
Tisdag-bröst
Onsdag-ben
Torsdag-vila
Fredag-axlar-triceps-biceps

Kör reps & set på känsla, allt i från 8-12 reps, stegrande set, dropset osv :)

Commando1980
2012-07-10, 21:44
Fast det är ju så konstigt att jag inte haft ont förut, aja..

Jag kör just nu:
Måndag-rygg
Tisdag-bröst
Onsdag-ben
Torsdag-vila
Fredag-axlar-triceps-biceps

Kör reps & set på känsla, allt i från 8-12 reps, stegrande set, dropset osv :)

Jag tror du skulle tjäna på att köra igenom kroppen två ggr i veckan. Du får då också möjlighet att böja lite oftare. Du bör också strukturera upp träningen mer. Att köra på känsla i all ära men som nybörjare bör man ha lite fastare ramar. Dropset och dylikt är inget man kör innan man har bra grundteknik.

wcanka
2012-07-10, 21:47
Jag tror du skulle tjäna på att köra igenom kroppen två ggr i veckan. Du får då också möjlighet att böja lite oftare.

jag som gillar det här med att köra reps & set på känsla och att byta schema ännu en gång låter väl dumt.. men kom gärna med förslag, vill träna minst 4 dagar i veckan.

Commando1980
2012-07-10, 21:53
jag som gillar det här med att köra reps & set på känsla och att byta schema ännu en gång låter väl dumt.. men kom gärna med förslag, vill träna minst 4 dagar i veckan.

En enkel 2-split med 4 pass i veckan.

wcanka
2012-07-10, 21:54
En enkel 2-split med 4 pass i veckan.

Har du nått bra exempel, för som jag tänker så blir passen väldigt långa.

Commando1980
2012-07-10, 22:02
Orkar inte skriva ngt själv just nu men om du gör en sökning bör du hitta lite tips. Ett annat alternativ kan vare en 3-split + 1 helkroppspass (= 4 pass i veckan).

wcanka
2012-07-10, 22:04
Orkar inte skriva ngt själv just nu men om du gör en sökning bör du hitta lite tips. Ett annat alternativ kan vare en 3-split + 1 helkroppspass (= 4 pass i veckan).

jag funderar lite, sen Pm:ar jag dig :)