Visa fullständig version : Hålla epiglottis "öppen" - Ölhävning.
Lite kort backstory:
För några månader sen hamnade jag i en ölhävartävling mot en kompis som innefattande en pint (50cl) öl på krogen, ur glas såklart. Jag slog min kompis ganska stort med en tid på 4.4 sekunder. Detta var då första gången jag hävde något. Sedan dess har det blivit någon typ av partytrick där folk ger mig öl (gött o bli bjuden) som jag ska häva, samtidigt som hälften av folket filmar mig och tar tid (fuck yeah). Senaste "bedriften" var 33cl i glas på 2.7sek utan "träning". Jag har nu i 2-3 dagar fått ett extremt intresse för ölhävning och vill förbättra mina tider! Jag har övat lite på vatten nu och klarar av 4DL kallt vatten på 2.8-9 sek. Detta kanske kan översättas till 3.5sek på motsvarande mängd öl?
Frågan:
Många bra ölhävare säger att man ska hålla "strupen" öppen och bara låta gravitationen ta ner ölen i magen. Det vill säga att man inte ska låta epiglottis stänga sig (i vardagsspråk: man ska inte svälja). Detta låter för mig mycket märkligt då om epiglottis inte stänger så så hamnar alla vätska i lungorna? Hur är det möjligt egentligen? Det låter farligt.
Är det någon som vet hur man kan träna upp att hålla "strupen" öppen? Vissa verkar ha det, och andra inte. Många som har svårt att förklara hur man gör.
... och på det vill jag bjussa på min nyaste idol:
-rXBeGwYGXw
Som du själv säger så är en konstant öppen epiglottis en dålig idé. Kanske är snarare en konstant stängd densamme?
Förövrigt så vet jag inte ett dyft om ölhävning, blev bara konfunderad över epiglottis.
För att svepa en öl på det viset så ska du svälja precis innan ölen/vattnet når strupen.
Lite mer utförligt:
http://www.wikihow.com/Chug-a-Beer
Nu ger jag inga garantier men det ska inte vara farligt om man gör det korrekt om man ser till att få vätskan i lungan.
Eftersom du sväljer innan och sedan kommer vätskan, så ska epiglottis hålla kvar sin positition då den täcker trachea. Det är alltså esofagus som du öppnar medans epiglottis täcker trachea.
Ja, det år så jag tänker iallafall. Se om någon mer kunnig kan bekräfta eller dementera.
Som du själv säger så är en konstant öppen epiglottis en dålig idé. Kanske är snarare en konstant stängd densamme?
Förövrigt så vet jag inte ett dyft om ölhävning, blev bara konfunderad över epiglottis.
Valde epiglottis eftersom det har använts i ett annat sammanhäng när jag läst om ölhävning. Gjorde det också så att folk kan slå upp vad det är och se hur den fungerar etc.
För att svepa en öl på det viset så ska du svälja precis innan ölen/vattnet når strupen.
Lite mer utförligt:
http://www.wikihow.com/Chug-a-Beer
Ja. Har läst på den sidan och massor andra och sett youtube videos! Dock fattar jag inte hur man ska låta bli att svälja. Reflexen kommer ändå. Jag kom på ett nytt sätt att försöka träna på det där, och det är att hälla i sig lite vatten från en vattenflaska och låta vattnet sakta slippra nerför halsen och undvika att svälja. Vet inte hur det kommer fungera, men ska testa det snart.
Valde epiglottis eftersom det har använts i ett annat sammanhäng när jag läst om ölhävning. Gjorde det också så att folk kan slå upp vad det är och se hur den fungerar etc.
Ja. Har läst på den sidan och massor andra och sett youtube videos! Dock fattar jag inte hur man ska låta bli att svälja. Reflexen kommer ändå. Jag kom på ett nytt sätt att försöka träna på det där, och det är att hälla i sig lite vatten från en vattenflaska och låta vattnet sakta slippra nerför halsen och undvika att svälja. Vet inte hur det kommer fungera, men ska testa det snart.
Fast du ska tajma det så att vätskan rinner ner för stupen i samband med när du sväljer och därmed håller epiglottis kvar i "sväljpositionen".
Så istället för att "låta bli" att svälja så blir det som en lång utdragen sväljning.
Fast du ska tajma det så att vätskan rinner ner för stupen i samband med när du sväljer och därmed håller epiglottis kvar i "sväljpositionen".
Så istället för att "låta bli" att svälja så blir det som en lång utdragen sväljning.
I see. Klarar du av det där? Hur snabbt tar du en 50cl öl?
Ska försöka det där med mer vatten nu.
Har klarat av det, var några år sen jag höll på med det så har ingen statistik kvar i huvudet. :)
Gör så, ta inte för kallt vatten bara. :D
Ha! nu har jag ett nytt mål i livet, det var lättare att öva på än vad jag trodde, även ifall det mer eller mindre blev 3 massiva klunkar.
Tackar till Skjaves som gett mitt liv ny mening.
Har klarat av det, var några år sen jag höll på med det så har ingen statistik kvar i huvudet. :)
Gör så, ta inte för kallt vatten bara. :D
Gah. Det är mäkta frustrerande. Det går inte att göra det. Ska man liksom svälja så fort vattnet når "bakom" tungan? Lyckas inte...
Ha! nu har jag ett nytt mål i livet, det var lättare att öva på än vad jag trodde, även ifall det mer eller mindre blev 3 massiva klunkar.
Tackar till Skjaves som gett mitt liv ny mening.
*popcorn*
Gah. Det är mäkta frustrerande. Det går inte att göra det. Ska man liksom svälja så fort vattnet når "bakom" tungan? Lyckas inte...
Prova svälja då, funkar inte det så prova lite tidigare. Det är svårt att säga riktigt hur du ska göra från min sida skärmen mer än att prova dig fram! ;)
det svåra är väl inte att svälja utan att hålla det öppet så att allt i glaset rinner ner?
Jag testade lite snabbt förut.. kändes lättare att svälja innan vattnet i glaset kommer om man sen innan har någon centiliter vatten i munnen.
men det blir mest en vanlig sväljning, sen kommer det upp ur näsan istället :D inget jag vill testa med öl :D
Jag lyckas inte få det att fungera. Man kanske ska försöka dricka lite långsammare?
Rikard Jansson
2012-06-13, 11:42
Alltså det här med att hålla halsen öppen är lätt när man väl fattar hur man gör. Prova helt enkelt att hälla in en full mun med vatten/öl/whatever, sen kollar du upp mot taket och öppnar halsen helt enkelt, tänk dig att du ska få ner det fast utan att göra en klunksväljning, utan man bara låter det glida ner typ
Alltså det här med att hålla halsen öppen är lätt när man väl fattar hur man gör. Prova helt enkelt att hälla in en full mun med vatten/öl/whatever, sen kollar du upp mot taket och öppnar halsen helt enkelt, tänk dig att du ska få ner det fast utan att göra en klunksväljning, utan man bara låter det glida ner typ
Det är skitsvårt. Reflexerna i halsen börjar ju direkt när man försöker få ner vätskan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.