Visa fullständig version : Japanska forskare uppfinner "kött" med 63% protein
http://youtu.be/HDvSPQ7megQ
Någon som blir sugen?
Eddie Vedder
2012-06-12, 13:48
Är det billigt, bra proteinkvalitet och med en smak som i värsta fall inte smakar något alls så är jag enbart positiv. Jag tror de som engagerar sig för miljön får bita i det sura äpplet och inse att vi inte kommer äta mindre kött. Ska köttkonsumtionen gå ner är det såna här innovationer jag tror mer på faktiskt.
Hahaha, shit burger.
Men jag håller med, köttkonsumtionen kommer inte minska, hur mycket jag än vill det. Detta är alternativet till att djur inte föds upp som en ren fabriksprodukt.
Så länge "produkten" inte heter shit burger så skulle jag äta. Om vi kan äta tarmar och övriga delar från djur så varför inte detta.
Knatcharn
2012-06-12, 13:56
Hahah, fina grejer det där ;p
Tvivlar dock på att just den där produkten kommer bli en succé eftersom den är gjord på avloppsrester. T.ex. så har det varit besvärligt att få folk att gilla idén att ens återvinna fosfor i vattenreningsverk och gödsla åkrarna med det, därför att det vore "äckligt".
Irrationellt tänkande tyvärr som är alldeles för vanligt. En sån där hamburgare är inte mindre "fräsch" än gelatinet i godis imo.
Asså, nu blev jag jääävligt sugen på en bajsburgare!
Asså, nu blev jag jääävligt sugen på en bajsburgare!
Hoppas den blir scheissebillig också.
Hoppas den blir scheissebillig också.
Ja allt annat känns som en bajsmacka.
Spartansk
2012-06-12, 14:22
Kan man skicka in sitt eget bajs till dom och be dom göra specialkött av det, och sen skicka det till en? Vore lite fint, på något vis.
WHITEFOLKS
2012-06-12, 14:37
man kan ju inte riktigt säga att den är gjord på bajset heller, den är gjord på bakterier som lever på bajset.
så det är mest en billig källa på dessa bakterier.
Om bara priset inte blir för högt, proteinet blir fullvärdigt och smaken blir ok, (eller lätt att smaksätta själv) så tycker jag att det låter hur bra som helst.
Snart i ett kebabhak nära dig!
Bakterieburgare från ett avlopp nära dig, låter fint. :D
Äter folk hellre detta än att införa globala regler för fortplantning?
Sverige bör redan nu ha detta och då är vi redan glest befolkat.
Är det billigt, bra proteinkvalitet och med en smak som i värsta fall inte smakar något alls så är jag enbart positiv. Jag tror de som engagerar sig för miljön får bita i det sura äpplet och inse att vi inte kommer äta mindre kött. Ska köttkonsumtionen gå ner är det såna här innovationer jag tror mer på faktiskt.
Jag tror du har helt fel. Detta ersätter kött lika effektivt som fettsugning ersätter bantning.
Det du glömmer är varför kött inte kommer försvinna. Det är ju för att man fortfarande inte kommer i närheten att betala köttets fulla pris i affären. Att det är så beror ju att allt jordbruk subventioneras av typ alla regeringar världen över. Så då frågar jag dig - varför skulle dessa regeringar låta en sådan produkt konkurrera ut kött om man inte låter bönor göra det? Det kommer inte hända. Köttets pris kommer alltid vara lägre än den här produkten. Det enda undantaget är om den här produkten skulle visa sig kräva större jordbruksarealer än kött - då skulle köttet snabbt försvinna.
Både och? Även om vi begränsar vårat fortplantande så kan man ju fortfarande skära ned på köttkonsumationen.
Jag tror du har helt fel. Detta ersätter kött lika effektivt som fettsugning ersätter bantning.
Det du glömmer är varför kött inte kommer försvinna. Det är ju för att man fortfarande inte kommer i närheten att betala köttets fulla pris i affären. Att det är så beror ju att allt jordbruk subventioneras av typ alla regeringar världen över. Så då frågar jag dig - varför skulle dessa regeringar låta en sådan produkt konkurrera ut kött om man inte låter bönor göra det? Det kommer inte hända. Köttets pris kommer alltid vara lägre än den här produkten. Det enda undantaget är om den här produkten skulle visa sig kräva större jordbruksarealer än kött - då skulle köttet snabbt försvinna.
Tänkte precis samma sak. Jag äter själv kött, dock i små mängder och inte varje dag. Prisskillnaden mellan kött och vegetabilier visar på en "något" översubventionerad industri. Hade man kapat stödet till jordbruket och dessutom låtit mejeri-/nöt produktion betala för sina utsläpp som alla andra så hade prisbilden ändrats, drastiskt.
Doctor Snuggles
2012-06-12, 19:04
Good luck with that. Världen är som en 100 mil lång båt med 10000 kaptener. Om vi ens lyckas besluta oss för att svänga, så kommer det ta en evighet innan båten faktiskt svänger. Vi kan inte ens komma överens om vad vi ska göra åt miljöhotet, än mindre berätta för folk hur mycket de får knula.
Det kräver att ett isberg ploppar upp framför oss, men då är det redan för sent för att svänga.
Zwitterion
2012-06-12, 19:34
Good luck with that. Världen är som en 100 mil lång båt med 10000 kaptener. Om vi ens lyckas besluta oss för att svänga, så kommer det ta en evighet innan båten faktiskt svänger. Vi kan inte ens komma överens om vad vi ska göra åt miljöhotet, än mindre berätta för folk hur mycket de får knula.
Det kräver att ett isberg ploppar upp framför oss, men då är det redan för sent för att svänga.
Fast vi kan lösa det på andra sätt, om vi får några större kaptener med oss, som påven.
Lite feminism och grundläggande skola och lite allmänt lite bättre välstånd i de fattiga länderna som har hög nativitet.
Dom fattiga länderna kan vi ju börja sluta skicka stöd till, efter ett tag kommer befolkningsmängden anpassas efter tillgången till mat. Som det bör vara.
Doctor Snuggles
2012-06-12, 19:55
Fast vi kan lösa det på andra sätt, om vi får några större kaptener med oss, som påven.
Lite feminism och grundläggande skola och lite allmänt lite bättre välstånd i de fattiga länderna som har hög nativitet.
Eh, förbudsreligion är snarast ett afrodisiakum.
Så länge "produkten" inte heter shit burger så skulle jag äta. Om vi kan äta tarmar och övriga delar från djur så varför inte detta.
Ja vi kan ju äta kossor som äter gräs som gödslats med bajs så varför inte detta?
Hur man än gör så har maten man ätit på något vis kommit i kontakt med eller härstammat från bajs.
Jaha, det finns ju folk som äter Quorn...
Dom fattiga länderna kan vi ju börja sluta skicka stöd till, efter ett tag kommer befolkningsmängden anpassas efter tillgången till mat. Som det bör vara.
Men det är ju inhumant *rolleyes*
Skulle nog inte äta det där, alternativet för mig blir tjuvjakt istället :)
Att ta tillvara avfall för matproduktion, antingen för att göra bakterie- eller insektsprotein kommer antagligen att bli vanligt. Redan nu gör man biogas av köksavfall och resterna går direkt till att odla grönsaker i, kan man t ex i den processen dessutom få ut en extra proteinkälla så varför inte?
Jaha, det finns ju folk som äter Quorn...
Det kanske är färre som faktiskt vet vad det är än som äter det. :D
Eddie Vedder
2012-06-13, 08:27
Du påpekar ju att jag missat den punkten och sedan förväntar du dig ett genomtänkt svar. :D Jag har inget svar på den frågan. Just på grund av att jag inte tänkte på den. Men ja, fortsätter riktigt kött vara billigare tror jag att majoriteten fortsätter att välja det.
Erik Eriksson
2012-06-13, 09:28
Nu väntar vi bara på att han ska göra en bajskorv också :thumbup:
Eddie Vedder
2012-06-13, 09:36
Nu väntar vi bara på att han ska göra en bajskorv också :thumbup:
Kött kan ju bli bajs. Så att bajs kan bli kött är väl ren logik? :D
pekpinnen han använder:laugh:
Folk vet nog inte om vad hälften av vad de äter är för något. Servera och kalla det något fint.
Ang quorn: Vad jag har missat? Att det framställs från en mögelsvamp?
Och om jag har förstått rätt så framställs alltså det här köttet från bakterier som dras till avföring? Det är väl inte så farligt?
Tricklew
2012-06-13, 16:52
Och om jag har förstått rätt så framställs alltså det här köttet från bakterier som dras till avföring? Det är väl inte så farligt?
Uppfinnarn själv kallar det för Shit burgers, är inte det anledning nog att misstro produkten?
Är det någon djup nivå av sarkasm som jag inte förstår i denna tråd, videon är väll ett skämt?
Iphone
Doctor Snuggles
2012-06-13, 17:38
Uppfinnarn själv kallar det för Shit burgers, är inte det anledning nog att misstro produkten?
Är det någon djup nivå av sarkasm som jag inte förstår i denna tråd, videon är väll ett skämt?
Iphone
Griskött är smutsigt. De vältrar ju sig i gyttja.
Att Quorn är bajs. ;)
http://newnation.sg/wp-content/uploads/mother-of-god.jpg
Spartansk
2012-06-13, 19:13
Jag har googlat mina fingrar blodiga, men hittar ingen koppling mellan bajs och Quornframställning?
Jag har googlat mina fingrar blodiga, men hittar ingen koppling mellan bajs och Quornframställning?
Jag förstod inte riktigt den kopplingen heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.