Visa fullständig version : Hur räkna tonnage och/eller reps?
Hur gör ni som räknar ihop lyft vikt under en specifik tidsrymd eller totala antalet reps under ett pass, en vecka eller liknande? Räknar ni allt från och med värmning på stången eller börjar ni vid en viss procent? Räknar ni kanske bara topp-setten?
Jag räknar från 50% och upp för det är det enda jag brukar ha planerat.
Jag brukar räkna arbetssetten och följa med den volymen. Ibland värmer jag betydligt över arbetsseriernas intensitet, men brukar inte följa upp den volymen.
Jag räknar från 50% och upp för det är det enda jag brukar ha planerat.
Hur ansätter du 50%?
Stefan J
2012-06-21, 22:42
50-60% av RM låter vettigt. Allt under det blir på något sätt en vilseledande "skitvolym", ser mycket ut på pappret när man får lägga till sina 10-20 reppare på tom stång (om man nu värmer upp med det) men har ingen relevans för träningen direkt.
50-60% av RM låter vettigt. Allt under det blir på något sätt en vilseledande "skitvolym", ser mycket ut på pappret när man får lägga till sina 10-20 reppare på tom stång (om man nu värmer upp med det) men har ingen relevans för träningen direkt.
Å andra sidan är det så låg volym på tramsvikterna att det inte gör så mycket att räkna dem. Man är ju ändå bara intresserad av förändringarna i totalvikten, inte absoluta. Väl?
Sedan kan det kanske finnas nytta i att logga både alla lyft, samt de som är över en viss procentsats. Vet att Kenneth Mattsson inför bänk-SM(?) 2000-något loggade alla sina lyft över 80% och plottade i en graf, för att avgöra hur bra form han var i de olika veckorna. Han märkte i efterhand att totalvolymen sjönk, och mycket riktigt presterade han sämre än väntat på tävling - missade formtoppen med någon vecka.
Rikard Jansson
2012-06-21, 22:51
I teorin man värmer likadant så borde det inte spela så stor roll, fast blir förstås annorlunda om man kör speedpass eller tränar i ganska olika rep-intervaller. När man kör lätt uppvärmning upp till rakt av 5x5, två gånger i veckan, så är det ju däremot ganska lätt att bara räkna dessa 10 set femmor i veckan!
Stefan J
2012-06-21, 22:54
Å andra sidan är det så låg volym på tramsvikterna att det inte gör så mycket att räkna dem. Man är ju ändå bara intresserad av förändringarna i totalvikten, inte absoluta. Väl?
Sedan kan det kanske finnas nytta i att logga både alla lyft, samt de som är över en viss procentsats. Vet att Kenneth Mattsson inför bänk-SM(?) 2000-något loggade alla sina lyft över 80% och plottade i en graf, för att avgöra hur bra form han var i de olika veckorna. Han märkte i efterhand att totalvolymen sjönk, och mycket riktigt presterade han sämre än väntat på tävling - missade formtoppen med någon vecka.
Fast det blir det ju inte, tvärtom är det lätt att fiska upp väldigt mycket volym om man är en person som gillar att värma upp lite extra. Gör du 10x60kg i marklyft som uppvärmning så får du ju samma volym som setet där du gör 3x200kg eller 2x300kg om du nu skulle vara så stark. Och kör du ett par såna värmningsset springer volymen iväg ordentligt. Då ser man genast att om man räknar med allt för låga vikter så tappar det här med totalvolym lite av sin mening eftersom man troligtvis har den som en av många parametrar för hur hårt man tränar.
Men det är bara en tanke, det är inte fel att räkna precis allt men jag är av åsikten att man inte ska ha mer data än man behöver, det blir bara svårare att få ut någonting vettigt av det hela då.
Fast det blir det ju inte, tvärtom är det lätt att fiska upp väldigt mycket volym om man är en person som gillar att värma upp lite extra.
Ja, jo, men den ende du lurar är dig själv. :-)
Gör du 10x60kg i marklyft som uppvärmning så får du ju samma volym som setet där du gör 3x200kg eller 2x300kg om du nu skulle vara så stark. Och kör du ett par såna värmningsset springer volymen iväg ordentligt.
OK, förvisso. Det har du rätt i. Men kanske mest i övningar där man gör få repetitioner och set. I övningar som böj och bänk ser jag inte det hända, åtminstone inte för mig. Då blir det ganska rättvisande. Kanske också beroende på att jag är relativt repsstark.
Men det är bara en tanke, det är inte fel att räkna precis allt men jag är av åsikten att man inte ska ha mer data än man behöver, det blir bara svårare att få ut någonting vettigt av det hela då
Som jag frågade lite försynt ovan: hur ansätter man ett värde för vad ens max är? Skall man räkna det per pass, per vecka, per månad eller senaste året? Om man nu vill ha bra mätvärden.
I teorin man värmer likadant så borde det inte spela så stor roll, fast blir förstås annorlunda om man kör speedpass eller tränar i ganska olika rep-intervaller. När man kör lätt uppvärmning upp till rakt av 5x5, två gånger i veckan, så är det ju däremot ganska lätt att bara räkna dessa 10 set femmor i veckan!
Vilket kan bli klurigt. Om man gör explosivitetsträning på förhållandevis låga vikter, som kanske inte når upp till 60% (eller vad man sätter), så räknas de plötsligt inte? Kan det tänkas vara en anledning till att hålla sig att jämföra med vikterna på det aktuella passet.
Hjärndump:
Jag räknade ett tag, med 80% och över veckans högsta vikter. Misstänker att det inte var helt bra, men det var ändå intressant att se hur stor del av ens totala volym som var under 80% och hur stor var som under, dessutom olika i olika övningar. Bänk och böj var en stor andel över 80%, i mark betydligt mindre. Bör man ens sträva efter att ha ungefär samma volym på >N%?
Stefan J
2012-06-22, 07:36
Ja, jo, men den ende du lurar är dig själv. :-)
OK, förvisso. Det har du rätt i. Men kanske mest i övningar där man gör få repetitioner och set. I övningar som böj och bänk ser jag inte det hända, åtminstone inte för mig. Då blir det ganska rättvisande. Kanske också beroende på att jag är relativt repsstark.
Som jag frågade lite försynt ovan: hur ansätter man ett värde för vad ens max är? Skall man räkna det per pass, per vecka, per månad eller senaste året? Om man nu vill ha bra mätvärden.
Vilket kan bli klurigt. Om man gör explosivitetsträning på förhållandevis låga vikter, som kanske inte når upp till 60% (eller vad man sätter), så räknas de plötsligt inte? Kan det tänkas vara en anledning till att hålla sig att jämföra med vikterna på det aktuella passet.
Hjärndump:
Jag räknade ett tag, med 80% och över veckans högsta vikter. Misstänker att det inte var helt bra, men det var ändå intressant att se hur stor del av ens totala volym som var under 80% och hur stor var som under, dessutom olika i olika övningar. Bänk och böj var en stor andel över 80%, i mark betydligt mindre. Bör man ens sträva efter att ha ungefär samma volym på >N%?
Jag menade inte att man ska lura sig själv till att tro att man tränar hårdare än vad man egentligen gör, det stadiet tror jag att vi alla sedan länge passerat. Vad jag menar är att när du 3 månader senare utvärderar träningsperioden så gör man sig själv en tjänst om man sållar bort så mycket oväsentligt som möjligt, det blir så mycket enklare (det är relativt, det är inte helt lätt att göra vettiga anlyser, jag tycker faktiskt att det är riktigt svårt att veta vad jag ska göra med alla siffror och applicera det på mig själv) att göra justeringar då eftersom du har mindre material att plöja igenom. Totalvolym är en parameter som är viktig, men då ska det vara totalvolym på vikter som ger någon slags träningseffekt. 10or på 60-100kg i mark när man drar 300-350 påverkar inte din återhämtning det minsta och stimulerar inte direkt några fibrer heller. Eller i alla fall så är det försumbart. 5or på 250-300kg gör det däremot.
Sedan så finns det en mängd saker man kan göra för att få ut mer relevanta fakta ur sina pass med totalvolym som parameter. Att bara räkna vikter över 50% RM kan vara en sak. Det där behöver man inte konstra till, man kan sätta gränsen för vad ens max var när man startade programmet eller för vad ens tänkta max ska vara när programmet är slut. En godtycklig gräns för att göra det lättare för sig. Det är omöjligt att bestämma ens exakta maximum dag för dag så det behöver man inte ha så mycket ångest över.
En annan bra sak kan vara att man använder RPE-skalan. Sålla bort allt under RPE 6-7 kanske såvida du inte tränar renodlad explosivitet?
Så ja, totalvolym inom vissa intervall av RM (kanske 60-80%, 80-90%, 90% och däröver, uppdelat i fina block), totalvolym @8, totalvolym @9, totalvolym @9,5-11, delar man upp det så så tror jag att man får ut en hel del mer än att bara räkna tonnage. För som bekant, alla ton är inte lika mycket värda, precis som det ligger till med människor! :)
Sorry om allt detta är rena uppenbarheter, ville bara förklara varför jag inte tycker att det är viktigt med en totalvolym där man räknar med precis alla vikter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.