handdator

Visa fullständig version : 18 veckor, 18 kg?

Kaksmulan
2012-06-23, 16:06
Kära visa medlemmar av detta grymma forum.*cupid*

Har varit medlem här i snart 6 månader men ska nu för första gången göra mig synlig med ett rop på hjälp med min viktnedgång.*gah!*

Jag är en kvinna, 27 år, väger idag 77 kg, är 167 cm lång. Enligt BMI är jag överviktig, gränsen för normalvikt ligger vid 69 för min längd.

Jag vill gå ner till 60 kg till den 25 oktober.

Jag gjorde en gastric-bypass operation i oktober 2010 och gick snabbt ner ca 40 kg. Började träna hårt för att inte få en massa överflödig hud och då insåg jag att jag verkligen älskar att träna, hårt!

Påbörjade deff/diet i januari med stöd av en PT men det gick inte som förväntat, jag gick upp i vikt, från 68 till 73. Han hävdade att det var muskelmassa men jag kan inte hålla med.

Jag blev sjuk och kunde inte träna på ca 6 veckor och gick upp ytterligare 4 kg. :cryout:

Nu tränar jag i alla fall ca 5 ggr/vecka. Blandar kondition och tung styrka så som marklyft och böj.

Jag är livrädd att min operation ska gå till spillo och jag ska fortsätta gå upp i vikt och därför har jag bestämt mig för att börja dieta igen.

Som jag har förstått det så ska jag äta 1500 kcal för att gå ner ca 1 kg/vecka?

Så för att summera så är mina frågor dessa:

1.Är det ett rimligt mål?
2.Hur motiverar man sig själv bäst?
3. Hur strikt ska man vara med kolhydrater eller fett om man håller sig inom kalorigränsen?
4.Måste man äta 6 ggr/dag?
5. Ska jag ändra min träning på nått sätt?

och jag har redan läst deffguiden så ni vet.....

hoppas någon vill hjälpa mig med att svara på någon av mina frågor så kanske jag kan få igång det här på rätt sätt!

King Grub
2012-06-23, 16:14
1. Det kan säkert bli plågsamt och tråkigt, men det är inte skadligt eller omöjligt.
3. Nej, det spelar i princip ingen roll hur du fördelar kolhydrat- och fettenergin, efter det att du har täckt ditt tänkta proteinintag (säg runt 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, totalt).
4. Nej, du kan äta hur många eller hur få du vill.
5. Den ser det inte ut att vara något fel på.

LilMack
2012-06-23, 16:56
1. Varför just 18 kg på 18 veckor?
Att gå ned 0,5 kg i veckan är mer normalt.
3. Det spelar ingen direkt roll.

King Grub
2012-06-23, 17:02
Orka spendera 40 veckor på diet. Jag skulle gå ut mycket hårdare.

Joe Hardgainer
2012-06-23, 17:18
Orka spendera 40 veckor på diet. Jag skulle gå ut mycket hårdare.

This.

Gå ut hårt, utvärdera och ändra efter exempelvis 4 veckor. Känns det bra så fortsätt på samma spår och utvärdera sedan på nytt längre fram.

Kaksmulan
2012-06-23, 18:04
tack för svaren!! Känns redan mer peppad att börja. kanske skulle starta en sån här journal oxå med bilder och grejer för att se skillnaden? hur ofta ska/bör man väga sig??

Muskedunder
2012-06-23, 18:28
tack för svaren!! Känns redan mer peppad att börja. kanske skulle starta en sån här journal oxå med bilder och grejer för att se skillnaden? hur ofta ska/bör man väga sig??

Jag väger mig varje dag och för över resultatet på ett excel-ark. Jag tycker det är ett ganska enkelt sätt att mäta framsteg och man kan lätt få en klar bild över var ens energibalans ligger och därmed kunna ändra sitt intag vid behov. Det finns dock många andra sätt, så experimentera och ta en metod du känner dig bekväm med.

Risken med denna metod är att man blir rädd för naturliga viktvariationerna lägger för mycket tanke på det individuella vågresultatet. Jag har dock märkt att den nojan försvinner med rutin.

Sterner
2012-06-24, 19:14
Jag väger mig varje dag och för över resultatet på ett excel-ark. Jag tycker det är ett ganska enkelt sätt att mäta framsteg och man kan lätt få en klar bild över var ens energibalans ligger och därmed kunna ändra sitt intag vid behov. Det finns dock många andra sätt, så experimentera och ta en metod du känner dig bekväm med.

Risken med denna metod är att man blir rädd för naturliga viktvariationerna lägger för mycket tanke på det individuella vågresultatet. Jag har dock märkt att den nojan försvinner med rutin.
+1 på den kommentaren!;) Fast väg dig vid samma tidpunkt varje dag t.ex direkt när du vaknar på morgonen för annars kan man få rejält me ångest i onödan eftersom de skiljer +- ett kg på morgon/kväll;)

monteramita
2012-06-24, 19:44

Förut vägde jag mig en gång i veckan för att jag vet att det kan variera mycket från dag till dag och väger man sig för ofta så kan bli galen när man väger ett kg mer än dagen innan osv. Nu har jag däremot lärt mig att det är mycket bättre att väga sig varje dag. Men det du ska göra är inte att lägga för stor vikt vid varje dags resultat, utan du räknar ut antingen medianvärdet eller medelvärdet för veckan och sen jämför du det med föregående veckas median-/medelvärde. Det är det absolut bästa sättet att se trenden för viktnedgång/uppgång.

Givetvis ska du väga dig vid samma tidpunkt varje gång.

babictennis
2012-06-25, 07:45
Tycker du ska börja gå på GI. Finns en bok som heter: Stora GI boken. Där i står det allt du behöver veta, recept, fakta angående viktminskning och kostschema mm. Jag har själv följt programmet och gick ner hela 4,5 kg på 14 dagar. Och jag tränar 2 pass om dagen, ibland 3 till och med!

Kaksmulan
2012-06-25, 11:57
tack för hjälpen! började idag med dieten, försöker fokusera på proteinet och hålla mig inom kaloribudgeten. Det känns bra so far, men det har ju bara gått några timmar...kan tänka mig att det är värst på kvällen när man sitter i soffan...
Funderar verkligen på att starta en journal så att jag kan se resultatet men det verkar som att det är mer för att skriva in sina träningsresultat??

Pretorian
2012-06-25, 12:31
Du kan skriva vad du vill i journalen (tror jag???). Jag har gått bort från att skriva ner antal reps etc (om jag itne gör PB eller liknande) och skriver mer allmänt om hur träningen går. Har även mycket mattips med bilder.

prOtotype
2012-06-25, 12:34
Lycka till! Det kommer säkert gå jättebra så fort du kommit in i det

Kaksmulan
2012-07-10, 13:59
Jaaa....den här dieten går ju inte som planerat direkt....
har gått ner ca 1 kg på ca 3 veckor...kan inte skylla på vätskebalans eller muskelmassa utan bara dålig motivation...
tanken finns där hela tiden men fan va svårt det är att hålla sig inom en viss kalorimängd..
så här i semestertider är man inte hemma hela tiden och kan väga allt man stoppar i sig...tips där???

hoppas det går bra för er andra!

Dashivas
2012-07-11, 04:42
Jaaa....den här dieten går ju inte som planerat direkt....
har gått ner ca 1 kg på ca 3 veckor...kan inte skylla på vätskebalans eller muskelmassa utan bara dålig motivation...
tanken finns där hela tiden men fan va svårt det är att hålla sig inom en viss kalorimängd..
så här i semestertider är man inte hemma hela tiden och kan väga allt man stoppar i sig...tips där???

hoppas det går bra för er andra!

Själv har jag tagit en pause från min deff under semestern.
Blir för svårt att hålla sig inom ramarna för min del.
Speciellt nu när man ska resa utomlands om några dagar.
Dock har man ju någerlunda koll och försöker hålla balans.