handdator

Visa fullständig version : kalori in och ut?

ariak
2012-06-11, 17:55
tja nu är mitt sötsug igång igen och jag måste ha godis efter 1 månads pause! kan man äta i stort sett vad som helst utan att gå upp i fettvikt så länge man håller kaloribalans eller äter mindre? måste ha en dag i veckan då jag äter minst 200-300gram godis, tränar 3 ggr i veckan (styrketräning med 4.1km löpning på varje pass) .har ställt frågan förut vill bara ha bekräftelse, finns säkert svar på forumet men jag är lite lat :) btw om ni undrar vad mitt mål är så är det att bygga muskler men det har säkert inte med saken att göra.

begt
2012-06-11, 18:01
Kör på det om det får dig att klara av viktminskningen. Kalorier in vs. ut ja. Ta det gärna efter träningen så får du en snabb återhämtning.

Vid energibalans eller överskott är det mer noga för godis innehåller socker som innehåller fruktos vilket inte är nyttigt i för stora mängder (ökat bukfett). Det gäller då levern är full på kolhydrater som efter en stor måltid.

vicarious
2012-06-11, 18:03
tja nu är mitt sötsug igång igen och jag måste ha godis efter 1 månads pause! kan man äta i stort sett vad som helst utan att gå upp i fettvikt så länge man håller kaloribalans eller äter mindre?

Ja. Även om du skulle få en dag där du får överskott så blir du ju inte fet av det. Om du sett över en längre tidsperiod ligger på underskott kommer ju vikten ändå gå nedåt, inte uppåt.

ariak
2012-06-11, 18:05
Kör på det om det får dig att klara av viktminskningen. Kalorier in vs. ut ja. Ta det gärna efter träningen så får du en snabb återhämtning.

Vid energibalans eller överskott är det mer noga för godis innehåller socker som innehåller fruktos vilket inte är nyttigt i för stora mängder (ökat bukfett). Det gäller då levern är full på kolhydrater som efter en stor måltid.

jag försöker inte gå ner i vikt längre :) vill bara inte förstöra mina magrutor som precis börjar träda fram.. om jag käkar godis så är det runt 200-400g tror jag, resten av dagen så äter jag 2g protein per kilo + sallad till måltiderna. men som sagt, brukar va sugen på 200g som blir kanske 400g på lördagar och frågan var kommer det öka min fettprocent om jag håller kaloribalans? käkar inte kollisar från något annat än sallad den dagen

begt
2012-06-11, 18:07
Inte mycket och inte snabbt och kanske inte alls om du äter det just efter träningen.

Kischen
2012-06-11, 18:08
kommer det öka min fettprocent om jag håller kaloribalans? käkar inte kollisar från något annat än sallad den dagen

Nej.

Kolisar har inte med saken att göra per se, kalorier har.

ariak
2012-06-11, 18:09
Inte mycket och inte snabbt och kanske inte alls om du äter det just efter träningen.

som sagt så tränar jag inte den dagen, har spelkväll med kompisar varje lördag och då käkar de godis och jag blir sugen.

Ronn
2012-06-11, 18:09
Hur din kropp ser ut styrs av hur du tränar, hur mycket kalorier du äter och att du får i dig tillräckligt med proteiner, bara för att du äter lite socker ibland så kommer du inte förvandlas till Homer Simpson så du kan sluta nojja. :)

ariak
2012-06-11, 18:10
Nej.

socker brukar lagras som fett om man äter mer än 50g (tillsatt socker) läste jag nånstans ville få frågan bekräftat bara, dvs om jag kommer öka fettprocent.

begt
2012-06-11, 18:11
Nej.

Måste väl vara fullt möjligt att feltajma intaget av socker så att mängden fett ökar i förhållande till muskler, även vid energibalans.

Nu tror jag iofs att det är mer av akademisk art i det här fallet. Inget att fästa större vikt vid om det sker 1 gång i veckan.

Kischen
2012-06-11, 18:12
socker brukar lagras som fett om man äter mer än 50g (tillsatt socker) läste jag nånstans ville få frågan bekräftat bara, dvs om jag kommer öka fettprocent.

Socker som i strösocker är alltid tillsatt. Det är en produkt.

Rent teoretiskt kanske, men i praktiken kommer inte 50 gram socker göra dig fetare vid energibalans.

ariak
2012-06-11, 18:13
Hur din kropp ser ut styrs av hur du tränar, hur mycket kalorier du äter och att du får i dig tillräckligt med proteiner, bara för att du äter lite socker ibland så kommer du inte förvandlas till Homer Simpson så du kan sluta nojja. :)

200-300g lösgodis är ju inte lite :) tränar 3 ggr i veckan på gym för övrigt då jag även löper för fettbränning. 200-300g godis blir ju en 250g kollisar+

och nojja måste jag nog för jag är rädd att blir en tjockis IGEN

Ronn
2012-06-11, 18:17
200-300g lösgodis är ju inte lite :) tränar 3 ggr i veckan på gym för övrigt då jag även löper för fettbränning. 200-300g godis blir ju en 250g kollisar+

Det är ju 200-300g godis inte 200-300g fruktos och det är inte varje dag du har ingenting att oroa dig för annat än din tandhygien men jag förutsätter att du borstar tänderna. :)

ariak
2012-06-11, 18:19
Det är ju 200-300g godis inte 200-300g fruktos och det är inte varje dag du har ingenting att oroa dig för annat än din tandhygien men jag förutsätter att du borstar tänderna. :)

haha ja, borsta väldigt noga och sköljer med flux efter :) så ifall 200g godis som ger 163g kollisar eller 300g som ger 249 kollisar inte är någon big deal 1 gång i veckan så tackar jag för hjälpen :)

begt
2012-06-11, 18:20

Du behöver inte nojja och andelen socker i godis kan vara runt 60% eller så. Dessutom, om du väljer godis med något annat än socker som förstaingrediens i innehållsförteckningen, så kan mängden fruktos inte överstiga 25%.

Vanligt socker (strösocker/sackaros) innehåller 50% glukos och 50% fruktos. Ifall första ingrediensen är t.ex. glukossirap eller majsstärkelse så är andelen av dessa minst 50%. Glukossirap består främst utav glukos och maltos som inte har samma negativa effekter som fruktos.

Haribo har ett ganska stort sortiment med glukossirap som förstaingrediens, men även karamellkungen mfl. har en del sånt godis.

ariak
2012-06-11, 18:26
Du behöver inte nojja och andelen socker i godis kan vara runt 60% eller så. Dessutom, om du väljer godis med något annat än socker som förstaingrediens i innehållsförteckningen, så kan mängden fruktos inte överstiga 25%.

Vanligt socker (strösocker/sackaros) innehåller 50% glukos och 50% fruktos. Ifall första ingrediensen är t.ex. glukossirap eller majsstärkelse så är andelen av dessa minst 50%. Glukossirap består främst utav glukos och maltos som inte har samma negativa effekter som fruktos.

Haribo har ett ganska stort sortiment med glukossirap som förstaingrediens, men även karamellkungen mfl. har en del sånt godis.

gillar såna här banan/kola skumm godisar men även vanligt godis som sura läppar osv.