handdator

Visa fullständig version : Nybörjare söker hjälp ang proteinpulver!

spunkan
2012-07-03, 00:02
Hej!

Har tänkt att investera i en burk proteinpulver! Tänkte i början bara använda det som en ingridiens när jag lagar "nyttiga proteinbakelser", då jag redan får tillräckligt med protein genom min mat.

Undrar om man ändå kan ta proteinpulver trots att man får tillräckligt i sin mat, ger det någon effekt eller ger det en bara en massa onödiga kcal?

Letar även efter ett pulver som innehåller stevia och är laktosfritt! Undrar även hur mycket kcal/100g samt hur mycket protein/100g det brukar vara, vill helst ha så lite kcal som möjligt(såklart). :smash:

Har funderat på produkten i länken: http://wellmeshop.se/proteinpulver-stevia-laktosfri/ Om nån har några erfarenheter utav produkten får den gärna lämna en kommentar! :)

Tack på förhand! :)

Ondskapelsen
2012-07-03, 18:46
Kan tyvärr inte rekommendera dig något speciellt proteinpulver.
Men svaret är: Om du får i dig tillräckligt med protein från mat, varför ska du då ta tillskott?
Tillskott är fördelaktigt för dem som inte får i sig tillräckligt av någonting (ex protein) ur sitt vanliga födointag.

spunkan
2012-07-03, 20:41
Tack för svaret!

Har tänkt oavsett att använda det som ingridiens i mitt bakande så undrar om den jag skickade i länken var "bra" eller om nån haft erfarenheter utav den :)?

Albin Eriksson
2012-07-03, 23:15
Det var riktigt dyrt om inte annat, köp ett vanligt laktosfritt istället. Om det innehåller lite lite sötningsmedel av annat slag än stevia dör du inte ändå...

spunkan
2012-07-04, 23:00
Det var riktigt dyrt om inte annat, köp ett vanligt laktosfritt istället. Om det innehåller lite lite sötningsmedel av annat slag än stevia dör du inte ändå...

Tyvärr så äre Stevia som gäller för min del ;)

Ne0phyte
2012-07-05, 06:25
Tyvärr så äre Stevia som gäller för min del ;)

Whey med stevia finns att köpa mycket mycket billigare på en väldigt populär hemsida :em::Virro

Kinbote
2012-07-05, 06:39
Ett alternativ är att du köper ett billigt naturellt isolat och sedan sötar med rent stevia vid bakningen. Isolaten har ofta väldigt låg laktoshalt.

Tiefensee
2012-07-05, 22:27
Ska du baka med värme krävs väl ett speciellt bakprotein som tål lite högre grader?
Finns bakprotein med neutralsmak. Jag vet att body Science har och tror att star nutrition har oxå.

PeSi
2012-07-05, 22:44
Har precis avverkat en påse Whey FX Stevia med chokladsmak. Om den passar för bakning låter jag vara osagt. Du kan ju kolla några trådar som handlar om bakning med proteinpulver. Det verkar vara många som föredrar kasein före vassle. Har inte stött på någon kaseinpulver sötad med stevia än så länge.

Oops — om låg laktoshalt var ett krav så passar inte detta.