Logga in

Visa fullständig version : Framhäva magrutor - deff säkert för 16 åring?

j0nisch
2012-06-19, 13:20
Hallååja, jag är 16 år på ca 70 kg. Jag skulle vilja få finare magrutor, de känns inte så jätte tydliga om man jämför med andra. Jag har gjort en BIA-mätning och har 11% kroppsfett om jag inte minns fel, men de känns som att de mesta fettet på min kropp sitter på magen och på sidorna för jag har tydliga blodådror och 11% kroppsfett som sagt, men inte jätte tydliga magrutor.. Min syrra (jobbar på gym) har sagt att jag måste träna mage massor för att de ska bli tydligare, är det sant eller? :)

Tack på förhand, och förlåt om ni ser massa liknande trådar hela tiden, men jag ville ha lite mer personliga svar om ni förstår. :)

Mvh Johan!

begt
2012-06-19, 13:41
Ingen idé att deffa om du inte har något att deffa fram. Du är redan smal så det är inget alternativ. Om du styrketränar i några månader så kan du börja märka skillnad.

Jokester
2012-06-19, 13:54
Magrutor utan välbyggda axlar, bröst och rygg är inte snyggt i någons ögon tror jag. (Om det nu är därför du tränar förstås).

Pretorian
2012-06-19, 13:55
Träna styrketräning några år med bra kost, mycket protein. Träna magen frekvent. Ligg sedan på kaloriunderskott för att tappa fett så ska du nog ha några rutor där under.

j0nisch
2012-06-19, 14:42
Har tränat i 4-5 år och ligger på 59% muskler, breda axkar om jag får säga det själv och förhållandevis stark, mina biceps har ökat rejält de senaste året. Dock skulle jag kunna sköta sömnen bättre och kosten sköter jag ganska bra. Men om jag ''bulkar'' lite, och sen deffar, deff kanske inte är bra för mig, är inte helt fullväxt tror jag?

derko
2012-06-19, 16:08
59 % muskler? :D

Ballt
2012-06-19, 16:15
Du har tränat i 4-5 år men ändå har du inte mer erfarenhet?

Lägg upp en bild ifall du vill att vi ska bedöma hur du ska göra.

j0nisch
2012-06-19, 16:56

Hehe ja jag gjorde en så kallad BIA mätning och tydligen så hade jag de (fråga inte mig, jag blev också förvånad)

Du har tränat i 4-5 år men ändå har du inte mer erfarenhet?

Lägg upp en bild ifall du vill att vi ska bedöma hur du ska göra.

Jag har väl inte varit jätte engagerad i de, mest bara gått dit, tränat sen hem.

Jag vet ju de att för att gå ner i fett måste Energiförbrukning > Energiintag och jag vet vad bulka och deffa är. För att få magrutor så ska man ju skaffa magmuskler samt gå ner i kroppsfett. Asså jag har inte nollkoll men inte fullkoll som ni verkar ha här, därför jag ville ha er hjälp ;)

Men att regelbundet träna magen, äta rätt mat, alltså mycke bra mat med mycke protein och försöka skippa colan på helgerna och de.

Här har ni magen;

http://i45.tinypic.com/2z9cmzs.jpg

Ogdoo
2012-06-19, 17:33
Av vad jag kan se så verkar du ha en del muskelmassa på mage/bröst. Så vill du få fram rutorna kan du nog deffa utan större konsekvenser om du tar det lugnt. Det hade varit en annan femma om du nu inte hade någon vidare muskulatur att ta fram, då skulle en bulk suttit bättre som en del redan föreslagit.

Men det är bara min åsikt, jag vet faktiskt inte ifall det har några stora konsekvenser att lägga sig på ett vanligt underskott (~ 500 kcal- ) om kroppen fortfarande växer.

Om inte, go for it! :)

Sterner
2012-06-19, 19:35
Jag är ingen expert men vet efter egen erfarenhet att jag hade då inte deffat innan man är färdigväxt om man inte har helt för mycket fett på kroppen. Jag har aldrig varigt den tunne i laget under ungdommen (är 19 nu) och tränat mycket alltid och nu har man en bra muskelgrund att stå på vid deff och det ångrar jag inte! Har också en del vänner som tränat lika mycket men slarvat med maten och då avstannat i växten (inte kul att leva med resten av livet!) Så mitt råd, käka så de räcker och lite till nu sista året/åren tills du e färdigväxt och träna järnet sen kan du köra hur mycket deff du vill;)

Pepz
2012-06-19, 19:50
Jag är ingen expert men vet efter egen erfarenhet att jag hade då inte deffat innan man är färdigväxt om man inte har helt för mycket fett på kroppen. Jag har aldrig varigt den tunne i laget under ungdommen (är 19 nu) och tränat mycket alltid och nu har man en bra muskelgrund att stå på vid deff och det ångrar jag inte! Har också en del vänner som tränat lika mycket men slarvat med maten och då avstannat i växten (inte kul att leva med resten av livet!) Så mitt råd, käka så de räcker och lite till nu sista året/åren tills du e färdigväxt och träna järnet sen kan du köra hur mycket deff du vill;)

ska till rejäl svält för att man ska stanna i växten

Uzz
2012-06-20, 02:05
Du får väl deffa ner de isf..

Jag själv har aldrig tränat mage, eller gjort några gånger, 5 gånger kanske.

Känner att jag får ut mycket magstyrka från mark,knäböj mm.

Cable-crunches blir det väl ibland dock.

Ska deffa nu, och de kommer väl fram, men frågan är väl hur stora de kommer att vara..

Latissimus Dorsi
2012-06-21, 22:40

Jodå de köper jag, men kan inte växten hämmas av att vara undernärd och brist på vitaminer och mineraler som kan ske vid samband av en slarvig deff?

Doctor Snuggles
2012-06-21, 22:51

och 40% chips, 1% hjärna ;)

Sniggel
2012-06-22, 15:49
Tror man brukar säga att en genomsnittslig man består till 40% av muskler. Är man vältränad eller deffad är det givetvis högre.
BIA-mätningar bör tas med 1 dl salt.

Sen tycker jag det ser jäkligt bra ut och var tvungen att kolla att det var samma person på bilden som den som startade tråden och att frågan faktiskt handlade om att få fram magrutorna och att jag inte läst fel :P

Sterner
2012-06-24, 19:21

Som sagt är ingen expert men eftersom jag vet ett par (2-3st) som de hänt med så är det ju uppenbarligen inte jättesvårt hänt, men det är väl mycket från person till person som allt annat:p Men med rätt kost så ska det väl inte vara någon risk bara man deffar rätt och får i sig de viktiga ämnen :)

Pepz
2012-06-24, 19:54
Som sagt är ingen expert men eftersom jag vet ett par (2-3st) som de hänt med så är det ju uppenbarligen inte jättesvårt hänt, men det är väl mycket från person till person som allt annat:p Men med rätt kost så ska det väl inte vara någon risk bara man deffar rätt och får i sig de viktiga ämnen :)

vad hände med dessa? blev de kortare än vad de hade blivit om de inte deffat?

j0nisch
2012-09-06, 22:01
Förlåt för att återuppliva en död post hehe, men i alla fall.. Hur tycker ni jag ska göra för att få en tydligare mage, ska jag äta mycke protein, inte mycke kolhydrater, träna magen hårt och regelbundet?

Tack på förhand
Johan.

Rabiat
2012-09-06, 22:08
Förlåt för att återuppliva en död post hehe, men i alla fall.. Hur tycker ni jag ska göra för att få en tydligare mage, ska jag äta mycke protein, inte mycke kolhydrater, träna magen hårt och regelbundet?

Tack på förhand
Johan.

Ät mindre än du förbrukar :) Du kan få en "snabbfix" genom att hålla nere på kolhydraterna några dagar när du har så lågt underhudsfett, men det är verkligen en snabbfix som försvinner så snart du börjar äta normalt igen.

Räkna fram ditt dagliga energibehov (sök på BMR calculator, glöm inte att du ska multiplicera det med en koefficient som säkert finns på samma sida beroende på aktivitetsnivå också) och börja med att äta 500kcal mindre än den siffran. Ge det två veckor och justera beroende på resultat. Det bör gå jävligt fort för dig att bli av med de 1-2% som fattas för mycket tydligare definition...

Edit: Magträning i sig kommer inte hjälpa dig mycket. Du har en välutvecklad och synlig magmuskulatur, och det enda träning gör i det här sammanhanget är att hjälpa dig göra av med mer energi.

j0nisch
2012-09-07, 14:12
Okej så fast jag är 16 så ska jag köra på en liten deff? Räknade fram de till 2792 kcal så jag lägger mig på 2200-2300 med proteinrik mat och hoppas på skillnad.

Aha okej, för en som jobbar på gymmet sa att jag hade lika mycket fett% som en som jobbar på gymmet och att han har tydliga rutor och att jag bara har för klena magmuskler men okej, får bli en deff för att förtydliga dom! :)

Kischen
2012-09-07, 16:21
Okej så fast jag är 16 så ska jag köra på en liten deff? Räknade fram de till 2792 kcal så jag lägger mig på 2200-2300 med proteinrik mat och hoppas på skillnad.

Aha okej, för en som jobbar på gymmet sa att jag hade lika mycket fett% som en som jobbar på gymmet och att han har tydliga rutor och att jag bara har för klena magmuskler men okej, får bli en deff för att förtydliga dom! :)

Två personer kan ha samma fett% och se totalt olika ut såklart. Det måste till lite muskler också annars blir det anorexia-looken.

j0nisch
2012-09-08, 20:14
Två personer kan ha samma fett% och se totalt olika ut såklart. Det måste till lite muskler också annars blir det anorexia-looken.

Ja okej de låter rimligt, men jag hade tänkt styrketräna samtidigt som jag ska försöka ha en liten smådeff? I alla fall öka proteinet mycke och minska på kolhydraterna.