Visa fullständig version : Snart behöver feta inte träna längre ?
FDA har precis godkänt ytterliggare en medicin mot fetma.
http://www.svtplay.se/klipp/158586/ny-medicin-mot-fetma
Det finns ju redan några liknande preparat och om utvecklingen av dessa mediciner fortsätter så kanske feta inte alls behöver träna i framtiden utan kan medicinera bort sin fetma och fortsätta med sina matvanor ?
Snabbmatsindustrin jublar, läkemedelsindustrin jublar. Men jag tror att detta skickar signaler till människor att de inte själva behöver ta ansvar för sin kropp, man kan ju tänka sig att kvällstidningarna kommer att marknadsföra dieter som baseras på en viss kost kombinerat med mediciner, dieter där du kan äta väldigt mycket pizza och trots det vara relativt smal ?
Blir vanligt folk trots allt förlorare när de nya medicinerna börjar skrivas ut i Sverige ?
MathiasF
2012-06-28, 15:03
Såg du ens inslaget?
Medicinen ger mättnadskänsla så de äter mindre portioner,
den gör inte alls så att feta slipper ansvar och kan grisa iväg dagarna i ända.
Lychgate
2012-06-28, 15:05
"Tester med preparatet har visat att patienterna kan minska upp till 4% av sin kroppsvikt inom ett år."
Låter mer som en seg nyhetsdag än något ordentligt mot fetma.
Mathiasf : Yes, såg inslaget.
Läste du ens mitt inlägg eller bara rubriken ?
För din tydlighets skull så upprepar jag min frågeställning : "och om utvecklingen av dessa mediciner fortsätter så kanske feta inte alls behöver träna i framtiden utan kan medicinera bort sin fetma och fortsätta med sina matvanor ?"
Det handlar alltså om vad som kan hända i framtiden om det kommer flera och effektivare mediciner, inte om vad som är möjligt i dag.
Låter bra. Mer hamburgare och bacon till mig.
Medicinen skulle kunna bli superpopulär bland baddibulders som deffar ? Samt tjejer med ghostfaceanorekticlooken som lever på 2 salladsblad om dagen och vill bli ännu smalare.
Mathiasf : Yes, såg inslaget.
Läste du ens mitt inlägg eller bara rubriken ?
För din tydlighets skull så upprepar jag min frågeställning : "och om utvecklingen av dessa mediciner fortsätter så kanske feta inte alls behöver träna i framtiden utan kan medicinera bort sin fetma och fortsätta med sina matvanor ?"
Det handlar alltså om vad som kan hända i framtiden om det kommer flera och effektivare mediciner, inte om vad som är möjligt i dag.
Låter ju helt fantastiskt tycker jag, men exakt hur skulle en sån medicin fungera menar du, skulle den selektivt välja bort näring från det du äter? Låter farligt tycker jag!
Tittar du på dom mediciner som är aktuella idag så handlar det ju om mättnad och aptitkontrol snarare om att du kan vräka i dig hur mycket du vill.
Medicinen skulle kunna bli superpopulär bland baddibulders som deffar ? Samt tjejer med ghostfaceanorekticlooken som lever på 2 salladsblad om dagen och vill bli ännu smalare.
Ja, deffpreparat finns ju verkligen inte. Varken olagliga "läkemedel", receptbelagna sådana eller fullständigt lagliga, alla med diverse olika funktioner som ökad fettfrisättning, dämpad aptit eller ökad metabolism är ännu uppfunna. Nåt random aptitdämpande läkemedel är helt ofattbart att nån har hittat på.
Inte meningen att vara dryg här men att det finns preparat som hjälper vid viktnedgång är inget nytt och bodybuilders (proffs) har nog alla varsin cocktail klar.
"Tester med preparatet har visat att patienterna kan minska upp till 4% av sin kroppsvikt inom ett år."
Låter mer som en seg nyhetsdag än något ordentligt mot fetma.
Det är iofs ett bra resultat så nog har det nyhetsvärde.
Ronn : medicinen skulle exempelvis kunna binda fett till sig i tarmen så att det inte tas upp ordentligt av kroppen. Det finns redan en medicin som har den funtionen om jag inte minns fel så nog går det att göra mediciner som helt eller delvis hindrar näringsupptaget.
Man undrar hur mycket fetmaindustrin omsätter totalt i USA, att väldigt många tjänar väldigt mycket på andra människors ohälsa och fetma står helt klart, kanske kommer läkemedelsindustrin i framtiden att tjäna mer på "kroppsförbättrande" läkemedel.
Spännande. Synd att de inte sade vad den heter, någon som vet?
För övrigt så finns det idag bara en medicin på svenska marknaden godkänd mot fetma.
Orlistat - Xenical. Den hämmar lipaser så att kroppen helt enkelt inte kan ta upp endel av fettet i maten och följer med avföriingen ut.
Framtida preparat kan förhoppningsvis hjälpa oss svullare att hålla formen samt motverka de negativa effekterna av överätning.
Jag ser fram emot den dagen. Tillsvidare får jag klara mig utan magrutor.
Tricklew
2012-06-28, 15:35
Exakt vad ska man bli upprörd över?
Iphone
Iphone
Att människor tjänar pengar, tror jag.
Spännande. Synd att de inte sade vad den heter, någon som vet?
För övrigt så finns det idag bara en medicin på svenska marknaden godkänd mot fetma.
Orlistat - Xenical. Den hämmar lipaser så att kroppen helt enkelt inte kan ta upp endel av fettet i maten och följer med avföriingen ut.
Iphone
Det lär snart stå i kvällstidningarna och det tar ett tag innan den blir godkänd inom EU och av läkemedelsverket, dock kan den ganska snart skrivas ut på licens. Kanske till riktigt hungriga....
Tricklew : Vem har sagt något om att bli upprörd ? Däremot kan jag tycka att situationen blir lite konstig när man försöker dämpa bort symptom i stället för att ge sig på orsaken (koaloriöverskott), det är ju en intressant situation som uppstått.
Hittade det
Lorcaserin
http://en.wikipedia.org/wiki/Lorcaserin
Man undrar hur mycket fetmaindustrin omsätter totalt i USA, att väldigt många tjänar väldigt mycket på andra människors ohälsa och fetma står helt klart, kanske kommer läkemedelsindustrin i framtiden att tjäna mer på "kroppsförbättrande" läkemedel.
Jag trodde det tjänades pengar på att servera mat och att hjälpa tjockisar mot ett bättre liv. Det står således inte alls så klart som du påstår.
Eller vänta... du kanske menar att onda multinationella företag(McDonalds) tvingar folk till sina restauranger, tvångsmatar dem, och sen när de blivit tjocka tar deras dotterbolag - läkemedelsindustring - över och säljer bantingspreparat.
Aja, allt snack om mat har gjort mig hungrig. Jag ska nog iväg och träna först...
Tricklew
2012-06-28, 15:44
Det är en medicin som hjälper folk med problem de har. Du målar upp skräckscenarion om hur man snart inte kan se skillnad på Burger King kunder och kvarg ätare, gode gud, fasan!
Iphone
Jag trodde det tjänades pengar på att servera mat och att hjälpa tjockisar mot ett bättre liv. Det står således inte alls så klart som du påstår.
Eller vänta... du kanske menar att onda multinationella företag(McDonalds) tvingar folk till sina restauranger, tvångsmatar dem, och sen när de blivit tjocka tar deras dotterbolag - läkemedelsindustring - över och säljer bantingspreparat.
Aja, allt snack om mat har gjort mig hungrig. Jag ska nog iväg och träna först...
Eh nae.. nu har nog fantasin sprungit iväg med dig...Du kanske har lågt blodsocker och behöver besöka snabbmatskedjan du själv nämner i ditt inlägg ? Självklart tjänar läkemedelsindustrin pengar på att människor är feta om de vill medicineras. Fast det förstår säkert du också att läkemedelsbolagen inte kommer att ge bort sina mediciner ;)
Självklart tjänar läkemedelsindustrin pengar på att människor är feta om de vill medicineras. Fast det förstår säkert du också att läkemedelsbolagen inte kommer att ge bort sina mediciner ;)
Ja, det stämmer. Så...?
Ignatius72
2012-06-28, 15:56
Tricklew : Vem har sagt något om att bli upprörd ? Däremot kan jag tycka att situationen blir lite konstig när man försöker dämpa bort symptom i stället för att ge sig på orsaken (koaloriöverskott), det är ju en intressant situation som uppstått.
Vänta här nu??!! Människor försöker ta en genväg, du är något på spåren här...
Självklart tjänar läkemedelsindustrin pengar på att människor är feta om de vill medicineras. Fast det förstår säkert du också att läkemedelsbolagen inte kommer att ge bort sina mediciner ;)
Ahhh, konspirationen!
Hahahaha Ni är för roliga gubbar ! ;)
Härligt att ni är lättroade.
ignatius : Du försöker ofta vara nedlåtande när du besvarar inlägg jag gjort , anar man månne ett mönster här ?
Kanske har du känt dig trampad på tårna i vissa trådar och nu försöker du "ge igen" lite ?
yes: din konspirationsteori eller vad du nu skrev ut känns lite osaklig... Tråden handlar om vad som kan hända i framtiden om ännu mer effektiva mediciner kommer, inte om att du försöker aplicera dina konspirationsteorier på mig.
Ignatius72
2012-06-28, 16:30
ignatius : Du försöker ofta vara nedlåtande när du besvarar inlägg jag gjort , anar man månne ett mönster här ?
Kanske har du känt dig trampad på tårna i vissa trådar och nu försöker du "ge igen" lite ?
:laugh::laugh:
Det är väl skitbra om man i framtiden kan ta fram effektiva bantningsläkemedel. Tänk riskminskningen i bland annat kardiovaskulära sjukdomar etc. I slutändan minskar man lidande och för tidig död.
Ser inte riktigt problemet.
xodd :
Det är just det som är min tanke, att många väljer att ta ännu mindre ansvar för sin kropp eftersom de hoppas att läkemedel kan hjälpa dem helt och hållet med välfärdssjukdomar trots att dessa läkemedel kanske inte alls blir så effektiva som vi hoppas. Jag tror man måste jobba från båda håll, att angripa både symptomen men framförallt orsaken.
Henchman
2012-06-28, 16:58
FDA har precis godkänt ytterliggare en medicin mot fetma.
http://www.svtplay.se/klipp/158586/ny-medicin-mot-fetma
Det finns ju redan några liknande preparat och om utvecklingen av dessa mediciner fortsätter så kanske feta inte alls behöver träna i framtiden utan kan medicinera bort sin fetma och fortsätta med sina matvanor ?
Snabbmatsindustrin jublar, läkemedelsindustrin jublar. Men jag tror att detta skickar signaler till människor att de inte själva behöver ta ansvar för sin kropp, man kan ju tänka sig att kvällstidningarna kommer att marknadsföra dieter som baseras på en viss kost kombinerat med mediciner, dieter där du kan äta väldigt mycket pizza och trots det vara relativt smal ?
Blir vanligt folk trots allt förlorare när de nya medicinerna börjar skrivas ut i Sverige ?
Som de nämner i klippet så lider en tredjedel av vuxna amerikaner av fetma, det är ju redan så illa att det är svårt att toppa det. Som det är nu så får man 100 olika mediciner mot den ångest och depression som fetman uppenbarligen gör grund för.
Det är väl ändå bättre att man faktiskt hittar på något för att bota fetma istället för dess bieffekter?
Henchman : Ja.
Fast just denna medicin och samt den tidigare Xenical som binder fettet och försämrar näringsupptaget gör ju precis det, de ger sig på symptomen i stället för orsaken (överätning), eller tycker du att man botar fetma genom att säppa en medicin som dämpar hungern lite och kan ge upp till 4% viktnedgång ? Jag tror det oftast är bättre att avhjälpa orsaken i stället för att dämpa bort symptom.
xodd :
Det är just det som är min tanke, att många väljer att ta ännu mindre ansvar för sin kropp eftersom de hoppas att läkemedel kan hjälpa dem helt och hållet med välfärdssjukdomar trots att dessa läkemedel kanske inte alls blir så effektiva som vi hoppas. Jag tror man måste jobba från båda håll, att angripa både symptomen men framförallt orsaken.
Jag hänger inte med, hur ska det angripas menar du? Att människan gillar att äta hur ska det förändras? Ska vi lagstifta att man inte får äta för mycket eller vadå?
Många kanske inte har det så jättebra i livet och deras njutning är att äta, visst är fetma ett riktigt hälsoproblem idag men faktorerna bakom är ju inte riktigt så enkla som "brist på kunskap", tror man det så saknar man ju själv rätt mycket kunskap..
Sen skulle jag tycka att det vore helt underbart om det fanns något mirakelmedel som gjorde att jag kunde äta hur mycket jag ville, en dröm nästan, men såklart det skulle ju påverka naturresurserna oerhört också så det finns inget win-win, livet är hårt.
Stefan J
2012-06-28, 17:17
Fast just denna medicin och samt den tidigare Xenical som binder fettet och försämrar näringsupptaget gör ju precis det, de ger sig på symptomen i stället för orsaken (överätning), eller tycker du att man botar fetma genom att säppa en medicin som dämpar hungern lite och kan ge upp till 4% viktnedgång ? Jag tror det oftast är bättre att avhjälpa orsaken i stället för att dämpa bort symptom.
Men snälla du :) Studierna visade att man kunde gå ner upp till 4% av sin kroppsvikt på 1 år. Dvs, en person som väger 150kg kan inom loppet av ett år om medicinen fungerar optimalt gå ner till 144kg, men oftast hjälper medicinen mindre än så. Kallar du att gå ner från 150kg till 144kg på ett helt år att helt bota välfärdssjukdomar? 6kg på för en människa i den kalibern är en stor morgonskit. Det är knappast en revolutionerande medicin som fråntar folk allt ansvar, jag skulle tvärtom vilja säga att medicinen verkar ganska meningslös och har knappt någon effekt alls. Jag förstår inte vad du hetsar upp dig över.
Jag antar att du är medveten om att folk som äter för mkt, skapar sitt kaloriöverskott genom att just äta för mkt? Medicinen verkar ju direkt på orsaken till kaloriöverskottet, dvs. att dämpa matintaget. Ökad hunger är oftast orsaken till övervikt, alltså angrips problemet rakt på.
Henchman
2012-06-28, 17:28
Det är ju förstås inte en bra lösning på problemet ändå. Allra bäst skulle det väl vara att reglera snabbmatskedjor, reklamflöde och kvällstidningar förstås. Det är många människor som inte klarar av att ta hand om sig själva och aldrig kommer att kunna göra det, så är det bara.
Ronn : Det var du som sa det, men Danmarks fettskatt kanske är ett steg på vägen ? Uppenbarligen klarar många med fri tillgång på kalorier att inte bli feta och med största sannolikhet är inte alla feta offer för dålig genetik/låg ämnesomsättning. Men hur man kommer till en bra lösning på problemet är ju en öppen diskussion som tom. börjar bli samhällsekonomiskt intressant då hjärt och kärlsjukdomar är riktigt vårdkrävande och något som ofta skulle kunna undvikas eller skjutas upp i åldrarna. Mirakelmedlet kanske kommer ? Tror du det skulle sälja bra om det kom ut en medicin som reducerade näringsupptaget med 80% ?
Stefan : hmm.... jag hetsar inte upp mig, jag har inte ens sagt att denna medicin har någon jättestor effekt. tvärtom påstår jag precis som du att den nuvarande effekten på maximala 4% är väldigt liten och att det kan inge många människor falska förhoppningar precis som Xenical gjorde. Fetman har ju enbart ökat i länder där Xenical skrivits ut och kanske är det så att fler och fler förlitar sig på gastricbypass samt snart också på mediciner i stället för att själva ta ansvar ?
Det är ju förstås inte en bra lösning på problemet ändå. Allra bäst skulle det väl vara att reglera snabbmatskedjor, reklamflöde och kvällstidningar förstås. Det är många människor som inte klarar av att ta hand om sig själva och aldrig kommer att kunna göra det, så är det bara.
Löjligt, du stigmatiserar feta personer samtidigt som du föreslår en storebrorslösning för hur vi ska förhålla oss till mat, antar att du är oseriös.
William : ja visst jag använder ordet kaloriöverskott och du skriver "äta för mycket", vi talar om ungefär samma sak va ?
Fast 4% på ett år !, inte särskilt mycket och jag tror att förhoppningarna som denna medicin skapar är betydligt skadligare för människors vikt än vad medicinen kan göra nytta.
Henchman : Jag har ingen patentlösning men förbud tror jag inte på då förbjuden frukt smakar bäst. Kanske en fettskatt tillsammans med många andra åtgärder och mediciner. Problemet börjar dock bli väldigt allvarligt och i USA är det många som förvägras sjukvårdsförsäkring för att de anses vara för tjocka, de står då i praktiken helt vårdlösa och kan pga. sin fetma inte få hjälp med andra sjukdomar som kanske inte alltid uppkommit pga. fetma.
4 % känns inte tillräckligt mycket för att ligga på soffan :P
Gastric bypass är inte något lättvindigt val.
Sen om man går ner 4% på ett år så är det bättre än att gå upp i vikt, som vissa onekligen gör. Efter ett antal år lär ju skillnaden bli en hel del för vissa.
stridis : Det är ju onekligen sant. Min rädsla är dock att denna medicin, och efterföljande, precis som den tidigare, skall blåsas upp i kvällstidningarna och i media som någon guds gåva till feta så att många väljer att ta ännu mindre ansvar för sin vikt.
I dag är det ju knappt någon som talar om xenical fast det var så jäkla bra när det kom, man vet ju inte hur effektiv denna nya medicin kommer att vara om 5 år, kanske tappar den lite effekt och patienterna "äter ikapp" + överkompenserar. Därför tror jag att de som kan gå ner i vikt på naturlig väg i första hand skall göra det, men det är bara min tanke.
Jag antar att du ligger sömnlös om nätterna på grund av detta? Du verkar ju inte direkt intresserad av bakomliggande orsaker till varför folk äter sig feta till att börja med, det skulle kräva en grundläggande empati och förståelse för personer som befinner sig i en sån situation. Jag får mer intrycket av att det handlar om du inte tar genvägar och då ska fan inte andra heller göra det.
Henchman
2012-06-28, 18:01
Löjligt, du stigmatiserar feta personer samtidigt som du föreslår en storebrorslösning för hur vi ska förhålla oss till mat, antar att du är oseriös.
Nu missförstår du mig. Det är du som skriver "feta personer" som om de skulle avvika från någon annan. Jag pratar om att människor i grund och botten är hjälplösa på egen hand, inte alla men många. Det är då hemskt lätt att påverkas av yttre faktorer oavsett om det är mat eller spelberoende.
Ronn : Nej jag ligger inte sömnlös om nätterna på grund av detta. Gör du ?
Är det ditt krav för att få diskutera saker att man måste ligga sömnlös om nätterna ?
Du talar om bakomliggande orsaker, då jag själv varit överviktig och känner många överviktiga samt fd. överviktiga så vet jag att det finns lika många orsaker som det finns individer. Sen kanske orsakerna har mindre att göra med hur framtidens mediciner kommer att fungera.
Jag vet inte om du tillför något direkt när du försöker insinuera att jag saknar grundläggande empati för feta, om det är det du gör ?
Jag har inget emot att folk tar genvägar, det är det så många som gör och det är deras eget val, men det kan också vara kontraproduktivt att förlita sig för mycket på genvägar. En genväg kan bli en senväg.
Eddie Vedder
2012-06-28, 18:10
Ja visst kan man alltid diskutera dystopier. Och så brukar det ju låta men utan att det sedan blir så. I många sammanhang. Tänk bara på ångloken som går så snabbt att människor bara måste få hjärnskador av det!
Jag ser absolut inga som helst fel i att man hittar effektiva läkemedel för att hjälpa de som har svårt med vikten. Om det värsta problemet är andra personers minskade möjlighet att säga "Jag är bätre än dej för ja trennar så hårrt!" så kan jag mer än gärna leva med det. Det jag ser mer som risken i praktiken är väl som vanligt vilka biverkningarna kan bli. Accomplia drogs ju in när vissa blev självmordsbenägna.
shut teh face
2012-06-28, 18:16
xodd :
Problemet du gör är att nonchalera svårigheten för vissa att faktiskt gå ned i vikt. Det kan te sig enkelt för den som alltid varit smal, eller den som haft ett sunt förhållande till mat. Men det är det inte för alla.
Jämför med missbruk utav alkohol eller droger. Så starkt är det för vissa, en sjukdom.
Det handlar inte så mycket om att ta sig i kragen, det handlar om att man äter av en anledning, på samma sätt som en alkoholist dricker eller en knarkare kör in nålen.
Att ge medicin till dessa ser jag inget fel i öht.
Sen om personer som "inte har problem egentligen" med sin vikt, vill nyttja medicinen för att kunna äta hamburgare (Yes kommer troligtvis va en av dem :D) så ser jag inget problem med det heller.
yes: din konspirationsteori eller vad du nu skrev ut känns lite osaklig... Tråden handlar om vad som kan hända i framtiden om ännu mer effektiva mediciner kommer, inte om att du försöker aplicera dina konspirationsteorier på mig.
Det är du som drar in "fettmaindustrin" och undrar hur mycket den omsätter. Vad vill du ha sagt? Som tidigare konstanterats försöker läkemedelsbolagen tjäna pengar på att lösa vissa problem, däribland fetma. Så...?
shadowfire
2012-06-28, 18:27
Det är väl bättre med en medicin som fungerar och får ner 4% på en individ än alternativet som är.... att individen fortsätter gå upp, eller står kvar?
Det fungerar liksom inte så att det bara är till o säga åt alla överviktiga att börja röra på sig. Riktigt så enkelt är det inte. Däremot kan man hoppas på att om det kommer mediciner som verkligen gör nytta så ska de vara receptbelagda så att Anna 35kg inte får den utskriven.
Å för övrigt så för kroppsbyggare eller andra som vill minska fett finns det ju redan överflöd av verksamma substanser för det, illegalt och oftast under icke kontrollerade former. Ska man väga för o nackdelar så tror jag det är bättre att Åke 16 år, mobbad och överviktig, får läkarhjälp och medicin utskriven samt får uppföljning och kontroll genom vården, än sitter hemma på egen kammare och läser kurtips på flashb'n, beställer något han knappt vet vad det är och hoppas på kilona att rasa.
Dessutom vore det väl klokare att folk la pengar på en medicin som verkligen fungerar än diverse kosttillskott som är mer eller mindre fullständigt verkningslösa.
Ignatius72
2012-06-28, 18:32
Fettskatt i all ära. Men det är väl inte bara av fett folk går upp i vikt?
Det är överhuvudtaget luddigt vad du vill ha sagt nooben, det blandas friskt med dystopiska utsikter, fettskatter, läkemedelsbolag som vill tjäna pengar och snabbmatskedjor som tänker likadant.
Vi får helt enkelt införa extra matskatt så kan människor få känna på hur det är att leva i ett riktigt socialistparadis.
Jag vet inte om du tillför något direkt när du försöker insinuera att jag saknar grundläggande empati för feta, om det är det du gör ?
Min poäng är väl lite som posten ovanför mig, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt, vad vill du diskutera? Ska vi ta ställningstagande vad vi tycker om medicin som hjälper överviktiga?
Vad är problemet? Att "angripa orsaken (kaloriöverskott)" är att försöka åstadkomma att kaloriintaget blir mindre, t.ex. genom att medicinera mot svårkontrollerad hunger. Det förskrivs inte i dagsläget läkemedel mot fetma till folk som inte har stora problem och redan provat "vanliga" metoder.
Är problemet egentligen att medicinering av personer med sjuklig övervikt är "fusk" för att det erbjuder ett sätt att angripa ett "fult" problem på ett sätt som TS tycker är för smärtfritt (det verkar dock vara OK för "byggare" eller bara personer som "tränar seriöst"; se forumet här som är fullt av mer eller mindre bra tips åt vilka man inte höjer på ögonbrynen)? Skulle det vara tråkigt om det inte längre gick att se skillnad på folk som inte är Duktiga(tm) och äter Sunt(tm) och folk som inte är/gör det? Varför är det så viktigt att få kunna göra det?
När man vill tala om för andra hur de borde leva är det viktigt att man ställer sig frågan varför man vill göra detta - är det för att man vill uppnå något bra för personen man känner för att "undervisa", eller är det för att få nöjet att peka finger, d.v.s. för sitt eget nöje?
Fett beige.
Fettskatt låter mer hjälpsamt än detta läkemedel som är nästintill verkningslöst. Finns ju redan läkemedel som är 1000% mer effektiva mot fettförbränning tex. Masteron, Winstrol, Trenbolone, Anavar, Effedrin med flera. Till och med syntetiskt koffein är mer effektivt.
Stefan J
2012-06-28, 19:41
Vad är problemet? Att "angripa orsaken (kaloriöverskott)" är att försöka åstadkomma att kaloriintaget blir mindre, t.ex. genom att medicinera mot svårkontrollerad hunger. Det förskrivs inte i dagsläget läkemedel mot fetma till folk som inte har stora problem och redan provat "vanliga" metoder.
Är problemet egentligen att medicinering av personer med sjuklig övervikt är "fusk" för att det erbjuder ett sätt att angripa ett "fult" problem på ett sätt som TS tycker är för smärtfritt (det verkar dock vara OK för "byggare" eller bara personer som "tränar seriöst"; se forumet här som är fullt av mer eller mindre bra tips åt vilka man inte höjer på ögonbrynen)? Skulle det vara tråkigt om det inte längre gick att se skillnad på folk som inte är Duktiga(tm) och äter Sunt(tm) och folk som inte är/gör det? Varför är det så viktigt att få kunna göra det?
När man vill tala om för andra hur de borde leva är det viktigt att man ställer sig frågan varför man vill göra detta - är det för att man vill uppnå något bra för personen man känner för att "undervisa", eller är det för att få nöjet att peka finger, d.v.s. för sitt eget nöje?
Fett beige.
Är det så konstigt att folk tycker att man ska förtjäna vissa saker? Och att en slapp livvstil följdaktligen ska straffa sig? Nu talar jag inte om överviktiga som har goda medicinska grunder till att de är det, för det är en helt annan sak. Man behöver ju inte gå längre än till arbetslivet för att reta sig på det faktum att en slapp arbetare i ett fiktivt scenario som inte gör ett skit får lika stor löneförhöjning som en arbetare som jobbar bättre och som jobbar häcken av sig. Det kan nog de flesta relatera till. Tycker inte alls att det är konstigt att folk inte tycker att det ska vara så lätt att bli av med fetma så att det räcker med att man stoppar ett piller i sig. Det stör inte mig personligen om det skulle vara så, men jag kan däremot fatta varför det hade retat gallfeber hos andra.
Det är inte hungern som är problemet, det är suget efter söta och feta kaloribomber som är problemet. Det kan man vara även fast man är mätt
Jag tror, oavsett halmgubbar och övrigt offtopic i denna tråd, att fler och fler människor som skulle klara av att själva hålla normalvikt kommer att sätta sin tilltro till mediciner som inte kan göra det som många hoppas på. Sen går det alltid att peka på extremer för att uppnå sitt syfte i en diskussion, men det stora flertalet överviktiga hör inte till de extremerna (ännu) .
Det är dessa jag syftar på när jag tror att antalet som ser en genväg med mediciner kommer att öka. Att ta en genväg med en medicin behöver inte vara fel, jag är personligen inte emot det utan det är något var och en måste ta ställning till, men jag tror absolut att för den "normalfete" som regelbundet testar på kvällstidningarnas bantningskurer så kommer det att vara kontraproduktivt att sätta sin tilltro till ännu ett halmstrå.
Är det så konstigt att folk tycker att man ska förtjäna vissa saker? Och att en slapp livvstil följdaktligen ska straffa sig? Nu talar jag inte om överviktiga som har goda medicinska grunder till att de är det, för det är en helt annan sak. Man behöver ju inte gå längre än till arbetslivet för att reta sig på det faktum att en slapp arbetare i ett fiktivt scenario som inte gör ett skit får lika stor löneförhöjning som en arbetare som jobbar bättre och som jobbar häcken av sig. Det kan nog de flesta relatera till. Tycker inte alls att det är konstigt att folk inte tycker att det ska vara så lätt att bli av med fetma så att det räcker med att man stoppar ett piller i sig. Det stör inte mig personligen om det skulle vara så, men jag kan däremot fatta varför det hade retat gallfeber hos andra.
"Inte konstigt" som i "vad man kan vänta sig av den mänskliga naturen" - ja, "inte konstigt" som i "rimligt, logiskt och vettigt" - nej. Liknelsen med lön och arbete fungerar inte, eftersom a) lönen anses böra motsvara arbetet (även om den ofta inte gör det i praktiken) och b) om någon inte gör sitt jobb faller det rätt omedelbart tillbaka på den som gör sitt jobb (och får ta hand om latoxens skit). Den kroppsliga hälsan är inte på samma sätt prestationsbaserad, även om många tror att det är så, eller VILL tro att det är så. Det faller inte heller omedelbart tillbaka på dig eller mig att en annan person behöver vård. Man kan säga att jo, jag som är en Bra Människa och Sköter Mig betalar skattepengar för att den som är en Dålig Människa behöver vård, men det fungerar inte heller, eftersom du som Bra Människa inte vet att du aldrig kommer att behöva sjukvård i framtiden - kanske skitavancerad och skitdyr. Kanske mindre avancerad och dyr för att du varit en så bra människa att du lyft sönder dig på gymmet, eller sprungit sönder knän eller fötter. Man kan fundera över hur mycket pengar som läggs på MR av unga människors ryggar (ganska dyr undersökning som i sammanhanget ofta inte ger så mycket), t.ex.
Jag har träffat många patienter som frågat mig hur de har kunnat drabbas av sjukdom; de har ju levt sunt, ätit bra, hållit sig smala, motionerat och inte rökt. De tycker att de ju rimligen borde få sin belöning för detta, och så får de inte det. Men livet är inte ett nollsummespel. Jag kan dock förstå att man får för sig det, för det finns en, i mitt tycke, ytterst osmaklig retorik kring hälsan, både den kroppsliga och den själsliga, som i mycket påminner om framgångsteologi (tänk Livets Ord när det var up and coming). Både från aktörer på kvällstidningsnivå och från sådana som åtminstone jag tycker borde veta bättre.
Blir man friskare för att någon annan är sjuk? Knappast. Kan det kännas bra att få jämföra sig med någon annan och tänka "jag är i alla fall bättre än HAN"? Är det något vi bör föda och göda? Jag tycker inte det.
Ang. TS post ovan om att folk som inte är så feta att det är ett problem att angripa med konventionella metoder kommer att få en i hans tycke för lätt väg ut, så är det i dagsläget inte så att random dude med tio extrakilon på magen får orlistat utskriver (om inte doktorn är väldigt släpphänt, vilket i så fall är dåligt i vilket fall). I dagsläget är detta inget som kommer att finnas på ICA, och förmodligen inte sedan heller. (Det kanske kommer att finnas på nätet för den mindre nogräknade, men det gör ju kvalificerat bantningsknark redan.) Det kommer inte att bli så med det här läkemedlet heller. Så egentligen är hela tråden en halmgubbe (Skapad av vilken anledning? Nöjet attt få ondgöra sig?), vilket också är vad jag kritiserar.
filmjölk
2012-06-28, 21:03
Vi vaccinerar oss mot diverse sjukdomar, vi käkar mediciner som håller befintliga sjukdomar i schack, vi forskar för att helt kunna bota sjukdomar.
Varför är det så fel om jag skulle få piller mot min fetma och gå runt med ett rippat sexpack samtidigt som jag trycker i mig en hel kartong donuts och käkar 5000kcal/dag? Påverkar det dig på något sätt?
Vem är du att bestämma att min dåliga karaktär förtjänar att straffas med fetma?
(Jag vet inte om jag är seriös nu)
Jag tror, oavsett halmgubbar och övrigt offtopic i denna tråd, att fler och fler människor som skulle klara av att själva hålla normalvikt kommer att sätta sin tilltro till mediciner som inte kan göra det som många hoppas på. Sen går det alltid att peka på extremer för att uppnå sitt syfte i en diskussion, men det stora flertalet överviktiga hör inte till de extremerna (ännu) .
Det är dessa jag syftar på när jag tror att antalet som ser en genväg med mediciner kommer att öka. Att ta en genväg med en medicin behöver inte vara fel, jag är personligen inte emot det utan det är något var och en måste ta ställning till, men jag tror absolut att för den "normalfete" som regelbundet testar på kvällstidningarnas bantningskurer så kommer det att vara kontraproduktivt att sätta sin tilltro till ännu ett halmstrå.
Jamen dåså. Då finns det ju inget problem. Om inte produkten är vad de hade förväntat sig tittar de väl på andra vägar.
Tolkia : jag tror bara vetskapen om att denna "utväg" finns innebär att många väljer att ta mindre eget ansvar. Jag kanske har helt fel, vem vet, fetman kanske börjar minska framöver. Det andra du skriver finns ju ganska lätt att läsa sig till på många sidor landstinget har så ingen tror väll att varenda chipsälskare kommer få lite bantningsmedicin utskriven lika lite som att vemsomhelst kan få en gastric bypass.
Men du tror alltså att denna nya medicin INTE kommer att agera halmstrå för många i den stora grupp av överviktiga som faktiskt inte är extremt feta ?
Tolkia : jag tror bara vetskapen om att denna "utväg" finns innebär att många väljer att ta mindre eget ansvar. Jag kanske har helt fel, vem vet, fetman kanske börjar minska framöver. Det andra du skriver finns ju ganska lätt att läsa sig till på många sidor landstinget har så ingen tror väll att varenda chipsälskare kommer få lite bantningsmedicin utskriven lika lite som att vemsomhelst kan få en gastric bypass.
Men du tror alltså att denna nya medicin INTE kommer att agera halmstrå för många i den stora grupp av överviktiga som faktiskt inte är extremt feta ?
Inte mer än vad befintliga mediciner redan gör. Ett "halmstrå" att hålla i måste ju vara tillgängligt, och du skriver själv att du inte tror att detta nya bantningspreparat kommer att förskrivas på bred front. Att tilltron till medicinen skall vara så stor att folk med berått mod äter sig fetare än vad de redan är för att få den har jag MYCKET svårt att tro. Det är så pass otrevligt att vara fet (med den medicinska definitionen, och inte med något slags kosmetisk definition Kolozzeum style) redan på lägre BMI än det som motiverar medicinering. Det är nog i verkligheten inte så många som släpper kontrollen över sitt ätande totalt med tanken "det finns ju fetmaoperationer och/eller piller". Betydligt oftare är det nog fråga om att man TAPPAR kontrollen, och då löser varken piller eller GBP problemet. Jag tror definitivt inte att den ökande förekomsten av övervikt beror på att folk tänker att det är lugnt att äta på, eftersom de ju kan få medicinsk hjälp.
Sedan är det ju inte som att jag är den första som vill göra gällande att skuld- och skambeläggande (fet = dålig människa) är ett bra sätt att få folk att ändra beteenden som de redan har visat att de har mycket svårt att förändra.
Eddie Vedder
2012-06-29, 08:39
Tolkia : jag tror bara vetskapen om att denna "utväg" finns innebär att många väljer att ta mindre eget ansvar.
Det där låter som när abortmotståndare tror att tjejer plötsligt kommer gå ut och bli gravida på löpande band "för det är ju bara att gör abort". Så kul tror jag inte att det är att bli/vara fet att man med glädje blir det för att sedan köpa dyra läkemedel.
Det känns genom hela tråden som om det mest handlar om någon luthersk idé om att man minsann ska leva rättfärdigt och asketisk för annars är det fusk. Och angående ljublet från läkemedelsindustrun vete tusan om man ljublar över läkemedel som eventuellt skulle kunna leda till kraftigt lägre behov av metformin, blodtrycksläkemedel, blodfettsänkande m.m.
Om produkten gör att det finna andra lösningar än kirurgi för att hjälpa sjukligt överviktiga att komma loss så ser jag inte vad som skulle vara annat än positivt med den.
Det är ju inte direkt så att vi lever i något "naturligt" samhälle i något avseende varför skulle detta skilja sig från andra läkemedel, hjälpmedel?
Eddie Vedder
2012-06-29, 09:05
Det är ju inte direkt så att vi lever i något "naturligt" samhälle i något avseende varför skulle detta skilja sig från andra läkemedel, hjälpmedel?
Det här är ett otroligt bra argument. Jag hoppas att alla som klagar på "de oförtjänta fetknopparna som inte är lika bra som jag" helt undviker alla former av smärtstillande eller sjukvård överhuvudtaget om de skadar sig i gymmet. Har man lyft så tungt i onödan anser jag inte att man gjort sig förtjänt av skattefinansierad vård. (Nej det är inte min åsikt men principen är densamma)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.