Visa fullständig version : Kinesisk grönsaksröra... Med svenska grönsaker? Tips?
Sheogorath
2012-06-21, 15:31
Yo, sup! Hi.
Det är med lathet i hjärtat jag annonserar att jag inte tänker ta mig till en specialaffär för att införskaffa exotiska grönsaker jag inte kan uttala namnet på. Jag har tänkt mig svenska grönsaker på kinesiskt vis (eller åtminstone asiatiskt: same same ;)).
Tips mottages på vad man kan mixa ihop och vilken sås/kryddning man kan använda för att få det att smaka bra! Det ska i all enkelhet vara äggnudlar och grönsaker. Inget kött den här gången. Färdigsåser är OK men helst gör jag allt från scratch.
Tipsa sig?
/Sheo
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kinesiska-gronsaker-a-la-minute
Soja är typiskt för den kinesiska matlagningen.
Morot
Purjolök
Sparris
Blomkål
Broccoli
Färsk vitkål
Spenat
Färsk gul lök
Där är ju lite svenska primörer som går utmärkt att ha i tex wok.
Enkla grejer till sås/smaksättning:
Ostronsås
Japansk/kinesisk soya
Lime
Färsk chili
Därefter lite fantasi och kryddor så har du din svennewok.
bear.flowertwig
2012-06-25, 22:42
Den här blev väldigt bra: http://www.tasteline.com/Recept/Snabb_Wok_med_flaskkarre__curry_och_gronsaker
Enkla och billiga ingredienser. Inte exakt vad du efterfrågade men definitivt värt ett test.
Du kan dra ner lite på vätskan (halvera vattnet). Jag struntade i purjo och haricot verts och körde lite mer vitkål och bambuskott istället. Hade 2-3 tsk av grön thai curry pasta.
Snabb Wok med fläskkarré, curry och grönsaker
500 gram fläskkarré utan ben
0,5 tsk salt
100 gram vitkål
1 st röd lök(ar)
1 st morot/morötter
200 gram minimajs
200 gram haricots verts
10 cm purjolök(ar)
0,5 dl matolja
1 tsk curry, orientalisk
0,5 dl sweet chilisås
3 msk soja
0,5 dl vatten
1. Strimla fläskkarrén, purjolöken och vitkålen.
2. Skala och skiva morot och röd lök.
3. Hetta upp en stor stek- eller wokpanna med matolja i. Fräs köttet hastigt i 2-3 minuter på hög värme, salta.
4. Lägg i alla grönsakerna, utom purjolöken, och fräs ytterligare 2 minuter.
5. Tillsätt sweet chili, soja, curry och lite vatten, blanda ordentligt, strö över purjolöken.
Jag lagar ofta asieninspirerad mat. Det som ofta är basen är först och främst kryddorna. Sesamolja,fisksås, ostronsås, soya, chili, ingefära, koriander, basilika, vitlök. Där har du kryddbasen som går att variera genom att lägga till eller dra ifrån. Lime, citrongräs är också gott i maten. Ett hemligt trick är nån typ av vinäger och en gnutta sött, som honung, en nypa socker (muskavado) eller lite sweetchillisås för att balansera upp smakerna.
Jag gillar att använda röd lök, vitkål, morot, paprika, broccoli, blomkål och andra knapriga grönsaker i grytan. Sen kan proteinkällan bli vad som helst. Biff, kyckling, köttfärs, fisk.
Hetta upp olja, soya, fisksås, chili och ingefära. Tillsätta alla grönsaker och lite vatten. Häll över vinäger och lite sött. Hacka färska kryddor och örter och blanda i. Riv skal och pressa saft från en lime över. Tillsätta proteinet som du lagat i ugnen eller i annan gryta.
Done. Kan inte misslyckas.
Sheogorath
2012-06-27, 16:27
Jag lagar ofta asieninspirerad mat. Det som ofta är basen är först och främst kryddorna. Sesamolja,fisksås, ostronsås, soya, chili, ingefära, koriander, basilika, vitlök. Där har du kryddbasen som går att variera genom att lägga till eller dra ifrån. Lime, citrongräs är också gott i maten. Ett hemligt trick är nån typ av vinäger och en gnutta sött, som honung, en nypa socker (muskavado) eller lite sweetchillisås för att balansera upp smakerna.
Jag gillar att använda röd lök, vitkål, morot, paprika, broccoli, blomkål och andra knapriga grönsaker i grytan. Sen kan proteinkällan bli vad som helst. Biff, kyckling, köttfärs, fisk.
Hetta upp olja, soya, fisksås, chili och ingefära. Tillsätta alla grönsaker och lite vatten. Häll över vinäger och lite sött. Hacka färska kryddor och örter och blanda i. Riv skal och pressa saft från en lime över. Tillsätta proteinet som du lagat i ugnen eller i annan gryta.
Done. Kan inte misslyckas.
:bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.