handdator

Visa fullständig version : Affärens färskpotatis - med handen på hjärtat ...

Eddie Vedder
2012-06-27, 09:35
... är den verkligen så fantastisk? Jag har nu i två somrar ifrågasatt färskpotatisens status och kommit till slutsatsen att det är en hype vars status är tämligen oförtjänt. Vinterpotatisen är godare helt enkelt. Färskpotatisen tycker jag mest är vattnig och ger en massa extraarbete med jord som ska bort. Naturligtvis är det gott, jag läskar ju potatis, men att den skulle vara så fantastisk håller jag inte med om. Känns mest som att man ska tycka det för att man alltid tyckt så.

Egenodlad potatis eller potatis som man köpt direkt från någon bonde eller dylikt räknas inte här. Men med handen på hjärtat - är det verkligen godare med färskpotatis om man snackar vanligt ICA-sortiment?

prOtotype
2012-06-27, 09:41
Folk blir väl glada av färskpotatis för att det är ett tecken på sommar och man äntligen kan slänga av sig björnpälsen och komma ur den djupa vinterdepressionen. Personligen gillar jag 0.9kr/kg.

MasterChief
2012-06-27, 09:42
Har man ätit riktigt färskpotatis (den jag odlar själv) där man tar den direkt från jorden till kastrullen så är den så sjukt mycket godare än den "färskpotatis" man köper i butik. Ibland får man dock tag på en bra produkt men jag har inga knep för hur man ska veta det i butiken. Chansning helt enkelt.

Juxta
2012-06-27, 09:43
Egenodlad potatis räknas ju inte som du skriver, men min egenodlade potatis smälter verkligen i munnen. Den är fantastiskt god.
Färskpotatis tycker jag kommer närmare detta än vad vinterpotatisen gör.

Eddie Vedder
2012-06-27, 09:44
Folk blir väl glada av färskpotatis för att det är ett tecken på sommar och man äntligen kan slänga av sig björnpälsen och komma ur den djupa vinterdepressionen.

Jag tror samma sak. Det handlar just om kopplingen till sommaren och att den smakar på ett annat sätt som är förknippat med så starka känslor. Ett sensoriskt blindtest där man får ange preferensgrad skulle nog inte visa lika tydliga preferenser för färskpotatisen. Ungefär som när man blindtestar ekologiska varor.

Har man ätit riktigt färskpotatis (den jag odlar själv) där man tar den direkt från jorden till kastrullen så är den så sjukt mycket godare än den "färskpotatis" man köper i butik.

Ja tveklöst. Men den jämförelsen blir för skev så därför valde jag att hålla mig just till affärens. Eftersom det ändå är den mest rättvisa jämförelsen.

hahavaffan
2012-06-27, 09:47
Köpe-färskpotatis är precis som du säger inte bättre än vinterpotatisen imho.

Men med sill och nubbe, gubbe, så blir den förbannat god ändå!

Tricklew
2012-06-27, 09:48
Självklart är den godare, är ni höga?

hahavaffan
2012-06-27, 09:50
Självklart är den godare, är ni höga?http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/4245878_460s.jpg

Juxta
2012-06-27, 09:54
Ahahahaha.. jag älskar den memen. Tack för dagens garv hahavaffan. :)

Potatis.

Eddie Vedder
2012-06-27, 09:58
Självklart är den godare, är ni höga?

Gräv djupt i ditt inre Tricklew, frigör dig från konventionens bojor. :D

grondahl
2012-06-27, 10:00
Även i vanliga butiker så kommer ju färskpotatisen i olika prisklasser och sorter. Den billigaste är väl inte direkt fantastiskt men ändå betydligt godare än den billigaste vinterpotatisen som man kan köpa just före sommaren.

aijou
2012-06-27, 10:09
Jag gillar att äta färskpotatis (eller nypotatis som man verkar kalla det här i skåne) just för att man bara äter det på sommaren. Oftast med andra sommriga tillbehör också. Men smakmässigt vet jag inte om jag skulle vilja påstå att den är godare.

Jag gillar ju mjölig potatis och jag tycker att det gör sig bättre till vanlig hederlig husmanskost med brunsås och pannbiff eller liknande. Färskpotatis, tycker jag, gör sig bättre till sill, gräddfil och kallrökt lax osv.

Jag skulle definitivt inte vilja äta färskpotatis året om.

Tryman
2012-06-27, 10:18
Jag tycker färskpotatisen är godare men 08-priserna som är i början av säsongen är ju hiskeligt överdrivna.

Brickhead
2012-06-27, 10:19
Åt färskpotatis i Midsommar som var köpt på ICA, den var rätt vattnig och tråkig.. Sedan när färskpotatisen börjar dyka upp i sitt land, det är en helt annan sak, då finns det knappt något godare *drool*

Sniggel
2012-06-27, 10:25
Men den är ju sjukt god. Den smälter ju i munnen när man delar den med tänderna och låter tungan slicka dess saftiga inre.

Onigiri
2012-06-27, 10:39
Ja, den är så fantastisk att till och med den mest hängivne deffaren åker rejält dit.

William
2012-06-27, 11:15
... är den verkligen så fantastisk? Jag har nu i två somrar ifrågasatt färskpotatisens status och kommit till slutsatsen att det är en hype vars status är tämligen oförtjänt. Vinterpotatisen är godare helt enkelt. Färskpotatisen tycker jag mest är vattnig och ger en massa extraarbete med jord som ska bort. Naturligtvis är det gott, jag läskar ju potatis, men att den skulle vara så fantastisk håller jag inte med om. Känns mest som att man ska tycka det för att man alltid tyckt så.

Egenodlad potatis eller potatis som man köpt direkt från någon bonde eller dylikt räknas inte här. Men med handen på hjärtat - är det verkligen godare med färskpotatis om man snackar vanligt ICA-sortiment?

Håller med fullständigt. Färskpotatisen hype är i ungefär samma klass som för hummer!

Sniggel
2012-06-27, 11:32
Jag tror helt enkelt att ni inte gillar färskpotatisen. Men dra inte oss (majoriteten) över en kam och påstå att vi är emotionella över smaken! :D

Jag hade kunnat starta en tråd om att Arnolds fysik var osymmetrisk och ointressant och att folk bara tycker så för att Arnold har en grym personlighet samt promotade BB. Det hade varit min åsikt ang. hans fysik men jag hade fått majoriten emot mig (och de hade varit... ARGA :D). Jag inser iaf att jag har udda åsikter när det gäller den frågan.

Färskpotatisen äger!

stridis
2012-06-27, 11:34
Färskpotatisen i affär är överhypad ja. Men vinterpotatisen är inte så god dessa tider, så det blir annat istället...

delta_mats
2012-06-27, 11:41
Vaddå mer jobb med att få bort jord? Man sköljer ju ändå potten innan oavsett. Fördelen med färskpotatis är att skalet är så tunnt så man behöver ju inte skala dom utan äter med skalet.

Sniggel
2012-06-27, 11:49
För min del så äter jag all potatis med skal ifall det är jag som tillagar den. Ser inte längre någon vits med att skala. Blir ju godare med!
har okynnes-skalat förut på ren rutin eftersom "man ska göra så". Jäklar vilken bortkastad tid :D

Tricce
2012-06-27, 12:13
Färskpotatisen är både godare och enklare!
Borsta bort lite jord är betydligt simplare än skala som man (jag) måste med vinterpotatis.

shadowfire
2012-06-27, 12:36
självklart är den godare, är ni höga?

+1.

shadowfire
2012-06-27, 12:39
Färskpotatis borstar man inte ens, man slänger det i kastrullen och kokar. Jord osv kokar ju loss och du häller förhoppningsvis av vattnet efteråt, sedan äter man potatisen som smågodis med skal osv på.

Det som är trist när det är färskpotatis stora som XXL-ägg. Färskpotatis ska vara små godbitar, lite som en naggande o god vårtgård som man bara vill gotta sig i. Helt klart en deffdödare, kan med lätthet sätta i mig en hel kastrull med färskpotatis och lohmanders bea.

Oxe
2012-06-27, 12:44
Egen färskpotatis står ju i en klass för sig som man själv plockar upp ur landet ut på landstället, Av köpepotatis så är färskpotatisen bättre men inte till den grad att den första leveransen är prisvärd...

Nu blev jag dock sugen på färskpotatis med lite smör mmm

exor
2012-06-27, 13:09
Färskpotatis såklart!

HMB
2012-06-27, 13:12
Färskpotatisen är utan tvekan mycket bättre!

Eddie Vedder
2012-06-27, 13:38
Vaddå mer jobb med att få bort jord? Man sköljer ju ändå potten innan oavsett. Fördelen med färskpotatis är att skalet är så tunnt så man behöver ju inte skala dom utan äter med skalet.

Jag äter alltid potatis med skal. All potatis. Jorden borstar jag bort innan men vinterpotatis sköljer jag bara i vatten.

Tricce
2012-06-27, 13:41
Jag äter alltid potatis med skal. All potatis. Jorden borstar jag bort innan men vinterpotatis sköljer jag bara i vatten.

Får du inte i dig massor av extra glykoalkaloider då?

Eddie Vedder
2012-06-27, 15:35
Får du inte i dig massor av extra glykoalkaloider då?

Jo troligtvis.

Gober
2012-06-27, 18:14

Om färskpotatisen är vattning är det en dålig potatis, det finns ju väldigt många sorter. Sen kokar du kanske den fel? En färskpotatis ska aldrig läggas i vattnet innan det kokar. Sedan ska den ligga och ånga av med papper ovanpå en stund.

Jag tycker en perfekt kokt färskpotatis är väldigt god. Men en vinterpantoffla av bra kvalité är mycket godare, där finns ju också massor av fantastiska sorter att välja på som tex favoriten mandelpotatis. Dessutom kan man ju göra så otroligt mycket mer än att bara koka en vinterpotatis.

ps, mitt ICA tar in sin potatis från en lokal bonde. Dessutom kan man välja tvättad eller jordig potatis om man vill slippa jobbet med att skrubba dom.

Eddie Vedder
2012-06-27, 18:51
Om färskpotatisen är vattning är det en dålig potatis, det finns ju väldigt många sorter. Sen kokar du kanske den fel? En färskpotatis ska aldrig läggas i vattnet innan det kokar. Sedan ska den ligga och ånga av med papper ovanpå en stund.

Jodå jag vet allt det där. :) Och alla jämförelser görs under identiska former. Ändå är min slutsats att vinterpotatisen är godast. Jag tyckte också att färskpotatisen var lika fantastisk innan jag faktiskt frågade mig själv om varför jag tyckte det.

Tricce
2012-06-27, 18:57
o.t

Fan den här tråden är broken!! Blir aldrig markerad som läst! Har ändå kört med forumverktyget "markera den här blabla som läst" men blir likadant igen nästa gång någon postar i just denna tråd. Vad har du gjort för evil hack med denna potatis tråd Eddie?! :D

MathiasF
2012-06-27, 19:12
Färskpotatis duger endast till midsommarmaten kokt, annars ska den vara ugnsbakt.

OBS, varning för högst personlig åsikt.

lei
2012-06-27, 19:14
Smak vet jag inte, men föredrar helt klart konsistensen jämfört med vinterns.

Ristretto
2012-06-27, 19:14
Burkpotatis är godast.

Fartman
2012-06-27, 19:21
Mandelpotatis är överlägset godast och dom brukar sällan vara i någon form av färskvariant på ICA så jag röstar "vinterpotatis" därför.

REDaction
2012-06-27, 19:27
Nja, potatis som potatis. Men visst, färskpotatisen har sin charm just på grund av att den bara är tillänglig under en viss period. Försöker komma på en anledning till varför någon av dom skulle vara bättre men det är nog helt enkelt så att dom kompletterar varandra alldeles perfekt.

Gober
2012-06-27, 19:46
Jodå jag vet allt det där. :) Och alla jämförelser görs under identiska former. Ändå är min slutsats att vinterpotatisen är godast. Jag tyckte också att färskpotatisen var lika fantastisk innan jag faktiskt frågade mig själv om varför jag tyckte det.

Jag tycker färskpotatis är fantastiskt, men vinterpotatisen är absolut kungen av knudorna ;-)

Ramrod
2012-06-27, 20:30
Det är gott att äta 2 ggr per år ungefär, sen är man ganska trött på den. Håller helt med.

dupper
2012-06-27, 20:42
Smak vet jag inte, men föredrar helt klart konsistensen jämfört med vinterns.

+1, och det är lite det som är grejen så att säga. Potatis smakar ungefär likadant med de flesta, men konsistensen är överlägsen på bra sorter. Så uppfattar jag det iaf!

olle lindblad
2012-06-27, 22:00
Jag tröttnar ganska snabbt på färskpotatisen. Mer smak i vanlig.

1ytrewq
2012-06-27, 22:18
Färskpotatis är ju så sjukt gott. Sån himla skillnad.

Spartansk
2012-06-27, 22:22
Färskpotatis, där har vi ett ord som är ett argument mot att tillåta särskrivning.