handdator

Visa fullständig version : Vitt bröd

Mac
2004-01-29, 15:40
Jag har hört att Vitt bröd ska vara bra att efter träning tillsammans med en proteindrink! Då undrar jag bara vad för Vitt bröd är det vi pratar om då...kan nån ge nått förslag på märke å så, tack!

Vilket är bästa alternativet efter träning banan + proteindrink eller vitt bröd + proteindrink?

King Grub
2004-01-29, 15:42
Jag har hört att Vitt bröd ska vara bra att efter träning tillsammans med en proteindrink! Då undrar jag bara vad för Vitt bröd är det vi pratar om då...kan nån ge nått förslag på märke å så, tack!

All slags franskbröd, småfrallor, t ex.

Vilket är bästa alternativet efter träning banan + proteindrink eller vitt bröd + proteindrink

Brödet.

Mac
2004-01-29, 15:49
bröd som roast and toast tex då eller? tror de heter så...såna man brukar rosta!

hur vet jag vilket vitt bröd som ä bra då?

King Grub
2004-01-29, 16:01
Originally posted by Mac
bröd som roast and toast tex då eller? tror de heter så...såna man brukar rosta!

hur vet jag vilket vitt bröd som ä bra då?

Allt vitt bröd har tillräckligt högt GI. Undvik sådant som är bakat på alltför mycket smör, efter träningen. Du får väl läsa innehållsförteckningen.

Officer
2004-01-29, 16:50
Grub vad har vanliga frallor för GI, det är ju "gult" bröd va fan heh. Alltså såna där 1 kronorsfrallor man köper på PrisExtra och Vivo.

Jag tillsätter alltid 5-10 gram psyllium om jag ska käka 2 frallor ex (brukar väga runt 100-130 gram). Är det tillräckligt mängd psyllium för att sänka GI't på frallorna?

King Grub
2004-01-29, 17:04
Grub vad har vanliga frallor för GI, det är ju "gult" bröd va fan heh. Alltså såna där 1 kronorsfrallor man köper på PrisExtra och Vivo.

Det är vitt bröd med 100 som standardreferens.

Jag tillsätter alltid 5-10 gram psyllium om jag ska käka 2 frallor ex (brukar väga runt 100-130 gram). Är det tillräckligt mängd psyllium för att sänka GI't på frallorna? [/QUOTE][/b]

Från 100 till 80. 20 gram frön hade sänkt GI:t till strax under 60.

Mac
2004-01-29, 21:40
Har ni nått förslag på vitt bröd som ni brukar äta efter eller skulle äta? märke osv?

Hnke
2004-01-29, 21:52
köper det som finns...det e väl samma i alla

Mac
2004-01-29, 22:05
Havrefras skulle det funka att ta + proteindrink.?

Alltså Funkar Havreras + proteindrink efter träning? Havrefras har väl ett GI på runt 110? och de ä väl tillräckligt snabba kollisar?

King Grub
2004-01-30, 06:59
Originally posted by Mac
Havrefras skulle det funka att ta + proteindrink.?

Alltså Funkar Havreras + proteindrink efter träning? Havrefras har väl ett GI på runt 110? och de ä väl tillräckligt snabba kollisar?

Ja. Alla snabba, fettfria kolhydrater fungerar.

Officer
2004-01-30, 17:14
Grub: du säger att en fralla är vitt bröd med GI 100 som standardreferens.
När jag kollar på Pauluns näringstabell är "Bröd, mjuktVitt" det enda jag hittar som stämmer in på beskrivningen Fralla.
50,5 g kolisar/100 gr. Stämmer det? Isåfall är det ju jäkligt bra för ja käkar en massa fralla..

King Grub
2004-01-30, 17:17
Originally posted by AnabolicProtein
Grub: du säger att en fralla är vitt bröd med GI 100 som standardreferens.
När jag kollar på Pauluns näringstabell är "Bröd, mjuktVitt" det enda jag hittar som stämmer in på beskrivningen Fralla.
50,5 g kolisar/100 gr. Stämmer det? Isåfall är det ju jäkligt bra för ja käkar en massa fralla..

Ja, det stämmer. Näringsvärdet och "nyttigheten" i vitt bröd som frallor kan dock inte ens jämföras med grovt rågbröd och flerkornsbröd med hela korn. Det är ganska tom energi.

Officer
2004-01-30, 17:23
Originally posted by King Grub

Ja, det stämmer. Näringsvärdet och "nyttigheten" i vitt bröd som frallor kan dock inte ens jämföras med grovt rågbröd och flerkornsbröd med hela korn. Det är ganska tom energi.

:(

King Grub
2004-01-30, 17:28
Förvånad?

Psylliumfrön förändrar ju inte näringsvärdet eller gör någonting nyttigare, bara minskar ditt blodsockersvar. Det innebär ju inte att hallonbåtar plötsligt är alla tiders hälsokost bara för att kolhydraterna i dem blir långsammare.

Officer
2004-01-30, 17:37
Förvånad?

Psylliumfrön förändrar ju inte näringsvärdet eller gör någonting nyttigare, bara minskar ditt blodsockersvar. Det innebär ju inte att hallonbåtar plötsligt är alla tiders hälsokost bara för att kolhydraterna i dem blir långsammare.

Det har du helt rätt i.
Jag tänkte bara på att mitt midnattsmål med frallor, ost och proteindrink inte var lika optimalt som jag trodde.

johnblaze
2004-01-30, 19:25
Originally posted by AnabolicProtein
Jag tillsätter alltid 5-10 gram psyllium om jag ska käka 2 frallor ex (brukar väga runt 100-130 gram). Är det tillräckligt mängd psyllium för att sänka GI't på frallorna?

Vart får man tag på psylliumfrön? Vad kostar de ungefär? Tack...

Officer
2004-01-30, 19:27
Originally posted by johnblaze

Vart får man tag på psylliumfrön? Vad kostar de ungefär? Tack...

Närmaste hälsokost.

Risentas "ljust psylliumfrö", 16 spänn per 300 gram pröjsar jag i Life! Hälsokost i Kista galleria.

King Grub
2004-01-30, 19:28
Alla någorlunda välsorterade livsmedelsaffärer. ICA eller Coop eller Vivo.

Crystal
2004-01-30, 19:44
Alla någorlunda välsorterade livsmedelsaffärer. ICA eller Coop eller Vivo.

Glöm inte WiLLY:s :naughty: