Visa fullständig version : Var/är Armstrong dopad eller ej?
BisonLGcrew
2013-01-15, 18:04
Elitidrott handlar inte om förtjäna saker, man får en tröja om man kommer först. Dopad som odopad.
Vi vet alla att det ÄR så. Men känns det 100% rättvist egentligen?
Skulle vilja påstå att elitidrott är hälsosammare med doping.
Alla de krav som ställa på kroppen, hur man stressar och pressar den dag in och dag ut, då är det bara positivt med doping.
Allt sållas ner till gener. Har man inte de rätta förutsättningarna kan man glömma hög nivå, oavsett vad man trycker i sig.
Men man blir inte bäst i världen om man inte dopar sig heller. Oerhört naivt att tro att dessa mångmiljard-"företag" till idrottare inte skulle dopa sig för att bli bäst när det alltid varit deras dröm. Tänk alla pengar som finns bakom, självklart finns det saker som döljer metaboliter och annat i urinen.
Finns hur många stora idrottare som helst som "kommit ut", dags att dra upp gardinerna.
Fast man kan ju pressa kroppen och träna den ÄNNU mer med dopning? tror du att det är bättre för leder och dylikt då eller? problematiken sitter ju i att du kan ju lyfta mer och oftare med dopning så att lederna förstörs ju snabbare.. Dessutom når du en nivå som ditt natruliga genetiska max inte klarar av, i min bok kan det aldrig va hälsosammare....
Angående ditt andra stycke så kan jag inte säga så mykcet mer än att jag tycker du har fel, själv är jag i eliten i min idrott helt ren, den är inte så stor men man vinner sjukt mkt på att dopa sig så att säga att man är tvungen att dopa sig för att bli världens bästa fotbollspelare låter sjukt i mina öron..
Det jag tror leder till flest missuppfattningar är skärningspunkten mellan idrott och tävlan. Tävlar gör man inte för att bli friskare utan för att ta reda på vem eller vilka som är bäst. Idrott innebär tävling men inte bara vilket betyder att de som försöker applicera sina egna idrottsliga friskusideal på all tävlan kommer att stöta på motstånd.
Detta har diskuterats en triljon gånger förut men varje år kommer en kader nya tvärsäkra krigare som ännu inte reflekterat över sport, tävlan, vad som är naturligt och eftersträvansvärt och därmed doping.
Fundera över varför ni (förutsatt att ni gör det) går med på kreatin, inte går med på testosteron, går med på protein, inte går med på insulin, går med på styrketräning men inte epo, går med på träning på hög höjd men inte (eller?) höghöjdstält. Svarar ni dopinglistan så borde ni ta er själva i örat eftersom det finns någon som bestämmer vad som ska stå på den listan som rimligen tänker precis exakt som ni själva gör. Med vilken rätt står xxx på listan? Efter vilken princip och varför tar den principen inte med sig era favorittillskott? Du äter inga tillskott? När slutar något vara Mat(tm) och börjar vara tillskott? Vad är socker? Än mjöl då? Torkat kött? Helt vanligt kött, som i: du behöver inte fälla kon och karva ut din munsbit.
Det är inte naturligt (vad fan det nu ska tänkas betyda) att äta L-Leucin i pulverform - åtminstone inte okomplicerat, om man i nästan andetag tänker förbjuda andra prestandaförbättrande aminosyror.
Kort och gott: ta ett djupt andetag och reflektera ett slag.
Definitionen av doping är sannolikt bra mycket tydligare än vad du försöker ge sken av här. För att göra en gissning så har det sannolikt att göra med att om innehållet i tillskottet kan återfinnas i traditionell människoföda och huruvida man kan påvisa en mätbar, direkt prestationshöjande effekt. Detta resulterar självklart i en stor gråzon, ja. Men raljerandet om tillskott hit och köttmjöl dit faller platt.
WHITEFOLKS
2013-01-15, 18:29
Fast man kan ju pressa kroppen och träna den ÄNNU mer med dopning? tror du att det är bättre för leder och dylikt då eller? problematiken sitter ju i att du kan ju lyfta mer och oftare med dopning så att lederna förstörs ju snabbare.. Dessutom når du en nivå som ditt natruliga genetiska max inte klarar av, i min bok kan det aldrig va hälsosammare....
Angående ditt andra stycke så kan jag inte säga så mykcet mer än att jag tycker du har fel, själv är jag i eliten i min idrott helt ren, den är inte så stor men man vinner sjukt mkt på att dopa sig så att säga att man är tvungen att dopa sig för att bli världens bästa fotbollspelare låter sjukt i mina öron..
Fotboll är en tekniksport/tankesport så antagligen inte.
Nu vet jag inte vad du tävlar i men i styrkelyft så borde man väl kunna konkurrera i de viktklaser som inte är "+" eftersom man då ändå bara kan få en viss mängd muskler på kroppen och teknik+vinklar kan göra stor skillnad.
Men att tro att man kan nå toppen på 100m utan att dopa sig...
Fotboll är en tekniksport/tankesport så antagligen inte.
Nu vet jag inte vad du tävlar i men i styrkelyft så borde man väl kunna konkurrera i de viktklaser som inte är "+" eftersom man då ändå bara kan få en viss mängd muskler på kroppen och teknik+vinklar kan göra stor skillnad.
Men att tro att man kan nå toppen på 100m utan att dopa sig...
Men man kan ju alltid packa på sig mer muskler oavsett kroppsvikt? dessutom ger ju inte dopning bara mer muskelmassa utan det ger ju en rad utav förmånliga effekter, om vi pratar 100 meters löpning så har ju inte direkt bolt en muskelmassa som är omöjlig att få....
100 meter är ju en sjukt extrem sport, där kan jag va med på att det kanske är mer eller mindre omöjligt att vinna utan dopning.
Sport är inte meningen att vara 100% rättvist. Det handlar om vem som är bäst och man kan inte hjälpa om man i t ex byggning skulle vara född med en normalproduktion av myostatin. Ändå får man stå ut med att det antagligen är omöjligt att tävla på Olympia. Om man inte har en massa andra genetiska fördelar som kan kompensera för detta.
WHITEFOLKS
2013-01-15, 18:40
Nej man kan inte alltid packa på sig mer muskler oavsett kroppsvikt, det säger ju sig själv.
Är det rättvist att Sidney Crosby har gått skadad efter sviter av hjärnskakningar?
Fuck no, men det hände.
Nu väntar jag bara på att Carl Lewis och Mike Powell ska erkänna.
Carl Lewis kommer ALDRIG erkänna.
Carl Lewis kommer ALDRIG erkänna.
Såg Bigger Stronger Faster då gick dom igenom att han borde blivit fälld men politiken lyckades mörka?
BisonLGcrew
2013-01-15, 19:00
Sport är inte meningen att vara 100% rättvist. Det handlar om vem som är bäst och man kan inte hjälpa om man i t ex byggning skulle vara född med en normalproduktion av myostatin. Ändå får man stå ut med att det antagligen är omöjligt att tävla på Olympia. Om man inte har en massa andra genetiska fördelar som kan kompensera för detta.
Nej, det är klart att det inte är "rättvist" jämnt, i så fall skulle man väl aldrig va missnöjd med ett domslut eller ett resultat :P. Och jag håller med till stor del, men nån stans havererar det lite. Nån tog väl upp höjdhoppare och stavhoppare innan.. Det är lika regelvidrigt att använda en stav i höjdhopp som doping i byggning, dvs "otillåtet, i båda fallen". Dock lättare att testa för stavar och off season-stavtester känns överflödigt.
Jag klagar inte och jag accepterar det, och jag tänker bli större än alla andra ändå, så who cares egentligen.
Är det rättvist att Sidney Crosby har gått skadad efter sviter av hjärnskakningar?
Fuck no, men det hände.
mm, shit happens
hantelpress
2013-01-15, 19:00
Elitidrott är inte hälsosamt men det blir ju knappast bättre med doping?
Du verkar ha ganska mkt övertro på dopning också, tror att man kan ta sig riktigt långt i de flesta sporterna utan dopning om man har talang och vilja.
Inom byggning är det ju omäjligt att bli världens bästa utan dopning men sedan är jag säker på att med rätt genetik och träning så kan man vinna restan utav det tävlingar som finns. Sedan finns det ju de sporter där dopningen ger mycket mer och då blir det så klart svårare för en ren att hävda sig tex som cykling, styrkelyft, tyngdlyftning, kast/sprintgrenarna inom friidrott osv
glhf *facepalm*
astrodog
2013-01-15, 19:02
Definitionen av doping är sannolikt bra mycket tydligare än vad du försöker ge sken av här. För att göra en gissning så har det sannolikt att göra med att om innehållet i tillskottet kan återfinnas i traditionell människoföda och huruvida man kan påvisa en mätbar, direkt prestationshöjande effekt. Detta resulterar självklart i en stor gråzon, ja. Men raljerandet om tillskott hit och köttmjöl dit faller platt.
Eller inte. Lol?
BisonLGcrew
2013-01-15, 19:02
glhf *facepalm*
Om topskiktet på mr O skulle ha mindsetet att träna rent hela sina liv med samma målsättningen hade dom nog vunnit en hel del ändå!
WHITEFOLKS
2013-01-15, 19:07
Om topskiktet på mr O skulle ha mindsetet att träna rent hela sina liv med samma målsättningen hade dom nog vunnit en hel del ändå!
Ja som 35åringar kanske de skulle kunna vinna den där lokala tävlingen de vann som 20åringar annars.
Ja som 35åringar kanske de skulle kunna vinna den där lokala tävlingen de vann som 20åringar annars.
nope, inte ens det
TDF, har ju dopats sedan 100 år tillbaka på alla möjliga sätt. Allt handlar om fördelar. Tråkigt helt klart, men så ser det ut och det är ära/berömelse/pengar bakom som styr tyvär.
I en perfekt värld åt vi bara mat och hade generna att lita på. Tyvär lever vi inte i en perfekt värld.
Tycker ändå att LA's prestationer är grymma, men klart tråkigt att han var tvungen att dopa sig. Men han vann ändå mot toppen som också troligen dopa sig lika mycket. Ingen kan ju motsätta sig att han tävla mot dopade konkurrenter i toppen. För inte fan var de rena när de hängde på hela vägen :)
BisonLGcrew
2013-01-15, 19:27
nope, inte ens det
Inte det? Så vitt jag vet har ingen av deras kaliber någonsin försökt?
BisonLGcrew
2013-01-15, 19:30
Jag tror säkert att många proffs HAR vunnit den där lokala tävlingen som 20-åringar rena, och sen börjat. Givetvis inte alla/majoriteten, men ärligt talat, har Heath ens gymmat i ett dussin år än? Tänk vad han skulle kunna åstadkomma?
Jag tror säkert att många proffs HAR vunnit den där lokala tävlingen som 20-åringar rena, och sen börjat. Givetvis inte alla/majoriteten, men ärligt talat, har Heath ens gymmat i ett dussin år än? Tänk vad han skulle kunna åstadkomma?
Jävligt tveksamt, steroider var ju populärare förr också.
Man behöver inte bli stor bara för man blir stor på steroider, finns så många variabler som bestämmer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tour_de_France#Doping
Tricklew
2013-01-15, 20:55
http://en.wikipedia.org/wiki/Tour_de_France#Doping
Ganska underhållande läsning fanns att finna där, tyckte om dessa.
In 1904 twelve riders, including winner Maurice Garin and all the stage winners, were disqualified for various reasons including illegal use of cars and trains.
In 1937 Sylvère Maes of Belgium withdrew all his national team after he considered his French rival, Roger Lapébie, had been punished too lightly for being towed uphill by car.
In 1966 riders went on strike near Bordeaux after drug tests the previous evening.
In 1988 the race went on strike in a protest concerning a drugs test on Pedro Delgado.
De gillar sina bilar och hatar sina dopingtester. :)
Riktigt tidigt i TDF historia så samlades ju folk i byarna och spöande dom andra åkarna som inte tillhörde deras by när dom cyklade igenom, jävla fransmän =)
Riktigt tidigt i TDF historia så samlades ju folk i byarna och spöande dom andra åkarna som inte tillhörde deras by när dom cyklade igenom, jävla fransmän =)
Haha nej det är bara idag vi har dålig sportsmannaanda. Det var mycket bättre förr! Gentlemän rakt igenom :D
Låter iofs spännande att som cyklist cykla igenom främmande byar och akta sig för moben :D
Haha nej det är bara idag vi har dålig sportsmannaanda. Det var mycket bättre förr! Gentlemän rakt igenom :D
Låter iofs spännande att som cyklist cykla igenom främmande byar och akta sig för moben :D
Från 1904 haha så galet
Just before the next control post in Nevers, Aucouturier fell on his face, and continued the race covered in blood. In the last part of the race, Maurice Garin and Lucien Pothier rode away from the others. They were attacked by four masked men in a car,[2] but still finished as the first two, with Garin beating Pothier by 50 m.[9] The many flat tires and crashes of Aucouturier, seemingly the results of sabotage, gave him a time loss of several hours.[5]
After the stage, three cyclists were punished: Aucouturier and Samson received fines of 500 and 250 francs, Aucouturier for having a cyclist not in the race following him, Samson for riding in the slipstream of a car.[10] Chevallier, who had finished third, was disqualified for resting in a car for 45 minutes.[11] During the stage, Ferdinand Payan had been disqualified.[4] Some sources indicate he was helped by a motor,[12] other that he was helped by riders not in the race.[5] In that first stage, Garin had asked the race official Lefèvre for food, which was illegal. Lefèvre, who knew that Garin was the star of the race, broke the rules and gave him the food, because he did not want to be responsible for Garin leaving the race because of hunger.[5] The news that Garin had received illegal help quickly spread, and caused the fanatical crowd to take action.[5]
For the second stage, the organisers had made the option to postpone the start by two hours, in case the mistral wind was making cycling difficult. This was not necessary, so the riders started at midnight as planned.[13] During this stage, Antoine Fauré lead close to his hometown, and 200 fans tried to stop the rest of the cyclists from following him. Garin hurt his hand during the incident, and Giovanni Gerbi was knocked unconscious, and had to give up with broken fingers.[5] The situation was only solved after race officials fired shots in the air.[2] Further on, nails and broken glass had been spread along the road, which caused many flat tires.[14] Because of this help, Fauré was the first on top of the Col de la République, but was taken over by the favourites later. Aucouturier won the sprint.[15] When the riders reached Marseille, they complained that there had been too many incidents in this stage, and the stage results should be cancelled. In the last part, they had been stopped by a large group of cyclists. Maurice Garin had been attacked, and his arm had been injured: he finished the stage steering with only one hand. There was so much confusion at the last controle post, that the exact arrival times of the cyclists were not recorded.[14]
In the third stage, the Tour reached Nîmes, near the home town of Payan, whose fans were angry because of his disqualification. They threw rocks at the riders,[2] and barricaded the road.[5] The cyclists had troubles passing through Nîmes, and several were injured. The most important event for the general classification was when César Garin's bicycle was broken by attackers; he had to find a new bicycle, which took him 15 minutes. Further on, nails and broken glass were spread along the road. Many riders punctured, but there were no serious falls. The cyclists passed this part walking. After Nîmes, a leading group of five cyclist was formed: Maurice Garin, Pothier, Aucouturier, Cornet and Beaugendre. Aucouturier and Cornet escaped, and Aucouturier won, beating Cornet in the sprint.[4][16][17]
Från 1904 haha så galet
Haha, ett sånt jäkla djungelrace
Mitt inlägg faller inte platt för att du först gissar och därefter bjuder på lite femåringsfilosofi, Olegh. Ämnet är i allra högsta grad svårt.
Som astmatiker behöver du dispens för att få tävla med din medicin. Varför?
Som fd Cancer-patient som inte längre har några testiklar får du aldrig mer tävla eftersom din medicin är Testosteron. Varför?
Cannabis är i allra högsta grad traditionellt, det får du inte konsumera. Varför?
Du avslutar så fint med "självklart en stor gråzon, ja" men du kan inte gå med på att det är _precis_ vad hela mitt inlägg handlar om? Du verkar ha fått köttmjöl (något mitt inlägg inte alls pratar om) i läsförståelsen.
Mitt inlägg faller inte platt för att du först gissar och därefter bjuder på lite femåringsfilosofi, Olegh. Ämnet är i allra högsta grad svårt.
Som astmatiker behöver du dispens för att få tävla med din medicin. Varför?
Som fd Cancer-patient som inte längre har några testiklar får du aldrig mer tävla eftersom din medicin är Testosteron. Varför?
Cannabis är i allra högsta grad traditionellt, det får du inte konsumera. Varför?
Du avslutar så fint med "självklart en stor gråzon, ja" men du kan inte gå med på att det är _precis_ vad hela mitt inlägg handlar om? Du verkar ha fått köttmjöl (något mitt inlägg inte alls pratar om) i läsförståelsen.
Det är en sak att hävda att det finns en gråzon, det är en annan att hävda att den är oändligt stor. (Det var andemeningen i ditt inlägg.)
Det är en sak att hävda att det finns en gråzon, det är en annan att hävda att den är oändligt stor. (Det var andemeningen i ditt inlägg.)
Det var inte alls andemeningen i mitt inlägg, Olegh. Att du drar dig till att posta ett sådant inlägg när du inte vet något om de kriterier man faktiskt använder för vad som ska upp på listan är lite olyckligt kan jag tycka.
ARMSTARK
2013-01-16, 12:24
Det finns väl ett nyare youtube-klipp där det är någon som kastar ner en cycklist från en bro, eller var det tvärt om? Minns inte exakt hur det var, någon med långtidsminne kanske kan fylla på... ;)
rememberence
2013-01-16, 12:30
Det finns väl ett nyare youtube-klipp där det är någon som kastar ner en cycklist från en bro, eller var det tvärt om? Minns inte exakt hur det var, någon med långtidsminne kanske kan fylla på... ;)
iABtr0KGkMM
ARMSTARK
2013-01-16, 12:32
Hahaha, det klippet ja!
Det var inte alls andemeningen i mitt inlägg, Olegh. Att du drar dig till att posta ett sådant inlägg när du inte vet något om de kriterier man faktiskt använder för vad som ska upp på listan är lite olyckligt kan jag tycka.
Då tycker jag att det är olyckligt att du inte kan hålla dig till sakkunskap om du nu sitter inne på så mycket. Överdrifter och polemik förstärker varken dina argument eller ditt resonemang.
Berätta gärna mer om hur preparat hamnar eller inte hamnar på listan!
Rikard Jansson
2013-01-16, 14:04
Plus till hurril, minus till Olegh
Då tycker jag att det är olyckligt att du inte kan hålla dig till sakkunskap om du nu sitter inne på så mycket. Överdrifter och polemik förstärker varken dina argument eller ditt resonemang.
Berätta gärna mer om hur preparat hamnar eller inte hamnar på listan!
Mitt resonemang står kvar och handlar om att det inte är tydligt lätt att dela in ämnen i godkända respektive inte med tydliga exempel, jag har även byggt på dem med analogier. Vilka är överdrifterna tycker du?
Polemiken står du för och jag förstår ärligt talat inte vad det är du är ute efter.
De här kriterierna använder man (där minst två ska vara uppfyllda):
1. Substansen skall ha prestationsökande effekt
2. Användande av substansen skall innebära en hälsorisk för idrottsmannen vid idrottsutövande
3. Användande av substansen strider mot idrottens etik.
Hur tycker du att Kreatin klarar sig där? Det verkar falla på huruvida man kan anse att ämnet strider mot idrottens etik. Vem avgör det, Olegh? Gör du det?
Sokrates696
2013-01-16, 15:04
Vad jag förstår är inte kreatin listad som doping, gjorde en snabbsökning, så jag kan ha missat om det kanske är det.
Själv tror jag inte på sånt hokus pokus, använder inte tillskott ö.h.t.
/Tommy.
Lillgrabben
2013-01-16, 15:10
Det där är faktiskt underligt.
Andra kroniskt sjuka såsom astmatiker, diabetiker, blodtryckspatienter osv får ju dispens att ta sin medicin. Att en testikelberövad herre inte får detsamma känns lite "sådär"...
Det där är faktiskt underligt.
Andra kroniskt sjuka såsom astmatiker, diabetiker, blodtryckspatienter osv får ju dispens att ta sin medicin. Att en testikelberövad herre inte får detsamma känns lite "sådär"...
En av aspekterna som tillsammans ger en komplex frågeställning.
Lillgrabben
2013-01-16, 15:12
En av aspekterna som tillsammans ger en komplex frågeställning.
Onekligen.
David_wigren
2013-01-16, 21:01
Trots att själva diskussionen om vad som bör eller inte bör klassas som dopingpreparat är svår och sällan självklar så har man ju ändå bestämt en lista över olika ämnen som inte är tillåtna. Det kan inte vara så svårt för de ärliga tävlanden att helt enkelt bara följa reglerna och undvika preparaten som inte är tillåtna.
Trots att själva diskussionen om vad som bör eller inte bör klassas som dopingpreparat är svår och sällan självklar så har man ju ändå bestämt en lista över olika ämnen som inte är tillåtna. Det kan inte vara så svårt för de ärliga tävlanden att helt enkelt bara följa reglerna och undvika preparaten som inte är tillåtna.
Att få en doktor att skriva att man har astma så man får använda dom preparaten menar du? Så som det verkar göras i skidvärlden.
Att så många skidåkare har astma ser jag som statistiskt omöjligt.
Stefan J
2013-01-16, 22:01
Att få en doktor att skriva att man har astma så man får använda dom preparaten menar du? Så som det verkar göras i skidvärlden.
Att så många skidåkare har astma ser jag som statistiskt omöjligt.
Inte alls. Man kan också se det som att astma är gynnsamt i sporter där kraven på god syresättning vid låga temperaturer är extra stor. Och att vi därför ser en överrepresentation. Precis som att medfödda hjärtfel verkar ge en fördel i kraftidrotter och byggning.
" Man kan också se det som att astma är gynnsamt i sporter där kraven på god syresättning vid låga temperaturer är extra stor."
Är det så eller gissar du? Om det nu är gynnsamt, varför behöver dom då undantag för sin medicin?
Rikard Jansson
2013-01-16, 22:05
Man utvecklar astma av att anstränga sig ofta ute i kallt väder.
Stefan J
2013-01-16, 22:07
" Man kan också se det som att astma är gynnsamt i sporter där kraven på god syresättning vid låga temperaturer är extra stor."
Är det så eller gissar du? Om det nu är gynnsamt, varför behöver dom då undantag för sin medicin?
Haha, förlåt men nu fick du mig att skratta! Du missade helt ironin. :D
Ett tillstånd där luftrören drar ihop sig och gör så att du kvävs är såklart inte särskilt gynnsamt i en idrott där det är viktigt att syresätta sig. Och kyla under ansträngning gör att det är ännu lättare att få ett sådant anfall.
Finns det någon statistik på hur många som har astma i diverse skidlandslag etc?
Vill minnas att t.ex. i den Norska truppen var det extremt många som hade astma. Man undrar såklart hur detta kan komma sig. Antingen har astmatiker så pass stora fördelar av sin medicin att ingen annan kan konkurrera, eller så "fuskar dem" och hittar på astman för att få ut medicinen.
ingen av de som tar astmamedicin skulle vunnit utan medicinen iaf.
Nej det tror jag inte, månen har ju trots allt lägre tyngdkraft så det är faktiskt något lättare att röra sig runt, även om dräkten är väldigt skrymmande.
Stefan J
2013-01-16, 22:22
Nej det tror jag inte, månen har ju trots allt lägre tyngdkraft så det är faktiskt något lättare att röra sig runt, även om dräkten är väldigt skrymmande.
Det tog mig en stund att koppla det där! :D Hehe
Finns det någon statistik på hur många som har astma i diverse skidlandslag etc?
Vill minnas att t.ex. i den Norska truppen var det extremt många som hade astma. Man undrar såklart hur detta kan komma sig. Antingen har astmatiker så pass stora fördelar av sin medicin att ingen annan kan konkurrera, eller så "fuskar dem" och hittar på astman för att få ut medicinen.
Har man astma så borde det vara ganska kämpigt att vara elitidrottare (även om det säkert finns sådana). Om då många råkar lida av astma i Norska truppen så kan man kanske misstänka att det är något konstigt.
Haha, förlåt men nu fick du mig att skratta! Du missade helt ironin. :D
Ett tillstånd där luftrören drar ihop sig och gör så att du kvävs är såklart inte särskilt gynnsamt i en idrott där det är viktigt att syresätta sig. Och kyla under ansträngning gör att det är ännu lättare att få ett sådant anfall.
haha ironi på internet du vet :Virro
http://www.olympic.org/athletics-200m-men
Syntetiska hormon tillverkades första gången 1938.
Man and Machine
2013-01-17, 06:11
Varför är ens astmamedicin och liknande tillåtet? Att vara en elitidrottare är knappast en rättighet.
Varför är ens astmamedicin och liknande tillåtet? Att vara en elitidrottare är knappast en rättighet.
Dopingreglementet gäller alla idrottare anslutna till WADA och det är lite surt att slänga ut Kalle 12 år från fotbollen bara för att han har astma eller att Agda 67 inte längre får vara med på korpens jympa.
Har man astma så borde det vara ganska kämpigt att vara elitidrottare (även om det säkert finns sådana). Om då många råkar lida av astma i Norska truppen så kan man kanske misstänka att det är något konstigt.
Hård träning i kall temperaturr brukar orsaka detta. Väldigt vnaligt bland vinteridrottare. Har för mig att en siffra på 50 % av svenska landslaget för något år sedan hade astma.
Astmamedicinen gör inga förbättringar utöver att man kommer upp på en nivå som man skulle haft utan astma om jag förstått debatten som gick förut rätt.
Man and Machine
2013-01-17, 08:10
Dopingreglementet gäller alla idrottare anslutna till WADA och det är lite surt att slänga ut Kalle 12 år från fotbollen bara för att han har astma eller att Agda 67 inte längre får vara med på korpens jympa.
Det är ju ett trevligt tänk men nu gällde det elitidrottare och inte Kalle 12.
Tycker det verkar helt idiotiskt att tillåta användning av såna medel på den (elit) nivån. Har man inte det som krävs så har man inte.
Tryman: Tveksamt och jag tycker det borde vara tillåtet ändå. Blir för lätt att missbruka och svårt att kontrollera.
Tycker det verkar helt idiotiskt att tillåta användning av såna medel på den (elit) nivån. Har man inte det som krävs så har man inte.
Ja det är ett trevligt tänk som också ska utgöra grunden för all idrott i Sverige.
Tryman: Tveksamt och jag tycker det borde vara tillåtet ändå. Blir för lätt att missbruka och svårt att kontrollera.
Det är ju inte tillåtet utan man får dispens av läkare om man ska vara petig.
Jag tycker de regler som finns fungerar bra och är det någon förändring ska man väl jobba med att förbättra kontrollerna istället.
Astmamedicinen gör inga förbättringar utöver att man kommer upp på en nivå som man skulle haft utan astma om jag förstått debatten som gick förut rätt.
Fast har man astma så har man ju uppenbarligen inte förutsättningar för att bli bäst i grenen. Tanken med TRT är väl att ta personer tillbaka till normala nivåer (jag antar här att det är förbjudet, är så inte fallet så kan ni påpeka att jag har fel i mitt antagande och ignorera mina kommentarer).
Fast har man astma så har man ju uppenbarligen inte förutsättningar för att bli bäst i grenen. Tanken med TRT är väl att ta personer tillbaka till normala nivåer (jag antar här att det är förbjudet, är så inte fallet så kan ni påpeka att jag har fel i mitt antagande och ignorera mina kommentarer).
Ska vi förbjuda glasögon/linser när vi ändå är igång?
Får inte alla använda sådana om de känner för det?
Inte mig emot. Det går att uppnå en synskärpa bättre än normal med ögonoperation (och säkert med glasögon också), jag anser detta vara en orättvis fördel. Ja eller så kan alla använda det.
EDIT: Kontentan är väl; vem ska avgöra vilket "fel" som är tillräckligt milt/vanligt att kompensera för?
Får inte alla använda sådana om de känner för det?
Nej, det är sant. Vi kastar ut 50 % av alla elitaktiva i längdskidor och skidskytte från idrotten för att vi misstänker att de kan missbruka astmamedicin. Vi skiter helt enkelt i att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Nej, det är sant. Vi kastar ut 50 % av alla elitaktiva i längdskidor och skidskytte från idrotten för att vi misstänker att de kan missbruka astmamedicin. Vi skiter helt enkelt i att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Vet inte var jag påstår att det vore en bra idé, jag påpekade bara bristen i jämförelsen med glasögon. Uppkom inte jämförelsen från att de som går på testosteron ersättning helt stoppas från tävling? Återkopplingen känns....relevant.
Vet inte var jag påstår att det vore en bra idé, jag påpekade bara bristen i jämförelsen med glasögon.
Sorry, läste mellan raderna i ditt inlägg och kanske misstolka.
Jag tycker den filosofiska frågeställning som AronP och Man and Machine står för här inte är praktiskt lämpad för verkligheten helt enkelt.
Nu ska Lance vara med på Oprah nu på fredag. Det lär ju vara många rörande applåder. Att få vara med på Oprah måste ju vara det ultimata sättet att få folk att glömma ditt brott.
Nu ska Lance vara med på Oprah nu på fredag. Det lär ju vara många rörande applåder. Att få vara med på Oprah måste ju vara det ultimata sättet att få folk att glömma ditt brott.
Du är itne den enda som tänkt tanken.
http://debatt.svt.se/2013/01/15/genidrag-av-armstrong-att-erkanna-dopingen-hos-oprah/
Ignatius72
2013-01-17, 12:51
Hade astmamedicinen gjort rejäla förbättringar (dvs mer än att komma upp i sin egen normala nivå) så hade inte 50% haft astma utan 100.
Hade astmamedicinen gjort rejäla förbättringar (dvs mer än att komma upp i sin egen normala nivå) så hade inte 50% haft astma utan 100.
Det är väl känt att vi astmatiker är ena fenor på kondition! :d
Du är itne den enda som tänkt tanken.
http://debatt.svt.se/2013/01/15/genidrag-av-armstrong-att-erkanna-dopingen-hos-oprah/
Citat från länken;
Den stora massan har ingen aning om de liv Armstrong förstört genom att smutskasta dem som under hans aktiva karriär framfört anklagelser om doping.
Vad syftas det på? Förstörda liv?
Citat från länken;
Han har kallat folk lögnare som anklagat honom för doping. Har för mig det rör sig om en kollegas fru och en FD assistent som velat ha del i rampljuset och då gått ut och anklagat honom offentligt som sedan fått ta lite skit för det.
Citat från länken;
Står massor om det i rapporten som USADA släppte i höstas. Det är ju det som är det vidrigaste i den här härvan, att han varit en av de ledande personerna för att sätta allt i systematik, manipulera och korrumpera folk, driva helt galna smutskastningskampanjer på de som vittnat mot honom osvosvosv....
Står massor om det i rapporten som USADA släppte i höstas. Det är ju det som är det vidrigaste i den här härvan, att han varit en av de ledande personerna för att sätta allt i systematik, manipulera och korrumpera folk, driva helt galna smutskastningskampanjer på de som vittnat mot honom osvosvosv....
Samtidigt så har ju USADA gjort exakt samma sak i 30 år, dom ska nog se efter sin egen garderob om man säger så......
Samtidigt så har ju USADA gjort exakt samma sak i 30 år, dom ska nog se efter sin egen garderob om man säger så......
This.
Alla är lika goda kålsupare när det ska smutskastas..
Samtidigt så har ju USADA gjort exakt samma sak i 30 år
Hur och när då?
Hur och när då?
Positiva prover som "försvunnit". Inte vid enstaka tillfällen utan systematiskt främst under 80 och 90-talen. Mest känt är väl Carl Lewis positiva test som aldrig kom fram till ljuset. Att dom kastar skit på Armstrong tycker jag är lustigt. Oavsett vad man tycker om det armstrong gjort.
# 38 kan du lyssna på om du är intresserad av ämnet.
https://itunes.apple.com/us/podcast/the-joe-rogan-experience/id360084272?mt=2&ign-mpt=uo%3D4
Att provet troligen har försvunnit är jag med på men när har de aktivt smutskastat folk för att dölja det eller något annat av det som Armstrong verkar ha gjort?
Att provet troligen har försvunnit är jag med på men när har de aktivt smutskastat folk för att dölja det eller något annat av det som Armstrong verkar ha gjort?
Nej men dom har aktivt verkat för att proven inte skall komma fram. USADA är/var tillräckligt mäktiga för att inte behöva smutskasta folk.
Fick dom in ett positivt prov från en atlet dom inte ville ha avstängd, så försvann det provet och sen var det inte mer med det. I podcasten jag länkade så berättar victor conte hur idrottare han dopade lämnade prov för att sedan ringas upp av usada där dom berättar för honom att det är lugnt och att han kan säga till sin atlet att hon/han kan fortsätta som vanligt.
kjellm444n
2013-01-17, 14:05
Klart att han inte är 100% ren, hur kan folk ens ha trott det?
Tror ni Usain Bolt är 100% ren också?
Det är skillnad på vad man tror och vad man kan bevisa.
Folk som inte är insatta i sport vet inte hur vanligt doping är.
Det visar sig väl ... Att Armstrong åker dit sänder ju ut en hel del bra signaler till alla unga elitsatsande idrottare: Oavsett hur framgångsrik, känd, feta sponsorkontrakt osv du har så kan och åker du troligen dit förr eller senare och tappar all respekt ,trovärdighet och stjärnstatus.
Många stall har nu även post-LA skrivit om kontrakten med sina cyklister där de riskerar stora finansiella påföljder om det kommer fram att det dopar sig eller att de tidigare har dopat sig.
Det visar sig väl ... Att Armstrong åker dit sänder ju ut en hel del bra signaler till alla unga elitsatsande idrottare: Oavsett hur framgångsrik, känd, feta sponsorkontrakt osv du har så kan och åker du troligen dit förr eller senare och tappar all respekt ,trovärdighet och stjärnstatus
Nåja, jag tror inte att mer än 50% av alla elitidrottare som har dopat sig har åkt dit. Sedan är det ju lättare/svårare att klara sig undan beroende på varifrån man kommer och vilka man kan samarbeta med, ofc.
Jag såg några siffror på WADAs forskningsbudget för några år sedan, den var ungefär 1/3 av vad Floyd Mayweather tjänar på en boxningsmatch. Det är en match, för en idrottare, i en sport. Jag tror aldrig att man kommer uppnå en helt ren idrott, men för att komma i närheten måste mycket mer pengar läggas ned. Frågan är vilka som ska betala, och om det är det publiken verkligen vill.
Exakt. Armstrong klarade 500+ test. Tänk sen på pengarna som finns i AF, baseball, basket, hockey, golf, tennis. Min gissning är att Armstrong och co inte var i toppen av vilka som lägger resurser på doping.
Det visar sig väl ... Att Armstrong åker dit sänder ju ut en hel del bra signaler till alla unga elitsatsande idrottare: Oavsett hur framgångsrik, känd, feta sponsorkontrakt osv du har så kan och åker du troligen dit förr eller senare och tappar all respekt ,trovärdighet och stjärnstatus.
Många stall har nu även post-LA skrivit om kontrakten med sina cyklister där de riskerar stora finansiella påföljder om det kommer fram att det dopar sig eller att de tidigare har dopat sig.
Äh, det är på kort sikt.
Till slut suddas den bilden ut och man ser atleterna för deras prestationer.
Kommer själv ihåg första gången jag såg "Arnold admitting to steroids" där han säger "I TOOK DEM, I TOOK DEM UP UNTIL DE COMPETITION". Måste motvilligt erkänna att jag blev väldigt besviken en period.
Men så gick det över och man insåg att "alla gör det", så man tittar Arnoldklipp igen p.g.a. hans mäktiga fysik.
Exakt. Armstrong klarade 500+ test. Tänk sen på pengarna som finns i AF, baseball, basket, hockey, golf, tennis. Min gissning är att Armstrong och co inte var i toppen av vilka som lägger resurser på doping.
Det intressanta är att han inte skulle ha en chans att klara 500 test idag om han körde samma metoder. Hans första negativa test skulle inte ens klara de test han fick göra efter halva tiden och de negativa test han fick efter halva sin aktiva tid skulle inte klara de test han gjorde på slutet. Nu fick han minst ett positivt test men antagligen fler under den tiden så testningen hade dessutom funkat om det inte hade mörkats.
Han kanske hade tillgång till andra grejer men de flesta (som också klarade massor av test) körde sådant som redan användes inom sjukvården eller som fanns på framtaget i något sammanhang sedan länge.
Givetvis, men dom som dopar sig idag kör ju andra preparat. Fram till förra året var ju t ex HGH fritt fram i styrkelyft så man började testa för det först då. Säkert många andra sporter också.
Det finns både mer pengar till att hitta nya ospårbara prepp och mer att vinna på att mörka i andra sporter än cykling.
Det är bara toppen på ett isberg.
Äh, det är på kort sikt.
Kommer själv ihåg första gången jag såg "Arnold admitting to steroids" där han säger "I TOOK DEM, I TOOK DEM UP UNTIL DE COMPETITION". Måste motvilligt erkänna att jag blev väldigt besviken en period.
Men så gick det över och man insåg att "alla gör det", så man tittar Arnoldklipp igen p.g.a. hans mäktiga fysik.
Bra exempel med Bodybuilding...
Han har blivit av med sponsorkontrakt för över $30 miljoner, blivit avstängd på livstid och alla sina TDF-titlar är rykta.. Det är bara galna texas white trash som fortfarande stödjer honom och du tror på riktigt att det kommer att ändras med tiden? Knappast...
Extremt bra exempel. Hur många du känner tänker: jävla fuskare när dom ser en bild eller hör talas om Arnold? 0 procent gissar jag.
Extremt bra exempel. Hur många du känner tänker: jävla fuskare när dom ser en bild eller hör talas om Arnold? 0 procent gissar jag.
Hur många du känner bryr sig om det tar 37 min eller 41 min uppför Alpe d'Huez? Hade du förstått cykelsporten så hade du också förstått varför exemplet är helt kasst
Hur många du känner bryr sig om det tar 37 min eller 41 min uppför Alpe d'Huez? Hade du förstått cykelsporten så hade du också förstått varför exemplet är helt kasst
Jag förstår cykelsporten, har själv tävlingscyklat i yngre dagar och ser både tdf, girot och SR.
Detta handlar om mer än cykelsporten, det handlar om människans förmåga att glömma.
Du tror att alla som är engagerade i Armstrong"skandalen" är cykelfantaster? Knappast.
äh, det är på kort sikt.
Kommer själv ihåg första gången jag såg "arnold admitting to steroids" där han säger "i took dem, i took dem up until de competition". Måste motvilligt erkänna att jag blev väldigt besviken en period.
Men så gick det över och man insåg att "alla gör det", så man tittar arnoldklipp igen p.g.a. Hans mäktiga fysik.
"Did you take steroids? Atektem atuktem apantudikampatischn!"
Det är just gamla tester som fått honom fälld.
WHITEFOLKS
2013-01-17, 15:44
Armstrong har väl en viss chans att bli förlåten om han lyckas berätta allt på ett sådant sätt att folk får uppfattningen att "alla gjorde det" utan att det låter som att han skyller ifrån sig.
Jag förstår cykelsporten, har själv tävlingscyklat i yngre dagar och ser både tdf, girot och SR.
Detta handlar om mer än cykelsporten, det handlar om människans förmåga att glömma.
Du tror att alla som är engagerade i Armstrong"skandalen" är cykelfantaster? Knappast.
Ok, om du själv följer det undrar jag om du blivit mindre intresserad av att följa det nu när cyklisterna faktiskt presterar sämre? Tv-siffrorna från årets tour tyder ju inte direkt på att det finns en koppling mellan cyklisternas prestationsförmåga och intresset för att följa loppet. Därför borde de ju finnas ett gemensamt intresse bland sponsorer och cyklister att hålla sporten så ren som möjligt.
Intresset för BB skulle nog däremot inte va lika stort om deltagarna såg ut som små räkor i förhållande till världseliten 10 år tidigare. Därför är det självklart en helt annan acceptans hos de som följer BB
Det är just gamla tester som fått honom fälld.
Det vet jag, men något har ju inte gått rätt till. Minst sagt. Om man går runt testerna genom att använda ospårbara prepp eller politik spelar ingen roll. Det är fortfarande 5+år för sent.
WHITEFOLKS
2013-01-17, 15:49
Ok, om du själv följer det undrar jag om du blivit mindre intresserad av att följa det nu när cyklisterna faktiskt presterar sämre? Tv-siffrorna från årets tour tyder ju inte direkt på att det finns en koppling mellan cyklisternas prestationsförmåga och intresset för att följa loppet. Därför borde de ju finnas ett gemensamt intresse bland sponsorer och cyklister att hålla sporten så ren som möjligt.
Intresset för BB skulle nog däremot inte va lika stort om deltagarna såg ut som små räkor i förhållande till världseliten 10 år tidigare. Därför är det självklart en helt annan acceptans hos de som följer BB
Det tror jag nog.
Om folk skulle ha förtroende i att folket på scen faktiskt var rena skulle nog intresset öka snarare och vilket sätt att få folk att tro detta skulle vara bättre än att "alla blir mycket mindre". Folk kan fortfarande få till imponerande fysiker utan doping.
Det vet jag, men något har ju inte gått rätt till. Minst sagt. Om man går runt testerna genom att använda ospårbara prepp eller politik spelar ingen roll. Det är fortfarande 5+år för sent.
För sent för vad? Cykelsporten har infört något man kan kalla för ett biologiskt pass för att man i efterhand ska kunna påstå något om huruvida ett testsvar bör anses naturligt uppnått eller ej.
Man för alltså bok på parametrar ur dina tidigare testresultat för att kunna se avvikelser som inte följer din tävling och träning i övrigt. Tävling sänker blodvärdet och ökar mängden "trasiga blodkroppar"; förhållandet mellan unga och mogna blodkroppar bör vara på ett visst sätt, etc. Det är sådan analys man gjort på Armstrongs tidigare dopingtester och det är därför man nu senare säger om hans profil att de ligger i linje med så som de bör vara givet att han dopat sig.
Exakt, preppet (EPO, bloddoping, mm) är ospårbart i sig men förändringarna i blodet syns fortfarande. Detta är såklart inte heller en optimal nivå då nån kan gå på lågdos epo alltid och hävda att det är "naturligt för dem" för att deras prov blir konsistenta.
WHITEFOLKS
2013-01-17, 16:28
Exakt, preppet (EPO, bloddoping, mm) är ospårbart i sig men förändringarna i blodet syns fortfarande. Detta är såklart inte heller en optimal nivå då nån kan gå på lågdos epo alltid och hävda att det är "naturligt för dem" för att deras prov blir konsistenta.
Vilket är precis vad som ofta händer.
Som i skidåkningen där de har "gränsvärden" som är satta med rätt bra marginal från vad som är normalt och vanligt. Det är väldigt många där som ligger väldigt nära gränsvärdena konstant.
För sent för vad? Cykelsporten har infört något man kan kalla för ett biologiskt pass för att man i efterhand ska kunna påstå något om huruvida ett testsvar bör anses naturligt uppnått eller ej.
Man för alltså bok på parametrar ur dina tidigare testresultat för att kunna se avvikelser som inte följer din tävling och träning i övrigt. Tävling sänker blodvärdet och ökar mängden "trasiga blodkroppar"; förhållandet mellan unga och mogna blodkroppar bör vara på ett visst sätt, etc. Det är sådan analys man gjort på Armstrongs tidigare dopingtester och det är därför man nu senare säger om hans profil att de ligger i linje med så som de bör vara givet att han dopat sig.
Är det många andra cyklister som har torskat på samma sätt som Armstrong gör nu? Dvs att man har börjat gräva i gamla arkiv och ifrågasätta olika testsvar.
Nej det kan man inte alls, så var det innan man införde passen. Att inta EPO förändrar andra saker som är mätbara i kroppen. Dessutom är det så att Hård Träning(tm) - t ex tävling - förstör blodkroppar. Med andra ord borde värdena vara på ett visst sätt i början av en tävling, på ett i mitten och ett annat i slutet. Är de inte det så påstår man att atleten sannolikt dopat sig.
Tar man EPO så får man fler unga blodkroppar; träning förstör dem så pass att man borde hitta en viss mängd sådana. En blodtransfusion ger en stor mängd gamla blodkroppar utan tillbörlig mängd nya - snarare tvärtom. Kroppen slutar tillverka nya blodkroppar (det som leder till många unga) eftersom mängden är tillräcklig (eller rent av för stor) för homeostas.
Är det många andra cyklister som har torskat på samma sätt som Armstrong gör nu? Dvs att man har börjat gräva i gamla arkiv och ifrågasätta olika testsvar.
Jag vet på tok för lite om detta även om det kanske verkar som om jag är sjukt insatt. Förhoppningsvis leder det först och främst till att färre dopar sig så att tävlingsformen blir mer rättvis för de som inte vill dopa sig. Alltså att man tar ned det relativa övertaget en dopat atlet får.
Jag har inte läst USADA-rapporten, men såg en dokumentär på SVT (ursprungligen från Frankrike, tror jag) efter att den kommit ut. Där pratade de dels om testen på 90-talet som kom bort eller hur det var, och framförallt om att 4 eller 6 prov visade sig vara positiva för EPO i efterhand (ganska nyligen) i samband med att ett labb utvecklade ett EPO-test, och använde gamla prover i utveckligen. En journalist grävde sedan fram vilka varje prov tillhörde, och 4 eller 6 kom från Lance.
Kan man läsa om biologiska passet/motsvarande analysen i USADA-rapporten? Eller är det dessa prov du syftar på?
Det här är en mycket bra blogg: http://www.sportsscientists.com/ som skrivit och skriver mycket om bland annat cykel men även andra prestationssporter.
Runt Armstrong finns det många sådana ogentligheter som du nämner om man ska tro det man kan läsa på Interwebs och i böcker.
Här är några medaljörer som blev av med sina OS-medaljer åtta år senare.
http://hbl.fi/sport/2012-12-05/fyra-fran-aten-os-mister-medaljen
BisonLGcrew
2013-01-17, 17:11
Atletisk finess?
WHITEFOLKS
2013-01-17, 17:36
amerikansk fotboll skulle jag tro.
Kan man läsa om biologiska passet/motsvarande analysen i USADA-rapporten? Eller är det dessa prov du syftar på?
Ja, sida 145.
USADA collected nine blood samples from Armstrong between February 13, 2009, andApril 30, 2012. The WADA database, ADAMS, contains results from another 29 Armstrong blood samples collected by UCI between October 16, 2008 and January 18, 2011.
794
At USADA’s request, these blood test results were examined by Professor Christopher J.Gore, Head of Physiology at the Australian Institute of Sport.
795
Prof. Gore observed that acluster of five Armstrong samples during the 2009 Tour de France and his two samples duringthe 2010 Tour de France contained an unusually low percentage of reticulocytes.Reticulocytes are immature red blood cells created naturally by the body. When an athlete adds additional red blood cells to his circulation by transfusing his own stored blood, the body’s production of reticulocytes is suppressed. This is reflected by a decrease in the athlete’sreticulocyte percentage. When Prof. Gore compared the suppressed reticulocyte percentage inArmstrong’s 2009 and 2010 Tour de France samples to the reticulocyte percentage in his other samples, Prof. Gore concluded that the approximate likelihood of Armstrong’s seven suppressedreticulocyte values during the 2009 and 2010 Tours de France occurring naturally was less thanone in a million
Se där, precis det jag försökte teckna på svenska.
It's what it is!
http://video.eurosport.se/cykel/varldens-basta-lognare-se-kavalkad-av-armstrong-dementier_vid260542/video.shtml
http://i.imgur.com/zNTZj.jpg
BILD
Everyone wanna become the best in the world but nobody wanna do whats necessary -- moddad Coleman
Den där uppgiften om 500+ test kommer från Armstrong själv, så den ska du nog ta med en nypa, eller varför inte en skopa, salt.
Enligt andra källor (ESPN) rör det sig snarare om ett par hundra tester genom åren.
Frågan är varför Armstrong skulle ljuga om en sådan detalj. Det säger en del om hans karaktär.
Hur han klarat av alla de här proven genom alla år är det som jag tycker är det mest häpnadsväckande.
Förhoppningsvis berättar han allting om alla som var inblandade. På alla nivåer.
Sedan så är frågan hur pass väl de där blodpassen som UCI använder för sina cyklister fungerar. Alla de här "affärerna", framförallt Operation puerto, och hur det hanterades, borde naturligtvis granskas ytterligare en gåeng.
Operation Puerto var en gigantisk dopinghärva som rullades upp i Spanien i mitten på 2000-talet. Spanska polisen slog till mot en dopingläkare som försett mängder av cyklister med EPO. Företrädesvis cyklister från spanska och italienska stall.
En lista med mängder av namn dök upp. Elaka rykten säger att det bara var ungefär hälften av namnen som fanns med på den slutgiltiga listan, och att en massa fotbollsspelare hade rensats bort.
http://i.imgur.com/ttt0V.jpg
Tricklew
2013-01-18, 00:40
Masterchief!? Är du fortfarande vid liv!? Det finns hopp efter tunneln!
bertbert
2013-01-18, 07:36
Masterchief!? Är du fortfarande vid liv!? Det finns hopp efter tunneln!
Han sitter på flyget med en köttyxa i bagaget. Nu är armstark snart illa ute.
ARMSTARK
2013-01-18, 08:36
Han sitter på flyget med en köttyxa i bagaget. Nu är armstark snart illa ute.
Va fan har JAG gjort?! :(
Sokrates696
2013-01-18, 08:45
http://citizenthymes.com/wp-content/uploads/2012/06/lance-armstrong_628x434.jpg
/T
http://www.buzzfeed.com/ktlincoln/the-most-surreal-part-of-lance-armstrongs-bizarre
haha...wtf!
Deceiver85
2013-01-18, 09:20
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/16089336/475/normal/64541ffa2c431/lanceoprah.jpg
´nuff said.
Do you take dat der Cell Tech?
- Hell no.
Intervjun hos Oprah visas på Discoverychanel idag 22:00.
När åker bolt då*popcorn*
BigSpawn
2013-01-18, 12:06
deras pass, innebär de att de tar blodprov regelbundet? och innan, under och efter loppen?
Ingen sport för den nålrädde alltså:P
deras pass, innebär de att de tar blodprov regelbundet? och innan, under och efter loppen?
Har det väl aldrig varit, så att säga.
Reflektioner:
* Jag kommer aldrig med säga: Atleter testas så ofta att det är svårt att dopa sig.
* Hade kännts,känts(stavning?Finns ordet?) bättre om Armstrong suttit i ett garage med en cykelslang på väggen och erkännt istället för att gå till den tv-personlighet som tjänar mest pengar i världen. Eller har det framgått att han gör intervjuen gratis?
* All heder till Travis eller vad han heter som jagat det här aset till jordens ände hela vägen in till Oprah!
Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men när idrottens största lögnare erkänner att han dopat sig i 13 år, kan man tro på allt han säger efter det? Jag vill tro att allt som sägs, nu efter det kommit fram, är sant.
Det har tagits blodprov under lång tid. Tidigare testades andelen röda blodkroppar och om den var för hög så stängdes åkaren av. Det gick ganska lätt att gå runt genom att i förväg testa exakt den saken med egen utrustning och om det var för högt så höll de sig undan eller såg till att öka mängden vatten i blodet.
Det är sparade b-prov (antar jag att det är?) från sådana tidigare provtagningar som de nu testat med nya metoder och fått fram resultatet att Armstrong varit dopad.
Ett av de prov där han misstänks fått hjälp att dölja resultatet ska vara att han överstigit den fastställda nivån och därför skulle ha stängts av redan då.
bigtraps
2013-01-18, 15:51
Folk brukar säga att de största stjärnorna brukar sitta säkert. Den här affären bevisar att ingen går säker längre.
kjellm444n
2013-01-19, 02:08
Alla han konkurrerar med är ju också "dopade" vad spelar det för roll?
Hur kan det här ens vara en nyhet? fattar inte folk?
Alla han konkurrerar med är ju också "dopade" vad spelar det för roll?
Hur kan det här ens vara en nyhet? fattar inte folk?
Jodå, alla som är insatta i sportvärlden har fattat sedan länge.
Det är averages joes som inte har koll på sport som inte fattar. Inget vi bryr oss om. Ingen höjer på ögonbrynet över detta, förutom oinsatta människor som ändå inte brytt sig.
Intervjun hos Oprah visas på Discoverychanel idag 22:00.
När åker bolt då*popcorn*
Annan sport - det går ju inte att jämföra fattar du väl ;)
Alla han konkurrerar med är ju också "dopade"
Nej det är de inte men jag gillar försöket att dra upp argumentet igen.
kjellm444n
2013-01-19, 12:00
Men vad är nej för svar då?
Har du hört talas om gendoping? Har du hört talas om en idrottsvärld som är minst lika korrupt och skit som resten av världen?
Totalt ska 6 000 tester utföras under spelen.
Victor Conte, grundaren till Balcolaboratoriet som bland annat dopade Marion Jones, Tim Montgomery och Dwayne Chambers, menar att dopningssystemet är irrelevant.
– Det känns princip bara som propaganda att gå ut och säga att det är de dyraste spelen någonsin och att ”vi ska göra 6 000 tester”, säger Conte till The Times.
Usian Bolt då? Tv-Sveriges nya älskling till mycket stor sannolikhet "dopad", hur sätter man WR på 100 meter utan prepp? När folk med prepp satt dom förra rekorden.
Det är tråkigt att det ser ut som det gör, men myndigheternas förbud fungerar aldrig.
nu kan ju resten av cyklisterna ta och erkänna också! :D
bear.flowertwig
2013-01-19, 12:46
http://www.sherdog.net/forums/f13/angel-heredia-interview-sports-doping-1927491/
Angel Heredia interview on sports doping
This was an interview on the german magazine Spiegel. It is a few years old (2008) and some of you may have already read it, but it's still pretty interesting and has been making rounds on the forums lately so I thought I'd repost it here.
Here is the link to the original article: http://www.spiegel.de/spiegel/a-571031.html
SPIEGEL: Mr. Heredia, will you watch the 100 meter final in Beijing?
Heredia: Of course. But the winner will not be clean. Not even any of the contestants will be clean.
SPIEGEL: Of eight runners ...
Heredia: ... eight will be doped.
SPIEGEL: There is no way to prove that.
Heredia: There is no doubt about it. The difference between 10.0 and 9.7 seconds is the drugs.
...
kjellm444n
2013-01-19, 12:55
http://www.sherdog.net/forums/f13/angel-heredia-interview-sports-doping-1927491/
This was an interview on the german magazine Spiegel. It is a few years old (2008) and some of you may have already read it, but it's still pretty interesting and has been making rounds on the forums lately so I thought I'd repost it here.
Here is the link to the original article: http://www.spiegel.de/spiegel/a-571031.html
Intressant intervju!
Ja, grymt intressant intervju. Lyssnade på bloggen där dom intervjuade Victor Conte också (som för övrigt var en av mina idoler i funkbandet Tower of Power...sjukt!!). Undrar om Armstrongskandalen, som verkar få stort medialt genomslag över hela världen kan bidra till en öppnare och ärligare diskussion om doping.
Vart kan man se Oprahintervjun? Hittar bara massa previews.
Vart kan man se Oprahintervjun? Hittar bara massa previews.
Går nu på Discovery.
Jag vet att argumentet "alla är dopade" är klychigt och ogrundat i många fall, men hur vet du vilka som är rena och inte?
Jag vet att argumentet "alla är dopade" är klychigt och ogrundat i många fall, men hur vet du vilka som är rena och inte?
Jag vägrar helt enkelt anta att alla cyklister i hela världen är dopade. Andelen må ha varit hög under perioder men någonstans måste det finns några som faktiskt försöker följa reglerna.
Jag vägrar helt enkelt anta att alla cyklister i hela världen är dopade. Andelen må ha varit hög under perioder men någonstans måste det finns några som faktiskt försöker följa reglerna.
Om alla "vet" att alla är dopade kan jag tänka mig att om det inte är så så blir det en verklighet rätt fort.
Om alla "vet" att alla är dopade kan jag tänka mig att om det inte är så så blir det en verklighet rätt fort.
Så är det ju.
Dock så verkar trenden ha vänt, iallafall lite, inom cykelsporten och fler är rena än tidigare.
Blodpassen gör det svårare att fuska, men även mentaliteten verkar vända. Vilket kanske inte är så konstigt heller med tanke på hur svartmålad sporten är (med all rätt).
Undrar hur man mår som utövare i en sport när man dopar sig.
Alltså att veta att man fuskar, att blåljuga om det för alla. Ljuga för sin familj, sina vänner, sina fans och sponsorer. Att neka, neka neka trots att man vet att man fuskar? Att argt gå till angrepp mot andra som dopat sig, att arbeta mot doping, samtidigt som man själv gör samma sak. Att hela tiden försvara sig, hävda sin oskuld, när man vet att man är skylldig?
Jag skulle aldrig klara det, och det som stör mig mest med dopingen är lögnerna, när en person lovar på heder och samvete att den är ren, kan se någon i ögonen och ljuga så att tungan svartnar. Det tycker jag är hemskt.
Handlar väl om pengar ofta, men inte alltid givetvis.
ARMSTARK
2013-01-21, 09:18
Alla har inte samma inställning till "fair play". Ta lagidrotter tex, det är mer en regel att man SKA fuska om det kan leda till seger. Det har gjort att jag inte ens kan titta på hockey och fotboll för jag håller på att kreverar när jag ser filmningar m.m.
För mig är det helt obegripligt hur man kan glädja sig åt en seger som inte vunnits ärligt! :confused:
Jag tror att det oftare handlar om att vinna, att bli bäst.
Jag tror att det oftare handlar om att vinna, att bli bäst.
Så kan det givetvis också vara, men då är det ju bara någon extremform av de egenskaper som egentligen skapar en vinnare.
Eller om en påse prottepulver och en prenumeration på body som i amatörbyggning =)
Är det någon sport som trots maximalt fusk inte går nedåt är det fotbollen. Tar man med hand så domaren inte ser blir man hyllad av lagkamraterna. De bästa spelarna är snart de som kan falla bäst utan att blivit nuddade. Det om något är fan tragiskt.
Det är minst lika lilla som doping enligt mig, ändå verkar det vara nästintill ok.
Edit: Såg att armstark redan varit inne på det.
Eller om en påse prottepulver och en prenumeration på body som i amatörbyggning =)
Är det någon sport som trots maximalt fusk inte går nedåt är det fotbollen. Tar man med hand så domaren inte ser blir man hyllad av lagkamraterna. De bästa spelarna är snart de som kan falla bäst utan att blivit nuddade. Det om något är fan tragiskt.
Det är minst lika lilla som doping enligt mig, ändå verkar det vara nästintill ok.
Edit: Såg att armstark redan varit inne på det.
Jag tor fortfarande att det handlar om att vinna och bli bäst.
Ingen skulle lägga ner så mycket tid, energi och pengar för att få en påse pulver och en tidningsprenumeration. Det kommer nog långt ner på listan för dom flesta.
Jag tor fortfarande att det handlar om att vinna och bli bäst.
Ingen skulle lägga ner så mycket tid, energi och pengar för att få en påse pulver och en tidningsprenumeration. Det kommer nog långt ner på listan för dom flesta.
Givetvis, min kommentar med tidningen och pulvret var menad som att det var självklart man inte dopar sig bara för pengarna, då det inte finns pengar i amatörbyggning utan man får nån skitgrej värt 1500kr. Som du skriver står det ju inte ens i närheten av vad man lagt ut i tid och pengar för att nå dit.
Ja i små obskyra sporter handlar det nog mer om att vinna till varje pris :) men tex spintersammanhang eller liknande är det ju enorma summor pengar inblandade och motivationen en helt annan.
Undrar hur man mår som utövare i en sport när man dopar sig.
Alltså att veta att man fuskar, att blåljuga om det för alla. Ljuga för sin familj, sina vänner, sina fans och sponsorer. Att neka, neka neka trots att man vet att man fuskar? Att argt gå till angrepp mot andra som dopat sig, att arbeta mot doping, samtidigt som man själv gör samma sak. Att hela tiden försvara sig, hävda sin oskuld, när man vet att man är skylldig?
Jag skulle aldrig klara det, och det som stör mig mest med dopingen är lögnerna, när en person lovar på heder och samvete att den är ren, kan se någon i ögonen och ljuga så att tungan svartnar. Det tycker jag är hemskt.
Dels handlar det om vinnarinstinkt och att vara redo att göra allt för att vinna, och i Lance's fall troligen också nån slags personlighetsstörning som sociopati eller liknande.
Hur mycket skada gjorde Lances smutskastarkampanjer/stämningar egentligen? I nästan varje intervju där det pratas om honom så nämner man "All the lives he has ruined" osv. Har läst att Emma O'reilly råkade ganska illa ut.
Undrar om amerikanarna fortfarande kallar honom en "great athlete" efter han erkänt doping. Det har hänt förr..
Undrar om amerikanarna fortfarande kallar honom en "great athlete" efter han erkänt doping. Det har hänt förr..
Han blir ju inte sämre bara för han dopat sig.
De kan ju inte ens ge titlarna till någon annan - för alla var i princip dopade.
Best of the best :)
Fastback
2013-01-24, 14:59
Lance Armstrong Always Seven!
Lance vill se alla frias och ge dom amnesti ifall de erkänner. Allt för sportens skull!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/article16157193.ab
Ja, nu hitta han en vinkel att höja sig till skyarna med. Mannen som fick cykelvärlden ren :)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/article16160959.ab
Nästa i leder :) Otroligt skönt att se alla "det finns inte doping i elitidrott" får en rejäl knäpp på näsan. Det dopas lika friskt inom andra idrotter, det är en sak som är säker :)
– Jag har tagit epo, tillväxthormon, testosteron, insulin, kortison och blodtransfusioner, säger 38-åringen.
Otroligt skönt att se alla "det finns inte doping i elitidrott" får en rejäl knäpp på näsan. Det dopas lika friskt inom andra idrotter, det är en sak som är säker :)
Jag tycker också att många är naiva.
Men det är nog väldigt, väldigt, få idrotter där det dopas lika mycket som det gjordes i cykel för 10 år sedan.
astrodog
2013-01-31, 18:57
Inte nog med att han var världens bästa cyklist så bör han även få betalt för att han felsökte deras dumma antidopningssystem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.