handdator

Visa fullständig version : Benpress istället för knäböj?

Muskedunder
2012-07-07, 20:47
Hej Kolo!

Jag får ont i mina knän när jag knäböjer, även när jag bara böjer med stång utan vikter. Benpress kan jag köra utan att det gör ont.

Min fråga är vad jag går miste om, om jag helt byter ut knäböjen mot benpressen? Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Mauriice
2012-07-07, 22:14
Vad du går miste om? Them balls…you ain't gettin' no balls if you ain't squatting!

Pjotor
2012-07-07, 22:19
Kör du på benpress, och fuska inte med rörelselängden eller vikterna. Du missar lite i balans- och koordinationsträning och eventuellt s.k. funktionell träning, men på det stora hela är det ett bra alternativ.

Eftersom det kan vara trevligt att kunna knäböja till vardags så föreslår jag att du ändå försöker göra ett eller ett par set vanliga knäböj efter benpressandet, kanske utan vikter eller bara med ett par lätta hantlar, så att du hittar teknik och rörlighet.

pezrulezhaakon
2012-07-07, 22:23
Muskedunder

Du får ont i knäna av knäböj med exemplariskt utförande?

Spartansk
2012-07-07, 22:24
Utöver det som redan sagts så missar du bålträningen (men den kan du ta igen på annat håll).

Pretorian
2012-07-07, 22:49
Jag läste en intressant artikel om just detta, att för vissa så passar benpress bättre än knäböj. Det var två olika tror jag som var skrivna av Martin Berkhan och Charles Poliquin. Mycket intressant om någon lyckas hitta.

r1kkie
2012-07-08, 00:38
Testa och kör utfall (om det funkar) tillsammans med benpressen så får du lite bålträning mm. :)

Alexton
2012-07-08, 00:45
Jag tar runt 500kgx5 i benpress men böjer endast 160x5 , vilket tror du ger mest möjlighet att arbeta på ?

träffa en instruktör eller vandra ned för till en styrkelyftsklubb för att få rätt teknik när det kommer till böjen. Jag hade själv ont i knäna innan jag träffade en person som kunde visa mig ack hur fel jag böjde.

ChuckTesta
2012-07-08, 05:10
http://www.youtube.com/watch?v=vPkOMRqPrd8

Barbastark
2012-07-08, 08:32
Benpress tar mer på stjärten (om man jämför med "vanlig" knäböj och inte med SL böj).

z_bumbi
2012-07-08, 08:38
Jag tar runt 500kgx5 i benpress men böjer endast 160x5 , vilket tror du ger mest möjlighet att arbeta på ?

Att jämföra vikten du lastar på en maskin med stången säger inget om vilka effekter du får på kroppen.

Alexton
2012-07-08, 08:55
Att jämföra vikten du lastar på en maskin med stången säger inget om vilka effekter du får på kroppen.

Det var det som var lite av min poäng, men klumpigt formulerat :D
Böjen finns det utrymme för att lära sig olika tekniker för att öka vikterna medan benpressen är mera statisk.

MtotheM
2012-07-08, 11:17
Benpress tar mer på stjärten (om man jämför med "vanlig" knäböj och inte med SL böj).
Är "vanlig" knäböj en halvböj eller kvarsböj så visst. Men jag skulle vilja påstå att vanlig böj är åtminstone parallell.

krubkungen
2012-07-08, 11:44

Håller med, tar mer på mina gluteus jämfört med vanlig böj. Knäböj är ju dock kungen ;)

Annars har Sats Odenplan en grym benpress där man lägger på fria vikter och sen pressar. Tar mycket bra.

Stefan J
2012-07-08, 12:25
Hej Kolo!

Jag får ont i mina knän när jag knäböjer, även när jag bara böjer med stång utan vikter. Benpress kan jag köra utan att det gör ont.

Min fråga är vad jag går miste om, om jag helt byter ut knäböjen mot benpressen? Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Om jag fick välja mellan en jättebra benövning som jag inte kan köra ordentligt pga smärta och en helt ok benövning som jag kan kötta på i så tungt jag kan så hade jag valt den senare!

r1kkie
2012-07-08, 13:47

Kan ju bero på att man har fötterna högre upp på plankan så att vinklarna liknar mer ett utfall.

Muskedunder
2012-07-08, 18:03
Tack alla för era givande och intressanta svar!

Kör du på benpress, och fuska inte med rörelselängden eller vikterna. Du missar lite i balans- och koordinationsträning och eventuellt s.k. funktionell träning, men på det stora hela är det ett bra alternativ.

Eftersom det kan vara trevligt att kunna knäböja till vardags så föreslår jag att du ändå försöker göra ett eller ett par set vanliga knäböj efter benpressandet, kanske utan vikter eller bara med ett par lätta hantlar, så att du hittar teknik och rörlighet.

Låter som ett bra förslag. Kanske är det min teknik som brister, så att öva lite lätt benpress vid sidan om är nog inte så dumt.

Muskedunder

Du får ont i knäna av knäböj med exemplariskt utförande?

Jag har egentligen bara kollat igenom youtube-videos och bilder på hur övningen ska utföras. Jag har inte haft så mycket problem med mina knän innan, så att det handlar om bristande utförande på ett eller annat sätt är rimligt.

Detta talar utan tvekan till benpressens fördel. Säg det discobygge som är komplett utan vältränade gluttar :D

Om jag fick välja mellan en jättebra benövning som jag inte kan köra ordentligt pga smärta och en helt ok benövning som jag kan kötta på i så tungt jag kan så hade jag valt den senare!

En helt korrekt iakttagelse! Det är just av den anledningen jag undrar vad jag går miste om, om jag bytte ut övningen.

hertzman
2012-07-08, 18:24
Hur böjer du? Det finns många med knäproblem som kan böja utan problem. Kanske kan du korrigera tekniken så att du kan böja utan att det smärtar? Lägg ut en film på böjarna om du har.

Hur vinklar du fötterna?

m5h
2012-07-08, 18:58
Får du ont, byt övning. Det finns ingen mening med att fortsätta utöva någonting som i längden kommer att förstöra dig, det gäller allt i livet.

hertzman
2012-07-08, 19:21
Får du ont, byt övning. Det finns ingen mening med att fortsätta utöva någonting som i längden kommer att förstöra dig, det gäller allt i livet.

Ta och fundera över det du just skrev en stund.

Du tror inte att det är betydligt vanligare att det är bristande teknik som gör att en övning smärtar, snarare än övningen i sig? Förkasta mark för att man lyfter med bananrygg? Dumpa bänken för axlarna gör ont, enbart på grund av att man bänkar som en sopa?

Röda Björnen
2012-07-08, 19:32

mhmm, eller så gör du det rätt så att det inte gör ont. Lite mer jobb men mer belöning!

MVH

m5h
2012-07-09, 09:17
Ta och fundera över det du just skrev en stund.

Du tror inte att det är betydligt vanligare att det är bristande teknik som gör att en övning smärtar, snarare än övningen i sig? Förkasta mark för att man lyfter med bananrygg? Dumpa bänken för axlarna gör ont, enbart på grund av att man bänkar som en sopa?

Det kan vara brist på teknik men det kan även vara så att övningen inte passar honom.

RobbanColeman
2012-07-09, 09:40
Det hänger knappast på knäböjen om det nu inte är så att man tränar för att vara bra i just det momentet.

Gober
2012-07-09, 09:48
Bästa jag gjort i träningen är att ge upp knäböjen. Fick ofta ont i knä och rygg, lyckades aldrig träna progressivt då jag hela tiden började om på lättare vikter för att "få till tekniken". Men till slut lyssnade jag på Stuart McRobert som skrev en hel del om att alla inte kan göra knäböj säkert och effektivt.

Nu kör jag benpress, raka mark, utfall, lårcurl och benspark. Benen växer äntligen och benträningen har gått från ren ångest till att vara rolig.

Att jag höll på så länge och harvade med böjen var enbart för att "man måste köra det".

awesomooo
2012-07-09, 10:34

Därför jag har så stor röv :S

Jag fick också väldigt ont i knäna av knäböj. Provade att köra knäböj i Smith-maskin med fötterna längre fram och det blev faktiskt bättre. Jag kör hellre knäböj i smit-maskinen istället för att skippa knäböjen helt och hållet.

Kalliban
2012-07-09, 10:56
Därför jag har så stor röv :S

Jag fick också väldigt ont i knäna av knäböj. Provade att köra knäböj i Smith-maskin med fötterna längre fram och det blev faktiskt bättre. Jag kör hellre knäböj i smit-maskinen istället för att skippa knäböjen helt och hållet.

Fast en knäböj i smith med fötterna längre fram är väl nästan mer lik en benpress än en vanlig knäböj?

Commando1980
2012-07-09, 21:11
Hej Kolo!

Du behöver inte gå miste om någonting. Benböj är ingen måste-övning såvida du inte tävlar i styrkelyft.

Men sen kan man ju fråga sig om du knäböjer med rätt teknik samt om du jobbar med vikter du kan hantera.

hertzman
2012-07-09, 22:46
Du behöver inte gå miste om någonting. Benböj är ingen måste-övning såvida du inte tävlar i styrkelyft.

Men sen kan man ju fråga sig om du knäböjer med rätt teknik samt om du jobbar med vikter du kan hantera.

Böj är allt. Böj botar de sjuka, ger de svältande mat och skapar episka böjrövar. Hur kan man skippa det? Bygger gluteus och episka ben.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2