Visa fullständig version : Bränna fett utan att gå ner i vikt?
Svärmorsdrömmen
2012-06-12, 20:48
Hej, jag tycker att jag väger för lite men jag har ändå för mycket underhudsfett på magen som måste bort.
Jag gick ner från 70kg till 64kg på ca 3 månader utan att sänka mig i några utav basövningarna, så den "deffen" funkade hyfsat tycker jag :)
Ska jag fortsätta som vanligt att styrketräna Måndag-lördag och vila söndag och motionera 30 minuter efter varje pass? Om inte får ni gärna komma med förslag om hur jag ska få bort det:)
Tack i förhand ;)
Om du väger för lite och fortfarande tycker att du har mycket fett på kroppen, så kan det ju vara att du har väldigt lite muskelmassa.
Läs igenom deffguiden (finns i deff-delen på forumet), så får du en bra förståelse för hur det här med viktminskning fungerar. För att gå ned i vikt behöver du ett energiunderskott som du kan åstadkomma genom att äta mindre mat och/eller träna mer (konditionsträning främst), samtidigt som du styrketränar för att bibehålla massa.
Att träna 6 dagar i veckan tycker jag är på tok för mycket om man inte är en elitidrottare, givetvis beroende på hur dina pass ser ut. 3 dagar räcker för de flesta.
Jag tror du har brist på muskelmassa, om jag ska vara ärlig. Styrketräna och lägg dig på ett svagt överskott så ska du få se. Även om du går upp i muskler och fett så ser det oftast ändå bättre ut, jag fick upp 8kg på typ 2 månader och det såg absolut bättre ut, även om en del var fett.
Annars: Kaloribalans, högt med protein och styrketräning.
Svärmorsdrömmen
2012-06-12, 21:18
Men jag har sätt flera som har sagt att rutorna fixar man i köket och inte på gymmet *gah!*
Men jag har sätt flera som har sagt att rutorna fixar man i köket och inte på gymmet *gah!*
Ja men det förutsätter muskelmassa också. Är du 170 och väger 64 är det ju en sak, är du 180 och väger 64 är det en annan.
Du kan som sagt åstadkomma ett energiunderskott och därför gå ned i vikt genom att äta mindre. Så det stämmer att man kan fixa magrutor i köket. På människan sitter fett under huden och döljer musklerna, så när du har tillräckligt lite underhudsfett så kommer rutorna fram. Men när du går ned i vikt försvinner underhudsfettet från hela din kropp, så om man har väldigt lite muskelmassa och samtidigt har lite underhudsfett så kan man se väldigt tanig ut.
Svärmorsdrömmen
2012-06-12, 21:39
Jag är ungefär 175cm och jag är hyfsat vältränad för min ålder (har många sagt) Men jag kanske borde bulka upp mig lite då, och hoppas på nästa sommar:)
Springer
2012-06-16, 12:48
Men när du går ned i vikt försvinner underhudsfettet från hela din kropp, så om man har väldigt lite muskelmassa och samtidigt har lite underhudsfett så kan man se väldigt tanig ut.
Jag ser tanig ut nu, och inte är det några tydliga rutor inte. ;)
Och då väger jag 5 kg mer än TS (på 183 cm).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.