Visa fullständig version : "Dra isär stången" i bänk. Varför?
exevision
2012-07-06, 20:06
När man SL-bänkar, varför anser många att man ska försöka dra isär stången?
Vilka muskler används och vilka får mindre/ökad belastning?
JakeShaft
2012-07-06, 20:43
Gissar att det är för att man skall hålla ihop skulderbladen som de säger så.
Utan att säkert veta så spänner man axlarna och övre delen av ryggen så att man blir stabilare, vilket är en fördel vid tungt bänkande. Men någon som vet bättre får gärna fylla på.
JackieBoy
2012-07-06, 20:50
Du använder triceps då, man kan ju bänka stången utan att använda bröst öht om man bara försöker dra isär den.
exevision
2012-07-06, 20:50
Tycker det är svårt att hålla spänningen på detta sätt vid tungt bänkande. Betyder det att jag är starkare i triceps i förhållande till bröst? Eller är det bara en vanesak?
130kg finsk sisu
2012-07-06, 21:39
Nu är det inte ett MÅSTE att dra i sär för att lyfta tungt. Detta är dock optimalt ifall du bänkar såsom jänkarna gör i diverse "proffsförbund" dvs en långsam sänkning ner mot magen. Där det är meningen att din axelleden och dess musklers belastning skall minimeras men att armbågsledens och dess muskler skall användas mycket.
Hurvida detta är att eftersträva vid bänkandet till bröstet och utan tröja så ställer jag mej mycket tveksam till.
Ondskapelsen
2012-07-06, 22:11
Hurvida detta är att eftersträva vid bänkandet till bröstet och utan tröja så ställer jag mej mycket tveksam till.
Fyll gärna på med mer här!
Tror du mer på att ligga "platt" på ryggen utan o dra ihop skuldrorna vid rawbänk eller hur ska jag tolka?
exevision
2012-07-06, 22:13
Där det är meningen att din axelleden och dess musklers belastning skall minimeras men att armbågsledens och dess muskler skall användas mycket.
Det är därför min bråkande axel gillar att jag försöker dra isär stången?
130kg finsk sisu
2012-07-06, 22:26
Fyll gärna på med mer här!
Tror du mer på att ligga "platt" på ryggen utan o dra ihop skuldrorna vid rawbänk eller hur ska jag tolka?
Nej. Du skall fokusera på att ha ryggen spänd i en bågde så att det fungerar som en fjäder, då är det ganska naturligt att dra ihop skuldrorna. Men just att försöka dra isär stången och således försöka få in armbågarna mot kroppen är jag tveksam att fungerar i bänkpress till bröstet och raw.
130kg finsk sisu
2012-07-06, 22:26
Det är därför min bråkande axel gillar att jag försöker dra isär stången?
Kanske. Ingen aning.
Nephelite
2012-07-07, 08:42
Aktivera lats.
Herman H
2012-07-07, 11:08
För min del som har bråkiga armbågar så kan jag inte dra isär stången så att säga för då är det slutlyft för det setet, det gör helt enkelt ont som f*n. Press rakt upp fungerar däremot utmärkt och gör bara ont i enstaka fall eller om jag har en inflamation i armbågen/arna.
exevision
2014-01-18, 20:32
bump
Inviduellt beroende på lyftteknik, men oftare i tröjbänk. Behöver inte få in armbågarna bara att lättare få ner axlarna i utlåsningen. Raw är det nog bara ett fåtal tricepsstarka som gör så, inkl mig själv.
svenbanan
2014-01-18, 21:00
Jag inbillar mig att "dra isär stången" syftar till samma sak som "böj stången", dvs utåtrotera armarna för ökad stabilitet.
3WOpb8PrrSc
Ca 17min in
Edit: skulle man dessutom, på något otroligt sätt, lyckas dra isär eller bryta stången så vinner man. Allt.
Rikard Jansson
2014-01-19, 01:39
Själv kan jag inte ens lyfta i en J-kurva ordentligt så är osäker men tror det är onödigt att hålla in armbågarna/försöka böja stången/försöka dra isär stången. Om man lyfter i en fin J-kurva så kanske det inte är så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.