Visa fullständig version : Att utveckla sina kunskaper inom moderspråket?
Hej,
Jag skulle gärna vilja få tips hur man kan utveckla sina språkkunskaper och språkbruk utan att gå på kurser på universitet.
Jag har alltid haft ganska lätt för språk, men då mestadels med att komma ihåg ord och synonymer. Jag kan skriva helt okej men jag känner ofta att det fattas något i min hantering av språket, den är lite mellanmjölk så att säga. Om jag läser saker av vissa användare på olika forum kan man känna att man själv gärna skulle vilja kunna uttrycka sig på samma sätt och att man är långt under deras kapacitet, deras texter flyter på och känns bildade medan mina poster känns alldagliga och som att vilken person som helst har skrivit posten.
Jag känner att när jag läser min tråd nu att den inte känns rätt. Det fattas stora bitar för att den ska bli bra. Den känns trist och grå.
Vad har nu för tips? Nöta grammatik? Läsa böcker? Analysera sin egna användning av språket och alltid försöka skriva korrekt och bara ta sin tid?
Eddie Vedder
2012-06-17, 16:41
Vad har nu för tips? Nöta grammatik? Läsa böcker? Analysera sin egna användning av språket och alltid försöka skriva korrekt och bara ta sin tid?
Ja. :)
Att öva sitt språk genom att sedan skriva och tala är också väsentligt. Men då pratar vi ju om ren språklig utveckling. Vill du veta mer om språket rent vetenskapligt, hur det uppkommit, språkets historiska utveckling etc. etc. så får du ju plugga på språkvetenskaplig litteratur.
Jag har läst Fredrik Lindströms böcker och de är trevliga och med mycket kul kuriosa om det svenska språket. :)
Spartansk
2012-06-17, 16:46
Ett tips är faktiskt att undvika forum, communities och chatter. Jag har märkt att mitt språk har blivit sämre sedan jag började hänga på internet. Skälet är förstås att språknivån generellt är mycket lägre här än i böcker och tidningar.
Stefan J
2012-06-17, 16:47
Böcker, korsord, ordspel.
willtjam
2012-06-17, 16:48
Ett enkelt sätt är att hitta några häftiga ovanliga ord att använda i meningar under dagen. Nästa dag/vecka så hittar du nya.
Läsa, skriva, tala.
Just läsning är nog väldigt viktigt för att bredda ordförråd osv. Sedan är ju lingvistiska kunskaper (huruvida man låter som en professor är en annan femma) korrelerade till intelligens, så vältaliga människor som dessutom talar snabbt tenderar att vara intelligenta eftersom de har ett snabbt minne och exekutiv funktion, samt kan bolla ord och begrepp som är relevanta väldigt snabbt i en diskussion.
Spartansk
2012-06-17, 16:52
Ett tråkigt sätt, men ändå ett sätt, är att lära sig ett nytt ord i Svenska Akademiens ordlista i veckan. Det blir 52 nya krångliga ord om året!
willtjam
2012-06-17, 16:53
Läsa, skriva, tala.
Just läsning är nog väldigt viktigt för att bredda ordförråd osv. Sedan är ju lingvistiska kunskaper (huruvida man låter som en professor är en annan femma) korrelerade till intelligens, så vältaliga människor som dessutom talar snabbt tenderar att vara intelligenta eftersom de har ett snabbt minne och exekutiv funktion, samt kan bolla ord och begrepp som är relevanta väldigt snabbt i en diskussion.
Det där låter som bullshit. No offense.
Spartansk
2012-06-17, 16:59
Det där låter som bullshit. No offense.
Håller ej med! Om man tar 1000 människor med 120 i IQ, och 1000 människor med 80 i IQ, så tror jag att det finns fler vältaliga bland 120-gruppen.
Tricklew
2012-06-17, 17:04
Håller ej med! Om man tar 1000 människor med 120 i IQ, och 1000 människor med 80 i IQ, så tror jag att det finns fler vältaliga bland 120-gruppen.
Jodå, detta kan antagligen de flesta hålla med om, inte för att det säger så mycket dock. Det är säkerligen ungefär likadant bland människor duktiga på fysik, schack, poker, matematik, med mera. Nästintill alla intressen och hobbies som kräver en intellektuell insats av dig.
Grattis, ni har just konstaterat att smarta människor har lättare att lära sig saker som kräver intelligens.
willtjam
2012-06-17, 17:05
Jag vill se en källa!!!!!!111 Sen finns det ju olika sorters intelligens, såsom lingvistisk intelligens, vilket inte behöver betyda att man har en hög intelligenskvot.
Ett tråkigt sätt, men ändå ett sätt, är att lära sig ett nytt ord i Svenska Akademiens ordlista i veckan. Det blir 52 nya krångliga ord om året!
Fast nu är det inte bara orden det hänger på. Man måste kunna använda orden korrekt och få ett flyt i texten, som jag tycker jag inte har. Mina texter blir så tråkiga och alldagliga om man jämför med hur bra vissa andra är.
LoveMachine
2012-06-17, 17:08
Läsa, läsa och läsa fler böcker. Och inte bara läsa handlingen utan läsa orden och meningarna. Jag väljer att trycka på just böcker eftersom de oftast, men inte alltid, har ett mer genomtänkt språk än bloggar, hemsidor och tidningar. Hittar man ett ord man inte förstår så slår man upp det. Istället för att rent abstrakt försöka lära sig ord på måfå så är det enligt mig genom att se dem i sitt sammanhang som man verkligen lär sig hur de ska användas. Dessutom är det kul att läsa. Man får väl välja sina böcker med viss omsorg men det är ju inte så att nöta nobelpristagare är obligatoriskt. Men att fastna i en viss genre och författare är ett bra sätt att få ett enformigt språk.
Sen så får man naturligtvis ta sig tid att tänka igenom hur man uttrycker sig i tal och skrift och hitta saker att förbättra.
Spartansk
2012-06-17, 17:11
Grattis, ni har just konstaterat att smarta människor har lättare att lära sig saker som kräver intelligens.
Det var ju det som var min poäng ju! :D
Jag vill se en källa!!!!!!111 Sen finns det ju olika sorters intelligens, såsom lingvistisk intelligens, vilket inte behöver betyda att man har en hög intelligenskvot.
Javisst. Olika sorters intelligens är intressant. Jag har hyfsat hög IQ och hyfsat hög språklig intelligens, men låg praktisk intelligens. När jag jobbade med att sortera skrot på skrotupplag i Sydney kallade chefen mig "big child" och undrade "I don't know how you get through life. How do you get through life?" :ike
willtjam
2012-06-17, 17:19
Det var ju det som var min poäng ju! :D
Javisst. Olika sorters intelligens är intressant. Jag har hyfsat hög IQ och hyfsat hög språklig intelligens, men låg praktisk intelligens. När jag jobbade med att sortera skrot på skrotupplag i Sydney kallade chefen mig "big child" och undrade "I don't know how you get through life. How do you get through life?" :ike
Vilket betyder att man kan ha hyfsat låg IQ, hyfsat hög språklig intelligens och hög praktisk intelligens, vilket betyder att man kan beskriva ett problem med fina ord, kanske hantera verktygen, men ha svårt för att lösa problemet.
Så vitt jag vet så måste ingenting gå hand i hand, men jag vill gärna läsa mer om det här ifall någon sitter på en saftig informationskälla.
Ett enkelt sätt är att hitta några häftiga ovanliga ord att använda i meningar under dagen. Nästa dag/vecka så hittar du nya.
Tror faktiskt på detta. Men orden behöver inte vara så ovanliga, jag tror det viktigaste är att de har en unik betydelse som annars kräver en omväg att uttrycka. Att uttrycka något komplicerat på ett kort och exakt sätt kommer framstå som elegant, förutsatt att publiken förstår. Det där sista är viktigt, det är ett argument för att inte bara lära sig en massa nya ord, utan snarare jobba med att använda de man redan kan.
Antikens retoriker skulle hålla med dig, fast kanske lägga betoningen åt andra hållet: För att bli vältalig måste man vara intelligent och allmänbildad.
Spartansk
2012-06-17, 17:21
Vilket betyder att man kan ha hyfsat låg IQ, hyfsat hög språklig intelligens och hög praktisk intelligens, vilket betyder att man kan beskriva ett problem med fina ord, kanske hantera verktygen, men ha svårt för att lösa problemet.
Så vitt jag vet så måste ingenting gå hand i hand, men jag vill gärna läsa mer om det här ifall någon sitter på en saftig informationskälla.
G-faktorn är det nog du vill läsa på om: http://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)
willtjam
2012-06-17, 17:28
G-faktorn är det nog du vill läsa på om: http://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)
You are a gentleman and a scholar.
Edit: Lustig artikel. På den svenska så står det "är en kontroversiell föreställning", men på den engelska står det ingenting om controversial.
Läsa bra böcker skulle jag vilja tillägga. Det här surret i slutet på 90-talet om att få fler ungdomar att läsa böcker genom att läsa en massa urvattnade deckare med skittråkigt ytligt småprat tror jag bara leder till urvattning av språket. Det behövs inte tas till Sven Delblanc, men nåt ditåt hjälper.
Jag tror också på att läsa bra böcker och slå upp de ord som du inte känner igen. Testa gamla klassiker med intressant språk och inte kiosklitteratur.
Spetälsk
2012-06-18, 09:11
HejHej :)
det finns böcker och kurser i ämnet. sen är det bara att träna. http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=skriva+b%E4ttre&language=&ac_used=no
lycka till m modersmålet.
Läsa bra böcker skulle jag vilja tillägga. Det här surret i slutet på 90-talet om att få fler ungdomar att läsa böcker genom att läsa en massa urvattnade deckare med skittråkigt ytligt småprat tror jag bara leder till urvattning av språket. Det behövs inte tas till Sven Delblanc, men nåt ditåt hjälper.
Jag tror också på att läsa bra böcker och slå upp de ord som du inte känner igen. Testa gamla klassiker med intressant språk och inte kiosklitteratur.
Jag håller inte med när det gäller att komma igång utan läs vad som helst, ta till er språket och få upp farten på läsningen.. Även vad gäller att hålla uppe volymen resterande tid så tillför mer lättlästa källor en hel del och jag har lite svårt att sortera upp det i bra och dåliga böcker bara baserat på språket som används. En bra bok är en som jag gillar att läsa och får ut något av, en dålig är en jag inte gillar att läsa och inte får ut något av.
Jag håller inte med när det gäller att komma igång utan läs vad som helst, ta till er språket och få upp farten på läsningen.. Även vad gäller att hålla uppe volymen resterande tid så tillför mer lättlästa källor en hel del och jag har lite svårt att sortera upp det i bra och dåliga böcker bara baserat på språket som används. En bra bok är en som jag gillar att läsa och får ut något av, en dålig är en jag inte gillar att läsa och inte får ut något av.
En "bra bok för ändamålet" då ;)
Jag tror inte att det handlar om volym så mycket som vad man läser (eftersom det inte är t.ex. snabb informationsinhämtning utan snarare förståelse som är primärfokus). Att utmanas och känna att man överkommer och förstår, att få in en vana för just mer avancerat språk... Personen behärskar ju faktiskt redan grunderna i.o.m. att det han/hon vill fördjupa sig i är modersmålet och inte ett andra/tredje/fjärde språk. Utmana, utmana, utmana (och fråga eddie vedder om boktips) är mina två cent :)
jag önskar att jag kunde tala för mig lika bra som stephen fry och christopher hitchens
Det hjälper utan tvekan att läsa (mycket). Kvalitativt och kvantitativt. Något jag själv brukar göra är att föra en slags läslogg under tiden jag läser, och teckna ned svårare ord eller ord jag kanske hade velat använda oftare. Dock så bidrar bara läsningen själv med det senare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.