Visa fullständig version : Kvinna dog i skateboardolycka. Förbjudet att åka på vanlig väg?
PixelMiner
2012-06-25, 22:08
En promenerande kvinna i Värnamo kolliderade med en 16-årig pojke på skateboard och skadades så svårt att hon nu avlidit.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinna-dog-i-skateboardolycka_7300999.svd
Ett citat ifrån artikeln:
"Pojken, som själv skadades, är inte hörd ännu men kommer att delges misstanke om vållande till annans död.
- Man får inte köra med skateboard på vanlig gata, så det är ganska klockrent, säger Magnus Roman, presstalesman vid polismyndigheten i Jönköpings län."
För mig var en total nyhet att det var förbjudet med skateboards på vanlig väg. Gäller detta även rollerblades, rullskridskor och dylikt??
Rikard Jansson
2012-06-25, 22:09
Hur är det 'klockrent', undrar jag mer ^^
Doctor Snuggles
2012-06-25, 22:31
Polismannen verkar inte vara så bra på svenska.
Om det är tillåtet eller ej är väl olika per kommun.
Deceiver85
2012-06-25, 22:35
Jag tycker vi ska reagera i bästa hysteri á la Kolmårdenattacken och förespråka skyddsjakt på alla skateboards.
Fishtank
2012-06-25, 22:48
Förbjudet att åka skateboard på allmän väg?
Är väl samma som cyklar, rollerblades, kickbikes osv.
Årets sommarfluga är ju dock skateboards.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
På AB stod det att han körde på en kombinerad cykelbana/Gångväg
hur fan tänkte personen när han sa "klockrent"
Det ska vara reglerat i lokal ordningsstadga om det är förbjudet, och det tycks det inte vara i Värnamo? http://www.varnamo.se/download/18.1157f7711036154c8d8000970/Allmnna+lokala+ordningsfrskrifter.pdf
PixelMiner
2012-06-25, 23:11
hur fan tänkte personen när han sa "klockrent"
Gissningsvis menade han att fallet var "solklart", dvs att killen kommer bli fälld för vållandet. Men håller med dig om att formuleringen var udda...
mjo, klockrent brukar iaf i min ordlista vara något positivt
mjo, klockrent brukar iaf i min ordlista vara något positivt
Positivt som i att skuldfrågan är lättutredd, inte som i kul att hon dog.
Positivt som i att skuldfrågan är lättutredd, inte som i kul att hon dog.
jo men det är lite udda som pixel säger
"Åh va tragiskt att hon dog, dock är det ju klockrent vad lätt fallet var att lösa"
ChuckTesta
2012-06-25, 23:25
Idiotuttalande av polisen. Jävligt osmakligt för kvinnans anhöriga.
Självklart får man åka skateboard på allmän väg såvida det inte finns någon form av lokala bestämmelser. Men då kan man ju tycka att det borde vara tydligt skyltat. Däremot så kan det ju vara så att man inte får åka på vägar där det finns cykelvägar som alternativ. Men det står det ju inget om.
Vissa nämner att det är samma reglerna cyklar och rullskridskor. Att det är samma som cyklar stämmer i de allra flesta fall. Men rullskriskor har lite andra regler vill jag minnas. De räknas väl som fotgängare och får därför även åka på trottoarer, vilket man inte får med skateboard och cykel.
Det kan vara så att de har ändrat reglerna. Men för några år sedan var de så i alla fall.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Såvida de inte har skrivit helt fel och menade vanlig gågata. :Virro
De få gånger jag ser folk (ungdomar) åka skateboard på gå-/cykelgata tycker jag att de åker väldigt fort och verkar ha dålig kontroll. Jag tycker förvisso samma sak om andra cyklister och fotgängare, men skateboardåkarna har ännu sämre kontroll.
På AB stod det att han körde på en kombinerad cykelbana/Gångväg
– Kvinnan var ute och promenerade med sin dotter på en kombinerad cykel- och gångbana. Bakom kom killen på skateboarden, berättar Göran Magnusson, närpolischef i Värnamo.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15027583.ab
Om det stämmer så är det ju precis där han ska åka med sin skateboard. Sedan kan det ju mycket väl ha varit hans fel ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.