handdator

Visa fullständig version : Svenska nationalsången försvinner mer och mer.

Röda Björnen
2012-06-11, 18:15
Var på krogen i helgen och firade en vän som fyllt 20. Stötte på massa gäng ute på krogen och träffade ett utländskt gäng av jordanskt ursprung och började prata om sveriges nationaldag och sången "du gamla, du fria".

Det börjar med mig som säger att sveriges nationaldag är ingenting likt USAs eller Rysslands men det är ju ändå sveriges nationaldag varpå dem stannar mig och säger att det är rasistiskt av oss svenskar att ha en nationaldag. Varför frågar jag såklart och då svarar de med att de har ju ingen officiell nationell dag här i sverige de kan fira för deras etnicitet, jag svarar med att det är ju i sverige vi bor i och då är det sveriges nationaldag som ska firas och inte jordaniens!

Blev inte så mycket mer där men sen började vi prata om sången och de började med hur rasistisk den är, varför frågade jag. De svarade att den är bara riktad mot svenskar och nedtryckande mot andra och att meningen "ja, jag vill leva. Jag vill dö i norden" är något de inte vill lära sig och är oroliga att deras barn ska lära sig för att de ska lära sig att det är bra att dö för sitt land för att de sjunger den.

Sen så fortsatte det vidare och blev nästan ett bråk för ingen av sidorna gav sig men jag är fortfarande idag helt chockad över att de kan tycka så, sverige är väl i dagens läge inte det land som står upp för sin svenskhet till 100% men att påstå att våran nationaldag och att våran sång "du gamla, du fria" är rasistisk och borde tas bort helt och ändras till en låt som träffar alla, inte bara svenskar.

Även våran flagga har kallats rasistisk.

Våran sång får inte sjungas i många skolor, i vissa skolor får inte svenska flaggan visas offentligt och tors hammare får inte heller visas offentligt.

Jag tycker det är sjukt att ens tänka tanken, en nationalsång, en nationaldag och den svenska flaggan anser folk tydligen är rasistiska och bör ändras för att passa alla i sverige oavsett etnicitet.

Vad tycker ni ?, jag kanske tar detta fel men jag blir nästan förbannad av bara tanken, jag känner mig förtryckt.

MVH

Medusa
2012-06-11, 18:20
Det är helt åt helvete fel men det är PK.

Exdiaq
2012-06-11, 18:20
Varför en hel del "invandrare" självmant väljer att exkludera sig själv från att vara "svensk" och tillhöra Sverige begriper jag inte.

begt
2012-06-11, 18:24
Varför en hel del "invandrare" självmant väljer att exkludera sig själv från att vara "svensk" och tillhöra Sverige begriper jag inte.

Kanske vill plocka russinen ur kakan och fortsätta med sin gamla livsstil?

Biiiidrag.

Exdiaq
2012-06-11, 18:26
Kanske vill plocka russinen ur kakan och fortsätta med sin gamla livsstil?

Biiiidrag.

De flesta "invandrare" jag känner som gjort på detta vis har jag lärt känna genom jobbet. Så bidrag går de inte på.

Rikard Jansson
2012-06-11, 18:27
Jag skulle också sagt sånt här gör mig upprörd men då är jag rasist. Allt annat än ren kärlek och 100% uppskattning inför invandringspolitiken etc så kommer stämpeln fram dirr. Det stör mig mest.

begt
2012-06-11, 18:28
De flesta "invandrare" jag känner som gjort på detta vis har jag lärt känna genom jobbet. Så bidrag går de inte på.

Jag stör mig mest på de som sitter på bibliotekets café varje dag året runt och snackar med sina landsmän.

stridis
2012-06-11, 18:34
Det börjar med mig som säger att sveriges nationaldag är ingenting likt USAs eller Rysslands men det är ju ändå sveriges nationaldag varpå dem stannar mig och säger att det är rasistiskt av oss svenskar att ha en nationaldag. Varför frågar jag såklart och då svarar de med att de har ju ingen officiell nationell dag här i sverige de kan fira för deras etnicitet, jag svarar med att det är ju i sverige vi bor i och då är det sveriges nationaldag som ska firas och inte jordaniens!

Blev inte så mycket mer där men sen började vi prata om sången och de började med hur rasistisk den är, varför frågade jag. De svarade att den är bara riktad mot svenskar och nedtryckande mot andra och att meningen "ja, jag vill leva. Jag vill dö i norden" är något de inte vill lära sig och är oroliga att deras barn ska lära sig för att de ska lära sig att det är bra att dö för sitt land för att de sjunger den.

Även våran flagga har kallats rasistisk.

Våran sång får inte sjungas i många skolor, i vissa skolor får inte svenska flaggan visas offentligt och tors hammare får inte heller visas offentligt.

MVH

Nu har jag inte någon personlig erfarenhet av sådan snarstuckenhet från invandrare när det gäller detta. Är detta ett utbrett fenomen detta?:Virro

Det där med tor-hammaren: jag ser helst att skolan inte nedlusas med religiösa symboler, men jag tror att det inte handlar om det, utan om rasistkortet...

Svenska flaggan är för alla svenska medborgare, låt alla som vill leva och dö i Norden sjunga "du gamla du fria", ja andra får också hålla på.

krellik
2012-06-11, 18:37
Att vi sitter och oroar oss över vad alla tycker och tänker om allt vi gör är väl annars det största problemet här.

En kombination av lättkränkthet och nervös undrar om något man själv gör kränker någon stackars sates små ömma känslor är en ond cirkel.

Röda Björnen
2012-06-11, 18:47
Nu har jag inte någon personlig erfarenhet av sådan snarstuckenhet från invandrare när det gäller detta. Är detta ett utbrett fenomen detta?:Virro

Det där med tor-hammaren: jag ser helst att skolan inte nedlusas med religiösa symboler, men jag tror att det inte handlar om det, utan om rasistkortet...

Svenska flaggan är för alla svenska medborgare, låt alla som vill leva och dö i Norden sjunga "du gamla du fria", ja andra får också hålla på.

Jag hoppas detta inte är utbrett för jag tycker det är helt absurt, man flyttar till sverige för att ändra om det så dem kan leva som de bodde i jordanien.

Kalla mig rasist men såna ska ut ur detta land!

Tors hammare vet jag inte varför då sverige inte är ett asatro religiöst land längre, men jag gissar för att det finns i våran historia och för att Tors hammare tydligen är vanligt inom nationella rörelser.

Jag tycker att om man inte vill sjunga den ska jag inte tvinga dig men snackar du skit om sverige, när din familj flytt till sverige för våra traiditioner är nertryckande emot dig förstår jag inte varför du bor i sverige och isåfall kan de väl flytta tillbaks. De kan ha sina högtider, men ändra inte på våran.

MVH

Röda Björnen
2012-06-11, 18:48
Att vi sitter och oroar oss över vad alla tycker och tänker om allt vi gör är väl annars det största problemet här.

En kombination av lättkränkthet och nervös undrar om något man själv gör kränker någon stackars sates små ömma känslor är en ond cirkel.

sant så sant.

Slår jag en svensk, får jag böter.
Slår jag en utlänning, riskerar jag att dömas för hatbrott och riskerar fängelsestraff och böter.

MVH

filmjölk
2012-06-11, 18:51
Nationalsången och flaggan är symboler för Svenskar och Svensk historia, och jag kan tänka mig att man kanske kan känna sig lite exkluderad då det inte var sina egna förfäder som byggde landet, skapade dess storhetstid etc.

Då kanske man vill plocka bort sådant och införa något nytt, just för att påpeka att Sverige är inte Svenskt längre utan mångkulturellt.

Regnbågsflaggan de har vid gaypridefestivalen borde bli ny flagga, "Snabba Cash" med Paul Pin ny nationalsång, och valutan borde prydas av enbart kända invandrarsvenskar som Nalin Pekgul så att ingen blir kränkt.

Rikard Jansson
2012-06-11, 18:53
Alltså skulle vi åka till mellanöstern och kräva bidrag, samt att de ska respektera oss genom att hålla igen med böneutrop m.m. så skulle vi ju bli stenade :)

begt
2012-06-11, 18:55
Nationalsången och flaggan är symboler för Svenskar och Svensk historia, och jag kan tänka mig att man kanske kan känna sig lite exkluderad då det inte var sina egna förfäder som byggde landet, skapade dess storhetstid etc.

Det är ändå något helt naturligt om man flyttar till ett annat land. Många invandrare jag stött på förvånas av den mesiga inställningen vi har till vårt land. Kanske är det en av många förklaringar till att många går på bidrag eftersom vi inte tas på allvar. Allt ska serveras dem eftersom ingen motprestation krävs.

Tricklew
2012-06-11, 18:55
Hela min värld raserade i morse när jag såg filmklipp från en bekant som var på bröllop. 30 libaneser och de dansar och sjunger till drängarna och arvingarna.

Jag vet inte vad jag tycker om något längre.

Ronn
2012-06-11, 19:00
Otroligt korkat, om jag som svensk väljer att flytta till italen, israel eller jordanien så vore det rätt bortkastat att sura över att deras nationella symboler eller kulturer kanske inte passar mitt svenska ursprung.. Om det är ett jätteproblem för mig så är det ju såklart något jag tänker på innan jag flyttar dit.

filmjölk
2012-06-11, 19:11
Det var ofta även deras föräldrar som flyttade hit, inte de själva. Då föds de här, och är Svenska. Samtidigt som all historia handlar om blåögda, blonda människor som utförde stordåd. Inte om de själva, inget de kan relatera till eller känna stolthet över. Ens egna historia däremot är något man har flytt ifrån, eller flyttat ifrån för att det är bättre här.

I sympati med nya Svenskar bör vi därför sluta hylla vår exklusiva historia, för historia är just det, historia. Sverige är inte samma nu som det var förr. Då kan vi markera detta nya, och välkomna nya svenskar med att stryka ett streck över vår historia och ändra på oss.

Jockefoten
2012-06-11, 19:16
Hela min värld raserade i morse när jag såg filmklipp från en bekant som var på bröllop. 30 libaneser och de dansar och sjunger till drängarna och arvingarna.

Jag vet inte vad jag tycker om något längre.

Dansar man inte till Drängarna är man död i själen. -_-

JackieBoy
2012-06-11, 19:23
Det här med att den skulle vara rasistisk är ju väldigt ovanligt att folk tycker. Då är det nog blattar som inte riktigt tänkt till. Men att dom ogillar och inte riktigt kan relatera till sången förstår jag, och det är nog rätt vanligt.

130kg finsk sisu
2012-06-11, 19:37
Det var ofta även deras föräldrar som flyttade hit, inte de själva. Då föds de här, och är Svenska. Samtidigt som all historia handlar om blåögda, blonda människor som utförde stordåd. Inte om de själva, inget de kan relatera till eller känna stolthet över. Ens egna historia däremot är något man har flytt ifrån, eller flyttat ifrån för att det är bättre här.

I sympati med nya Svenskar bör vi därför sluta hylla vår exklusiva historia, för historia är just det, historia. Sverige är inte samma nu som det var förr. Då kan vi markera detta nya, och välkomna nya svenskar med att stryka ett streck över vår historia och ändra på oss.

Är du full?

Sverige är ett av världens bästa länder rent historiskt.
Man har trots att man bott på en skitplätt i helvetet varit en betydande stormakt då det var modernt att kriga.
Man klarade industrialismen för att sedan bygga en välfärdsstat sällan skådad utan att för den delen bryta/byta bort kapitalismen.

Givetvis har ni något att minnas!

agazza
2012-06-11, 19:41
Dom flesta invandrare jag träffat säger att dom skulle skämmas över att vara svensk som har så lite stolthet över hemlandet och våran egen kultur.

Vet inget annat land där vi verkligen undertrycker våran egen existens på det här sättet.

Vilka andra länder har rasistisk nationalsång och flagga?

Tycker folk ens det om Tyskland och södern i usa längre?

filmjölk
2012-06-11, 19:45
Är du full?

Sverige är ett av världens bästa länder rent historiskt.
Man har trots att man bott på en skitplätt i helvetet varit en betydande stormakt då det var modernt att kriga.
Man klarade industrialismen för att sedan bygga en välfärdsstat sällan skådad utan att för den delen bryta/byta bort kapitalismen.

Givetvis har ni något att minnas!

Nykter jajaemen. Ja Sveriges historia är fin och intressant. Dock är den exklusiv. Vi har Vasa, Karl, Gustav, Leif, Erik, Magnus och Adolf i historieböckerna. Ingen Mohammed, ingen Ali, Dimitrij, Hossein eller Hassan. Landet består numera inte bara av Gustav och Erik, utan även av Ali och Mohammed. De är också Svenskar, men historien handlar inte om dem.

Varför skall vi vurma om en historia och kultur som exkluderar så många Svenskar? Det är rasistiskt.

dream_theater_
2012-06-11, 19:47
Fruktansvärt tråkigt att vi känner så svagt för vårt land. Vi borde vara stolta över vårt land, flagga och nationalsång. Samt ta hand om dem som kommer hit oavsett etnicitet, kultur och ras.

Tolkia
2012-06-11, 19:56
Våran sång får inte sjungas i många skolor ...
Hur många gånger har det där hänt på riktigt? Jag stöter ENBART på det i kverulantsammanhang på internet, samt i en och annan sensationistisk tidningsartikel. Och jag lever, vad jag vet, inte under en sten, avskärmad från världen. (Notera här att jag undrar när användande av flaggan och nationalsången i deras riktiga sammanhang sanktioneras i skolor, inte när rasistwannabetonåringar som flauntar dem får tillsägelse.)

Rikard Jansson
2012-06-11, 19:58
Kan irl-vittna på en iaf, ingen nationalsång på skolavslutningen i svanskog :)

agazza
2012-06-11, 20:02
Hur många gånger har det där hänt på riktigt? Jag stöter ENBART på det i kverulantsammanhang på internet, samt i en och annan sensationistisk tidningsartikel. Och jag lever, vad jag vet, inte under en sten, avskärmad från världen. (Notera här att jag undrar när användande av flaggan och nationalsången i deras riktiga sammanhang sanktioneras i skolor, inte när rasistwannabetonåringar som flauntar dem får tillsägelse.)

Vi fick köra Idas sommarvisa istället på lågstadiet.

Jockefoten
2012-06-11, 20:04
Vi körde Eddie Meduza (ja jag kommer från landet).

jaaaaag
2012-06-11, 20:06
Vi fick köra Idas sommarvisa istället på lågstadiet.

Samma här, ingen nationalsång sjöngs och till slut hade vi inte våra avslutningar i kyrkan heller, det var ej ok.

Jag tycker att det är segt att det blivit såhär, ingenting jag går runt och tänker på men jag håller med trådskaparen.

filmjölk
2012-06-11, 20:07
Hur många gånger har det där hänt på riktigt? . )

+1. Jag trodde det med att ta bort nationalsången ifrån skolavslutningen var en 90-talsgrej under "Ultimathule - eran".

mikaelj
2012-06-11, 20:10
Nykter jajaemen. Ja Sveriges historia är fin och intressant. Dock är den exklusiv. Vi har Vasa, Karl, Gustav, Leif, Erik, Magnus och Adolf i historieböckerna. Ingen Mohammed, ingen Ali, Dimitrij, Hossein eller Hassan. Landet består numera inte bara av Gustav och Erik, utan även av Ali och Mohammed. De är också Svenskar, men historien handlar inte om dem.

För att vi inte har något Sanningsministerie här som skriver om framtiden?

Varför skall vi vurma om en historia och kultur som exkluderar så många Svenskar? Det är rasistiskt.

Trollmjölk i högform.

Rikard Jansson
2012-06-11, 20:13
+1. Jag trodde det med att ta bort nationalsången ifrån skolavslutningen var en 90-talsgrej under "Ultimathule - eran".

Vadå, lyssnar inte andra på Ultima Thule längre? :confused:

Skojar såklart, lyssnar inte på dom :)

Lyssnar enbart på Fyrdung nu.

(Alltså, känner att jag är tvungen att tillägga att jag skojar om det med, annars kommer ju den berömda stämpeln fort som attan)

EkarN
2012-06-11, 20:15

Min lillebrors skola nyligen. Barnen ville men "det fick inte plats". Mitt eget högstadium samt gymnasium. Sjungit sången en gång i skolan under 13 år och då var det vi elever som tvingade fram det. Kan naturligtvis inte vittna för hela landet.

Bulkington
2012-06-11, 20:48
Ang. Torshammare så gled jag runt med en under 2/3 av min högstadietid, inga problem, gick utmärkt på skolfoto och dylikt. Dock var jag inte den kängprydda rakade herre jag för närvarande är, så det kan vara det som ligger bakom.

Det är inte bara nationalism som verkar vara ett problem idag för vissa. Lite synd eftersom nationalism inte automatisk innebär isolationism och en allmänt grinig inställning mot omvärlden. Jag gillar Svea rike, gillar också Finland, Danmark, Norge, Island, Färöarna osv. Även om vi har nationsgränser i norden är det ändå en gemensam kultur/språkhistoria (utom, tekniskt sett, dom finska Finno-Ugrierna, men dom pratar ju svenska dom med som tur är) som gör att en Nordisk union knappast behöver bildas, den finns redan!

Gällande argumenten för fria gränser osv så visst, det är inte min förtjänst att jag föddes här, det är däremot mina föräldrars och deras föräldrars förtjänst, och iaf ett tvåsiffrigt antal äldre Bulkingtons som slitit ont och värre för att jag ska kunna sitta och skriva detta inlägg. Lite synd att se ner på och kasta bort deras insats :)

Ontopic: Vilka douchebags!

filmjölk
2012-06-11, 20:53
Jag undrar vad gamla Svenska nationalhjältar som Gustav Vasa, Gösta Hallberg-Cuula, Gustav II Adolf mfl. hade reagerat på den här tråden.

Bulkington
2012-06-11, 21:00
Jag undrar vad gamla Svenska nationalhjältar som Gustav Vasa, Gösta Hallberg-Cuula, Gustav II Adolf mfl. hade reagerat på den här tråden.

Gösta hade nog langat en rörmina.

Mass-Tech
2012-06-11, 21:17
När jag slutade sexan/nian hade vi både fanbärare och sjöng nationalsången.

http://thesswester.favs.se/_files/77981/sverige4_151027861.jpg

Rikard Jansson
2012-06-11, 21:19
Min gympolare (född 80 eller 81) berättade att folk hade hakkors på jackorna i högstadiet, lol. Random!

TREX
2012-06-11, 21:37

Karl XII vänder sig i graven när försvarsmakten rustar ned och ryssen rustar upp.

Sniggel
2012-06-11, 21:48
Har inte alla länders nationalsånger främlingsfientliga budskap?
Jordaniens nationalsång är väl säkert av samma kaliber eller?

Jag tycker att de hade vissa poänger men man får väl ha lite överseende med ett lands kulturella arv. Fast att skriva om nationalsången till något varmare budskap hade ju inte varit fel. Att vara stolt över Sverige är det inte fel på. Men att skryta över att man erövrat och ägt större landmassor och att man inte vill annat än att vistas i Sverige hela sitt liv (kanske eventuellt också dö för sitt land -> döda utomstående beroende på hur mycket man vill tolka) är ju lite patriotisk indoktrinering light.

Stoltz
2012-06-11, 22:00
Har inte alla länders nationalsånger främlingsfientliga budskap?
Jordaniens nationalsång är väl säkert av samma kaliber eller?

Jordaniens nationalsång, om jag inte minns fel, handlar faktiskt om deras kung, inte om deras land.

Angel
2012-06-11, 22:12
Var länge sen jag hörde sveriges nationalsång nu (förutom på EM nyss då) men "Ack Värmland du sköna.." sjunger jag minst en gång i veckan.

anton2000
2012-06-11, 22:23
Herman Lindqvist skrev en intressant text om det här ämnet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article14951862.ab

TREX
2012-06-11, 22:25

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article14951862.ab

Det är helt otroligt att han fortfarande får skriva saker i Svensk media, han är ju verkligen allt som vi försöker göra oss av med. Allt som man tycker illa om i det "nya Sverige", och framför allt så är han kunnig och påläst. Att ha en förvirrad tomte som skriver saker kan ju bara ses som nästan till vänstermedias fördel, men någon som Herman? Tycker det är bra märkligt.

Han skrev ju även en artikel om att Estelle inte var ett passande namn för en prinsessa.

Rikard Jansson
2012-06-11, 23:28
Det är helt otroligt att han fortfarande får skriva saker i Svensk media, han är ju verkligen allt som vi försöker göra oss av med. Allt som man tycker illa om i det "nya Sverige", och framför allt så är han kunnig och påläst. Att ha en förvirrad tomte som skriver saker kan ju bara ses som nästan till vänstermedias fördel, men någon som Herman? Tycker det är bra märkligt.

Han skrev ju även en artikel om att Estelle inte var ett passande namn för en prinsessa.

Alltså VA? Vad skriver han som är fel? Han är för fan raka motsatsen mot vad vi vill göra oss av med?

Spartansk
2012-06-11, 23:44
Jag undrar lite över hur en nationalsång som inte var åtminstone lite främlingsfientlig skulle låta. "Sverige är ungefär lika bra som alla andra länder, tralalalala"? Texten måste väl åtminstone handla lite om att landet i fråga är bättre än andra länder?

anton2000
2012-06-11, 23:45
Alltså VA? Vad skriver han som är fel? Han är för fan raka motsatsen mot vad vi vill göra oss av med?

Ne han skriver inget som är "fel". Det TREX menade antar jag. Men det konstiga är ju att hans artiklar publiceras i Aftonbladet :Virro

MtotheM
2012-06-11, 23:56

Jag är invandrare och vill inte heller vara "svensk". Jag är Polack och stolt över mitt lands historia och tacksam för alla dom som gav sina liv för att jag skulle kunna födas fri. Jag tror allmänt att landet man kommer ifrån skapar en identitet man oftast vill ha.

Sedan så tycker jag visserligen att svenska flaggor ska förekomma i Sverige och att nationalsången ska få sjungas, allt annat vore absurt och jag förväntar mig inget mindre, precis som jag inte skulle förvänta mig något annat i Polen. Visserligen ska man inte tvinga folk att sjunga den dock.

MrPowa
2012-06-12, 06:59
Klart man ska fira Svenska Flaggan och sjunga nationalsången, även komma ihåg våra som dött för detta land.
Om invandrare vill ta bort detta från oss, så borde utvisning vara ett rätt vänligt sett.

Bailah
2012-06-12, 07:03
Är halvt "invandrare" (pappa chilenare) och jag har mer el mindre bara umgåtts med folk med invandrarbakgrund. Och jag kan säga att jag har ALRIG hört en invandrare klagat på varken nationalsången eller flagga. Då känner jag ändå folk från hela världen och från alla åldrar.

TREX
2012-06-12, 07:12
Är halvt "invandrare" (pappa chilenare) och jag har mer el mindre bara umgåtts med folk med invandrarbakgrund. Och jag kan säga att jag har ALRIG hört en invandrare klagat på varken nationalsången eller flagga. Då känner jag ändå folk från hela världen och från alla åldrar.

Jag tror din ålder spelar in mycket här, är nog vanligare bland invandrare som inte bara inte kommer ifrån Sverige, utan är på väg att växa upp och ska hitta sin identitet i livet.

Krocken är ett faktum.

Eddie Vedder
2012-06-12, 07:38
Det är helt åt helvete fel men det är PK.

Är det verkligen så PK? Jag tycker det här lät ganska extremt och jag har då inte stött på det tidigare. För mig låter det som en mycket liten grupp som har konstiga idéer.

Jag tror verkligen inte att de där åsikterna skulle ge allmänt ryggdunk. Tvärtom faktiskt.

Bärs
2012-06-12, 08:12

Bra artikel:

En variant av dessa fosterlandsförnek*are är de som på alla sätt försöker *bevisa att det inte finns något svenskt, ja egentligen inget Sverige heller. Det är en konstruktion, heter det.

Vänsterns huvudsakliga problem är att de tror att skillnader är det samma som orättvisor. Det kommer från Marx ekonomiska analys men har sedan tillämpats på alla tänkbara kulturella fenomen (kulturmarxism). Därför måste det rättvisa samhället byggas på att alla skillnader försvinner, dvs. inga etniciteter, kön, raser, hierarkier etc. får i praktiken ha betydelse i den mån de alls kan sägas existera.

begt
2012-06-12, 08:24
Vänsterns huvudsakliga problem är att de tror att skillnader är det samma som orättvisor. Det kommer från Marx ekonomiska analys men har sedan tillämpats på alla tänkbara kulturella fenomen (kulturmarxism). Därför måste det rättvisa samhället byggas på att alla skillnader försvinner, dvs. inga etniciteter, kön, raser, hierarkier etc. får i praktiken ha betydelse i den mån de alls kan sägas existera.

Det är därför de vägrar inse att biologiska skillnader, t.ex. raser och intelligens, kan vara betydande, snarare än att miljön är den viktigaste faktorn för en människas intelligens.

Bärs
2012-06-12, 08:44
Det är därför de vägrar inse att biologiska skillnader, t.ex. raser och intelligens, kan vara betydande, snarare än att miljön är den viktigaste faktorn för en människas intelligens.

Tja, knappast.

Det är snarast det att nationalsocialismen drev etnicitets- och nationalitetstänkandet till sin extremaste spets och därför måste vänstern nu förneka att etniciteter (och följaktligen nationalstater) existerar enligt *logiken* "kan du inte säga exakt vem som är svensk och icke-svensk existerar inte svenskar". Allt som luktar etnicitet/nationaöstat är på något sätt nazistiskt. Därför skall det mångkulturella samhället ersätta den monokulturella nationalstaten.

Det tragiska är att vänstern på detta sätt, utan de själva förstår det, låter Adolf Hitler styra politiken även som död.

Asdf
2012-06-12, 08:44
Jag är invandrare och vill inte heller vara "svensk". Jag är Polack och stolt över mitt lands historia och tacksam för alla dom som gav sina liv för att jag skulle kunna födas fri. Jag tror allmänt att landet man kommer ifrån skapar en identitet man oftast vill ha.

Sedan så tycker jag visserligen att svenska flaggor ska förekomma i Sverige och att nationalsången ska få sjungas, allt annat vore absurt och jag förväntar mig inget mindre, precis som jag inte skulle förvänta mig något annat i Polen. Visserligen ska man inte tvinga folk att sjunga den dock.

+1

Inför kvällens fotbollsmatch mellan Polen och Ryssland ska ryssar som rest ner gå på parad och sjunga nationalsången i warszawa. Ojoj jag tror det kommer bli ett jäkla bråk där nere!!

Röda Björnen
2012-06-12, 09:00

Min lillebror får i sin skola nu på torsdag på avslutningen får ej svenska flaggan vara med samt ska inte "du gamla, du fria" sjungas.

Ystad är det istortsett förbjudet som jag förstått det.

Det finns ett flertal artiklar om man har tiden att söka upp det på nätet som handlar om ämnet. Vissa är pro-förbjuda och vissa är anti-förbjuda men ju längre in i 2000-talet vi kommer verkar fler vilja ändra.

När jag gick ut skolan hade vi flaggan hissad i topp och vi avslutade allt med ett flertal sånger men sist och inte minst sjöngs "Du gamla, Du fria".

De båda bara ska vara med, det är tradition.

MVH

pwnyou
2012-06-12, 09:04
Är det verkligen ett så stort problem? Varför?

Eddie Vedder
2012-06-12, 09:13
Tja, knappast.

Det är snarast det att nationalsocialismen drev etnicitets- och nationalitetstänkandet till sin extremaste spets och därför måste vänstern nu förneka att etniciteter (och följaktligen nationalstater) existerar enligt *logiken* "kan du inte säga exakt vem som är svensk och icke-svensk existerar inte svenskar". Allt som luktar etnicitet/nationaöstat är på något sätt nazistiskt. Därför skall det mångkulturella samhället ersätta den monokulturella nationalstaten.

Det tragiska är att vänstern på detta sätt, utan de själva förstår det, låter Adolf Hitler styra politiken även som död.

Din analys tror jag är helt korrekt men jag tycker ändå inte att det är specifikt för vänstern. Om det enbart vore en klick marxister som hade den synen på etniciteter tror jag inte att vi skulle haft den invandringsdebatt vi har. Oron för att vara rasist och den negativa inställningen till att registrera födelseland är väl ändå ganska spridd över blockgränserna?

Angående utsuddandet av alla olikheter är det ju den mest extrema formen av postmodernism och där kan jag hålla med om att vänsterintellektuella drivit på mest även om många postmoderna tänkare är politiskt obundna - även det som en konsekvens av man aldrig vill kategorisera eller kategoriseras.

MrPowa
2012-06-12, 09:17

För vi bor i Sverige där vi har en svensk flagga och de svenska nationalsången.
Vill du inte ha kvar det kan du ju flytta till ditt fantasiland.

BigSpawn
2012-06-12, 09:18

Klart det är ett problem om man inte tillåts sjunga sitt egna lands nationalsång vid vissa högtider. Bland annat har man ju då, om anledningen är att det anses rasistiskt, mer eller mindre låtit främlingsfientliga som använder den i det syftet vinna.

Bärs
2012-06-12, 09:33
Din analys tror jag är helt korrekt men jag tycker ändå inte att det är specifikt för vänstern. Om det enbart vore en klick marxister som hade den synen på etniciteter tror jag inte att vi skulle haft den invandringsdebatt vi har. Oron för att vara rasist och den negativa inställningen till att registrera födelseland är väl ändå ganska spridd över blockgränserna?

Angående utsuddandet av alla olikheter är det ju den mest extrema formen av postmodernism och där kan jag hålla med om att vänsterintellektuella drivit på mest även om många postmoderna tänkare är politiskt obundna - även det som en konsekvens av man aldrig vill kategorisera eller kategoriseras.

Problemet är ju att vänstern, ofta med rötter i kommunisiska partier/organisationer, under lång tid haft ett helt oproportionerligt stort inflytande på åsiktsklimatet. Borgarna är har dansat med, vilket är ett stort problem.

Det flesta människor fattar nog att den tyske politikern Adolf Hitlers önskan och strävan på 1940-talet efter att förslava och döda alla andra än arier inte betyder att svenskhet 2012 inte existerar, att det mångkulturella samhället måste vara slutmålet får utvecklingen, att nationalstatstänkande (sång, flagga etc.) är rasism, att alla kulturer är lika bra (förutom den svenska som är usel,) att islam är fantastisk (och kristendomen vidrig), etc. Ändå spelar man med i denna fars.

Asdf
2012-06-12, 09:44
När jag tänker efter under min lågstadieperiod gick vi alltid till kyrkan ( som då låg bredvid skolan) på våra skolavslutningar och sjöng den blomstertid nu kommer samt även nationalsången

Det intressanta är att jag gick i en internationell klass med barn från både marocko, turkiet och övriga kurdistan, det var aldrig någon diskussion om att de inte ville följa med in i kyrkan eller att de ej ville sjunga med i nationalsången! Vad har hänt sen dess? Dettta var 15 år sedan

Vilka propagerar för att nationalsången eller andra former av patriotism är likställt med rasism? Jag undrar när debatten ens började och med vilka, för det är uppenbart inte invandrare själv som startat den. Är inne en del på bärs linje med vänsterextrema grupper

pwnyou
2012-06-12, 09:50
För vi bor i Sverige där vi har en svensk flagga och de svenska nationalsången.
Vill du inte ha kvar det kan du ju flytta till ditt fantasiland.

Klart det är ett problem om man inte tillåts sjunga sitt egna lands nationalsång vid vissa högtider. Bland annat har man ju då, om anledningen är att det anses rasistiskt, mer eller mindre låtit främlingsfientliga som använder den i det syftet vinna.Det är lagligt att sjunga den svenska nationalsången, och det är lagligt att bära svenskt flagg. Jag är inte för ett förbud heller.

Anledningen till att det är förbjudet på några skolor att sjunga sången har jag inte kunskap om i de enskilda fallen. Kanske har några nationalister smutsat ner den genom att skrika den i invandrares ansikten, vilket har ledat till bråk så att skolan blivit tvungna att ta åtgärder. Fan vet jag, det får väl ni ta med de enskilda skolorna var för sig. En skola ska väl kunna sätta dit regler om de anser att det gynnar eleverna.

Och vadå "flytta till ditt fantasiland"? Det är sådant som gör att jag inte kan ta er på allvar. Menar du på allvar att jag borde flytta ifrån landet bara för att jag är emot en jävla flagga och en jävla sång? Är det så viktigt för dig att alla andra faktorer inte alls spelar någon roll? För övrigt är jag ju inte för ett förbud.

Jag är förövrigt född i Sverige. Min mor har svenskt ursprung. Min far är från Norge, men även hans släkt har svenskt ursprung. Borde inte det medföra hög status bland er "nationalister"? Är jag nu en "landsförrädare" för att jag inte värdesätter en sång och en flagga över allt annat?

Jag fattar fortfarande inte vad problemet är, och hur ni vill att vi ska lösa det.

LoveMachine
2012-06-12, 09:57
Min lillebror får i sin skola nu på torsdag på avslutningen får ej svenska flaggan vara med samt ska inte "du gamla, du fria" sjungas.
...
När jag gick ut skolan hade vi flaggan hissad i topp och vi avslutade allt med ett flertal sånger men sist och inte minst sjöngs "Du gamla, Du fria".

De båda bara ska vara med, det är tradition.

När jag tänker efter under min lågstadieperiod gick vi alltid till kyrkan ( som då låg bredvid skolan) på våra skolavslutningar och sjöng den blomstertid nu kommer samt även nationalsången

Kanske har jag glömt det men att sjunga nationalsången på skolavslutningen är något helt okänt för mig. Inte för att jag tycker det skulle vara något fel med det men jag ser inte relevansen heller. På skolavslutningen så brukade det kunna vara diverse sommarrelaterade sånger och psalmer. På lågstadiet hade vi avslutningen i den väldigt vackra kyrkan (http://www.lulea.se/omkyrkstaden/nederluleakyrka.4.75a7f685114adef836c800012058.htm l) som låg i närheten. På mellanstadiet så var vi också ofta i den kyrkan som i och för sig nu var lite längre från skolan. På högstadiet så var det främst i aulan vi höll till eftersom skolan hade en som var nog stor för att rymma alla och de två kyrkorna i området var mer eller mindre fullbokade. På nationaldagen så sjöng vi alltid nationalsången i den mån den firades. På gymnasiet var det ganska lite sånt jämfört med låg-högstadiet. Flaggan hissades på flaggdagar och andra högtider som skolavslutning. Men då är jag kanske i minoritet här.

Bärs
2012-06-12, 09:57

Det intressanta är att jag gick i en internationell klass med barn från både marocko, turkiet och övriga kurdistan, det var aldrig någon diskussion om att de inte ville följa med in i kyrkan eller att de ej ville sjunga med i nationalsången! Vad har hänt sen dess? Dettta var 15 år sedan

Vilka propagerar för att nationalsången eller andra former av patriotism är likställt med rasism? Jag undrar när debatten ens började och med vilka, för det är uppenbart inte invandrare själv som startat den. Är inne en del på bärs linje med vänsterextrema grupper

Det hänger också ihop med att allt kulturarv som på något sätt är kristet är det samma som religiös indoktringering, ett arv från ett förgånget förtryckarsamhälle som vi borde utrota ur det kollektiva minnet för att vi skall nå Nirvana redan i detta liv.

Nationella symboler, kulturell stolthet och självkänsla plus kristendom. Treblinka nästa.

Eddie Vedder
2012-06-12, 10:14
Problemet är ju att vänstern, ofta med rötter i kommunisiska partier/organisationer, under lång tid haft ett helt oproportionerligt stort inflytande på åsiktsklimatet. Borgarna är har dansat med, vilket är ett stort problem.

Ja jag fiskade lite efter detta. Jag kan köpa att det i grunden bygger på åsikter och värderingar som vuxit fram i socialismen. Det är idag jag tycker att man - om man vill kritisera - bör kritisera högern lika hårt som vänstern

Fordon
2012-06-12, 10:18

När jag gick i musikklassen i en av skolorna i Täby så fick vi ej framföra nationalsången på vår sommaravslutning utan det fick bli nu grönskar det istället. Det kunde vara stötande. Det här var 2002 men inte har det blivit speciellt mer tolerant nu va.

Fordon
2012-06-12, 10:31

Det är lagligt att sjunga den svenska nationalsången, och det är lagligt att bära svenskt flagg. Jag är inte för ett förbud heller.

Anledningen till att det är förbjudet på några skolor att sjunga sången har jag inte kunskap om i de enskilda fallen. Kanske har några nationalister smutsat ner den genom att skrika den i invandrares ansikten, vilket har ledat till bråk så att skolan blivit tvungna att ta åtgärder. Fan vet jag, det får väl ni ta med de enskilda skolorna var för sig. En skola ska väl kunna sätta dit regler om de anser att det gynnar eleverna.

Och vadå "flytta till ditt fantasiland"? Det är sådant som gör att jag inte kan ta er på allvar. Menar du på allvar att jag borde flytta ifrån landet bara för att jag är emot en jävla flagga och en jävla sång? Är det så viktigt för dig att alla andra faktorer inte alls spelar någon roll? För övrigt är jag ju inte för ett förbud.

Jag är förövrigt född i Sverige. Min mor har svenskt ursprung. Min far är från Norge, men även hans släkt har svenskt ursprung. Borde inte det medföra hög status bland er "nationalister"? Är jag nu en "landsförrädare" för att jag inte värdesätter en sång och en flagga över allt annat?

Jag fattar fortfarande inte vad problemet är, och hur ni vill att vi ska lösa det.

Problemet är om man vill fira sitt lands nationaldag så skall det vara fritt fram och helt accepterat, utan att någon suckar, klagar eller förlöjligar.
Förstår du inte att folk kan bli irriterande ifall en skola förbjuder något så självklart eller bryr du dig inte bara för att du tycker att det är en liten, liten grej bara?

Folk får gärna springa runt och ropa att kartgränser är bara streck på ett papper osv osv. Fritt tänkade och tyckande. Men ingen borde ifrågasätta när folk firar 6:e juni då det enbart är positivt. Enligt mig så borde ingen propagera för att ta bort någonting positivt som för människor (läs sveriges befolkning) tillsammans.

Stoltz
2012-06-12, 10:36
Jag har faktiskt stött på det här problemet förvånansvärt ofta bland både föddsvenskar och invandrare. Med det sagt är det verkligen ingen majoritet, men oftare än vad jag hade förväntat mig.

Nu har det väl lugnat sig lite dock, tror att hjärnan har hunnit växa ikapp kroppen på en del nu.

Spartansk
2012-06-12, 10:44

Håller med. Kan ärligt säga att jag aldrig känner ett behov att att vare sig sjunga nationalsången eller hissa en flagga.

Pudzianovski
2012-06-12, 10:49
Kommer inte ihåg om jag sjöng nationalsång på skolavslutningen. Kommer inte ihåg ens när jag sjöng nationalsången senast. I lumpen var det nog. Och de senaste åren när nationaldagen har varit så har jag upplevt den som jävligt tråkig och meningslös. Känns mer "svenskt" att lira In Flames nuförtiden och att ha nationaldagen på midsommarafton.

Fordon
2012-06-12, 10:50
Håller med. Kan ärligt säga att jag aldrig känner ett behov att att vare sig sjunga nationalsången eller hissa en flagga.

Så eftersom det inte spelar nån roll för dig så måste det vara så för alla andra? Att ingen får bry sig för dig?

Spartansk
2012-06-12, 10:54
Så eftersom det inte spelar nån roll för dig så måste det vara så för alla andra? Att ingen får bry sig för dig?

Nej, även små problem ska man ju göra någonting åt. Fortsätt med er kamp.

gratefuldead
2012-06-12, 10:55
För min del spelar det absolut ingen som helst roll om nationalsången försvinner.

We are all one people :)

stridis
2012-06-12, 11:40
Det hänger också ihop med att allt kulturarv som på något sätt är kristet är det samma som religiös indoktringering, ett arv från ett förgånget förtryckarsamhälle som vi borde utrota ur det kollektiva minnet för att vi skall nå Nirvana redan i detta liv.

Fast sådan där religiös indoktrinering skall vi inte ha i Svenska skolan.*grr*
Fast lite allmänt kulturgods som råkar vara psalmer är ju harmlöst och jag ser hellre att man sjunger nationalsången än en massa annat dret.

Bärs
2012-06-12, 14:30
Fast sådan där religiös indoktrinering skall vi inte ha i Svenska skolan.*grr*
Fast lite allmänt kulturgods som råkar vara psalmer är ju harmlöst och jag ser hellre att man sjunger nationalsången än en massa annat dret.

Du skall komma ihåg att vänsterradikalerna på 60- och 70-talet hade gått i en skola där kristendomsundervisning, bön etc. fortfarande vara starka inslag. Så hur mycket indoktrinering kan det ha varit frågan om?

Det vi ser idag är en befolkning som är totalt okunnig om landets traditionella religion, och det är olyckligt. Människor borde vara så pass kunniga och bekväma med kristendomen att man av rent "kulturella" skäl kan gå in i en kyrka, följa med en mässa och veta vad det är som pågår.

Fordon
2012-06-12, 15:20
Nej, även små problem ska man ju göra någonting åt. Fortsätt med er kamp.

Vinkla på du bara. So far har jag nog enbart varit objektiv va.

exor
2012-06-12, 15:33
Man få anpassa sig till det landet man är i. Inte konstigt att man är främlingsfientlig.

MrPowa
2012-06-12, 16:22
pwnyou trodde du var en vänsterdagrömmare på ditt uttalande.