Visa fullständig version : Alternativ till PWO
FoxCharlie
2012-06-20, 10:00
Jag tränar på rätt bra och har senste månaderna tränat med pwo. Först Neurocore och nu kör jag Craze. Craze är jag säker på ger effekt! Dock mest på svettkörtlarna :D. Denna är dock snart slut och jag vill i samband med det göra ett uppehåll från Pre-workout tillskott. Men jag vill ändå försöka opta mig inför träningspassen. Jag tränar oftast precis innan lunch. Och det innebär att det har gått 4-6 timmar sedan jag åt frukost. Oftast äter jag ett ägg och en banan ca 2 timmar innan passet.
Frågan jag försöker få svar på är hur jag ska göra för att ersätta pwo:s med något mer "naturligt". Nu när ni tänkt skriva koffein behöver jag påpeka att det inte har någon som helst effekt på mig. Kan dricka en kanna kaffe 10min innan läggdags och somna som en stock.
Jag tänker mer på typ bananer, någon slags snabba kolhydrater. Har ni några förslag? Maltodextrin eller vad det heter kanske?
Hitta en ritual som passar dig. Typ lägg dig och softa 10 minuter för att sedan dra på dina absoluta favoritlåtar som får dig att tagga till. Ät något som du vet ger dig bra energi, lite mjukt bröd med sylt på kanske, och gå sedan till gymmet och peppa dig själv ordentlitg. Se fram emot ditt pass, längta efter skivstången. Vad du än ska lasta på, så vet du att det inte är någon match för dig för att du är så jävla stark idag.
Musik är den bästa PWOn som finns. Hitta en ritual som passar dig är också ett grymt tips. Sitta ner, sippa på lite aminosyror och verkligen tagga till innan träningspasset är fan himmelriket :D
Tänk på ditt mål innan du tränar, och att du vet att du kommer nå det. :)
Precis, en bra psykning är den bästa PWOn. Annars tycker jag att en powernap på ca 10minuter en timme innan passet gör att man är klar och fokuserad innan.
FoxCharlie
2012-06-21, 05:49
Oook. Ska testa de här tipsen.
Sheogorath
2012-06-21, 06:25
Oook. Ska testa de här tipsen.
Mjukt gelégodis är ett annat tips. Bra fördelning mellan glukos- och fruktos och i min mening trevligare än både banan och malto. Inte på något sätt sämre om det nu inte skulle vara så att du behöver ett par bananer för näringsämnena i dem, men det vore ganska ovanligt och anmärkningsvärt. :)
Räkna ut hur mycket godis du behöver för att få i dig din kroppsvikt i kg x 1,2 g kolhydrat. Den mängden brukar ge åtminstone mig en bra kick. Äter det nu under uppvärmnigen i första övningen om jag känner att orken tryter (håller på att vänja mig av vid att träna på koffein efter en deffperiod). De flesta gelégodis ligger på runt 80% kolhydrat, men det är bara att titta på förpackningen. :thumbup:
Malto eller lite godis som Sheo säger före passet. Räcker med 15-20g kolhydrater för att jag ska piggna till.
Sheogorath
2012-06-21, 06:49
Malto eller lite godis som Sheo säger före passet. Räcker med 15-20g kolhydrater för att jag ska piggna till.
Ja, man får ju prova sig fram :thumbup: Så små mängder tar jag inför fastande morgonträning under deff, inte för att jag känner av det utan för att jag "tänker att det är bra". Ska jag få en kick som är kännbar ska jag upp mot de doserna jag beskrev (säg 95 gram CHO på min kroppsvikt). Det har jag inte råd med under deff tycker jag utan kör koffein istället när det kommit så långt att det behövs sådant.
Pretorian
2012-06-21, 07:31
Ska testa det där med powernap precis innan. Hoppas inte chefen blir arg när jag sover lite precis innan jag går från jobbet... får hitta någon liten skrubb.
smeander
2012-06-21, 17:40
Riskakor och banan :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
ByggBobbarna
2012-06-21, 17:46
Två nävar nötter och mjölk ;)
RobbanColeman
2012-06-22, 11:00
Jag tränar på rätt bra och har senste månaderna tränat med pwo. Först Neurocore och nu kör jag Craze. Craze är jag säker på ger effekt! Dock mest på svettkörtlarna :D. Denna är dock snart slut och jag vill i samband med det göra ett uppehåll från Pre-workout tillskott. Men jag vill ändå försöka opta mig inför träningspassen. Jag tränar oftast precis innan lunch. Och det innebär att det har gått 4-6 timmar sedan jag åt frukost. Oftast äter jag ett ägg och en banan ca 2 timmar innan passet.
Frågan jag försöker få svar på är hur jag ska göra för att ersätta pwo:s med något mer "naturligt". Nu när ni tänkt skriva koffein behöver jag påpeka att det inte har någon som helst effekt på mig. Kan dricka en kanna kaffe 10min innan läggdags och somna som en stock.
Jag tänker mer på typ bananer, någon slags snabba kolhydrater. Har ni några förslag? Maltodextrin eller vad det heter kanske?
Måste det vara just dopingklassat eller inte alls? Jag tycker det är skrämmande hur många som stoppar i sig saker som inte är tillåtna på tävlingar och framförallt kan vara farligt för hälsan.
Det finns ju pwo som inte är dopingklassat som sagt...
Det roar mig att så många alltså dopar sig, helt enormt festligt med tanke på resultaten de allra flesta visar upp, störtkul!
Vet ju ingenting om ts resultat eller så nu men passar bara på att spy ut lite galla till de som känner sig träffade.
Att kalla koffein och liknande som inte är tillåtet för doping är töntigt.
RobbanColeman
2012-06-22, 18:32
Att kalla koffein och liknande som inte är tillåtet för doping är töntigt.
Det som är dopingklassat är doping. Eller? Jag menar det är väl det som är doping?
Koffein är väl tillåtet? Jag har inte hört ngt annat iaf.
Det som är dopingklassat är doping. Eller? Jag menar det är väl det som är doping?
Koffein är väl tillåtet? Jag har inte hört ngt annat iaf.
Tror att det är tillåtet tills man når över en viss nivå.
Det är tillåtet utan restriktioner. Se under S6:
http://rf.se/ImageVault/Images/id_21765/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Behöver man piggas upp för att träna ska man nog se till sin hela livssituation.
Det är tillåtet utan restriktioner. Se under S6:
http://rf.se/ImageVault/Images/id_21765/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Behöver man piggas upp för att träna ska man nog se till sin hela livssituation.
Kan du utveckla det sista?
Att behöva stim för att träna är ett extremt nytt fenomen och om man är född på 80-talet eller framför allt 70-talet eller tidigare så har man svårt att förstå varför man tar hjälpmedel för att "orka träna".
Ungefär så.
Att behöva stim för att träna är ett extremt nytt fenomen och om man är född på 80-talet eller framför allt 70-talet eller tidigare så har man svårt att förstå varför man tar hjälpmedel för att "orka träna".
Ungefär så.
Haha jo det förstod jag men det kändes som det fanns fler och mer djupgående tankar bakom den meningen, som jag gärna lyssnar på:)
Kan du utveckla det sista?
De flesta tonåringar har två aktivitetslägen. AV, dvs soffan med lurar i öronen eller PÅ och då tränar de som vansinninga. Saken blir inte bättre ifall man alltid försöker vrida på dygnet och vara aktiv efter kl 23.00, bara för att alla andra är det:(.
Hitta och träna när kropen är i fas PÅ så slipper man chocka kroppen med stressämnen. Försvårar bara fasen AV som också är viktig:(.
RobbanColeman
2012-06-24, 07:46
Det finns olika typer av pwo, de som man blir helt stressad av och huden sticker, helt jävla kassa och låter som dem som sverker pratar om, det finns annars de som är mer en laddning "tryck" och dem älskar jag!
Jag behöver aldrig vakna till eller taggas till innan ett pass, jag älskar varje sekund på gymmet och jag tränar precis lika bra utan pwo, mat, sömn osv. Det som dock inte fungerar lika bra då jag missköter vissa saker är att få till träffar och pump i avsedd muskel. Min styrka eller prestation om man så kallar det är alltid bäst på tom mage, en timme efter uppstigning. Då får jag ingen pump direkt och kan prestera... Jag vill dock inte prestera, jag vill ha pump/tryck. NO-Xplode är mycket rekommenderad från mitt håll! Effekten av den är tuffare pass dock, inte tvärtom, det gör ondare, pumpen kommer fortare osv.
ByggerUt
2012-06-24, 08:04
Måste det vara just dopingklassat eller inte alls? Jag tycker det är skrämmande hur många som stoppar i sig saker som inte är tillåtna på tävlingar och framförallt kan vara farligt för hälsan.
Det finns ju pwo som inte är dopingklassat som sagt...
Det roar mig att så många alltså dopar sig, helt enormt festligt med tanke på resultaten de allra flesta visar upp, störtkul!
Vet ju ingenting om ts resultat eller så nu men passar bara på att spy ut lite galla till de som känner sig träffade.
Robban den dagen då chesesburgare på McDonalds blir dopingklassade, kommer du att fortsätta att äta dem då?
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
RobbanColeman
2012-06-24, 08:13
Robban den dagen då chesesburgare på McDonalds blir dopingklassade, kommer du att fortsätta att äta dem då?
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
Då kommer jag nog börja trycka AAS, jag menar då har jag ju redan dunderdopat mig så då e de ju inte längre ngt att bry sig om, jag menar loppet ren byggare är ju då kört... :D
martikainen
2012-06-24, 08:28
BCAA+Kreatin+tung musik är min uppladdning och jag tycker det funkar kalas, har nog kört PWO i 3 års tid innan, nu försöker jag lära mig att hitta det där mentala fokusen utan!
<Bumpar tråden>
https://www.handla24.se/ProductImages/a_02/original/7318690082521.jpg
Duger denna godissort som pre och post workout? Har för mig man ska undvika fruktos? Jag kan leta men måste snart sova och vill ha svar till imorgon. Vet att det finns en tråd om min frågeställning, hittade inte.
<Bumpar tråden>
Duger denna godissort som pre och post workout? Har för mig man ska undvika fruktos? Jag kan leta men måste snart sova och vill ha svar till imorgon. Vet att det finns en tråd om min frågeställning, hittade inte.
Duger? Duger för vad?
Stefanski
2016-07-05, 12:58
<Bumpar tråden>
När det står Glukos-fruktossirap så är oftast fruktosandelen kring 40-60 % av innehållet i ingrediensen :)
Duger? Duger för vad?
Sorry var stressad inatt! Var väldigt dåligt formulerat av mig, samt dåligt ordval ("duger").
Ska försöka förtydliga.
F.ö hittade jag tråden jag menar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138931
Quotes från tråden, som behöver medtas till min frågeställning/fundering:
Det går minst lika bra med godis. En kombination av glukos och fruktos ger minst lika god återhämning som enbart glukos (eller maltodextrin).
Godis varierar beroende på typ och märke men runt 50 - 50 (typ polkagrisar) till 25 -75 (skumgodis) fruktos -glukos.
Men är glukosfruktossirap samma sak som fruktos från frukt? Jag googlade runt och är helt förvirrad, mest för det finns både "glukosfruktossirap" och "glukossirap" (en utan fruktos). :X
"There is the whole thing that surrounds fruit that in only replenishes Liver Glycogen etc etc,or has that been debunked yet?"
"I believe I saw a poster refer to a Layne Norton quote claiming to avoid fruit since fructose doesn't affect leptin levels, which is one of the main hormones you're obviously trying to "reset" when doing a carb refeed."
"but not too much cause this will refill liver glycogen and not muscle glycogen which is wat your aiming to refeed."
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=128587151
________
Så blir lite nojig. Har tänkt att kötta på med vingummina jag köpte (2kg för 58kr) på högaktivitetsdagar...dagar i stil med:
16:00 90 min landsvägsscykling (~18h in på fastan)
19:00 90 min styrketräning
Att jag lägger in några hundra gram vingummin (av märket i länken, som leder till en bild, i mitt bumpinlägg) efter cyklingen för "återställa" glykogen? Sedan även brassa på med något halvkilo efter (ev. under också) styrketräningen.
Men om denna godissort bara påverkar leverglykogeninlagring samt inte påverkar leptinnivåerna, är det waste i mitt syfte.
TLDR: påverkar denna goddissort https://www.handla24.se/ProductImages/a_02/original/7318690082521.jpg bara leverglykogen? Samt boostar den leptin eller inte?
(Nu när jag skrev denna kommentar och läste runt samtidigt; känns det som jag har misstolkat och blandar ihop fruktos (från frukt) med 'glukosfruktossirap' ...att det inte är samma sak, alls.)
Sorry var stressad inatt! Var väldigt dåligt formulerat av mig, samt dåligt ordval ("duger").
Ska försöka förtydliga.
F.ö hittade jag tråden jag menar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138931
Quotes från tråden, som behöver medtas till min frågeställning/fundering:
"There is the whole thing that surrounds fruit that in only replenishes Liver Glycogen etc etc,or has that been debunked yet?"
"I believe I saw a poster refer to a Layne Norton quote claiming to avoid fruit since fructose doesn't affect leptin levels, which is one of the main hormones you're obviously trying to "reset" when doing a carb refeed."
"but not too much cause this will refill liver glycogen and not muscle glycogen which is wat your aiming to refeed."
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=128587151
________
Så blir lite nojig. Har tänkt att kötta på med vingummina jag köpte (2kg för 58kr) på högaktivitetsdagar...dagar i stil med:
16:00 90 min landsvägsscykling (~18h in på fastan)
19:00 90 min styrketräning
Att jag lägger in några hundra gram vingummin (av märket i länken, som leder till en bild, i mitt bumpinlägg) efter cyklingen för "återställa" glykogen? Sedan även brassa på med något halvkilo efter (ev. under också) styrketräningen.
Men om denna godissort bara påverkar leverglykogeninlagring samt inte påverkar leptinnivåerna, är det waste i mitt syfte.
TLDR: påverkar denna goddissort https://www.handla24.se/ProductImages/a_02/original/7318690082521.jpg bara leverglykogen? Samt boostar den leptin eller inte?
(Nu när jag skrev denna kommentar och läste runt samtidigt; känns det som jag har misstolkat och blandar ihop fruktos (från frukt) med 'glukosfruktossirap' ...att det inte är samma sak, alls.)
Jag kan inte sånt där men i mina öron låter det som en gigantisk optinoja. några vingummin hit eller dit lär väl knappast göra någon skillnad i det långa loppet. *popcorn*
Jag kan inte sånt där men i mina öron låter det som en gigantisk optinoja. några vingummin hit eller dit lär väl knappast göra någon skillnad i det långa loppet. *popcorn*
:P
Grejen är att det inte kommer bli "några vingummin" utan tänkte mäta mig med kolozzeums #1 rankande 'winegum_eater' aka Tobbey:
Gårdagens tar vi;
Frukost:
130g rågbröd
12g bregott naturell
40g kalles kaviar
45g hushållsost
Innan träning:
4st digestive kex
80g kellogs corn flakes
150ml röd mjölk (3% fett)
Middag:
2st Tortilla bröd (garant)
200g Stekt nötfärs
15g Tortilla chips
Grönsaker i okänd mängd + kalorisnål taco-sås som jag inte räknar
Kvällssnacks :D
200g lussekatt (morsans hembakta)
1,6kg vingummi <---------- (idioti)
100g Vassle
197g protein
1640g kolhydrater
111g fett
8347 kcal *screwy*:eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.