Visa fullständig version : I vilka länder anses muskler vara "status"?
Hej.
Tidigare i veckan bläddrade jag igenom ett gammalt nummer av Body Magazine där det stod att i Indien ger det ungefär samma status att ha stora muskler som det är att ha mycket pengar här i Sverige. Nu har jag själv inte besökt Indien men i exempelvis Thailand verkar de också vara väldigt fascinerade av det och många, män som kvinnor, kommer fram och klämmer eller står och glor som om man var en gud.
Nu är jag kanske inte tillräckligt stor för att sticka ut tillräckligt mycket i USA men även där känns det som något väldigt positivt. Det är inte alls som i Thailand men inte som här i Sverige där det ibland till och med är något negativt.
Om ni känner till andra länder får ni gärna fylla på.
Muskler är väl fascinerande oavsett land skulle jag tro fast sen har vi ju olika kultur som avgör hur vi beter oss och reagerar på saker t.ex. i sverige är det ju inte direkt lika tippat att någon kommer fram och klämmer på dig även om dom kanske vill. ;)
Rikard Jansson
2012-06-10, 14:48
Skulle kunna tänka mig att just Sverige är det landet där stora muskler är minst uppskattat, i praktiskt taget hela världen :)
Qudatullah Jamal
2012-06-10, 14:52
Martin aka Axon Löwgren har jag för mig skrev på sin blogg att när han var i Tunisien så var det tydligen annorlunda eftersom folk berömde hans kropp typ. Vet inte om den anekdoten var till någon nytta hehe men i alla fall.
Jag tror grejen här i Sverige handlar mycket om att det oftast för kallt för att kunna visa några muskler med alla kläder på och sen kommer jante och det faktum att folk i allmänhet är ganska asociala här.
Förresten hur stor tror ni man behöver vara i såna länder för att folk ska rövslicka en 24/7 då? Brad Pitt-form eller som nån gladiator på tv4??
Muskler är väl fascinerande oavsett land skulle jag tro fast sen har vi ju olika kultur som avgör hur vi beter oss och reagerar på saker t.ex. i sverige är det ju inte direkt lika tippat att någon kommer fram och klämmer på dig även om dom kanske vill. ;)
Nej, det var väl inte riktigt det jag menade utan snarare huruvida folk vill klämma på mina muskler eller inte :D
mystic[-_-]
2012-06-10, 14:55
Martin aka Axon Löwgren har jag för mig skrev på sin blogg att när han var i Tunisien så var det tydligen annorlunda eftersom folk berömde hans kropp typ. Vet inte om den anekdoten var till någon nytta hehe men i alla fall.
Jag tror grejen här i Sverige handlar mycket om att det oftast för kallt för att kunna visa några muskler med alla kläder på och sen kommer jante och det faktum att folk i allmänhet är ganska asociala här.
Förresten hur stor tror ni man behöver vara i såna länder för att folk ska rövslicka en 24/7 då? Brad Pitt-form eller som nån gladiator på tv4??
De frågade polaren om han tävla i mma. 176 cm och 93 i tävlingsform (runt 105 då) så större än det för att sticka ut på venice beach iaf
MathiasF
2012-06-10, 14:57
En resa som sticker ut är Bali som 16 -åring, hade börjat träna någon månad tidigare och det var inte ovanligt att kvinnor av olika ålder petade lite på en och sa "good massåll" o.d.
Arabländer + New jersey plus en liten del av kalifornien. Resten av världen hatar muskler.
Qudatullah Jamal
2012-06-10, 14:59
En resa som sticker ut är Bali som 16 -åring, hade börjat träna någon månad tidigare och det var inte ovanligt att kvinnor av olika ålder petade lite på en och sa "good massåll" o.d.
Horor.
MathiasF
2012-06-10, 15:01
Horor.
Så kan man ju också uttrycka sig, men då får du gärna låta bli.
Edit: Om du menade att det var horor som gav en komplimanger för man skulle köpa dem, nej, det var inte i dylika situationer.
Jag gissar att det uppskattas i varma länder med strandkultur. Hela medelhavsregionen Brasilien, U.S.A osv
Jag tycker egentligen inte svenskar är så avundsjuka som alla säger men trots att jag själv har mycket muskler så tycker jag att det kan se väldigt macho och kaxigt ut med killar med mer muskler än snittet. Tror också det handlar om att de flesta välbyggda glider in på stranden i små speedos, har bra hållning och ser allmänt självsäkra ut. Det skulle sticka i ögonen på mig med om jag var mindre och hade axlarna framför tårna.
Tror nog man ska vara närmare gladiator än Brad Pitt i alla fall.
Indonesien glömde jag! På bali hade jag och min farsa tre tanter som satt och masserade oss så fort vi låg på stranden. Morsan blev rosenrasande.
Verkar som om hela Asien ser väldigt positivt på mycket muskler.
ingen har uppskattat min tjockhet i sverige hittills iaf :D
Qudatullah Jamal
2012-06-10, 15:07
Edit: Om du menade att det var horor som gav en komplimanger för man skulle köpa dem, nej, det var inte i dylika situationer.
Då måste du varit jävlit biffig för en 16-åring. I Thailand fick jag och brorsan massa skamliga erbjudanden från mängder av horor och shemales men det var nog mer för att vi såg ut att ha pengar än vad det handlade om muskler. :(
Gabriel174
2012-06-10, 15:26
Horor.
:laugh:
filmjölk
2012-06-10, 15:27
I Bulgarien verkar de uppskatta muskler. Eller iaf dörrvakterna på krogar i Sunny Beach. "Excuse me mister, but how much do you bench?" är en standardfras. Följt av vad de själv tar i bänk.
MathiasF
2012-06-10, 15:35
Då måste du varit jävlit biffig för en 16-åring. I Thailand fick jag och brorsan massa skamliga erbjudanden från mängder av horor och shemales men det var nog mer för att vi såg ut att ha pengar än vad det handlade om muskler. :(
Jag har även varit i thailand och där var det som du säger hororna som gärna prutade ner sig själva när man gick förbi på trottoaren (något äldre, något muskulösare).
Indoneserna kändes lite öppnare och vänligare än thailänningarna som mest stod ut med turisterna. Som 16åring var jag visserligen lika lång som nu (186),
men särskilt grov var jag inte.
I Bulgarien verkar de uppskatta muskler. Eller iaf dörrvakterna på krogar i Sunny Beach. "Excuse me mister, but how much do you bench?" är en standardfras. Följt av vad de själv tar i bänk.
Tog du mer i bänk än dom? Viktigt sånt där!
Finns ju massor av stekare på stränderna runt medelhavet. Jag skulle säga att dom uppskattar muskler i Spanien, Portugal, Italien, Grekland, Bulgarien och Turkiet. Inte lika uppskattat i Österrike, Slovakien, Moldavien eller Vatikanstaten.
130kg finsk sisu
2012-06-10, 15:47
Här hemma i Finland är krogvaktutseendet ganska pop bland unga. Dvs 120-130kg fet, tjurnacke, svarta kläder och doijor. Om detta är muskeltycke vet jag dock inte. :)
Eddie Vedder
2012-06-10, 19:10
Skulle kunna tänka mig att just Sverige är det landet där stora muskler är minst uppskattat, i praktiskt taget hela världen :)
Det tror inte jag. Jag tror att stora muskler är något som anses vara "bra jobbat men fult" och att musklerna som sådana ger status men att man för den delen kanske inte ljublar för att folk sliter av sig tröjan mitt framför ögonen på en och slänger upp en dubbelbicce. Och jag tvivlar på att det är allmänt commes il faut i något land.
Historiskt har dock en muskulös kropp inneburit låg status bland män och en svag och blek kropp har symboliserat intellekt. Det vill säga de som tvingades slita med kroppen (pöbeln) och de som ägnade all energi åt intellektuellt arbete (eliten). Men så är det nog inte idag då fysisk disciplin är en statusmarkör.
Albin Eriksson
2012-06-10, 19:11
Synd bara att man inte överlever en vecka i Bulgarien, maten är ju totalt skit och smaklös.
Lite offtopic...
Förövrigt uppskattas muskler i USA, i alla fall i Las Vegas. :)
MathiasF
2012-06-10, 21:13
Det tror inte jag. Jag tror att stora muskler är något som anses vara "bra jobbat men fult" och att musklerna som sådana ger status men att man för den delen kanske inte ljublar för att folk sliter av sig tröjan mitt framför ögonen på en och slänger upp en dubbelbicce. Och jag tvivlar på att det är allmänt commes il faut i något land.
Historiskt har dock en muskulös kropp inneburit låg status bland män och en svag och blek kropp har symboliserat intellekt. Det vill säga de som tvingades slita med kroppen (pöbeln) och de som ägnade all energi åt intellektuellt arbete (eliten). Men så är det nog inte idag då fysisk disciplin är en statusmarkör.
Nåja, där talar du ändå om en specifik, kort tidsrymd i människans historia.
Har en arbetskamrat som är thaiboxare och rätt stor. Han har massa roliga berättelser om thaländare som vill klämma och blir impade. Uttryck som biig pooweeer osv näms hela tiden.
Själv är jag för liten för någon slutsats.
Jag tycker att det är lite för många av exemplen i tråden som snarast är exempel på hur man flirtar med turister för att de skall indikera så mycket annat än att ... det lönar sig att försöka flirta med turister.
Det är nog tämligen ovanligt att en muskulös kropp smäller högre än ett schysst jobb och gott om pengar statusmässigt.
Japan
http://www.mmaconvert.com/wp-content/uploads/post-images/alistair_overeem_girls_2.jpg
shadowfire
2012-06-10, 22:48
Japan
Han hade fått kämpa på riktigt om det varit svenska kvinnor som hängt i armarna. Med amerikanskor hade han högst troligt legat platt i asfalten.
MathiasF
2012-06-10, 23:00
Han hade fått kämpa på riktigt om det varit svenska kvinnor som hängt i armarna. Med amerikanskor hade han högst troligt legat platt i asfalten.
http://1.bp.blogspot.com/_PiAHbeJCzIo/S9S70LmyDSI/AAAAAAAABY4/gi8pWza7G4A/s1600/The-Fat-women-ride.jpg
Indien är det bisaraste jag upplevt, jag är hyffsat van vid uppmärksamhet och tyckte ganska bra om det i yngre år,
Jag hade med mig en snyggblond tjej med gryma former och stora tuttar ingen sa ett ljud till eller om henne, (då hade vi blivit varnade om det innan resan) jag fick höra div kommentrarer om min storlek hela resan, blev tom stannad och fotograferad av indier, och självklart några japanska turister. Hon sa efter resan att hon aldrig fått så lite uppmärksamhet någonsin och inte vart med om maken angående det bemötandet jag fick.
Thailand får man ganska mycker uppmärksamhet men vs indien så är det ingenting
Var nere i Goa i 3 veckor, för att begränsa området att det kanske är specifik goaindier som mer generellt tycker om muskler
Den tiden låg jag på runt 120kg med ok magrutor hyffsat med ådror och +50armar på en längd av 190 cm
Indien, Kuba och delar av USA t ex Kalifornien mm. Tror sådana ställen omgriper både klass och sociala fält fast som Tolkia sa, pengar och jobb smäller högt.
Eddie Vedders inlägg gäller också fortfarande på många ställen, det är inte en avslutad epok men geografiskt flyttad..
Albin Eriksson
2012-06-10, 23:57
Det är nog tämligen ovanligt att en muskulös kropp smäller högre än ett schysst jobb och gott om pengar statusmässigt.
Säkerligen smäller mycket pengar högre i 9 av 10 fall, men får nog utgå från att tråden avser vart det är häftigt/attraktivt/respektabelt att ha mycket muskler snarare än att jämföra med cash och glidarjobb.
Jag tycker att det är lite för många av exemplen i tråden som snarast är exempel på hur man flirtar med turister för att de skall indikera så mycket annat än att ... det lönar sig att försöka flirta med turister.
Jag förstår ju att de är ute efter någonting men jag tycker man märker stor skillnad mellan hur de bemöter mig och normalbyggda svenssons. Det hände kanske inte varje dag men åtminstone tjugo gånger under semestern i Indionesien så ropade de Arnold och Mr.Sweden efter mig och min farsa. Många frågade oss om vi var byggare och såg allmänt fascinerade ut.
Ofta blir de ju sura när man står och snackar skit utan att köpa något men det hände oss inte en enda gång. På flera massagesalonger (inte prostitution) vi besökte så hade jag två tjejer som stod och knådade samtidigt osv.
Misstolka inte; Jag säger inte att hela landet föll för oss men vi var ett tjugotal släktingar som åkte tillsammans och den delen av de manliga släktingarna som inte har några muskler gick i våran skugga hela tiden.
Tror säkert också det är väldigt sällsynt att muskler ska slå ut pengar och fint jobb, var nog mer en överdrift av skribenterna i Body Magazine.
Japan
http://www.mmaconvert.com/wp-content/uploads/post-images/alistair_overeem_girls_2.jpg
Är man kampsportsstjärna i Japan så är man :)
Har hört flera historier från några av våra svenska kampsportare. De ska ha haft tjejer som plingat på dörren varje minut.
Indien är det bisaraste jag upplevt, jag är hyffsat van vid uppmärksamhet och tyckte ganska bra om det i yngre år,
Jag hade med mig en snyggblond tjej med gryma former och stora tuttar ingen sa ett ljud till eller om henne, (då hade vi blivit varnade om det innan resan) jag fick höra div kommentrarer om min storlek hela resan, blev tom stannad och fotograferad av indier, och självklart några japanska turister. Hon sa efter resan att hon aldrig fått så lite uppmärksamhet någonsin och inte vart med om maken angående det bemötandet jag fick.
Thailand får man ganska mycker uppmärksamhet men vs indien så är det ingenting
Var nere i Goa i 3 veckor, för att begränsa området att det kanske är specifik goaindier som mer generellt tycker om muskler
Den tiden låg jag på runt 120kg med ok magrutor hyffsat med ådror och +50armar på en längd av 190 cm
Låter härligt. Du är ju jävligt stor så du lär väl dra uppmärksamhet vart du än går men det måste vara kul att folk stannar och ber om att få ta kort pga av beundran.
jag var halvtanig, eller mest bara nedbantad och hade inte tränat på typ 3månader och vandrat en massa i kina.
befann mig sen i indien, och fick också den uppmärksamheten.
har inte med muskler att göra.
Eddie Vedder
2012-06-11, 07:43
Upplys mig då du som kan. Och hur kan du säga att den är specifik? Den kroppsarbetande pöbeln och den intellektuella eliten är knappast en åkomma som är kort och specifik.
I Brasilien är hudfärg en markör för social status. Framförallt i överklassen ska jag tillägga.
prOtotype
2012-06-11, 08:11
När jag var nere i indonesien senast, för några år sedan så var det en del indonesier som använde blekningskrämer för att bli ljusare i hyn, då bränna antyder att man måste vara ute och grovarbeta.
MathiasF
2012-06-11, 08:18
Upplys mig då du som kan. Och hur kan du säga att den är specifik? Den kroppsarbetande pöbeln och den intellektuella eliten är knappast en åkomma som är kort och specifik.
I jägare-samlare samhällen var knappast samlarna eliten.
Sen kan vi dra det till extremer och nämna ö-samhällen med de starka krigarna som styrde långt efter intågandet av "den intellektuella eliten" i europa t ex.
I Brasilien är hudfärg en markör för social status. Framförallt i överklassen ska jag tillägga.
När jag var nere i indonesien senast, för några år sedan så var det en del indonesier som använde blekningskrämer för att bli ljusare i hyn, då bränna antyder att man måste vara ute och grovarbeta.
Jag har inte nämnt något om hudfärg.
Eddie Vedder
2012-06-11, 08:22
I jägare-samlare samhällen var knappast samlarna eliten.
Hur definierar du "eliten"? Bara för att man i ett primitivt samhälle är ledare ser jag det inte som eliten. Men visst, jag är med på det du säger och jag undvek medvetet primitiva samhällen eftersom det är helt irrelevant i en sån här diskussion. Och att det är en specifik tid var det jag vände mig emot. Där har du fel för det handlar trots allt om tusentals år och flera olika geografiska kontexter.
EDIT: Utan att ha samma kunskaper om jägare-samlare inbillar jag mig att det även då var så att man såg upp till de gamla. Och såg dem som mer lärda och kunniga än de starka unga männen.
awesomooo
2012-06-11, 08:25
Jag tänker mig länder så som Serbien, Italien, Bosnien, Albanien, Bulgarien etc. eftersom att en majoritet av dom som gillar Ronnie Coleman, Jay Cutler etc. på facebook är från dessa trakter lol.
Dom gångerna jag har varit i USA så har man inte direkt sett rippade muskelbyggare : P
AhmedGrisen
2012-06-11, 12:47
finns det verkligen land där folk inte blir fascinerade av stora muskler?
I antikens Grekland hade man en lag som föreskrev att alla ynglingar en gång om året skulle inspekteras nakna offentligt.De som var välbyggda och starka fick lovord,men de som var slappa och feta pga slöhet blev bestraffade.Och ni vet väl hur statyerna från den tiden såg ut.Vem minns inte grabbarna Titermos,Euthymos och Bybon.Eller den sexfaldiga olympiska mästaren Milo från Kroton."Det är vanhedrande för en människa att försumma sin kropp när hon blir äldre.Ingen vet vad hon skulle kunna uträtta om hon höll sig välskapad och stark i kroppen"Sokrates.
finns det verkligen land där folk inte blir fascinerade av stora muskler?
Det varierar garanterat. De flesta blir nog facinerade om man ser en kille på 180 cm och 120 KG rippad skutta förbi, men om man uppskattar det är en annan sak. I Sverige skulle jag nog gissa på att det ger mer av ett "freakshow"-intryck (givetvis beroende på hur stor man är).
Det där kan jag inte hålla med om. Från säg 1700-talet och framåt kanske. Innan dess rådde fortfarande krigaridealet(adeln skulle visserligen vara bildad men utgjorde också en krigarklass).
Det har inte handlat om att ha en svag kropp. Det har snarare handlat om att grovarbeta. Grovarbete har närapå alltid setts som vanhedrande. Men en stark och vältränad kropp har nästan alltid setts som något väldigt positivt då det krävs en vältränad kropp för att kunna slåss. Hos män då naturligtvis. Idealkvinnan skulle vara blek och slapp:)
Vidare kan jag inte hålla med om att intelligensen har hållits högst. I många samhällen har det varit så ja, men jag måste nog säga att i lika många samhällen på alla möjliga nivåer av civilisation har man gett förmågan till fysiskt våld minst lika hög status.
Landström
2012-06-12, 00:01
Status eller inte men efter en vecka på Cyperns stränder så förstår jag fördelarna med en bra form ;)
Vilket jävla slöseri med bra form genom att bo i Kiruna *grr* ;)
Det där kan jag inte hålla med om. Från säg 1700-talet och framåt kanske. Innan dess rådde fortfarande krigaridealet(adeln skulle visserligen vara bildad men utgjorde också en krigarklass).
Det har inte handlat om att ha en svag kropp. Det har snarare handlat om att grovarbeta. Grovarbete har närapå alltid setts som vanhedrande. Men en stark och vältränad kropp har nästan alltid setts som något väldigt positivt då det krävs en vältränad kropp för att kunna slåss. Hos män då naturligtvis. Idealkvinnan skulle vara blek och slapp:)
Vidare kan jag inte hålla med om att intelligensen har hållits högst. I många samhällen har det varit så ja, men jag måste nog säga att i lika många samhällen på alla möjliga nivåer av civilisation har man gett förmågan till fysiskt våld minst lika hög status.
Obs skillnaden mellan vältränad/funktionsduglig och "stora muskler".
Eddie Vedder
2012-06-12, 09:17
I antikens Grekland hade man en lag som föreskrev att alla ynglingar en gång om året skulle inspekteras nakna offentligt.De som var välbyggda och starka fick lovord,men de som var slappa och feta pga slöhet blev bestraffade.Och ni vet väl hur statyerna från den tiden såg ut.Vem minns inte grabbarna Titermos,Euthymos och Bybon.Eller den sexfaldiga olympiska mästaren Milo från Kroton."Det är vanhedrande för en människa att försumma sin kropp när hon blir äldre.Ingen vet vad hon skulle kunna uträtta om hon höll sig välskapad och stark i kroppen"Sokrates.
Bra argument från er båda. :) Men jag tror just skillnaden på den muskulösa kroppen som kommen av grovarbetet och det atletiska idealet är annorlunda. Jag kanske borde ha förtydligat mig där. Atletisk och vaskulär må ha varit idealet (statyerna) men det är inte vad jag tänker på när jag läser en sån här diskussion. Alla romerska och grekiska statyer är ju spetor med Koloögon sett. ;)
Att de intellektuella inte alltid varit elit köper jag också. Men jag tror ändå att det förekommit i tillräckligt många kontexter genom historien för att inte viftas bort som "en specifik period".
Muskler är alltid positivt, även i Sverige.
Men människor med BARA muskler, och inget annat, som desperat försöker visa sin kropp vart de än går och som varken har utseende, intelligens eller pengar, är sjukt avtändande (naturligtvis).
Om man däremot är intelligent, har pengar, bra gener, klär sig väl, beter sig väl och DESSUTOM är stor och rippad, så ökar det bara statusen ännu mer.
krubkungen
2012-06-12, 10:21
Det varierar garanterat. De flesta blir nog facinerade om man ser en kille på 180 cm och 120 KG rippad skutta förbi, men om man uppskattar det är en annan sak. I Sverige skulle jag nog gissa på att det ger mer av ett "freakshow"-intryck (givetvis beroende på hur stor man är).
I Svergie så kommer polisen och frihetsberövar dig för att du har "för" bra form ;)
Bodybuilding är väl rätt stor sport i Saudiarabien.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.