Visa fullständig version : Nån som har tips på hur man kan äta krossade tomater?
Har nyss insett hur extremt bra tomater är för sötsug m.m.
Någon som har förslag på hur man kan krydda krossade eller passerade tomater / vilket märke som är godast att äta som det är?
Själv värmer jag i micro och kryddar med basilika+vitlökskrydda och har stevia-ketchup på!
Lite lök och buljong, kryddor, koka. God soppa, galet lite kalorier=)
Annars kan man hotta upp det lite och ha som salsa, men då krävs det ju tillbehör;)
Köttfärsås? protein och tomater.
Holabandola
2012-06-16, 18:33
Hacka lök, stek löken, ha i krossade tomat.. typ 3 burkar eller mer. Lägg ner frysta kyckling delar, ben, lår eller hel kyckling, dock ej fileer.
Småputtra minst 1 h, ju längre desto godare.
Du kommer då få en helt otroligt mör kyckling, samt en tomatsås som smakar gudomligt gott, tomaterna har blivit naturligt söt av koktiden och kycklingfettet har krupit ur kycklingen och smaksatt allt med en härlig buljong/köttsmak.
Krydda med oregano och oliver innan kokning om du vill.
Servera förslagsvis med ris.
Billig middag, väldigt enkelt, mycket mat, och det blir mycket sås över när du ätit upp kycklingen som du kan frysa in och ha till vad som helst.
Summering:
Stek lök, 3-4burkar i, kasta i frysta kycklinglår, koka 1,5h. Klart. GOTT!
Brukar använda krossade tomater från märket "Mutti" som finns i dem flesta välsorterade matbutiker eller lidls egna märke är bra.
Gör en enkel tomatsås med:
Krossade tomater
Gul lök
Salt och peppar
Torkad chilifrukt
Färsk basilika
Vitlök
Fräs lök, vitlök och chili i olivolja och sen häv i tomaterna (lite vatten om man vill). Koka på svag värme utan lock. När vattnet har dunstat ta i den färska basilikan. Mumma. Perfekt till kycklingen :)
Gurkyngel
2012-06-16, 19:31
Jag gör egen "ketchup" på passerade tomater, balsamvinäger, paprikapulver, salt och peppar.
Ketchup på krossade tomater? Den var ny. :D
Jag brukar slänga i lite grönsaker och kyckling/kött så det blir någon sorts freakgryta, funkar för d et mesta!
vicarious
2012-06-16, 21:43
Jag brukar slänga i lite grönsaker och kyckling/kött så det blir någon sorts freakgryta, funkar för d et mesta!
Vad är det för konstigt med det? Vad tror du ketchup som du köper i affären är gjord av?
aldoschadewitz
2012-06-16, 21:44
med broccoli
Ristretto
2012-06-16, 21:44
Om du läser om och läser rätt, så ser du att det står passerade tomater.*rolleyes*
aldoschadewitz
2012-06-16, 21:54
Vad är det för konstigt med det? Vad tror du ketchup som du köper i affären är gjord av?
socker, socker, socker och lite tomat kanske om man har tur
Om du läser om och läser rätt, så ser du att det står passerade tomater.*rolleyes*
Läs TS inlägg, och läs sedan mitt.
aka läs om, läs rätt, ristretto
Ristretto
2012-06-16, 22:12
Läs Twilight.
Jag kan skriva korkade saker med vit text.
isterbuk
2012-06-16, 22:13
kaka på kaka?;)
Vad dillar du om?
Jag kan skriva korkade saker med vit text.
....
Själv värmer jag i micro och kryddar med basilika+vitlökskrydda och har stevia-ketchup på!
sen mitt inlägg...
Ketchup på krossade tomater? Den var ny.
Vad är det du missar? Jag tycker att ketchup på krossade tomater var en ny och lite udda kombination, men då kommer du och ska berätta för mig att det minsann står passerade tomater.
Ehhh?
Isterbuk: Precis, lite min tanke!
edit: försök inte med nån ninjaedit ristretto
edit2: Medge bara att du feltolkade mitt inlägg, du förlorar inte någon heder på det, tvärtom så framstår man som mer mogen när man kan erkänna när man har fel.
Ristretto
2012-06-16, 22:18
....
sen mitt inlägg...
Vad är det du missar? Jag tycker att ketchup på krossade tomater var en ny och lite udda kombination, men då kommer du och ska berätta för mig att det minsann står passerade tomater.
Ehhh?
Isterbuk: Precis, lite min tanke!
edit: försök inte med nån ninjaedit ristretto
Jag trodde du menade att ketchup gjord på krossade tomater var ny, eftersom du skrev ditt inlägg efter Gurkyngels och frasen "ketchup på krossade tomater" kan betyda både att man per definition har ketchup på de krossade tomaterna, eller att man har gjort ketchup på (av) krossade tomater.
Men, seriöst. Läs Twilight!
Edit: Ninja!
Det vore en synnerligen konstig kommentar av mig då, jag undrade helt enkelt varför han har ketchup på sina krossade/passerade tomater. Dvs på i betydelsen "ovanpå", inte "av".
Ang twilight så har jag sett en film, eller två.... det räcker för mig!
edit: Visst att du kan misstolka mig, sånt händer. Men, skriver man "läs om läs rätt" & har en rolleyes-smilie blir det ganska lustigt när det visar sig att man själv behöver läsa om o läsa rätt. ;)
Iaf, den här... diskussionen är nog uppklarad nu.
Ristretto
2012-06-16, 22:25
Det vore en synnerligen konstig kommentar av mig då, jag undrade helt enkelt varför han har ketchup på sina krossade/passerade tomater. Dvs på i betydelsen "ovanpå", inte "av".
Ang twilight så har jag sett en film, eller två.... det räcker för mig!
edit: Visst att du kan misstolka mig, sånt händer. Men, skriver man "läs om läs rätt" & har en rolleyes-smilie blir det ganska lustigt när det visar sig att man själv behöver läsa om o läsa rätt. ;)
Jo, tänk så tokigt det kan bli.
Så, du gillade inte Twilight? Trodde definitivt att du skulle uppskatta Twilight.
Jo, tänk så tokigt det kan bli.
Så, du gillade inte Twilight? Trodde definitivt att du skulle uppskatta Twilight.
Det där är ju iofs nästan en värre förolämpning mot min intelligens än att tro att jag blir förvånad över att ketchup kan göras av passerade tomater. :/
Gurkyngel
2012-06-17, 08:01
Vilket krig man verkar ha gett upphov till... har ni kunnat sova inatt? Skyll gärna på mig ifall ni gör dåligt ifrån er på jobb/skola/gym närmaste dagarna
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.