handdator

Visa fullständig version : Vart köpa hantlar och skivstänger ?

noob76
2012-06-25, 16:39
Jag behöver tips på vart man kan köpa Hantlar och skivstänger.

Till semstern tänkte jag packa med mig en Z-stång med viktskivor upp till ca 45 kilo för att kunna köra biceps/triceps samt ett par byggbara hantlar upp till ca 25 kilo eller helst mer för att kunna köra axlar/bröst/rygg.
Jag gillar egentligen inte byggbara hantlar eftersom de ser/känns så smäckiga ut. Men det går inte att köpa alla vikter jag behöver som lösa hantlar och packa med sig det i bilen utan att med marginal tangera gränsen för "inte riktigt klog" , det skulle utan kompromisser bli kanske 350 kilo järnskrot i bakluckan....

Z-stången vill jag ha en för 50mm internationella vikter då jag tror det är bra att köpa riktiga grejor direkt. Hantlarna får duga med något enklare byggbart jox.

Victuhh
2012-06-25, 16:42
Har du kollat gymkompaniet?
Synd att allt är så förbannat dyrt, fast det är det överallt.

noob76
2012-06-25, 16:49
Inte kollat där, skall göra det nu !

nisse1976
2012-06-25, 16:50
Rusta har bra pris på hantlar, osäker på om de har z-stång

MathiasF
2012-06-25, 16:50
Jag hittade en massa genom att söka på prisjakt.nu på skivstång, z-stång osv.

länkar inte eftersom dessa sidor även har kosttillskott och det är ajabaja!

Victuhh
2012-06-25, 16:57
Rusta har väl tyvärr bara hantlar med vikter till 15kilo på varje hantel eller nåt?

xite
2012-06-25, 17:03
Kolla på jula, de har zstänger, jag köpte där för typ 250:-, vikter köpte jag hantlar och rak skivstång av märket Andy, 70kg typ för nån tusing på rusta tror jag de var

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.334848,18.063670

aijou
2012-06-25, 17:04
Rusta har väl tyvärr bara hantlar med vikter till 15kilo på varje hantel eller nåt?

Dock så har de viktpaket som man kan köpa till. Jag köpte ett par hantlar på rusta med några viktpaket till. Kombinerat med en dörrtrapets så funkar det väl bra om man vill ha något hemma som reserv om man inte kan/vill ta sig till gymmet.

Jag har vikter så att jag kan slänga på över 40 kg per hantel. Helt ok pris också.

EDIT: Så med andra ord så tycker jag att du ska kolla på rusta och se om du tror att det är något för dig. De har även några typer av stänger. Men de kan jag inte yttra mig om.

Förvänta dig inte att det ersätter ett gym men det fungerar hur bra som helt som komplement till ett överkommligt pris.

noob76
2012-06-25, 17:04
Nu har jag googlat lite, utbudet var ruggigt stort och jag får väll välja nått ställe som verkar seriöst.

Victuhh
2012-06-25, 17:05
Dock så har de viktpaket som man kan köpa till. Jag köpte ett par hantlar på rusta med några viktpaket till. Kombinerat med en dörrtrapets så funkar det väl bra om man vill ha något hemma som reserv om man inte kan/vill ta sig till gymmet.

Jag har vikter så att jag kan slänga på över 40 kg per hantel. Helt ok pris också.

Finns detta online? Pm? ;)

noob76
2012-06-25, 17:08
Hur är låsningarna på rustas byggbara hantlar ? Det ser ju väldigt smäckigt ut men det kanske duger.

Jishuku
2012-06-25, 17:25
Köpte mina hantlar från Värmlands träningsprodukter. För att vara mer exakt, detta paket: http://www.varmlandstraningsprodukter.se/shop/product_info.php?cPath=50&products_id=175

Funkar bra tycker jag, även om jag hade föredragit gummerade vikter. Men det kostar desto mer. Det enda negativa är väl att gummiringarna som sitter i låsningarna lossnade ganska fort. De funkar dock ändå, även om man kan måsta skruva åt de lite oftare.

Morty
2012-06-25, 17:30
Jishuku: --> http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185762&page=8

Therealslimshady
2012-06-25, 17:37
Blocket? :)

Jishuku
2012-06-25, 17:45
Jishuku: --> http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185762&page=8

Huh? Som jag förstått det är det inte tillåtet att länka till sidor som säljer kosttillskott. Får man inte länka till gymutrustning heller?

Morty
2012-06-25, 17:47
Huh? Som jag förstått det är det inte tillåtet att länka till sidor som säljer kosttillskott. Får man inte länka till gymutrustning heller?

Den sidan säljer kosttillskott.

aijou
2012-06-25, 17:51
Finns detta online? Pm? ;)

http://www.rusta.se/viktpaket_30_kg_p75101240.html

http://www.rusta.se/hantelset_20_kg_p75101212.html

Där har du det. :)

Borde vara ok att länka här. De säljer väl inga kosttillskott vad jag vet.

Hur är låsningarna på rustas byggbara hantlar ? Det ser ju väldigt smäckigt ut men det kanske duger.

Vet inte riktigt vad smäckigt betyder, Men visst är de lite otympliga och eftersom det sticker ut gängade stålpinnar på båda sidorna så Får man vara lite försiktig så man inte sätter dem i knäet på högkant efter en hantelpress eller slänger dem i golvet. En annan nackdel är att det tar lite tid att byta vikter eftersom låsen skruvas på. Men som ett budgetalternativ så tycker jag att de är bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jishuku
2012-06-25, 17:53
Den sidan säljer kosttillskott.

Ah, det har du rätt i. Missade jag totalt.
Någon mod får gärna ta bort länken i mitt inlägg då, kan inte göra det längre då redigeringstiden gått ut.

strikt
2012-06-25, 18:37
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=hantlar&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=11&l=0&md=th

Herman H
2012-06-25, 20:41

De är helt ok, har haft 90kg på deras grepp utan problem (internationella vikter + skolvikter, det fick plats, skolvikt innerst och 50mm ytterst så funkar det men det blir jävligt stort), ta bara säkerhetshantlar med mutter och inte en sån där pytteliten klove. Jag tränar med dessa hantlar varje vecka och har gjort det i flera år, inga problem ännu.

noob76
2012-06-25, 22:17
ok !

Explosiven
2012-06-26, 06:37
Ölme Body Power (http://shop.bodypowerequipment.se/sv/)

Köpte mina grejjor därifrån. Har funkat kanon i snart 10 år. Har två 60kg hantlar. Två ställbara hantelgrepp som klarar upp till 40kg styck. En specialstång som ska klara 680kg och en massa vikter. Köpte även en ställning där med "spotter" inbyggt(Body Solid GPR370). Den där ställningen är det bästa köp jag gjort de senaste 10 åren. Räddat mig från att bli krossad ett antal ggr.

Akerhage
2012-06-26, 06:53
Skulle precis in och skriva Ölme men du hann före, billigt!

Hönke
2012-06-26, 08:36
Jag har köpt skivstång + 140kg i vikter ifrån träningsprodukter, som finns i Kungsbacka. Är riktigt nöjd. Dock väldigt dyr frakt.

LukasBrisman
2012-06-26, 14:19
Oftast kan man få paketpriset om man köper flera viktskivor, hantelgrepp och/eller skivstång hos de flesta leverantörer. Men tänk precis som Hönke skriver på att fraktpriserna varierar kraftigt hos de olika leverantörerna och om man skall betala för varenda kg i frakt så blir det väldigt dyrt. Jag rekommenderar givetvis butiker med fast pris för frakt :)

noob76
2012-06-26, 15:34
Jag kommer satsa helt och hållet på 25 mm skolvikter då jag endast skall ha dessa grejor liggandes i sommarstugan. 50mm riktiga prylar får jag inhandla när jag har byggt klart garaget om några år, blir för knäppt att ha gymkort + dubbla uppsättningar 50mm prylar.

Jag köpte 25mm curlstången + viktlås på rusta nyss. Den känns helt ok för de 199:- spänn den kostar, finns ingen anledning att köpa riktiga grejor när man skall använda det 3-4 gånger om året. Nu skall jag fundera ut vilka byggbara hantlar och lösa skolvikter jag skall ha. ev. köper jag en 25mm skivstång i ett kit så kan jag använda vikterna till båda mina stänger.

Jag har kollat på hantlar i dag, på rusta, jula, Coop som hade rea och tog 219:- kr för en hantel med totalt 15 kilo i vikter, samt stadium outlet som är skit och pinsamt dyrt fast de säger att de har 50% på allt och är billigast på sport så är de lika dyra som alla andra samt intersport.

Problemet med att köpa byggbara hantlar på typ stormarknader är att de tyngsta viktskivorna är 2,5 kilo så skall man ha typ 35 kilo för hantelpress så blir det konstigt/stort och med 2,5 kilos kan man inte ens bygga så stort på de flesta 37 cm långa hantlarna.

Dagens höjdpunkt var när en superspinkig expedit kom fram när han såg att jag kollade på hantelkit och berättade att det räcker med 10-kiloskitet och att man kan få stora biceps om man köra varje kväll ! -=Fy fan va grymt !=-

Vad svarar man på en sån sak ? ;-) Fick lite 80-talsvibbar när folk körde med kungsfjäder och bullworker, inte fan vart de grova för det.

Spiffy
2012-06-26, 20:06
Någon som testat denna stång och vikter och kan säga hur kvalitén är?

http://www.blocket.se/vasternorrland/PRO_Int__set_135kg_gummi_FRI_FRAKT_30932510.htm?ca =23_11&w=3

noob76
2012-06-26, 20:42
Spiffy :

Alla de där "dyrare" kullagrade stängerna är kopior/efterapningar av elikos dyrare kullagrade stänger. Jag tror att de håller livet ut för privat bruk. Jag har ringt runt och kollat lite och de flesta verkar tycka att kopiorna håller mycket hög kvalitet.

noob76
2012-06-27, 16:06
Nu har jag köpt följande som starterkit :

Curlstång 120cm rusta 199:-
Skivstång 150cm rusta 199:-
Viktpaket 30 kilo rusta 499:-
Viktpaket 17 kilo rusta 299:-

viktlås 2-pack lokala cykelhandlarn 25:-
Byggbar hantel 2-pack 15 kilo stycket Coop (REA) 457:-

Jag har surfat runt en del och skivstängerna och viktpaketen på rusta är billigare än någon annan stans på nätet. Men de LÖSA viktskivorna på rusta är betydligt dyrare än på nätet.

Nu skall jag bara köpa lite mer viktskivor och eventuellt ett ytterligare par byggbara hantlar med 40cm stång så man kan få upp dom i kanske 40 kilo stycket utan problem.
Blir perfekt till semestern !

Jag är förvånad över hur pass bra det känns att köra bicepscurl/tricepspress/marklyft med de svinbilliga rustaprylarna, känslan är nästan samma som gymmets riktiga internationella 50mm prylar.

noob76
2012-06-27, 18:50
Precis testat och köra ett pass med prylarna och det fungerar riktigt bra och sjukt bra med tanke på vad grejorna kostade, att köpa en egen basutrustning eller att köpa ett årskort på ett flashigt gym för 6995:- skulle för mig inte vara något svårt val. flashgymet går fetbort.

Nästan grymmaste av grejorna är de instruktionsplansher i A3 storlek man får med i hantelpaketen. Man rekommenderas köra ett basträningsprogram bestående av ca 15 övningar, som rikligt illustreras med bilder och text, 3 gånger per vecka samt att öka vikter så fort man blivit starkare. Det står också kort, men tillräckligt, om hur man bör träna samt sköta sin sömn och kost.
På A3 arket finns all information man behöver för att komma i bra form jämfört med en otränad person. Det behöver inte vara krångligare än så och för mig är det ett jävla mysterium att vi har så många överviktiga soffpotatisar i detta land.

Hemi
2012-06-27, 19:07
... ... ...
Jag är förvånad över hur pass bra det känns att köra bicepscurl/tricepspress/marklyft med de svinbilliga rustaprylarna, känslan är nästan samma som gymmets riktiga internationella 50mm prylar.

Att flytta på vikt är att flytta på vikt. Även om inte känslan är på milimetern rätt så blir det väl ingen skildnad ändå. Det är bara i större tävlingsövningar och där man lyfter över 100kg det är relevant att använda dyra grejer. Frivändningar är en övning jag inte vågar göra för tungt med billiga eller hemagjorda grejer. När jag var på Cykelringen i Västerås, så fanns det 20kg och 15kg vikter där av järn. Således mycket billigare än gummivikterna och diametarn på skivan var ungefär densamma, riktigt stor alltså men passade för skolstång i hålet. Fast det var runt 2005 eller nåt, kanske sortimentet inte är detsamma men Cykelringen hade en hel del budgetprylar.

noob76
2012-06-27, 19:21
Tack för tipset !

Kollar man runt lite så finns det både 15 kg och 20 kg vikter med 25mm hål.
En av cykelaffärerna här i stan hade det hemma på hylla och kunde få hem mer på 2 dagar, en annan hade enbart 10 kg hemma men kunde också få hem mer. Fanns också flera shopar på nätet som hade 20kg med 25 mm hål bla. http://shop.bodypowerequipment.se/sv/ , jag har också hört att man skall kunna handla ganska billigt från England och att frakten upp till 30 kilo kan kosta under 30£ och en pall upp till ca 300 kilo kosta under 80£ , men då är det 1-2 veckors leveranstid och långsam båt över sundet. Men inte orkat gräva mer i det då det vart så jäkla billigt ivf. med grejorna jag köpte.

Ett alternativ om man har svarv är att göra en adapter/bussning från 50mm till 25mm systemet om man har svårt att hitta 25mm vikter eller har 50mm liggande.