Logga in

Visa fullständig version : Proteinomsättning vid INAKTIVITET

Rumi
2012-06-28, 21:44
Tjena grabbar,

Har börjat sommarjobba nu och har inte tränat på 2-3 veckor. Jag undrar hur det är med proteinomsättningen om den är LÄGRE när man INTE tränar? Då måste det ju betyda att man inte behöver höga mängder protein?

Anl. till min fråga grundar sig i att jag är rädd för att tappa muskelmassan som jag lagt på mig.

Tack

Coachamig
2012-06-28, 21:57
Om du är rädd för att tappa muskelmassa ska du väl försöka få i dig så mycket protein som möjligt och inte ligga på kaloriunderskott.

Sniggel
2012-06-28, 23:55
Det viktigaste för att undvika muskelförlust är att inte sänka sin belastning på musklerna allt för mycket. Men på 3 veckor händer inte ett smack om du inte är extremt inaktiv. Även om det är ett kontorsjobb du har så får du nog tillräckligt med daglig stimuli att du inte tappar muskler så att det så lätt märks på den tiden. Speciellt inte om du tar dig till jobbet till fots, med cykel eller gör några andra liknande strapatser i vardagen då och då.
På längre sikt kan det dock börja hända saker, men om vi bara snackar en sommar (6-8 veckor?) så är det något du snabbt kan ta igen på några få veckor.

OnT: Proteinintaget lär nog inte påverka mycket om det inte är lågt. Men i Sverige är det sällsynt med låga proteinintag. Speciellt om man är medlem på kolo ^^
Men iaf, ett högt proteinintag gör ju alltid något för att skydda mot muskelförlust. Men när du inte tränar alls så kan man ju undra om det finns någon vits med att optimera när du redan är så långt ifrån optimal som du kan vara. Om de stora bitarna inte är på plats (träningen), varför oroa sig över de små detaljerna?

Att träna en gång i veckan och ha lågt proteinintag varje dag hade varit 100 ggr bättre än att äta 3g/kg protein och inte träna alls.

vicarious
2012-06-29, 06:54
Varför tränar du inte när du sommarjobbar?

King Grub
2012-06-29, 11:50
Tänker du sluta träna när du gått klart i skolan och börjar jobba "på riktigt" också? Oavsett arbete skall det gå att få in träning in schemat också.

Nixan
2012-07-02, 21:37
Hur ska man så optimalt som möjligt sköta proteinintaget när man blir t.ex. förkyld (ca.1 vecka utan träning).
Kreatin tar jag fortfarande en gång om dagen men protein har jag inte tagit några tillskott av.

vicarious
2012-07-02, 22:11
Hur ska man så optimalt som möjligt sköta proteinintaget när man blir t.ex. förkyld (ca.1 vecka utan träning).
Kreatin tar jag fortfarande en gång om dagen men protein har jag inte tagit några tillskott av.

Ät som vanligt. Kanske inte något jättestort underskott men en vecka är ingenting hursomhelst.