Visa fullständig version : Vetemjöl, dagens efter tio TV4
exevision
2012-06-11, 17:44
Frugan såg efter tio som sändes idag på TV4. Verkar som om samma personer var med i programet som den gång det sades att man blev svag av vetemjöl (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181881).
Det påstods denna gång bla att vetemjöl var inflammatoriskt och skulle typ unvikas helt. Tror samma kinesiolog var med och han ville inte hjälpa idrottare som åt vetemjöl för de fick hela tiden problem med leder och liknande om de åt vetemjöl. Var tror kolozzeum om detta?
Man vet ju aldrig om det är personliga åsikter som framkommer eller fakta när det inte presenteras några riktiga studier eller bevis av något slag i sådana här program.
I såna fall vore pasta skräp också =)
Skitsnack tills det presenteras mycket solida bevis som talar för det.
Jag har varken fakta eller personliga åsikter i frågan. Däremot har jag för ca 1v sen slutat äta vete för att se om det är det som gör min mage så förbannad. För tidigt att säga än. Har kassa leder också så kan dom bli bra är det ju en bonus.
Hade en kund för nån månad sen som sa att Therese Ahlshammars tränare vägrade ta sig an någon som åt vete. Har dock inte kollat upp om det stämmer eller bara är rykten.
hur lång tid brukar det ta innan det kommer ut på tv4 play?
Hade en kund för nån månad sen som sa att Therese Ahlshammars tränare vägrade ta sig an någon som åt vete. Har dock inte kollat upp om det stämmer eller bara är rykten.
Om det där stämmer så är det ju värsta sektbeteendet. Ogilla ett livsmedelvara, ok, men detta...
älskarcola
2012-06-11, 17:59
Då är det bara att sluta med vetemjöl PWO:n.
Slängde i mig vetemjöl istället för druvsocker en gång.. insåg sedan att vetemjölet är rått och att upptaget är kasst :/
OT, folk säger så mycket skit utan källa. Ignore.
Någon professor eller liknande sa väl att 80% av befolkningen inte bör äta vetemjöl pga att vi inte.. tål det? Jag vet inte riktigt, något liknande. Samma sak med mjölk, att vi inte bör äta det efter att man fyllt 4-5år.
Det var han som var med i dagens program, han hade tränat Alshammar och sa att han minsann inte tog sig an någon som inte var beredd att sluta äta vete. Tyckte lite synd om tjejen (var hon dietist kanske?) som var med och satt i mitten och bara fick mothugg... Och det där testet han gjorde med killen som fick en bullbit i munnen såg ju helt galet ut, är det verkligen så? Det borde finnas på webben, det var ett gammalt avsnitt.
Det var han som var med i dagens program, han hade tränat Alshammar och sa att han minsann inte tog sig an någon som inte var beredd att sluta äta vete. Tyckte lite synd om tjejen (var hon dietist kanske?) som var med och satt i mitten och bara fick mothugg... Och det där testet han gjorde med killen som fick en bullbit i munnen såg ju helt galet ut, är det verkligen så? Det borde finnas på webben, det var ett gammalt avsnitt.Det var Anki Sundin jag tror du tänker på och hon är duktigt kompetent till skillnad mot resterande clowner som var med där.
Sandra81
2012-06-11, 19:50
Jag mår iaf otroligt mycket bättre i magen när jag uteslöt vete å gluten.. är dock inte kollad för gluten
bear.flowertwig
2012-06-11, 19:52
Bara egna observationer men... jag köpte en köksmaskin för nån vecka sen och har kört den varm för att testa olika brödrecept och sällan har jag känt mig så paj i magen som nu. Svullen, tung och långsam. Har känt mig som en gravid val på löppassen trots att jag väntat upp till 3-4 timmar med träning efter mat.
Det är väll ingen nyhet att vete/gluten får otroligt många att må förjävligt. Trots att man inte har diagnosen celiaki....
Betänk att de som blivit bättre av att utesluta vete kommer att vara extra duktiga på att skriva i denna tråden medan de som klarar sig finfint i mycket större utsträckning ger blanka fan i att svara i tråden :P
Jag kan förresten nämna att min pollenallergi försvann i år efter att jag bestämde mig slutligen för ett nollintag av spannmål i februari. Detta efter att jag provat fram o tillbaka tidigare med olika saker, bl a vete sen 2007. Detta var första gången jag provade en sak längre än 3 veckor.
Jag är alltså en av de som har ett speciellt förhållande till vete och därför är jag mycket benägen att svara i en sådan här tråd. Vilket jag också bevisligen gjorde :P
exevision
2012-06-11, 21:45
Betänk att de som blivit bättre av att utesluta vete kommer att vara extra duktiga på att skriva i denna tråden medan de som klarar sig finfint i mycket större utsträckning ger blanka fan i att svara i tråden :P
Då kan jag skriva att jag ätit en hel del pasta och limpa och mått bra!
krubkungen
2012-06-11, 21:52
Repris avsnitt från tidigare i vår.
Eddie Vedder
2012-06-12, 07:21
Man vet ju aldrig om det är personliga åsikter som framkommer eller fakta när det inte presenteras några riktiga studier eller bevis av något slag i sådana här program.
Du länkade ju själv till den förra tråden om samma sak. Det är kvacksalveri från kinesiologen. Från professorn finns ju i alla fall resonemang om vad det skulle kunna vara som är mindre bra. Han har ju inga starka stöd men han påstår ju inte heller det.
bear.flowertwig
2012-06-12, 11:28
Jag kan förresten nämna att min pollenallergi försvann i år efter att jag bestämde mig slutligen för ett nollintag av spannmål i februari. Detta efter att jag provat fram o tillbaka tidigare med olika saker, bl a vete sen 2007. Detta var första gången jag provade en sak längre än 3 veckor.
Jag är alltså en av de som har ett speciellt förhållande till vete och därför är jag mycket benägen att svara i en sådan här tråd. Vilket jag också bevisligen gjorde :P
Du kanske ska med nån mod lägga in en sån allmän disclaimer som sticky i varenda tråd då.
Vilka pollen? Hur är astman? Eksem?
Får du i dig mjölk/vassle/kasein fortfarande?
Är det ris och rotfrukter som är kolhydratbas för dig nu då? Inget fusk med havre?
Kan du skatta hur lång tid du behövde för att märka förändringar eller var det att allergin/annat INTE kom när det blev säsong som du förknippade med sädabstinensen?
Du kanske ska med nån mod lägga in en sån allmän disclaimer som sticky i varenda tråd då.
Tyckte det var värt att nämna eftersom det kommer upp titt som tätt att folk säger att "x är dåligt för jag har problem med det"
Vilka pollen? Hur är astman? Eksem?
Får du i dig mjölk/vassle/kasein fortfarande?
Är det ris och rotfrukter som är kolhydratbas för dig nu då? Inget fusk med havre?
Kan du skatta hur lång tid du behövde för att märka förändringar eller var det att allergin/annat INTE kom när det blev säsong som du förknippade med sädabstinensen?
Ja, mjölk får jag i mig. Ris potatis o majs gäller.
Ingen havre. Ej heller öl eller whisky.
Det gäller "all pollen". Antalet allergier har ökat för varje år. Det började med björk och gråbo, till allt utom gräs, till allt.
Före dessa allergier kom olika djurallergier successivt och före det, mögel och kvalster. Nånstans innan 20 års ålder hade jag inga allergier.
Ja alltså från att ha ha rinnande, svullna röda ögon 24/7 nästan konstant i 6 månader (förra säsongerna) till att inte känna av några symtom alls (av pollen) när jag beslutade mig för att göra ett längre experiment. Det var väl det att jag blev konfundersam i mars ifall pollensäsongen inte börjat än. Och det hade den efter att jag kollat upp det. Och symtomen bara fortsatte att utebli. Hittills har det hållt i sig. En extrem skillnad från ett år till ett annat. Och jag har haft mer eller mindre problem med ögonen även under icke-säsong. Men självklart mycket värre när säsongen är igång.
Jag har inte märkt någon skillnad på eksem och astma. Förutom att jag brukar bli extra dålig när äter mer än små mängder vete.
Jag har kvar allergi för kvalster, "djur" och förmodligen även mögel. Men det är bättre sen jag drog ner på mängden vete (dvs innan jag slutade med det och övrigt spannmål helt).
Har jag tur kanske de andra allergierna försvinner också med tiden.
Fan vad glad jag blir för din skull!
Det måste vara otroligt skönt. Kommer ihåg när jag gjort hyposensibilisering mot gräspollen och hade en "normal" sommar med bara standardmediciner och var nästintill symtomfri, vilket lyft mot att gå däckad genom midsommar! Stort grattis då och hoppas att det håller i sig.
Ska också testa att skita i spannmålen, vad är en månad mot kunskap man har för resten av livet liksom?
exevision
2012-06-13, 05:58
Ingen havre.
Likställer ni havre och vete? Eller är det bara för att testa?
Kan passa på att flika in att även ris, majs och hirs tydligen räknas till spannmålen (trodde själv att det bara var vete, råg, korn och havre).
vad är det i majsen man vill hålla sig ifrån om man grupperar den med vete och havre?
vad är det i majsen man vill hålla sig ifrån om man grupperar den med vete och havre?
Spannmål
Som synes är spannmål däremot en ganska så stor grupp så att hitta gemensamma nämnare inom den gruppen som skulle motivera uteslutande blir nog svårt.
exevision
2012-06-13, 07:38
En fundering är ju varför det hävdas att just vete är dåligt och inte andra spannmål som innehåller gluten som tex råg.
Sheogorath
2012-06-13, 07:43
En fundering är ju varför det hävdas att just vete är dåligt och inte andra spannmål som innehåller gluten som tex råg.
Därför att vetemjöl är vitt och farligt medan "råg", det hör man ju hur nyttigt det är. Fibrer och grejor.
olle lindblad
2012-06-13, 08:06
Det beror nog på att vete innehåller mer gluten. Dessutom konsumeras det i betydligt större mängder än råg.
Det beror nog på att vete innehåller mer gluten. Dessutom konsumeras det i betydligt större mängder än råg.
Det har blivit väldigt uppmärksammat här i Canada (Nordamerika) - Nu finns även flera proteinpulver med Gluten-Free Cert.
Den lilla symbolen till höger om vikten visar att produkten är certifierad såsom Gluten-Fri:
http://www.dymatize.com/clientuploads/directory/products/ISO_100_1pt6_Gourmet_Berry.jpg
Min flickvän klarar inte gluten, Celiaki, så därav min medvetenhet. Plus att jag som diabetiker själv valt att undvika gluten och faller alltså inom ramen för vad Sniggel skrev tidigare.
olle lindblad
2012-06-13, 08:21
Certifiering är väl bra, sedan kan man ju tycka att det är självklart att vassle är glutenfritt.
Certifiering är väl bra, sedan kan man ju tycka att det är självklart att vassle är glutenfritt.
Skulle skrivit mer...som du vet innebär detta en "label" som fungerar som ökad marknadsföring! Vet inte om det är skillander mellan Europa och Nordamerika om vad som "får" kallas gluten-free och inte.
Co-op, en matkedja jag handlar vid ibland skriver inte ut att ett korv märke Spolumbos (http://www.spolumbos.com/) är gluten-free eftersom de menar att hanteringen inte kan garanteras. (De säljs styckvis över disk).
I övrigt håller jag med dig! Å andra sidan var det väl inte så många år sedan vi såg laktos deklarerat i proteinpulver. Skulle gissa på att vi ser mer certifieringar och säkerligen regelverk kring detta framåt angående "gluten".
Många resturanger i Calgary erbjuder gluten-free meny eller alternativ på menyn. Vi beställde en gång och blev på ett omtänksamt sätt utfrågade av graden av glutenintolerans (hon nästan ångrade sig att hon frågade:D). Då givetvis köket inte kan kontrollera om gluten produkter är i samma lokal vid tillagning såsom icke-gluten livsmedel.
sedan kan man ju tycka att det är självklart att vassle är glutenfritt.
Ja annars är det något som riktigt fel.
Eddie Vedder
2012-06-13, 08:48
Amerikaner är experter på onödiga märkningar. Det är ibland som att man väljer att märka med allt som kan märkas. Jag kollade på en påse ris häromdagen, den skyltade med "Gluen free", vilket ju får anses vara relevant, och "Vegetarians". Skönt att veta att just det här riset är vegetariskt och inget risdjur kommit till skada.
olle lindblad
2012-06-13, 08:49
Jo, märkningen där borta blir lätt lite komisk, inte minst när man se flaskvatten märkt som fettfritt. No shit?
Calgary verkar för övrigt vara en trevlig stad.
Ja annars är det något som riktigt fel.
Amerikaner är experter på onödiga märkningar. Det är ibland som att man väljer att märka med allt som kan märkas. Jag kollade på en påse ris häromdagen, den skyltade med "Gluen free", vilket ju får anses vara relevant, och "Vegetarians". Skönt att veta att just det här riset är vegetariskt och inget risdjur kommit till skada.
Så kul att du skriver det, noterade att mitt Thai Rice var just det "Gluten Free"...eh, tack, Master of Obvious Knowledge!
Tror som jag skrev till Olle att märkningen med proteinpulver och andra kosttillskott här i Nordamerika är tillföljd av att "Gluten-Free" är en label som säljer! Ungefär såsom att "Organic" eller "Free Trade" får ökat intresse.
Kan ha fel.
Eddie Vedder
2012-06-13, 08:55
Så kul att du skriver det, noterade att mitt Thai Rice var just det "Gluten Free"...eh, tack, Master of Obvious Knowledge!
Tror som jag skrev till Olle att märkningen med proteinpulver och andra kosttillskott här i Nordamerika är tillföljd av att "Gluten-Free" är en label som säljer! Ungefär såsom att "Organic" eller "Free Trade" får ökat intresse.
Kan ha fel.
Fast just ris tycker jag är relevant att märka eftersom det ersätter likvärdiga produkter. Den som inte tål vete kanske kan tro att ris är samma. Men ingen vegetarian lär ju oroa sig för riset. Och man lär ju inte oroa sig över fettmängden i läsk heller. :D
Jo, märkningen där borta blir lätt lite komisk, inte minst när man se flaskvatten märkt som fettfritt. No shit?
Calgary verkar för övrigt vara en trevlig stad.
Eller min favorit: Zero Calories!
Mycket trevlig stad! Helt OT, men smakprov på vad som erbjuds, allt som ses är inom 2 till 2 1/2 timmes bilfärd, staden som ses är Calgary.
ThFCg0tBDck
Helt OT, är att vegiterian alt. undvika gluten är tufft i en fullkomligt agicultural omgivning...ok, lägg till miljömedveten i Canadas svar på Texas!
Fast just ris tycker jag är relevant att märka eftersom det ersätter likvärdiga produkter. Den som inte tål vete kanske kan tro att ris är samma. Men ingen vegetarian lär ju oroa sig för riset. Och man lär ju inte oroa sig över fettmängden i läsk heller. :D
:D Sant....lärde mig för inte så länge sedan "Buckwheat" inte innehåller gluten!
Co-op, (Typ, systembolaget) har tydlig märkning av gluten-free öl, finns en hel del att välja mellan just nu faktiskt:
http://1.bp.blogspot.com/_BihBQIG3Ccg/TKuVCwTMjuI/AAAAAAAADWs/6h1JjCmngSE/s1600/20101005_2078.jpg
Celiaki godkänt öl!
USA ligger lite före EU. Vi kommer att få mer omfattande märkning om allergener inom något eller några år.
Att riset är fritt från gluten betyder att de inte hanterar vete hos den tillverkaren eller att de har bra rengöring av maskiner och lokaler.
Spannmål
Som synes är spannmål däremot en ganska så stor grupp så att hitta gemensamma nämnare inom den gruppen som skulle motivera uteslutande blir nog svårt.
Att de är frön till gräs. Människor ska inte äta gräs.
exevision
2012-06-14, 12:44
Människan ska inte äta ditt och datt... Snart ska människan inte äta alls.
olle lindblad
2012-06-14, 12:55
Varför inte? Med tanke på denna födas roll för mänskligheten verkar det inte helt fel att äta gräsfrön.
Eddie Vedder
2012-06-14, 14:15
Om det är att "ligga före" när man trycker på helt obegripliga märkningar enbart för att lura okunniga konsumenter till att tro att produkten är bra ("Åh, en läsk utan gluten, laktos, soja och mättat fett, toppennyttigt!") så hoppas jag att Sverige aldrig någonsin kommer ifatt.
Kan ha fel.
Detta ar jag med pa helt, glutenfritt har blivit en trend har (bor i ON) och synonymt med "halsosamt". "Cholesterol free" ar en annan som nastan enbart star pa helt uppenbart kolesterolfria produkter. Utvecklingen har inte natt hit an i Sverige (men kommer val). Jag brukar fa trycka lite extra pa att jag faktiskt ar intolerant och inte kan ata gluten alls till skillnad fran manga andra.
Men sen finns det som du sager ett par bra restauranger som ar valdigt noga med graden av intolerans, vilket ar trevligt - man kanner sig ompysslad!
Det här skrev jag om vetegroddar:
Men grodden är mer näringsrik än mycket annat. Där har vi energin för den växande grodden. Grodden lever på vad den får med sig tills det första hjärtbladet kommer upp till soljuset.
Betyder protein av högt näringsvärde, lättillgänglig stärkelse ( för grodden:D ) och fleromättat fett för att bygga in i de nya växtcellerna.
Att resten av sädeskornet är stärkelse och förrådsprotein gör inte saken sämre;)
Om det är att "ligga före" när man trycker på helt obegripliga märkningar enbart för att lura okunniga konsumenter till att tro att produkten är bra ("Åh, en läsk utan gluten, laktos, soja och mättat fett, toppennyttigt!") så hoppas jag att Sverige aldrig någonsin kommer ifatt.
Ropa inte hej än:D
Minns när jag fick diabeters (28 år sedan) då användes "Sockerfritt" och "Light" produkt väldigt flitigt. Det var många diabetiker på den tiden som missade det lärde jag mig via min dietist på den tiden - Sockerfri apelsin juice, jo, jag tackar ja!
Håller med dig det finns en fin gräns med märkningar och dess syfte!
Detta ar jag med pa helt, glutenfritt har blivit en trend har (bor i ON) och synonymt med "halsosamt". "Cholesterol free" ar en annan som nastan enbart star pa helt uppenbart kolesterolfria produkter. Utvecklingen har inte natt hit an i Sverige (men kommer val). Jag brukar fa trycka lite extra pa att jag faktiskt ar intolerant och inte kan ata gluten alls till skillnad fran manga andra.
Men sen finns det som du sager ett par bra restauranger som ar valdigt noga med graden av intolerans, vilket ar trevligt - man kanner sig ompysslad!
Det går även radio reklam om vissa pizzerior som säljer "gluten-free" pizza. Det växer här i Calgary - resturanger, Farmers Market osv. butiker såsom SAFEWAY kör mycket marknadsföring med Gluten-Free.
Glutenfri pizza låter riktigt bra. Det är något som säkert skulle uppskattas av många glutenintoleranta.
Glutenfri pizza låter riktigt bra. Det är något som säkert skulle uppskattas av många glutenintoleranta.
Finns det någon som smakar hyffsat då av de glutenfria?
Vi köpte en gång via Farmers Market, en liten pizza vi delade på och den smakade riktigt bra!
Glutenfritt bröd smakar riktigt bra här.
http://udisglutenfree.com/themes/udis/thumbs/190x180/product_images/udis.pavintheway.com/1/1117.jpg
INGREDIENTS: UDI’S BEST BLEND (TAPIOCA & POTATO STARCH, BROWN RICE & TEFF FLOUR, MODIFIED TAPIOCA STARCH), WATER, NON-GMO VEGETABLE OIL (CANOLA OR SUNFLOWER OR SAFFLOWER), EGG WHITES, EVAPORATED CANE JUICE, TAPIOCA MALTODEXTRIN, TAPIOCA SYRUP, YEAST, FLAX SEED, XANTHAN GUM, SALT, BAKING POWDER (SODIUM ACID PYROPHOSPHATE, SODIUM BICARBONATE, CORN STARCH, MONOCALCIUM PHOSPHATE), CULTURED CORN SYRUP SOLIDS (NATURAL MOLD INHIBITOR), DRY MOLASSES, ENZYMES.
CONTAINS EGG
Read more: http://udisglutenfree.com/view_product/1015/GLUTEN_FREE_BREAD/Whole_Grain_Bread_Loaf#ixzz1xnE5LSO0
http://udisglutenfree.com/product_images/udis.pavintheway.com/1/1317.jpg
Notera att i Canada skriver de ut näringsvärdet per enhet och inte bara per 100gr.
Doctor Snuggles
2012-06-14, 19:25
Dagen efter en massiv pizza med extra mycket gluten blir jag mycket starkare.
I Rättvik finns en pizzeria som gör glutenfria pizzor. Kanske man ska prova i helgen. :)
Johanss0n
2012-06-14, 19:49
Glutenfritt bröd smakar riktigt bra här.
Wut? Menar du fullt allvar att det säljs glutenfritt bröd som är tjänligt som människoföda? Gotta move to dat dere canada
Visst smakar brodet ratt vettigt, men det ar inte direkt billigt sa jag undviker det anda...
En pizzeria i narheten (Willys) kor med glutenfritt, dock smakar det inget vidare och jag litar inte mycket pa att de separerar prepareringen (ett mjoligt rum ar ingen hojdare).
Wut? Menar du fullt allvar att det säljs glutenfritt bröd som är tjänligt som människoföda? Gotta move to dat dere canada
Det som jag länkade till är den limpa jag oftast har hemma. Ett fullkornsbröd som smakar som vilket normalt bröd som helst.
Visst smakar brodet ratt vettigt, men det ar inte direkt billigt sa jag undviker det anda...
En pizzeria i narheten (Willys) kor med glutenfritt, dock smakar det inget vidare och jag litar inte mycket pa att de separerar prepareringen (ett mjoligt rum ar ingen hojdare).
Det är nog ett problem om du verkligen har celiaki. Som sagt tidigare butiker här som säljer gluten-free korv styckvis i charken skriver inte ut det eftersom de inte kan garantera hanteringen. Samma sak med visa resturanger som jag tidigare nämnt - de mer eller mindre förhör dig om graden av gluten intolerans:D
:D Sant....lärde mig för inte så länge sedan "Buckwheat" inte innehåller gluten!
Co-op, (Typ, systembolaget) har tydlig märkning av gluten-free öl, finns en hel del att välja mellan just nu faktiskt:
Celiaki godkänt öl!
Ska prova den.. får alltid en riktigt uppblåst känsla i magen efter jag druckit öl. behöver inte vara stora mängder heller..
Ska prova den.. får alltid en riktigt uppblåst känsla i magen efter jag druckit öl. behöver inte vara stora mängder heller..
Bards Tale är helt ok oxå. Men den jag visade upp är absolut godast, ett ljust öl som passar lika bra till maten som i sällskap.
Är dålig på sådant kan det vara något annat? Blir du uppblåst av vanligt bröd oxå?
AHA, Sverige ligger framme i tiden och forskning:
http://www.allergimat.com/page.asp?id=41
Gluteninnehåll i de öl som analyserats vid Livsmedelsverket December 2008
Totalt analyserades 65 öl.
För 23 av dessa låg glutenhalten per liter över 41 mg/l vilket innebär i nivå
med eller över den gräns som inte bör överskridas per dag.
Listan är sorterad i bokstavsordning efter tillverkare.
Man bör vara medveten om att intag av öl kan medföra ökat intag av gluten, även om halterna gluten i öl ligger i nivå med dem som finns i livsmedel som är lämpliga vid glutenintolerans. Konsumtion av 0,5-1 liter öl kan i vissa fall ge ett betydande bidrag till det dagliga intaget av gluten, som för en vuxen med celiaki bör understiga 50 mg gluten per dag.
Tillverkare Alkoholstyrka Färg Namn ppm gluten (mg/l)
e.p. = ej påvisat, vilket innebär under 10 mg gluten per liter
AB Åbro Bryggeri, Sverige 3,5 ljus Åbro Original e.p.
AB Åbro Bryggeri, Sverige 3,5 ljus arton 56 e.p.
AB Åbro Bryggeri 5,2 ljus Anderssons Starköl 47
AB Åbro Bryggeri 5,2 ljus Småland 41
Artur Guinness Son & Co, Dublin, Irland 3,5 mörk Guinness Draft 48
Artur Guinness Son & Co, Dublin, Irland 5 mörk Guinness Extra Stout 62
Brau Union Österreich AG 2,8 ljus Zipfer 23
Carlsberg, Danmark 2,8 ljus Carlsberg Beer 15
Carlsberg, Danmark 3,5 ljus Carlsberg Beer 21
Carlsberg, Danmark 3,5 mörk D. Carnegie & Co Porter 20
Carlsberg, Danmark 4,1 ljus Saxon glutenfri e.p.
Erdinger Weissbräu Tyskland 5,3 ljus Erdinger Weissbier 1188
Erdinger Weissbräu Tyskland 5,6 mörk Erdinger Weissbier dunkel 1224
Eriksberg 5,6 mörk Julöl 33
Falcon Bryggerier, Sverige 2,8 ljus Falcon 28
Falcon Bryggerier, Sverige 3,5 mellan Falcon Ale 22
Falcon Bryggerier, Sverige 3,5 ljus Falcon Extra brew 24
Falcon Bryggerier, Sverige 3,5 ljus Falcon Pilz 67
Falcon Bryggerier, Sverige 5,2 mellan Falcon Bayerskt 55
Falken Falkenberg 3,5 mörk Jul Öl 49
Grolsche Bierbrowerij,Holland 3,5 ljus Grolsch Premium lager 15
Harboes Bryggeri, Danmark 2,2 ljus Den Glada Dansken 25
Harboes Bryggeri, Danmark 2,8 ljus Dansk Pilsner Premium folköl 42
Harboes Bryggeri, Danmark 3,5 ljus Dansk Pilsner Premium folköl 34
Harboes Bryggeri AB Danmark 3,5 ljus Julöl 31
Harboes Bryggeri AB Danmark 7,3 ljus Bjørne Bryg 49
Hartwall PLC, Tornio, Finland 3,5 ljus Lapin Kulta e.p.
Heinecken Brouwerijen, Holland 3,5 ljus Heineken 45
Inbev UK Limited 3,5 mörk Murphys Irish Strout 43
Jämtlands Bryggeri AB 6,5 mörk Julöl e.p.
Kopparbergs Bryggeri 5,3 ljus Fagerhult Export III 93
Kra´sne´Březno 4,8 mörk Zlatopramen 47
Kronenbourg Strasbourg, France 5,0 ljus Kronenbourg 1664, 97
Krönleins Bryggeri AB Halmstad 5,3 mörk Julöl export 33
Mariestad Bryggeri AB[Spendrups]2,8 ljus Mariestads 40
Mariestad Bryggeri AB[Spendrups]3,5 ljus Mariestads e.p.
Mariestad Bryggeri AB 3,5 mellan Julebrygd 60
Pivovar Nová Paka, Czech republic 2,8 ljus BrouCzech e.p.
Pivovary Staropramen 3,5 ljus Staropramen 21
Pripps Sverige 2,2 ljus Pripps Lättöl 17
Pripps Sverige 3,5 ljus Pripps Blå Special lager 32
Pripps Sverige 3,5 ljus Pripps Blå Pure 28
Pripps (Carlsberg) 5,0 mörk Julöl 33
Pripps (Carlsberg) 5,2 ljus Pripps Blå 66
Shepherd Neame Faversham Kent 3,5 mellan Bishops Finger e.p.
Slottskällans Bryggeri 3,5 mörk Uppsala Julöl 23
Slottskällans Bryggeri AB 3,5 ljus Vit Weissbier 67
Slottskällans Bryggeri AB 3,5 mellan Wien e.p.
Slottskällans Bryggeri AB 9,0 mörk Imperial Stout 50
Spendrups Bryggeri AB 2,0 mörk Gammeldags Svagdricka e.p.
Spendrups Bryggeri AB 2,8 ljus Norrlands Guld 21
Spendrups Bryggeri AB 3,5 ljus Norrlands Guld 35
Spendrups Bryggeri AB 3,5 ljus Spendrups Premium Gold e.p.
Spendrups Bryggeri AB 3,5 ljus Spendrup Bright Brew 28
Spendrups Bryggeri AB 3,5 ljus Odin Pilsner 46
Spendrups Bryggeri AB 5,0 ljus Spendrups Premium lager 53
Spendrups Bryggeri AB 5,2 mörk Julöl 24
Spendrups Bryggeri AB 5,3 ljus Mariestads Export 45
Spendrups Bryggeri AB 5,3 ljus Norrlands Guld 38
Spendrups Bryggeri AB 5,3 mörk Norrlands Jul e.p.
Spendrups Bryggeri AB 5,9 ljus Spendrups Premium Gold 35
Spendrups Bryggeri AB 7,0 mörk Julbock 34
Starobrno Brewery Czech 3,5 ljus Starobrno Premium lager 21
Tuborg Copenhagen, Denmark 3,5 ljus Tuborg Premium Beer Gold 28
Zeunerts AB, Sollefteå 5,1 mörk Julöl 37
e.p. = ej påvisat, vilket innebär under 10 mg gluten per liter
Det är nog ett problem om du verkligen har celiaki. Som sagt tidigare butiker här som säljer gluten-free korv styckvis i charken skriver inte ut det eftersom de inte kan garantera hanteringen
Apropa korven sa brukar jag lita pa vad de sager i charken om butiken ar vettig (Superstore litar jag inte alls pa tex, medan Farm Boy kanns vettigare pa nagot satt...)
En annan iakttagelse ar att glutenfritt oftast star tillsammans med ekologiskt. Ar val den "naturliga trenden" som gor sig paminn men rorigt blir det nar allt ar uppblandat pa det sattet. Visserligen laser man alla forteckningar men misstag har skett nar fel produkt har kommit med hem...
Apropa korven sa brukar jag lita pa vad de sager i charken om butiken ar vettig (Superstore litar jag inte alls pa tex, medan Farm Boy kanns vettigare pa nagot satt...)
En annan iakttagelse ar att glutenfritt oftast star tillsammans med ekologiskt. Ar val den "naturliga trenden" som gor sig paminn men rorigt blir det nar allt ar uppblandat pa det sattet. Visserligen laser man alla forteckningar men misstag har skett nar fel produkt har kommit med hem...
Oh NO:D, köttet vid COSTCO är underbart här i Alberta, bra pris oxå!
Som jag tidigare sagt det är verkligen en "naturliga trenden", organiskt, ekologiskt osv. Superstore gör en stor grej av det iallafall men även andra såsom Safeway osv., de är bättre på det nu dock!
Det händer fortfarande:D
Eddie Vedder
2012-06-15, 08:33
Jag har gjort pizza till ett helt läger av barn. Ja det var väl minst sagt populärt om man säger så. Vi höll på att slita ihjäl oss och barnen höll på att äta ihjäl sig. :D Vi hade färdiga pizzabottnar från Semper: http://www.semperglutenfritt.se/glutenfria-produkter/brod/pizzabottnar
Naturligtvis inte jämförbart med vanlig pizza men med rätt fyllning är det ju skitgott. Hur kan en enorm vit macka med massa ost och annat bli fel liksom?
Jag har gjort pizza till ett helt läger av barn. Ja det var väl minst sagt populärt om man säger så. Vi höll på att slita ihjäl oss och barnen höll på att äta ihjäl sig. :D Vi hade färdiga pizzabottnar från Semper: http://www.semperglutenfritt.se/glutenfria-produkter/brod/pizzabottnar
Naturligtvis inte jämförbart med vanlig pizza men med rätt fyllning är det ju skitgott. Hur kan en enorm vit macka med massa ost och annat bli fel liksom?
Underbart:laugh:
Jag har extra gluten när jag bakar bröd eller gör pizza. Shit vad bra det blir.
Jag har extra gluten när jag bakar bröd eller gör pizza. Shit vad bra det blir.
Underbart, det är många inklusive mig som önskade att vi kunde äta det oxå!
BigSpawn
2012-06-15, 10:47
Är ganska lustigt ändå vilken hets det är att äta gluten i västvärlden, såg en diskution på TV4 där de diskuterade gluten och mjölkfri diet för autisktiska barn där de förbättrades mycket då det uteslöts. De hade med en mamma med ett autistiskt barn och två svenska läkare och en norsk professor. Barnet hade blivit mycket bättre utav dieten men endå så sitter ena läkare och tycker att det är dumt att ta bort gluten för det är synd om barnet.
Mamman kontrade med att innan hon tog bort det så satt barnet i sin egna värld hela tiden utan att ens bry sig om alla runt omkring sig men efter att gluten togs bort så blev han en helt annan person och nästan "normal". Men läkaren vägrade ändra uppfattning.
Den andra läkaren tyckte absolut att det kan vara värt att prova dieten och den norska professorn berättade exempel om hur tex en 19årig gravt autistisk grabb kunde skrivas ut från en institution och hade nu tagit examen efter att han sattes på denna diet.
Kan ju även tänkas att andra psykiska åkommor kan bli bättre av en sån diet, men man ska ju minnas att det inte fungerar för alla.
Vi kan helt enkelt påverkas mer av det vi äter än vi kanske tänker på, mycket är säkert genetiskt betingat. Vissa färgämnen(speciellt röda) verkar ha stor psykisk inverkan på en del barn, har för mig att jag läst exempel på barn med ADHD så gott som blivit av med detta då det uteslutits.
...COSTCO...
medlemsskap for att kunna handla...njaeee...
Jag brukar faktiskt, nu pa sommaren, handla det mesta pa farmer's markets, lite dyrare men inte sa att det marks eg. Ottawa har en staende hela och sen finns det en annan i narheten varje lordag med vettigt kott
Hur kan en enorm vit macka med massa ost och annat bli fel liksom?
:thumbup:
Är ganska lustigt ändå vilken hets det är att äta gluten i västvärlden, såg en diskution på TV4 där de diskuterade gluten och mjölkfri diet för autisktiska barn där de förbättrades mycket då det uteslöts. De hade med en mamma med ett autistiskt barn och två svenska läkare och en norsk professor. Barnet hade blivit mycket bättre utav dieten men endå så sitter ena läkare och tycker att det är dumt att ta bort gluten för det är synd om barnet.
Mamman kontrade med att innan hon tog bort det så satt barnet i sin egna värld hela tiden utan att ens bry sig om alla runt omkring sig men efter att gluten togs bort så blev han en helt annan person och nästan "normal". Men läkaren vägrade ändra uppfattning.
Den andra läkaren tyckte absolut att det kan vara värt att prova dieten och den norska professorn berättade exempel om hur tex en 19årig gravt autistisk grabb kunde skrivas ut från en institution och hade nu tagit examen efter att han sattes på denna diet.
Kan ju även tänkas att andra psykiska åkommor kan bli bättre av en sån diet, men man ska ju minnas att det inte fungerar för alla.
Vi kan helt enkelt påverkas mer av det vi äter än vi kanske tänker på, mycket är säkert genetiskt betingat. Vissa färgämnen(speciellt röda) verkar ha stor psykisk inverkan på en del barn, har för mig att jag läst exempel på barn med ADHD så gott som blivit av med detta då det uteslutits.
De studier jag tittat på har väl inte visat direkta statistiska resultat. Dock finns det mycket forskning på området och som du skriver berättar föräldrar ofta om förbättringar. Umgås med personer som jobbat med barn med ASD och de berättar samma sak som du skriver - barnen har visat förbättringar.
I nordamerika är är just Gluten och Kasein dieterna vanliga för barn med ASD.
Utesluta pasta, bulgur, matvete, bröd. Nej det kan jag inte tänka mig. Min bror tog upp detta ämne igår med mig. Han är inne i stenålderskosten. Men jag har då inte känt av några problem med gluten. Svullen? Nej. Stark? Ja =)
frippe33
2012-06-20, 12:02
Borde det inte komma en omfattande rapport på ämnet snart så vi får slut på tramset?
Utesluta pasta, bulgur, matvete, bröd. Nej det kan jag inte tänka mig. Min bror tog upp detta ämne igår med mig. Han är inne i stenålderskosten. Men jag har då inte känt av några problem med gluten. Svullen? Nej. Stark? Ja =)
Det kan nog vara mer subtila effekter än så och på sikt.
Själv äter jag inte vete och sällan mjölkprodukter, förutom kanske en bit ost, vassleprotein och dylikt ibland. Jag tror helt enkelt inte det är särskilt bra av en mängd anledningar, men framförallt blir mina allergier bättre och jag är piggare.
Låg-allergena dieter har visat på signifikant förbättring i en dubbelblind studie jag såg vid ADHD, även då barnen inte visade på klassiskt medierad födoämnesallergi.
Borde det inte komma en omfattande rapport på ämnet snart så vi får slut på tramset?
Vad menar du med tramset? Finns väl rätt mycket olika studier som visar det ena och det andra. Beror nog på vad du letar efter?
Är all gluten dålig, nja, mår vissa inte så bra av det - Ja. Finns det allergiker (Celiaki) Ja.
Jag har levt med celiaki i relativt många år nu, och utbudet har verkligen förbättrats.
Hade dock ingen aning om att det var så många odiagnostiserade som mår bättre på glutenfria dieter.
Tänkte därför lämna ett tips om att öl- och whiskeysorter som är destillerade anses vara "glutenfria". Detta betyder såklart inte att de är fria från gluten med tanke på hur glutenfri definieras.
Samt glutenfritt bröd från Fria, ("Grova" i frysdisken), är väldigt gott!
PS. Celiaki skall inte förväxlas med spannmålsallergi.
Doctor Snuggles
2012-06-21, 15:06
Anekdotiska/kliniska uppgifter väger inte lika tungt som resultat från studier.
I detta fallet så skadar det förstås inget att försöka, men läkare måste vara säkrare än att ett par morsor säger något för att kunna rekommendera en viss diet. Ett exempel är autism-vaccin kopplingen som många föräldrar fortfarande tror på, trots att det inte finns några som helst vetenskapliga bevis. I det fallet kan det dock vara direkt skadligt att gå emot läkares rekommendationer.
Forskningen är på väg mer åt det genspecifika hållet, ja, så inom en snar framtid kommer man nog veta en hel del mer.
Klart whiskey är glutenfritt. Det går inte att destillera proteiner, peptider eller ens aminosyror. Alldeles för hög kokpunkt.
Att öl innehåller gluten är en annan sak.
Finns det ingen risk att dessa kan "skjutsas upp utav ångorna?"
Nej.
Du får läsa Grabbarna kokbok eller någon annan obskyr litteratur och sedan i djupare litteratur sätta dig in i begreppet Antalet teoretiska bottnar..
Har inte lust att gå djupare här eftersom hembränning är olagligt.
nisse1976
2012-06-22, 06:51
Klart whiskey är glutenfritt. Det går inte att destillera proteiner, peptider eller ens aminosyror. Alldeles för hög kokpunkt.
Ja det där är alldeles solklart för gemene man ;)
Ungefär så jag tänkte. Jag har inte alls satt mig in i hur olika spritsorter tillverkas. Det här var nytt för mig. Jag har enbart tänkt att "whiskey görs på spannmål - alltså kan det finnas gluten". Mer tankeverksamhet än så har jag inte lagt ner.
Mickelvarg
2012-06-23, 15:32
Anekdotiska/kliniska uppgifter väger inte lika tungt som resultat från studier.
I detta fallet så skadar det förstås inget att försöka, men läkare måste vara säkrare än att ett par morsor säger något för att kunna rekommendera en viss diet. Ett exempel är autism-vaccin kopplingen som många föräldrar fortfarande tror på, trots att det inte finns några som helst vetenskapliga bevis. I det fallet kan det dock vara direkt skadligt att gå emot läkares rekommendationer.
Forskningen är på väg mer åt det genspecifika hållet, ja, så inom en snar framtid kommer man nog veta en hel del mer.
Förklara på vilket sätt det kan vara farligt att äta naturlig mat...? (OBS! RETORISK FRÅGA!) Varför kan vi stoppa i oss godis, läsk och totalt näringsbefriade produkter med vitt mjöl utan att blinka, och samtidigt vara helt uppåt väggarna oproportionerligt kritiska mot helt naturlig mat (i det här fallet kokosfett)?
Förklara på vilket sätt det kan vara farligt att äta naturlig mat...?
Hur drog du den slutsatsen av det citerade inlägget?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.