Visa fullständig version : "Träningsäventyr"
Har länge vart lite sugen på någon form av äventyr. Jag tänker mig något i stil med att bo utomlands en viss tid och enbart fokusera på någon form av träning och sunt liv i övrigt. Det jag kan se framför mig är väl ungefär att åka till Indien/Thailand och ägna sig åt någon form av kampsport.
Så jag undrar om någon har erfarenhet av liknande? Jag har egentligen aldrig sysslat med någon kampsport men jag har tränat hela livet. Just kampsport är absolut inget måste utan alla förslag välkomnas varmt.
Mvh.
Åk ner till Thailand och träna Muay Thai. Kanske "Tiger muay thai and mma training camp"
The Myoblast
2012-06-25, 13:47
Det mest äventyrliga är att klättra i berg. Kampsport blir inte riktigt som i Ong Bak ändå men nog kan det vara spännande ändå. Men bergsklättring är bokstavligen livsfarligt. Ett alternativ är att åka till något jättespännande ställe (exotiskt) och gå på långa vandringar i bergen. Detta finns till exempel i Thailand (norra) men det är så uppkört med turism där att det nog inte förslår. Anderna och Machu Picchu vore ballare.
Machu Picchu är inte bara ett macho-berg (bergstopp) utan det har speciell arkitektur också som nästan bara finns i Giza (pyramiderna) och på Påskön.
Machu Picchu är maffigt.
http://www.inkas.com/tours/jpg_files/jpg_photos/cuzco_machu_picchu/uccelli_machu_picchu_16.jpg
Eller välj mindre kända leder över mytomspunna bergspass. Har själv varit runt i olika världsdelar och det som verkar spännande är ofta det (då får det inte vara busslaster med turister).
Jag såg just ett spännande program i helgen på någon utländsk tv-kanal om några européer som åkte till Anderna för att utmana lokalbefolkningen i långlopp!
Åk till Kina och lev som en shaolinmunk.
Åk till Kina och lev som en shaolinmunk.
Är det verkligen the real deal om man skulle kunna göra det? Känns mer som att det blir en turistfälla för att tjäna pengar än riktigt munkliv.
Annars skulle jag säga att du vandrar i något häftigt land istället för kampsporten, det lät inte som att du kört förr?
The Myoblast
2012-06-25, 14:21
Just shaolin är nog så exploaterat som det går. Däremot Wing-chun är inte lika hypat och enligt mig rolig sparringträning.
Åk ner till Thailand och träna Muay Thai. Kanske "Tiger muay thai and mma training camp"
Och kanske blir kvar där som en gammal träningskompis till mej;)
Just shaolin är nog så exploaterat som det går. Däremot Wing-chun är inte lika hypat och enligt mig rolig sparringträning.
Måste säga att det låter mest intressant hittills. Kanske något för en nybörjare?
Just att åka till Thailand och till viss del Kina känns lite för "turistaktigt". Lite av min tanke är att utforska något nytt och även fast det primära är träning så känner jag ändå att det gärna får skilja sig lite från det "vanliga". Det kanske inte direkt är ett "munkliv" med extrem disciplin jag i första hand är ute efter utan mer att få uppleva en helt främmande kultur och få komma ur lite av min bekvämlighetsbubbla.
Att i övrigt leva billigt och en viss turism gör inget. Det behöver som sagt inte vara extremt. Malaysia, Filippinerna eller liknande kanske?
Tack för alla svar hittills.
The Myoblast
2012-06-25, 15:00
Jo jag tyckte det - Wing chun är mer praktiskt. Shaolin är ju mycket uppvisning och akrobatik. Visserligen var det en stridsteknik i begynnelsen men utvecklingen har ju gått mot arketyperna kan man säga - alltså apans och tranans osv. Och Wing chun som är en självförsvarsteknik till stor del är nybörjarvänligt ja. Vet inte var det finns några bra skolor för det men jag tränade faktiskt det utomlands. Stötte på en kille på hotellet som tävlade och som behövde någon att sparras med så vi stod i en park och på hustak och tränade :D Ganska mycket Bloodsport över det äventyret - utom det faktum att Wing chun är en mjuk teknik.
På Filippinerna finns en kampsport som inriktas på knivfight. Det är stenhårt.
Och kanske blir kvar där som en gammal träningskompis till mej;)
Jag hade också stannat kvar om det är ett bra camp :D
Du kan väl testa på Burma/Myanmar, lite hårdare och förmodligen inte lika exploaterat som thai, men smula hårdare... :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Burmesisk_boxning
http://youtu.be/Ak0PVifBaoA
Ta tåget till Mongoliet och börja med Mongolisk brottning?
filmjölk
2012-06-26, 08:01
Åk till Venice Beach, träna på Golds Gym, bli baddibuilder, sov i bilen, försörj dig genom Gay-for-pay.
Arne Persson
2012-06-26, 08:56
Åk till Venice Beach, träna på Golds Gym, bli baddibuilder, sov i bilen, försörj dig genom Gay-for-pay.
För en gång skull ett vettigt råd från dig till den hängivna "baddibuildern" och ev. proffswannabee's...:)
Spartansk
2012-06-26, 09:02
Och Wing chun som är en självförsvarsteknik till stor del är nybörjarvänligt ja. Vet inte var det finns några bra skolor för det men jag tränade faktiskt det utomlands.
Skulle tro att det finns skolor i princip i alla stora städer.
Ta tåget till Mongoliet och börja med Mongolisk brottning?
Det såg intressant ut. Brottning har jag testat på lite och tycker det är himla kul. Damunderkläder har jag ju inte testat än. Finns det någon tanke med en sån där tröja som tjejer brukar ha?
Måste säga att det låter mest intressant hittills. Kanske något för en nybörjare?
Just att åka till Thailand och till viss del Kina känns lite för "turistaktigt". Lite av min tanke är att utforska något nytt och även fast det primära är träning så känner jag ändå att det gärna får skilja sig lite från det "vanliga". Det kanske inte direkt är ett "munkliv" med extrem disciplin jag i första hand är ute efter utan mer att få uppleva en helt främmande kultur och få komma ur lite av min bekvämlighetsbubbla.
Att i övrigt leva billigt och en viss turism gör inget. Det behöver som sagt inte vara extremt. Malaysia, Filippinerna eller liknande kanske?
Tack för alla svar hittills.
Som nybörjare kanske du ska börja träna i Sverige först? Men att vandra i Sydamerika då?
Spartansk
2012-06-26, 22:56
Kolla om du kan träna med kosacker annars. De är inte bara fjompiga fjompar som klär sig och dansar fjompigt, utan även några av världens bästa krigare/kampsportare.
Åk till afrika om du vill ha ett deffäventyr. Åkte dit på 91kg, hem tre månader senare 81kg. Ris o öl baby
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.