Visa fullständig version : Nu tar de koffeinet också...
http://www.expressen.se/index.jsp?a=100730
Sånt här gör mig redigt förbannad... 4 människor totalt som tros ha dött av koffeinpiller och man får för sig att "giftet" ska förbjudas.
Hur många tror livsmedelsverket/läkemedelsverket dör varje år av allt socker och fett som tillverkarna göder alla livsmedel med..? "Hälsobröd" med 10% socker... Kanske dags för dem och se till den större helheten istället för att koncentrera sig på vad 4 uppenbarligen mindre intelligenta individer lyckats åstadkomma genom att svepa en burk koffeintabletter! Jag menar, då kan man ju förbjuda en massa saker på apoteket som inte är receptbelagda, det finns säkert minst 4 individer i världen som lyckats kväva sig själva till döds av en tandborste, minst 4 individer som dött av alvedon, panodil, etc.
Varför förbjuder Sverige inte allt när de ändå är i farten?
Kanske borde man receptbelägga socker och fett? "Nej, tyvärr frun, vi ser på ert hälsointyg här att ni inte är berättigad till att köpa lösgodis och margarin... Du är helt enkelt för tjock"
Ok, jag spårade visst ur lite... men nån kanske snappade poängen! :D
Mvh
Snart tar de väl säkert bort kaffet också...
Herkulez
2004-01-28, 13:04
hur många dör inte av alkohol/år
cigg/år
alla läkedmedel som skrivs ut/år
idioter!!!!!!!
Helt sjukt. V*ffan, ska nog ringa dom och förklara att jag snart kommer dö av vatten, för att jag överdoser något grymt. Typ 25 liter om dagen. Har för mig att kroppen inte klarar av det. :D "Förbjud giftet!"
smalisen
2004-01-28, 15:04
Den dödliga nivån av koffein är 10g under en kort period. Det betyder att man måste lyckas stoppa i sig 100 sådana tabletter på någon minut. 100 får man inte i sig oavsiktligt och man dricker och röker inte för mycket oavsiktligt heller. Koffein kommer ALDRIG och då menar jag ALDRIG förbjudas. Dessutom är det expressen som skriver skiten, vem fan lyssar på de där kvällstidningarna. Bara DN som gäller.....
Originally posted by smalisen
Den dödliga nivån av koffein är 10g under en kort period. Det betyder att man måste lyckas stoppa i sig 100 sådana tabletter på någon minut. 100 får man inte i sig oavsiktligt och man dricker och röker inte för mycket oavsiktligt heller. Koffein kommer ALDRIG och då menar jag ALDRIG förbjudas. Dessutom är det expressen som skriver skiten, vem fan lyssar på de där kvällstidningarna. Bara DN som gäller.....
Koffein i sig kommer nog bli svårt att förbjuda, däremot finns det en risk att läkemedelsverket receptbelägger alternativt tar bort koffeinpiller från apoteket, vilket jag tycker är illa nog!
Sist men inte minst vill jag påpeka att det i detta land är SvD och ENDAST SvD som gäller, bakomliggande skäl behöver vi kanske inte gå in på, liksom varför man av principskäl inte handlar på Konsum...:D
Mvh
Det finns ett antal receptfria läkemedel som går alldeles utmärkt att ta livet av sig med.
Gissninsvis rör det hela sig om en typ av "urban-myth", ryktet på stan säger att om man smäller i sig 20-30 koffeintabs så blir man hög... möjligen kan man åstakomma skakningar, hjärtfrekvensstörningar och diarree...
På Göteborgskalaset förra året så fick en massa tonåringar för sig att tvålen i baja-majorna innehöll GHB eller nått i den stilen, vet inte hur många som fick åka till sjukan.
Helt sjukt dumt, som grynet skulle sagt.
adde: man kan faktiskt få milda haluccinationer av höga doser koffein. dock mår man samtidigt så jävla illa så det är inget man vill uppnå
Originally posted by Andyh
adde: man kan faktiskt få milda haluccinationer av höga doser koffein. dock mår man samtidigt så jävla illa så det är inget man vill uppnå
Mycket möjligt, men smart att trycka i sig 100st tabs då? ;)
smalisen
2004-01-28, 18:41
Originally posted by Dk1ng
Koffein i sig kommer nog bli svårt att förbjuda, däremot finns det en risk att läkemedelsverket receptbelägger alternativt tar bort koffeinpiller från apoteket, vilket jag tycker är illa nog!
Sist men inte minst vill jag påpeka att det i detta land är SvD och ENDAST SvD som gäller, bakomliggande skäl behöver vi kanske inte gå in på, liksom varför man av principskäl inte handlar på Konsum...:D
Mvh
Nej, det kommer ändå inte att tas bort eller receptbeläggas av de enkla skälen att:
1. Ett piller motsvarar en kaffekopp och "extra koffeinrika kaffesorter" kommer nog dyka upp om pillren försvinner.
2. Pillren kan inte förbjudas för då måste kaffe också förbjudas. Så länge koffein är tillåtet kommer ALLTID någon form av tillskott att finnas.
3. Befolkningen är fet, vi behöver något fettförbrännande. :)
herr_Arne
2004-01-28, 21:05
Originally posted by smalisen
Nej, det kommer ändå inte att tas bort eller receptbeläggas av de enkla skälen att:
1. Ett piller motsvarar en kaffekopp och "extra koffeinrika kaffesorter" kommer nog dyka upp om pillren försvinner.
2. Pillren kan inte förbjudas för då måste kaffe också förbjudas. Så länge koffein är tillåtet kommer ALLTID någon form av tillskott att finnas.
3. Befolkningen är fet, vi behöver något fettförbrännande. :)
Men... om jag inte minns fel så är det redan receptbelagt i Norge? Medan norrmännen vad jag vet fortfarande dricker kaffe.
Jag kan ha fel, men jag tror inte det... :angel:
no1fitness
2004-01-29, 05:48
Originally posted by herr_Arne
Men... om jag inte minns fel så är det redan receptbelagt i Norge? Medan norrmännen vad jag vet fortfarande dricker kaffe.
Jag kan ha fel, men jag tror inte det... :angel:
Det är som du säger att koffeintabletter inte går att köpa på apoteken i Norge. Men kaffe finns...:D
Vad är problemet ?
Koffein i tablettform har ingen medicinsk användning.
Det är bra ifall vi kan förhindra olyckor med små barn eller ge självmordsbenägna en liten extra chans att tänka över vad de kommer att göra.
För mig är det självklart att vi skall förhindra olyckor och att de som använder koffeintabletter kommer under uppsikt av en läkare för att få recept.
herr_Arne
2004-01-29, 09:39
Originally posted by Sverker
Vad är problemet ?
Koffein i tablettform har ingen medicinsk användning.
Det är bra ifall vi kan förhindra olyckor med små barn eller ge självmordsbenägna en liten extra chans att tänka över vad de kommer att göra.
För mig är det självklart att vi skall förhindra olyckor och att de som använder koffeintabletter kommer under uppsikt av en läkare för att få recept.
Hmm... Anser du även att alla bilar skall förses med en liten man från Vägverket som kan övervaka körningen? :D
Hmm... Anser du även att alla bilar skall förses med en liten man från Vägverket som kan övervaka körningen? :D
Det får man ju hoppas att personen ifråga hade som tog sitt körkort under uppkörningen alltså....
Jag håller med Sverker, vad faan ska man ha koffein tabletter till, antingen lär man sig dricka kaffe om man ska hålla sig vaken eller får man väl helt enkelt använda VILJAN, den har vi alla människor...och vissa har tydligen mer eller mindre av det!!
Ja, jag konsumerar enorma mängder kaffe varje dag, men...
I LOVE THE SMELL OF COFFEE IN THE MORNING....
herr_Arne
2004-01-29, 11:15
Originally posted by Hobbes
Jag håller med Sverker, vad faan ska man ha koffein tabletter till, antingen lär man sig dricka kaffe om man ska hålla sig vaken eller får man väl helt enkelt använda VILJAN, den har vi alla människor...och vissa har tydligen mer eller mindre av det!!
Ja, jag konsumerar enorma mängder kaffe varje dag, men...
I LOVE THE SMELL OF COFFEE IN THE MORNING....
Bromsa lite nu... Så bara för att du (och jag, är kaffeälskare av stora mått :naughty: ) inte behöver koffeintabletter så är det självklart att man kan förbjuda det för alla andra?
Alla KAN inte dricka kaffe. Min fru får t.ex. svår magvärk av det, vilket inte har med koffeinet att göra...
Visst, i slutänden är det VILJAN som t.ex. bränner fett, men koffein hjälper...
Bromsa lite nu... Så bara för att du (och jag, är kaffeälskare av stora mått :naughty: ) inte behöver koffeintabletter så är det självklart att man kan förbjuda det för alla andra?
Alla KAN inte dricka kaffe. Min fru får t.ex. svår magvärk av det, vilket inte har med koffeinet att göra...
Visst, i slutänden är det VILJAN som t.ex. bränner fett, men koffein hjälper...
Du har en poäng, jag tar något steg tillbaka! Jag är emot förbud av många skäl. Exempelvis så gör ett förbud att användande ökar eller blir mer intressant, exempelvis så blir det svårare att kontrollera vem som använder det då.
Helt enkelt så finns det massor med andra receptfria sätt att ta sitt liv på, så egentligen är det inte en bra anledning till förbud.
Just nu så är det väl bara att invänt vad som händer, jag menar blir det receptbelagt...so what...jag menar rohypnol är receptbelagt men det får ju snorungarna tag på en då.
Jag erkänner att det är en svår fråga.....och jag har inga bra svar!
herr_Arne
2004-01-29, 11:56
Originally posted by Hobbes
Jag erkänner att det är en svår fråga.....och jag har inga bra svar!
Visst är det en svår fråga, inte bara när det gäller specifikt koffein utan även många andra saker (alkohol och tobak, t.ex. :angel: ). Vilket osökt leder till konstaterandet att åldersgränser inte heller fungerar bra...
Hursomhelst; Vi lär inte lösa frågan om individens frihet kontra skydd av individen här och nu och även om debatten i sig säkert skulle bli kul så hör den nog isåfall hemma under "Allmänt"... :D
(edit: stavar somm en krata...)
herr_Arne
2004-01-29, 12:09
Originally posted by boFFen
jävla kaffedrickare!
lappa till er själva och spara en slant eller två istället :booty:
Du är bara avundsjuk för att jag kan avnjuta en himmelsk espresso på nymalda bönor i hemmets ljuva vrå varje morgon... :hbang:
Heimdahl
2004-01-29, 15:46
Förbjuder dom kaffe hänger jag mig bums! Att förbjuda denna gudsgåva till den vettiga människan vore en högst ondskefull gärning på min ära!
EDIT: COFFEINE TO THE PEOPLE!
Originally posted by Heimdahl
Förbjuder dom kaffe hänger jag mig bums! Att förbjuda denna gudsgåva till den vettiga människan vore en högst ondskefull gärning på min ära!
EDIT: COFFEINE TO THE PEOPLE!
AMEN...det roliga är ju att det funnits förbud emot kaffe..tror även i Sverige...men om man säger så det var över hundra år sedan!!
Zoega skall det vara, Mollbergs blandning...sisådär kokar upp 7 koppar på morgonen det blir sådär 3 muggar. Det är bara för att det är så gott!!
tja folk som inte hinner dricka kaffe t.ex. och behöver en extra "boost" på jobbet..
snart e vatten oxå förbjudet då det innehåller alldeles för mkt järn.. usch kan man ju dö av.. :smash:
För att svara på inlägget om fjortisarna på GBG-kalaset så läste de att tvålen innehöll alkohol och blev då övertygade om att de skulle bli packade av det, men sen att alkoholen inte var etanol hade de väl ingen större koll på....:cheers:
Gå å köp ett tiotal burkar idag så har ni så det räcker...:smokin:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.