Visa fullständig version : Muskler eller fett?? vad ska man prioritera??
Hej, jag är 1,77 lång väger ca 73kg. Tycker inte jag är överviktig men dock "putar" midja/rygg/mage något när jag drar åt bältet så byxorna ska sitta uppe...
Som alla skriver så ska man ju ha energiöverskott för att bygga samt underskott för att minska i fett...
Min fråga är då, i vilken ända ska man börja?? ska man minska fett först och sedan bygga muskler när man är nöjd med midjan??? Eller ska man bygga muskler först och sedan när man är "hyfsat" nöjd (helt nöjd blir man väl aldrig..=) ) börja att arbeta bort fett???
Vad är helt enkelt bäst, enklast och mest effektivt????:D
LunaSpice
2004-01-29, 13:17
Varför tycker du att VI ska bestämma det? Det är väl helt upp till dig själv...tycker jag iaf. Bestäm vad du vill prioritera så kan vi säkert hjälpa dig.
Jag kan nog besluta själv...:D
Men jag ville veta vad som ev är lättast, vill veta om man ökar i muskler först så kanske "fettet" försvinner med tiden eftersom man förbränner mer ju mer muskler man får...Eller om det tänkandet är hopplöst?? Och om man ska bränna fettet först, hur sparar man mest på musklerna??? några tips, förslag skulle uppskattas...
Tack för svaret dock...:hbang:
Kör seriös styrketräning och kör en del kondition samtidigt. Efter ett tag så får du se vad som hänt med din kropp och då är det dags att besluta vad som det är dags för.
Om du skulle minska på fett nu på direkten skulle du i alla fall behöva styrketräna för att behålla musklerna och jag ser det som bättre att ta tillvara nybörjarträning för att få ut så mycket muskler som möjligt ur den tiden.
Då har man även lättare att tappa fett då musklerna ju hjälper till att förbränna kalorier.
Ska man träna gym 1 timme(ta proteindrink efter) och sedan träna kondition, eller tvärt om?? något man ska tänka på angående mat mm??? för att få bästa effekt??
träna 1 timme 2 muskelgrupper
Träna fettförbränning 30min
Protein efter allt eller efter gymträningen?? eller ska jag träna gym efter konditionsträningen??
/tack!
King Grub
2004-01-29, 14:14
1. Normal måltid
2. Styrketräning (cirka en timme senare)
3. Konditionsträning
4. Proteindrink + snabba kolhydrater
Tycker jag.
Om du inte har tränat förr tycker jag att du skall börja med att bygga, troligtvis kommer bara det faktum att du rör på dig mer att till en början bränna både lite fett och bygga lite muskler...
Om magen bara putar lite så kan det försvinna iom att du får bättre hållning när du tränar.
jag tycker precis som z_bumbi skriver ovan... om du börjar styrketräning så höjjs din metabolism asså fettförbränningen hela dagen... du kan ju oxå börja göra som mig o gå typ en timme på morgonen före frukosten några dagar i veckan detta höjjer din metabolism ytterligare och förstör inte något av din träning som vissa konditions träningar kan göra... :hbang:
good luck!
King Grub
2004-02-01, 19:10
På vilket sätt höjer morgonpromenader metabolismen? På vilka sätt förstör annan konditionsträning resultaten?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.