Visa fullständig version : Tips på första bil
shut teh face
2012-06-10, 17:24
Jaa... jag tog körkort för ett par månader sedan, 24 år gammal .. pinsamt! :)
Men! Jag ska köpa en bil tänkte jag, vi har redan en familjebil så jag tänkte mig en mindre bil, men jag är tveksam till att åka runt i en liten bil så helst ska det vara mitt-i-mellan ..
Jag vill inte lägga mer än 100.000k men kan tänka mig att lägga hälften eller 20k också. Jag har absolut ingen aning om vad jag vill ha. Jag är ganska snål och ekonomisk av mig ..
Helst ska den dra lite soppa iaf.
Låt tipsen flöda! Betalar hellre mycket pengar för en äldre kvalitetsbil (bmw, audi, mercedes?) än köpa en "nyare" renault eller diverse mupp-märke..
Har du flyt så kan du som sagt köpa en begagnad bmw som kanske stått i garage i ett antal år och är i finfint skick.
dluddeckens
2012-06-10, 17:33
Du kan få köpa min 316 compact (BMW).
2001
Lite lite rost på passagerardörren, nybesiktad, gått precis över 20 000 mil. Krånglar aldrig, drar under 0,75 landsväg.
20 000:-
shut teh face
2012-06-10, 17:36
Du kan få köpa min 316 compact (BMW).
2001
Lite lite rost på passagerardörren, nybesiktad, gått precis över 20 000 mil. Krånglar aldrig, drar under 0,75 landsväg.
20 000:-
Ok, men det är ju en sån här typisk grej som jag är kass på. En bil från 2001 som har gått 20.000 mil, är inte det mycket? Ska man bry sig?
Jag tänkte köpa en bil som är gotlandskörd (jag bor på gotland) för det är inget salt här. :D
En kompis till mig köpte en bil (2007) för 100.000k, sen fick han lägga 20.000k på partikelfilter-byte (diesel) och något skit (vanligt underhåll). Hade det inte varit bättre o då köpt en 2004 t.ex., för mindre pengar, där underhållet redan var gjort (12.000 mil skulle de göras).
Det är typ såna knep jag är ute efter, och för att fatta nåt..
Audi 2.0 tdi 2005 och framåt. Ruggigt tålig motor, bra andrahandsvärde.
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Volvo V50 kanske? Om du väljer en diesel drar den runt 0.5l/milen (har jag för mig), den är säker och varken stor eller liten.
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-volvo-v50-2796
Lite nyttig information.
martikainen
2012-06-10, 17:42
du tjänar ju bra, köp dig en 10a eller något som drar under 0.5, köper du miljöbil så slipper du skatten första 5 åren (sen bilen togs i bruk) samt att det blir billig skatt per år, (betalar 1100 för min 10a).
Jag har ingen som helst aning om hur man mekar bil eller vad man ska titta efter, kändes skönt att få en så gott som ny bil.
drakfelt
2012-06-10, 17:42
Röstar på nyare Golf. En mittimellan(lite mer liten än stor kanske..) som går att köra långt med utan att få krupp. Snåla i stad och en dröm med DSG-lådan.
Mina 5 cent
shut teh face
2012-06-10, 18:26
du tjänar ju bra, köp dig en 10a eller något som drar under 0.5, köper du miljöbil så slipper du skatten första 5 åren (sen bilen togs i bruk) samt att det blir billig skatt per år, (betalar 1100 för min 10a).
Jag har ingen som helst aning om hur man mekar bil eller vad man ska titta efter, kändes skönt att få en så gott som ny bil.
Bara för det så vill jag inte att de tar slut.. sen jag börja jobba sparar jag 10k i månaden och de vill jag fortsätta med. :(
shut teh face
2012-06-10, 18:26
Röstar på nyare Golf. En mittimellan(lite mer liten än stor kanske..) som går att köra långt med utan att få krupp. Snåla i stad och en dröm med DSG-lådan.
Mina 5 cent
Jag har tänkt mycket på Golf, problemet är bara att de inte finns med automat! :)
drakfelt
2012-06-10, 18:30
Jag har tänkt mycket på Golf, problemet är bara att de inte finns med automat! :)
Jodåå :) Det var ju det jag skrev; en dröm med DSG-låda! DSG är Volkswagens prisbelönta automatlåda med dubbelkoppling för steglös växling :)
Finns även "vanlig" automat i Golf!
shut teh face
2012-06-10, 18:42
Ok.. har inte sett så mycket sådana på blocket i alla fall.. (äldre)
drakfelt
2012-06-10, 18:54
http://www.blocket.se/dalarna/VW_Golf_2_0_tdi_Sportline_40768423.htm?ca=23_11&w=3
MathiasF
2012-06-10, 21:19
Jodåå :) Det var ju det jag skrev; en dröm med DSG-låda! DSG är Volkswagens prisbelönta automatlåda med dubbelkoppling för steglös växling :)
Finns även "vanlig" automat i Golf!
Åhnej, DSG är inte steglös, som en variomaticlåda (finns i audi, vet inte om det finns i vw).
Dock håller jag med om att DSG lådan är underbar!
Till trådskaparen: en någorlunda ny volkswagen diesel med DSG-låda är absolut en klockrent köp för din del! det måste inte va en VW men köp iallafall inget gammalt ruttet lik.
Edit 2: nej, jag kör bmw.
hahavaffan
2012-06-10, 21:23
Krånglar inte DSG-lådan sjukt mycket? Har enbart hört skit om den, typ som att den växlar ryckigt vid meskörning, att den har problem med start-stopp-funktion, och att den alltid går sönder efter 8K-10K mil. Lösa rykten kanske, men det är iaf baserat på vad folk jag vet faktiskt tycker om den.
MathiasF
2012-06-10, 21:25
Krånglar inte DSG-lådan sjukt mycket? Har enbart hört skit om den, typ som att den växlar ryckigt vid meskörning, att den har problem med start-stopp-funktion, och att den alltid går sönder efter 8K-10K mil. Lösa rykten kanske, men det är iaf baserat på vad folk jag vet faktiskt tycker om den.
Farsan har haft den lådan i två firmabilar nu,
Krångel: inget
växlar ryckigt: inte ens en tillstymmelse
start stopp: han har inte det tillvalet
8K-10K: Den första hann nog gå över det med en bra bit innan bilen byttes, nästa är ganska ny och har inte gått så långt ännu.
shut teh face
2012-06-12, 06:53
OK..
Jag var och kollade på en Mercedes 240 C Sedan, en -99. Tyvärr så var det äcklig blänkande/glittrande lack (WTF) som man inte såg på bilderna.
Ska kolla på en 2001 kombi snart, 65,000 kr.
Gör jag rätt som vill ha en äldre kvalitetsbil (cirka -00) istället för en nyare ej-lika-mycket-kvalitets-bil (cirka -05) ?
Har inte mercedes förbannat mycket elfel fortfarande som är dyra att åtgärda?
MathiasF
2012-06-12, 07:56
http://www.blocket.se/halland/BMW_320_touring_40137470.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_520i_40242870.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_320_40831383.htm?ca=23_10&w=3
VW har gigantiska problem med DSG lådan, jag hade aldrig köpt en sådan bil (om det inte var en tjänstebil som du bara har i 3 år ev). Livslängd ca 12.000 mil. Och det är inga lösa rykten jag jobbar i branschen..
Raschmus
2012-06-12, 09:03
Fick precis en faktura för att inte ha betalt ny försäkring på 1800:-
Kan väl vara dagens tips från en noob till en annan.
Lycka till!
Raschmus
2012-06-12, 09:03
Tror det. Min årspremie ligger på 15000:-, mycket pga ev dyr reparation.
Edit: Missade ordet elfel.
hahavaffan
2012-06-12, 09:08
VW har gigantiska problem med DSG lådan, jag hade aldrig köpt en sådan bil (om det inte var en tjänstebil som du bara har i 3 år ev). Livslängd ca 12.000 mil. Och det är inga lösa rykten jag jobbar i branschen..Ja, det är den bild jag fått också.
petersson
2012-06-12, 09:26
Ja det kanske är säkrare med en välbevarad märtza från början på 90-talet isåfall? Finbil att glida runt i
Är du ekonomisk av dig så fundera på vad som blir billigast i längden och inte just nu.
En bil runt 150 kkr där du budgeterar för värdeminskning på 15 kkr/år är kanske inte så illa om du jämför med att köpa en större 10 år gammal bil som gått 15 000 mil för 100 kkr där värdeminskningen också är (minst) 15 kkr/år och där du redan från början har både större fasta och rörliga kostnader.
Det är ju ganska enkelt att budgetera för båda alternativen och se var det verkar hamna.
Vandraren
2012-06-12, 10:36
Jag har en Skoda Fabia Combi 1,2 -05. Köpte den 07, har kört ca 5000 mil och har bytt en säkring. Har gått igenom alla besiktningar utan anmärkning.
Så den är billig att köra (ca 0,65 blandad körning) och billig att äga. Kanske bara jag som haft tur dock.
Eller så köper du bara en Punto.
Drar lite, väldigt hög i tak, inte magiskt jätteful, kostar ingenting att äga, kostar ingenting att köpa, bara att slänga när man tröttnat. =P
Nej, men VW är annars bra grejer.
Samuelelel
2012-06-12, 11:28
Drar lite, väldigt hög i tak, inte magiskt jätteful, kostar ingenting att äga, kostar ingenting att köpa, bara att slänga när man tröttnat. =P
+1 på Punto!
Köpte en -98 i vintras nybesiktad för 3500:-. Hade gått ~17000 mil. Det enda som jag gjort är att byta kamrem (1000:-). Går som en klocka och har nyligen passerat 19000 mil. Går minst 8 mil/dag då sambon pendlar och hon är helnöjd.
Drar runt 0,5 och kostar 200kr/månad att ha halvförsäkrad. Som bonus behöver man inte sitta som ett mongo när man är över 190cm lång heller.
Blir nog helt klart en Punto igen, kanske kosta på sig en från detta årtionde.
delta_mats
2012-06-12, 12:31
Jag har en Skoda Fabia Combi 1,2 -05. Köpte den 07, har kört ca 5000 mil och har bytt en säkring. Har gått igenom alla besiktningar utan anmärkning.
Så den är billig att köra (ca 0,65 blandad körning) och billig att äga. Kanske bara jag som haft tur dock.
Dom där småbilarna med små motorer är inte direkt snåla om man jämför effekt och förbrukning mot en modernare normalstor diesel. Och åker man landsväg blir bilen väldigt svag och surrig samtidigt som förbrukningen ökar markant så fort hastigheten stiger över 110.
Men att fjösa runt i stan funkar väl hyffsat dock.
Vandraren
2012-06-12, 12:44
Dom där småbilarna med små motorer är inte direkt snåla om man jämför effekt och förbrukning mot en modernare normalstor diesel. Och åker man landsväg blir bilen väldigt svag och surrig samtidigt som förbrukningen ökar markant så fort hastigheten stiger över 110.
I 120km/t snittar min 0,52-0,60. Inte så farligt ändå.
Men ja, bilen är plastig, motorsvag, liten och allmänt osexig. Men man kan få en relativt ny bil med ganska låga mil för lite pengar. Den är dessutom billig i underhåll.
Min förra passat med 1.9 tdi motorn som dom delar med audi hade gått 37k mil, den innan det hade gått 45k mil. Passaten gick 2000 mil utan oljebyte och 800 mil med för lite olja i styrservon. Stridsvagn.
EDIT: bara ett stag i framvagnen som brukar slitas fort, men det går att köpa förstärkta.
Kan varmt rekommendera en VW Golf V. Har själv en 06:a med den underbara TSI-motorn på 1.4 l. Pigg och rapp som fan med både kompressor och turbo samtidigt som den är galet snål, iaf i mina ögon. Med laglig körning drar den 0.54-0.56 på landsväg och 0.6-0.7 med blandad körning. Hyfsat billig idag och bra andrahandsvärde.
BMW M3 är ungefär lika snål som en Toyota Prius.
Källa: Top Gear.
Raschmus
2012-06-12, 14:23
Lånar tråden liten;
Försäkrade biljäveln idag. Bara att börja brumma eller tar det någon dag innan försäkringen gäller?
delta_mats
2012-06-12, 15:20
Lånar tråden liten;
Försäkrade biljäveln idag. Bara att börja brumma eller tar det någon dag innan försäkringen gäller?
Den gäller från det datum du tecknar, så är den tecknad idag så gäller försäkringen.
Jag har en Volvo S60 2.5T ´04, och det är tveklöst den bästa bilen jag haft av drygt 10 bilar, bland annat 3 BMW i samma prisklass. På 3 1/2 år har jag bytt 2 xenonlampor, det är allt. Går klockrent, och framförallt har den en kör-kvalitetskänsla som mäter sej utan problem med BMW och Mercedes, men kostar betydligt mycket mindre i både inköp, men framförallt service och försäkringar. Sjukt nöjd med denna bil faktiskt..
Pepparkakssmurfen
2012-06-12, 19:02
Jaa... jag tog körkort för ett par månader sedan, 24 år gammal .. pinsamt! :)
....
aIrhVo1WA78
delta_mats
2012-06-12, 19:25
Jag har en Volvo S60 2.5T ´04, och det är tveklöst den bästa bilen jag haft av drygt 10 bilar, bland annat 3 BMW i samma prisklass. På 3 1/2 år har jag bytt 2 xenonlampor, det är allt. Går klockrent, och framförallt har den en kör-kvalitetskänsla som mäter sej utan problem med BMW och Mercedes, men kostar betydligt mycket mindre i både inköp, men framförallt service och försäkringar. Sjukt nöjd med denna bil faktiskt..
Går ju inte att jämföra körglädje i en fw bil jämför med rw eller 4wd. Så fort man står på lite blir det genast understyrt med framhjulsdrift.
Vilka BMW har du att jämföra med?
Går ju inte att jämföra körglädje i en fw bil jämför med rw eller 4wd. Så fort man står på lite blir det genast understyrt med framhjulsdrift.
Vilka BMW har du att jämföra med?
Nej absolut inte jag syftade inte på körglädje på det sättet.. Formulerade mej nog lite dumt. Jag syftar på kvalitetskänslan i körupplevelsen som helhet mer, hur man sitter i stolen, interiören och liksom totalupplevelsen.
Jag hade en E36 325:a t.ex, för kanske 10 år sedan, tror det var en 93:a så den var ungefär jämngammal med S60n idag. Sänkt och med breda däck den låg ju som ett jävla spjut i kurvorna :D. Och 2st 320 även det E36.. Visst en helt annan körglädje på det sättet, mer sportbil liksom. Men ska jag jämföra kvalitetsupplevelsen totalt och vad man fått för pengarna så vinner S60n lätt. Har ju dock inte jämfört med en BMW ´04 då, men mina Beamers då hade ungefär samma år på nacken som Volvon iaf.
BMW M3 är ungefär lika snål som en Toyota Prius.
Källa: Top Gear.
i see thar
delta_mats
2012-06-12, 21:33
Nej absolut inte jag syftade inte på körglädje på det sättet.. Formulerade mej nog lite dumt. Jag syftar på kvalitetskänslan i körupplevelsen som helhet mer, hur man sitter i stolen, interiören och liksom totalupplevelsen.
Jag hade en E36 325:a t.ex, för kanske 10 år sedan, tror det var en 93:a så den var ungefär jämngammal med S60n idag. Sänkt och med breda däck den låg ju som ett jävla spjut i kurvorna :D. Och 2st 320 även det E36.. Visst en helt annan körglädje på det sättet, mer sportbil liksom. Men ska jag jämföra kvalitetsupplevelsen totalt och vad man fått för pengarna så vinner S60n lätt. Har ju dock inte jämfört med en BMW ´04 då, men mina Beamers då hade ungefär samma år på nacken som Volvon iaf.
E36 är ju en rätt gammal historia jämfört med en -04 Volvo. Förstår att Volvon känns nyare och modernare i jämförelse. En bättre jämförelse hade varit en BMW E46. Och då tror jag Bimmern slår Volvon på fingrarna när det gäller kvalitet/premiumkänsla.
MathiasF
2012-06-12, 21:43
Volvo är fantastiskt sköna bilar när vi snackar större modeller som S80/V70/XC90, men att jämföra med en bmw och finna likheter är att häda! :furious:
MVH. BMW-ägare.
Fishtank
2012-06-12, 21:59
Håller med mannen ovanför.
Inte ens en -12 V50 gjorde mig lika glad som BMWn att köra.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Vågar man låna tråden lite så jag slipper starta en ny? (a)
Jag vill köpa min första egna bil, och "vill" lägga ut ca 30-60 tusen.
Bor i Sundsvall om någon råkar veta någon bra!
Vad ska man tänka på angående milantal kontra årsmodell?
Jag har kollat sjukt mycket, men kommer ingen vart... Suger och låna bil till jobbet eller åka buss.......
Ser någon av de här två vettiga ut?
Är ute efter en bil som helst enkelt går/håller bra.
Behöver inte hästkrafter i massor, snarare bensinsnål.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ford_focus_1_8_40781148.htm?ca=4&w=1
Är det något fel på Ford eller varför går en 07:a på 50k?
http://www.blocket.se/vasternorrland/PEUGEOT_206_GTI_9700_mil_40784136.htm?ca=4&w=1
Några förslag :)
http://www.blocket.se/malmo/Valvard_golf_fsi_sportline___04_40291720.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Seat_leon_TFSI_Rickard_Rydell_Edition_40616163.htm ?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/lund/Ford_Focus_ST170_40079815.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Audi_A3_1_6_Attraction_40334411.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Volvo_C30_2_0D_39414814.htm?ca=15&w=3
Fishtank
2012-06-12, 23:05
Adamz.
Skippa peggan, skitbilar imo.
Ford faller fort i värde pga att de inte är exklusiva bilar, lite plastiga men pålitliga. Iaf den mondeo jag har erfarenhet av.
Focusen med lilla motorn är också inte dyr från fabrik.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Volvo är fantastiskt sköna bilar när vi snackar större modeller som S80/V70/XC90, men att jämföra med en bmw och finna likheter är att häda! :furious:
MVH. BMW-ägare.
Haha, alltså körglädjen är en annan historia.. Och som sagt jag hade E36:or, men när de hade ungefär samma år på nacken som min S60 har nu, så hade jag enormt mycket mer problem med saker och ting i samtliga BMW bilar än jag haft med min S60 som jag inte haft några problem med öht. 325:an tappade jag ena blinkersen på motorvägen, bränslepump och generator pajjade inom loppet av två veckor på ena 320:n. Listerna tätade inte mot dörr-rutorna i kupéen ordentligt osv..
Men de kanske fått ordning på detta på nyare modeller.. :D
shut teh face
2012-06-13, 06:28
OK då har jag kollat ett par mercedes här på ön och de känns inte som att det blir en sådan, då vill man helt ha en nyare och då blev det dyrt som fan helt plötsligt. :)
Har sett lite bmw 525 touring -01 och touring 528 -00. Hur ser det ut med automatlådorna i de bilarna? Är de tillräckligt nya för att inte dra 20-30% mer bensin än manuell?
MathiasF
2012-06-13, 09:43
Haha, alltså körglädjen är en annan historia.. Och som sagt jag hade E36:or, men när de hade ungefär samma år på nacken som min S60 har nu, så hade jag enormt mycket mer problem med saker och ting i samtliga BMW bilar än jag haft med min S60 som jag inte haft några problem med öht. 325:an tappade jag ena blinkersen på motorvägen, bränslepump och generator pajjade inom loppet av två veckor på ena 320:n. Listerna tätade inte mot dörr-rutorna i kupéen ordentligt osv..
Men de kanske fått ordning på detta på nyare modeller.. :D
Främre blinkers på E36 är lätt att sätta fast fel om man byter till "häftiga" vita.
Bränslepump & generator tillverkas inte av bmw och samma modell kan sitta i volvo, opel, fiat osv.
Listerna mot dörrutan är vanligt på äldre bilar med många mil.
OK då har jag kollat ett par mercedes här på ön och de känns inte som att det blir en sådan, då vill man helt ha en nyare och då blev det dyrt som fan helt plötsligt. :)
Har sett lite bmw 525 touring -01 och touring 528 -00. Hur ser det ut med automatlådorna i de bilarna? Är de tillräckligt nya för att inte dra 20-30% mer bensin än manuell?
Min bror råkar ha samma bilmodell som jag har fast automat, han ligger på drygt 25% högre förbrukning, han kör dock aggressivare.
shut teh face
2012-06-13, 10:06
Främre blinkers på E36 är lätt att sätta fast fel om man byter till "häftiga" vita.
Bränslepump & generator tillverkas inte av bmw och samma modell kan sitta i volvo, opel, fiat osv.
Listerna mot dörrutan är vanligt på äldre bilar med många mil.
Min bror råkar ha samma bilmodell som jag har fast automat, han ligger på drygt 25% högre förbrukning, han kör dock aggressivare.
Precis, det är ju normalt att en automat drar 20-30% extra om den är äldre (mitten på 90-talet). Men nya bilar ska vara bättre (typ ingen skillnad på manuell/automat). Frågan är väl vad som räknas som en "ny bil"...
Men en diesel har ju högre skatt samt är i vissa fall dyrare att försäkra än bensinbilar? (Jag vet att jag läst det vid ett par tillfällen, men det gäller förmodligen inte alla dieselar)
Jo, det där med över 110 är ju helt riktigt. Dock vet jag inte huruvida TS ska ligga och pendla Stockholm-Malmö varje dag. Om inte, så är 110 vs 130 inte så magiskt stor skillnad i tid när man pendlar och de få gånger man ligger och kör långsträckor så kan man kosta på sig de extra kronor det kostar att ligga i högre hastighet eftersom man sparar in dem alla andra dagar på året.
Tror min bil drar ungefär 0.7 i 130km/h. Det bör inte skilja sig så magiskt mycket mot andra bilar, mer än att min förbrukning går ner markant vid lägre hastighet.
I 120km/t snittar min 0,52-0,60. Inte så farligt ändå.
Men ja, bilen är plastig, motorsvag, liten och allmänt osexig. Men man kan få en relativt ny bil med ganska låga mil för lite pengar. Den är dessutom billig i underhåll.
Mm, ingen bil att bege sig ut på raggarrundan med.
MathiasF
2012-06-13, 11:47
Precis, det är ju normalt att en automat drar 20-30% extra om den är äldre (mitten på 90-talet). Men nya bilar ska vara bättre (typ ingen skillnad på manuell/automat). Frågan är väl vad som räknas som en "ny bil"...
Våra bilar är 05or.
shut teh face
2012-06-13, 13:10
Våra bilar är 05or.
OK det kanske är helt nya bilar då som automat ska vara snåla, ibland till och med mer snåla än manuella?
MathiasF
2012-06-13, 14:38
OK det kanske är helt nya bilar då som automat ska vara snåla, ibland till och med mer snåla än manuella?
Det är omöjligt att en vanlig automat med turbin är snålare eftersom den kräver endel energi att operera, ett moment som saknas i en manuell bil.
pragmatist
2012-06-13, 15:33
Vill du ha en tysk kvalitetsbil så kan jag föreslå att du slänger ett öga på Audi A6, den modell som kom 2005. Kassaskåpskänsla, bekväm, rymlig, stabil, säker, pålitlig, hygglig totalekonomi om man undviker de största motorerna. De har kommit ner en hel del i pris nu, och det finns ett hyggligt utbud att välja på eftersom de var så vanliga som tjänstebilar. Det enda man egentligen måste se upp med är att det kan bildas rost i dörrbalkarna om det kommer in smuts under skyddslisten (en designmiss som rättades till i samband med ansiktslyftet 2008) och att den steglösa automatlådan (om man har en sådan, tiptroniclådan är bättre) kräver minutiös service. I övrigt en kanonbil som rutinmässigt vann biltester på sin tid.
hahavaffan
2012-06-13, 16:14
Det är omöjligt att en vanlig automat med turbin är snålare eftersom den kräver endel energi att operera, ett moment som saknas i en manuell bil.Omöjligt är det ju tydligen inte, eftersom att det finns bilar med lägre snittförbrukning med automat än med manuell. Ditt älsklingsmärke BMW, och Mercedes till exempel. Sen om du med "turbin" syftade på äldre lådor som inte var så effektiva vet jag inte, men idag går det att få snålare automatlådor än manuella (på pappret... det berömda pappret).
Audi A3 med den nya TFSI motorn är ett givet val för dig. Bra bil, kvalitet rakt igenom, pigg och bensinsnål..
dream_theater_
2012-06-13, 16:46
Den Forden du länkar till skulle jag aldrig våga köpa. Stora problem med bland annat att spridare korkar igen ifall du kör med etanol. Dessutom kan styrenheten bli knäpp. Rostar vid stänkskärmar lätt.
Höger lager fram i den jag hade skar efter 5000 mil.
Det är omöjligt att en vanlig automat med turbin är snålare eftersom den kräver endel energi att operera, ett moment som saknas i en manuell bil.
Svar nej. Nästa generation 8 växlade som kommer på Volvo hösten 2013 kommer dra mindre än en manuell. En helt annan teknik idag, med elektrisk oljepump som håller automatlådan med tryck vid start&stop funktionen som de nya modellerna har. Den tekniken finns redan idag.
Sen så kom Lock up på turbinen typ för 15 år sedan redan för att minska bränsleförbrukningen som ökar av slirningen som uppstår i turbinen. Men dagen automatlådor går inte att jämföra med de för 10 år sedan det är en otrolig utveckling som har skett på alla fronter i tekniken.
MathiasF
2012-06-13, 18:51
Svar nej. Nästa generation 8 växlade som kommer på Volvo hösten 2013 kommer dra mindre än en manuell. En helt annan teknik idag, med elektrisk oljepump som håller automatlådan med tryck vid start&stop funktionen som de nya modellerna har. Den tekniken finns redan idag.
Sen så kom Lock up på turbinen typ för 15 år sedan redan för att minska bränsleförbrukningen som ökar av slirningen som uppstår i turbinen. Men dagen automatlådor går inte att jämföra med de för 10 år sedan det är en otrolig utveckling som har skett på alla fronter i tekniken.
Aa lock-up känner jag givetvis till, den anläggs ju dock bara när man kör i jämn hastighet. Den drar inte mindre än en manuell med lock up, den drar samma.
och när du accelererar så drar den mer (utan lock-up, med slir).
Vad där mer finns för hokus pokus nuförtiden känner jag inte till :)
Omöjligt är det ju tydligen inte, eftersom att det finns bilar med lägre snittförbrukning med automat än med manuell. Ditt älsklingsmärke BMW, och Mercedes till exempel. Sen om du med "turbin" syftade på äldre lådor som inte var så effektiva vet jag inte, men idag går det att få snålare automatlådor än manuella (på pappret... det berömda pappret).
Mitt älsklingsmärke BMW.. nåja.
Trodde folk förstod att mina få bmw romantiseringar mest är sagda med glimten i ögat, ta det med en klackspark, jag är ingen fanboy.
Med turbin syftar jag på vridkonverteraren, turbinen som i princip ersätter en lamellkoppling i automatlådor, det är precis vad som används idag med.
Men som snej nämner så har det ju antagligen utvecklats en hel del.
OBS, som används idag när vi pratar om konventionella automatlådor, dubbelkoppling t ex är en annan femma.
Aa lock-up känner jag givetvis till, den anläggs ju dock bara när man kör i jämn hastighet. Den drar inte mindre än en manuell med lock up, den drar samma.
och när du accelererar så drar den mer (utan lock-up, med slir).
Vad där mer finns för hokus pokus nuförtiden känner jag inte till :)
L/up går på vid ca ~50 km/h från 3:ans växel och uppåt, på de flesta bilar, och minskar kraftigt bränsleförbrukningen. Men kan man inte säga som du gör, att "den drar inte mindre än en manuell med L/up, den drar samma". Det beror givetvis på vad det är för bil, motor, växellådsmodell, årsmodell, mjukvara och framförallt förare bakom ratten. Dagens automatlådor med elektrisk oljepump drar inte mer än en motsvarande bil med manuell låda vid exakt samma körförhållanden. Och nästa generations konventionella automatlådor drar mindre än motsvarande manuell vid exakt samma körförhållanden. De finns redan sen ett halvår tillbaka i testbilar, på t.ex. Volvo.
Med turbin syftar jag på vridkonverteraren, turbinen som i princip ersätter en lamellkoppling i automatlådor, det är precis vad som används idag med.
Men som snej nämner så har det ju antagligen utvecklats en hel del.
OBS, som används idag när vi pratar om konventionella automatlådor, dubbelkoppling t ex är en annan femma.
Momentomvandlaren (konvertern) överför och omvandlar moment från motorn via drivplattan. Det är vad som används på automatlådor ja, Double-clutch har en torr eller våtkoppling som en manuell låda, och ser ut mer eller mindre precis som en manuell låda på insidan. Skillnaden är att kopplingen är hydrauliskt styrd av ett ventilhus som i sin tur styrs av en adapterbar dator, precis som på en automatlåda.
Dock så ersätter inte konvertern kopplingen på en manuell låda, som så många tror. Som exempel, på en 5 växlad automatlåda med ca 10 år på nacken finns det 8 kopplingar i (varav 4 bromsar) med 4-7 belägg i varje koppling/broms. De kopplas i och ur med hydrauliskt tryck för att aktivera olika drev inuti lådan för att på så sätt uppnå korrekt utväxling för specifik växel. Konvertern överför bara kraften från motorn och förstärker momentet vid behov..
Nu när jag ändå är igång så ska jag bjuda på ett tips, många tror att en automatlåda är "filled for life" dvs inte behöver bytas olja på. Det är BS. Vill du att dina lamellpaket ska hålla så byt var ~5000 mil...
MathiasF
2012-06-13, 19:28
L/up går på vid ca ~50 km/h från 3:ans växel och uppåt, på de flesta bilar, och minskar kraftigt bränsleförbrukningen. Men kan man inte säga som du gör, att "den drar inte mindre än en manuell med L/up, den drar samma". Det beror givetvis på vad det är för bil, motor, växellådsmodell, årsmodell, mjukvara och framförallt förare bakom ratten. Dagens automatlådor med elektrisk oljepump drar inte mer än en motsvarande bil med manuell låda vid exakt samma körförhållanden. Och nästa generations konventionella automatlådor drar mindre än motsvarande manuell vid exakt samma körförhållanden. De finns redan sen ett halvår tillbaka i testbilar, på t.ex. Volvo.
Momentomvandlaren (konvertern) överför och omvandlar moment från motorn via drivplattan. Det är vad som används på automatlådor ja, Double-clutch har en torr eller våtkoppling som en manuell låda, och ser ut mer eller mindre precis som en manuell låda på insidan. Skillnaden är att kopplingen är hydrauliskt styrd av ett ventilhus som i sin tur styrs av en adapterbar dator, precis som på en automatlåda.
Dock så ersätter inte konvertern kopplingen på en manuell låda, som så många tror. Som exempel, på en 5 växlad automatlåda med ca 10 år på nacken finns det 8 kopplingar i (varav 4 bromsar) med 4-7 belägg i varje koppling/broms. De kopplas i och ur med hydrauliskt tryck för att aktivera olika drev inuti lådan för att på så sätt uppnå korrekt utväxling för specifik växel. Konvertern överför bara kraften från motorn och förstärker momentet vid behov..
Nu när jag ändå är igång så ska jag bjuda på ett tips, många tror att en automatlåda är "filled for life" dvs inte behöver bytas olja på. Det är BS. Vill du att dina lamellpaket ska hålla så byt var ~5000 mil...
Well, jag är inte sämre än att jag kan erkänna "when ive been told" så att säga ;)
Hur som helst har vi vandrat en bra bit från vad tråden handlar om *rolleyes*
Well, jag är inte sämre än att jag kan erkänna "when ive been told" så att säga ;)
Hur som helst har vi vandrat en bra bit från vad tråden handlar om *rolleyes*
Haha, inte ofta man glider in på växellådsdiskussioner på kolo :D. jobbat med det i drygt 10 år därav mitt engagemang..
Tillbax till topic, BMW är skit :D
Jag tänker köpa ny bil och har lite olika alternativ som jag pendlar mellan. Audi A5, Audi TT, Mercedes C Coupe (nya modellen), Jaguar XF och Porsche Cayman. Vilken föredrar kolopanelen? Jag kan absolut ingenting om bilar (alltså hållbarhet, funktion etc) och vill att allt ska funka.
av de du räknade upp så skulle jag välja a5 eller jaguaren
dream_theater_
2012-06-13, 20:53
Jag tänker köpa ny bil och har lite olika alternativ som jag pendlar mellan. Audi A5, Audi TT, Mercedes C Coupe (nya modellen), Jaguar XF och Porsche Cayman. Vilken föredrar kolopanelen? Jag kan absolut ingenting om bilar (alltså hållbarhet, funktion etc) och vill att allt ska funka.
Förstabil eller? ;) Jag hade kört på A5 eller Jaguar jag med.
Jag har samma men -03. Den har gått 7000 mil och enda problemet jag haft under tiden är att tändspolarna går ibland. Men dom kostar typ 300 kr så.
Köpte den för 1 år sen för 40 tussar så man kan betala dom direkt.
D Andersson
2012-06-14, 10:16
De bilar du räknar upp är tämligen olika, vad ska du använda den till?
pragmatist
2012-06-14, 13:53
Dagens i-landsproblem...
Ska du ha en bil för allroundbruk så är XF ohotad i den skaran. Vill du bara ha kul så välj Porschen. Det finns dock några välkända tyska bilar som är bättre än XF i sin klass, enligt min ödmjuka åsikt.
ARMSTARK
2012-06-14, 13:57
Ska man köpa Jaguar så är ett hett tips att ringa verkstan och fråga om diverse priser på reparationer och service. Köper man en äldre Jagga så funkar ingenting, helt enkelt för att förra ägaren inte hade råd att åtgärda felen/göra service som man ska.
shut teh face
2012-06-20, 05:28
OK jag har kollat runt en hel del, samt kört en del bilar, men framförallt kollat på nätet, priser, servicekostnader, kostnad för delar, omdöme etc.
Och då lutar det mot att jag fegar ur med en Skoda Octavia! :) Jag har kört volvos, merca, bmw och även en del SUV'ar, för samma kostnad får man en äldre bil med högre komfort, men det är fasen alltid upp mot 20-30k mil de har gått, och servad visst, men knackar och har sig överallt på bilarna.
Har kört denna, har gått väldigt lite (6000 mil), har superfina sommar och vinterdäck, servad som den ska:
http://www.blocket.se/gotland/Skoda_Octavia_1_6_102hk_Ambiente_Automat_40374581. htm?ca=19&w=1
Enda problemet är att jag inte vet vad jag tycker om färgen... ibland är den snygg och ibland inte. Men fan!
Jag tror jag kan få ned den till 50-55k.
Snålfan! Lägg på 50k istället, du har råd ;)
shut teh face
2012-06-20, 06:01
Snålfan! Lägg på 50k istället, du har råd ;)
Det handlar mest om att jag vill casha en bil, samtidigt som bufferten inte påverkas och att övriga kostnader passar in. Sen får man inte på något sätt äventyra sparbudgeten som är lagd närmsta tre åren.
Sådeså :)
Pepparkakssmurfen
2012-06-20, 09:50
OK jag har kollat runt en hel del, samt kört en del bilar, men framförallt kollat på nätet, priser, servicekostnader, kostnad för delar, omdöme etc.
Och då lutar det mot att jag fegar ur med en Skoda Octavia! :) Jag har kört volvos, merca, bmw och även en del SUV'ar, för samma kostnad får man en äldre bil med högre komfort, men det är fasen alltid upp mot 20-30k mil de har gått, och servad visst, men knackar och har sig överallt på bilarna.
Har kört denna, har gått väldigt lite (6000 mil), har superfina sommar och vinterdäck, servad som den ska:
http://www.blocket.se/gotland/Skoda_Octavia_1_6_102hk_Ambiente_Automat_40374581. htm?ca=19&w=1
Enda problemet är att jag inte vet vad jag tycker om färgen... ibland är den snygg och ibland inte. Men fan!
Du får nya karossen (2005-) för ungefär samma pengar. Mycket modernare känsla än i gamla octavian.
hahavaffan
2012-06-20, 10:37
Jag tänker köpa ny bil och har lite olika alternativ som jag pendlar mellan. Audi A5, Audi TT, Mercedes C Coupe (nya modellen), Jaguar XF och Porsche Cayman. Vilken föredrar kolopanelen? Jag kan absolut ingenting om bilar (alltså hållbarhet, funktion etc) och vill att allt ska funka.A5 om du har råd att smeta på med ALLT vad optik heter, för en standard A5 är bland det fulaste som rullar på vägarna idag. TT typ samma sak, den är en 100 % flickbil om du inte kryssar för allt på extrautrustningslistan. Nya C-coupe är nice, men imho saknas den där härliga kvalitetskänslan i alla MB under E-klass. Men den är fin som fan ändå! De större dieslarna kan varmt rekommenderas. Jaguar XF och Cayman har jag aldrig kört så det vet jag inte, men spontant känns det som att Porschen är skoj men våldsamt opraktisk, och Jaggan är dyr. Du gillar inte BMW eller?
mystic[-_-]
2012-06-20, 11:48
Kollat något på bmw 335 coupé m-sport? Rolig att köra och riktigt snygg.
Audi a5 s-line
Audi TT ifall du köper TTRS modellen, samma acc som r8an och bättre prestanda/krona än Cayman
Jaguaren har jag tänkt på också, men det är omöjligt att hitta någon som inte har den här förbannade gubbträ inredningen. Men Jaguaren tycker jag är ett bra alternativ istället för diverse pizzaglidarbilar, då den ändå påminner lite om aston martin på designen.
pragmatist
2012-06-20, 18:42
Octavia är en trevlig bil, om man kan överse med att den saknar ljudisolering. Min kompis har en Octavia -07 och är mycket nöjd (och möjligen lomhörd).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.