Logga in

Visa fullständig version : Fördelning protein, amino, pwo, kretain per dygn

atlas82
2012-07-10, 10:17
Hur bör man fördela dessa tillskott på träningsdagar för optimalast utveckling??
En gång per dag, när? fler gånger per dag, när?
Samt vilka är att föredra i respektive grupp??

Vassle/kasein/whey protein
EAA/BCAA aminosyror
Kreatin
PWO

alt. tips på andra tillskott som kan vara behövliga..

Onigiri
2012-07-10, 10:43
Aminosyror/vassle efter pass och vid uppvaknande/bryta nattfastan om du är optiskadad som oss andra.

Kasein när du vill, vissa vill tycka att det är helt sjukligt opti att ta det precis före sänggång men aldrig annars.

Kreatin en gång om dagen, 7-8g gärna med mycket vatten och kolhydrat om möjligt.

PWO en kvart före träningen.

Du behöver: Allt som det står Fairing på! ;)

Nä, men det "viktigaste" är redan nämnt.

Loccii
2012-07-10, 11:01
Vassle 6 ggr per dag. Opti

Sniggel
2012-07-10, 12:04
Aminosyror/vassle efter pass och vid uppvaknande/bryta nattfastan om du är optiskadad som oss andra.

Kasein när du vill, vissa vill tycka att det är helt sjukligt opti att ta det precis före sänggång men aldrig annars.

Kreatin en gång om dagen, 7-8g gärna med mycket vatten och kolhydrat om möjligt.

PWO en kvart före träningen.

Du behöver: Allt som det står Fairing på! ;)

Nä, men det "viktigaste" är redan nämnt.

Om jag nu ska fortsätta på opti-tänket som redan gjorts i tråden så vill jag påpeka att man sett bättre upptag på lägre mängder kreatin så bättre att dela upp kreatinet på 2 tillfällen á 4g. Alternativt 5g efter träning (bäst upptag) och 3g vid en annan tidpunkt på dagen.

Ska jag lägga till lite mer opti-detaljer så "ska" EAA/BCAA tas på tom mage och ca en halv timme senare ska det ätas mat eller så tar man sin kaseindryck då. Proteinsyntesstimulering följt av proteinnedbrytningsminskning. Denna "metod" plockas in på lämpliga ställen.

Obs, att jag inte tycker dessa rekommendationer är viktiga eller ens att det är bevisat att det finns några belägg för att det är opti mer än slutsatser dragna från teoretiska resonemang.

Zizou
2012-07-10, 13:15
Varför föreslås det 7-10g kreatin i denna tråden?
Kanske jag som missat något, men enligt kreatin-tråden så är det ingen mening att inta mer än 5-6g, då det inte ger någon ytterligare effekt? Så länge du nu inte är extremt vältränad.
Ni får såklart gärna länka något om det finns någon ny studie som visar annat såklart :)

J.V
2012-07-10, 16:08
Varför föreslås det 7-10g kreatin i denna tråden?
Kanske jag som missat något, men enligt kreatin-tråden så är det ingen mening att inta mer än 5-6g, då det inte ger någon ytterligare effekt? Så länge du nu inte är extremt vältränad.Mer är givetvis alltid bättre. Alltid.

Onigiri
2012-07-10, 17:18
eaa - 30-40min - mat hade jag också läst sniggel men tänkte att det var lite broscience över det, tex om jag åt 5 mins efter passet (efter eaa't) gjorde detsamma, men skillnaden kanske är rätt stor på 30-40 min vs. 5 min?

visste inte om att dela kreatinet var "bättre" att ta det efter passet med tex dextro och eaa brukar jag, av vana bara, tur man gör något rätt från början :)

anledningen till 7-8g var väl att vara säker på att just 5.00g tas upp per dygn? kan det ha varit mr.sverker som nämnt det någonstans tidigare?

atlas82
2012-07-11, 07:34
Grymt, tack så mycket för informationen *flex*
Samt även för det mer fördjupande kring det hela.

Mvh