handdator

Visa fullständig version : billigast ägg, kvarg & kycklingfilé i stockholm?

OnMyWay
2012-06-11, 06:26
Tjena,

undrar som rubriken lyder vart man som billigast handlar dessa 3 livsmedel i Stockholm.

Ber om ursäkt om ämnen diskuterats tidigare, blir galen på att söka i forumet på mobilen

Mvh

miaz
2012-06-11, 06:44
kvarg från lidl är nog det som gäller.
i Vårberg (förmodligen en miljard till förorter) brukade jag köpa
30 stora ägg för 35kr när jag bodde där.
kycklingfile får man nog kolla runt. willys brukar väl ha eldorado för typ 40kr/kg.

andeem
2012-06-11, 08:25
Billig kycklingfilé är ofta injicerad med rätt stora mängder vatten (det kalls mörning). Har du stor frys rekommenderar jag att du bunkrar när Coop eller annan kedja säljer Kronfågel eller Guldfågeln för 49 spänn kilot.

Inge Enveten
2012-06-11, 08:43
Billig kycklingfilé är ofta injicerad med rätt stora mängder vatten (det kalls mörning). Har du stor frys rekommenderar jag att du bunkrar när Coop eller annan kedja säljer Kronfågel eller Guldfågeln för 49 spänn kilot.

Sett till PPK klår ändå dessa "vattenfyllda" varianter de dyrare filéerna. Åtminstone visar mina uträkningar det. Har för mig att b.la. Vicarious kommit fram till samma.

Nils.R
2012-06-11, 08:46
Godast av bugdetvarianterna tycker jag Rose är (säljs på Lidl för 50kr kilot) eldorados och hemköp är ganska meh imo.

LilMack
2012-06-11, 09:04
Fryst eller möras kyckling kommer inte in i mitt hus. Lever på Lidls kycklingfile. 100 kr/kg. Men håll upp ögonen på deras hemsida, ibland har dem upp till 40 % rabatt.

Kischen
2012-06-11, 09:09
Oftare som de billiga märkena har halalslaktad kyckling och det köper jag inte av princip,

andeem
2012-06-11, 09:20
Sett till PPK klår ändå dessa "vattenfyllda" varianter de dyrare filéerna. Åtminstone visar mina uträkningar det. Har för mig att b.la. Vicarious kommit fram till samma.Så är det absolut om båda håller ordinarie pris. Dessutom blir ju faktiskt de vattenfyllda mörare.

stålrasta
2012-06-11, 09:31
Oftare som de billiga märkena har halalslaktad kyckling och det köper jag inte av princip,

Kan du förklara hur de olika slakt metoderna skiljer sig?

vicarious
2012-06-11, 09:36
Sett till PPK klår ändå dessa "vattenfyllda" varianter de dyrare filéerna. Åtminstone visar mina uträkningar det. Har för mig att b.la. Vicarious kommit fram till samma.

Precis. Det är ju ändå näringsvärdet på förpackningen som gäller.

Jag kör alltid på Xtra nu, som är Coops "lågprismärke". 2kg för 99kr och det är standardpris. 20g protein per 100g och smakar bra. Aldrig stött på några benbitar eller annat äckel som jag gjort från andra lågprismärken. Köper Guldfågeln/Kronfågel om/när det är extrapris någon gång.

Knegish
2014-02-07, 08:51

Nej det kan han med största sannolikhet inte.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Knatcharn
2014-02-07, 11:53
Köp kycklinglår, det är mörare och billigare. ^^

svedemo
2014-02-07, 13:04
Den ena är djurplågeri enligt bland annat Svensk lag och den andra är det inte. Bedöva först eller inte. En duktig muslim går inte med på att djuret bedövas först. Typ så här... :smash:

100
2014-02-07, 13:28
Den ena är djurplågeri enligt bland annat Svensk lag och den andra är det inte. Bedöva först eller inte. En duktig muslim går inte med på att djuret bedövas först. Typ så här... :smash:

Du snackar bara skit, läs på innan du uttrycker dig. Och uttryck dig aldrig om ett ämne du inte vet ett skit om.

"Vi är ett svenskt företag, vi anammar svensk lagstiftning och i Sverige är det lag på bedövning. Vi slaktar våra djur i Scans anläggningar. Jordbruksverket och Livsmedelsverket finns närvarande, det här sköts på ett professionellt sätt, säger Namir Zetali"

"Bedövning används vid svensk halal-slakt"

"Muslimerna i Sverige har genom tolkning av de religiösa reglerna kommit fram till att köttet är halal även om det slaktats enligt svensk lag. Det säger Mohammad Fazlhashemi, muslim och professor i idéhistoria vid Umeå universitet."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bedovning-anvands-vid-svensk-halal-slakt

Knegish
2014-02-07, 13:57
Det är riktigt. Det finns många inriktningar i islam. Precis som vi har protestantismen, katolicism, grekisk-ortodox osv med olika tolkningar har även islam det. Inom hanafiskolan, som är den största lagskolan (majoriteten tillhör) räknas bedövning som korrekt och t o m påbjudet för att räknas som halal. En poäng i halalslakt är att det ska vara så skonsamt som möjligt för djuret, det fanns inga bedövningsmedel el metoder förr, då uppmanades slaktaren att kniven måste vara mycket vass, djuret får inte se några andra djur slaktas, det får inte bindas och "vänta" på slakt och så vidare. Eftersom man nu har bedövningsmetoder blir dessa nödvändiga i halalslakt för att det ska anses som kheyr.

J.V
2014-02-07, 14:00
Om det är svensk kyckling. Men många billiga varianterna är danska, hur ser lagen ut där? Det var visserligen längesedan jag kollade senast så kanske även de billigare gått över till svensk fågel.

Knegish
2014-02-07, 14:02
En "duktig" muslim? Du menar en salafist? Hoppas vi kan vara överens om att det gänget inte är definitionen på "duktig" muslim. En högljud grupp på 1,5% av världens muslimer kan omöjligt representera hela islam. Som att ta Knutbys ideer och sen applicera det på hela världens kristna eller "postkristna" befolkning.

broman
2014-02-07, 15:13
[QUOTE=Knegish;6859406]En "duktig" muslim? Du menar en salafist? Hoppas vi kan vara överens om att det gänget inte är definitionen på "duktig" muslim. En högljud grupp på 1,5% av världens muslimer kan omöjligt representera hela islam. Som att ta Knutbys ideer och sen applicera det på hela världens kristna eller "postkristna" befolkning.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk[/QUOTE

Islam är en åsikt, så jo alla som säger att dom är muslimer sätter jag i fack.

Knegish
2014-02-07, 15:32
Det gör jag med. Sätter dem i ett fack. Islamfacket. Skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag har färgseende. Det finns variationer och grupper med subgrupper. :)

svedemo
2014-02-07, 15:35
Du snackar bara skit, läs på innan du uttrycker dig. Och uttryck dig aldrig om ett ämne du inte vet ett skit om.

"Vi är ett svenskt företag, vi anammar svensk lagstiftning och i Sverige är det lag på bedövning. Vi slaktar våra djur i Scans anläggningar. Jordbruksverket och Livsmedelsverket finns närvarande, det här sköts på ett professionellt sätt, säger Namir Zetali"

"Bedövning används vid svensk halal-slakt"

"Muslimerna i Sverige har genom tolkning av de religiösa reglerna kommit fram till att köttet är halal även om det slaktats enligt svensk lag. Det säger Mohammad Fazlhashemi, muslim och professor i idéhistoria vid Umeå universitet."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bedovning-anvands-vid-svensk-halal-slakt

Vad jiddrar du om? Stick och grina någon annanstans då jag uppenbarligen absolut vet vad jag pratar om. Ja svenska muslimer har kommit på att deras djurplågeri inte är accepterat här och har modifierat tron och det var därför jag skrev en duktig muslim och inte bara muslimer. Det är ju inte som att dom skulle kunna åka till alla ursprungsländer och få folk att gå med på sina "nya" rön om vad de religiösa reglerna säger. Helt vanliga kappvändare.
Inget konstigt med det och kristendomen gör samma sak med att ändra vad gud tycker när samhället ändras. Man kan tycka att <namn på gud> borde bli skitsur när "troende" ändrar reglerna han/hon satt upp bara för att en massa människor inte "gillar" att man tycker eller gör så. *rolleyes*

Knegish
2014-02-07, 15:40
Läste du inlägget jag skrev om att hanafiskolan är den största inriktningen? Bedövning tillämpades i denna den största skolan som omfattar flest muslimer långt innan sverige fick några djurskyddslagar. Kosherslakt däremot är hela den judiska teologieliten enig om. Där får ingen bedövning tillämpas.
Du argumenterar som om du köpt ett gäng ökenoljemiljadärers salsfismpropaganda. Gick du på deras lätta? Gå å konvertera till wahhabismen ist å flytta till Saudi arabien. Du hade passat utmärkt där.

Knegish
2014-02-07, 15:45
Det var alltså religiöst motiverat att införa bedövning i hanafiskolan.

LillisJ
2014-02-07, 19:24
Ica i Brandbergen centrum(visserligen utanför stockholm) har 1.8kg kycklingfilé för 99:-. Det är 99% kötthalt, i princip samma vikt tinad som fryst. Grym är den :)