handdator

Visa fullständig version : Sol och hormoner?

Lellan
2012-06-09, 21:29
(orkar inte googla, sry)

Alltså, det här soleneländet, jag blir helt jävla fucked personlighetsmässigt av sommar. Är inte mig själv, tål inte mig själv, borde låsas in. Dvs.. som en slags svår, långvarig pms. Vilket gav mig tanken: påverkar SOL hormoner på något sätt?

Hur osv? Tack på förhand!

Sniggel
2012-06-09, 23:03
Antagligen. Ljus påverkar serotonin-nivåer tror jag. Det brukar oftast vara positivt. Iaf för oss nordbor.
D-vitaminnivåerna brukar öka för de flesta eftersom de flesta exponerar en del hud åtminstone sett över hela sommarperioden. D-vitamin påverkar kring 600 olika gener i kroppen (har jag för mig jag hört på någon föreläsning) så det kan ju helt klart finnas gener som uttrycks mer eller mindre och som har en direkt eller indirekt påverkan på humöret.
Men jag antar att de flesta (nordbor) mår bättre av solljus.

Lellan
2012-06-09, 23:07
Antagligen. Ljus påverkar serotonin-nivåer tror jag. Det brukar oftast vara positivt. Iaf för oss nordbor.
D-vitaminnivåerna brukar öka för de flesta eftersom de flesta exponerar en del hud åtminstone sett över hela sommarperioden. D-vitamin påverkar kring 600 olika gener i kroppen (har jag för mig jag hört på någon föreläsning) så det kan ju helt klart finnas gener som uttrycks mer eller mindre och som har en direkt eller indirekt påverkan på humöret.
Men jag antar att de flesta (nordbor) mår bättre av solljus.

Hmm...du försöker säga att jag inte är nordbo? :MrT:

Förresten så verkar min son isf ha ärvt det. Han har ritat en massa bilder på dagis som består av en sol som sticker folk i ansiktet. Plus att han får ngt slags rage soliga dagar. Häromdagen förvandlades han till exorcistunge, sånt händer aldrig när det regnar.

Vi äro väl vampyrer el nåt. :(

Sniggel
2012-06-10, 14:28
Med nordbo menade jag egentligen "Någon som inte får så mycket sol" så det hade inget med genetiskt ursprung att göra.

Den som får för lite av något, brukar må bättre när den får i sig mer av det, typ.

dluddeckens
2012-06-10, 15:06
Hmm...du försöker säga att jag inte är nordbo? :MrT:

Förresten så verkar min son isf ha ärvt det. Han har ritat en massa bilder på dagis som består av en sol som sticker folk i ansiktet. Plus att han får ngt slags rage soliga dagar. Häromdagen förvandlades han till exorcistunge, sånt händer aldrig när det regnar.

Vi äro väl vampyrer el nåt. :(

Knappast till någon tröst för dig kanske, men jag blir också helt fucked up. Går från pigg och glad till extremt nedstämd med väldigt märkliga tankar.

På vintern är jag mycket jämnare i humör - på gott och ont.

Lellan
2012-06-10, 15:25
Med nordbo menade jag egentligen "Någon som inte får så mycket sol" så det hade inget med genetiskt ursprung att göra.

Den som får för lite av något, brukar må bättre när den får i sig mer av det, typ.

Jo, jag är med.. Nu är det lite svalt också, så fattar ändå lite bättre.. ;P

Knappast till någon tröst för dig kanske, men jag blir också helt fucked up. Går från pigg och glad till extremt nedstämd med väldigt märkliga tankar.

På vintern är jag mycket jämnare i humör - på gott och ont.

Ingen tröst, men typ den första av det här slaget jag har kontakt med! Min nya arbetskollegas make är tydligen likadan, hon tappade typ hakan när hon hörde mig för hon trodde han bara fått för sig nåt. Men vi finns, fler än en - tydligen.. inte bra, men ändå, ingen fattar ju.

I höstas sökte jag för det, tänkte om det var ngt kemiskt, men läkaren remitterade mig till kurator som tycker jag gör helt rätt (dvs utsätter mig för solen osv, men det är ändå ganska mkt blodsmak i munnen så här i början av sommaren). Gå i idé vore nog nåt, om man fick.

Jobbigast är nästan att man inte vet med vädret, så vågar inte planera så mkt under sommaren.. hur gör du? Känns alltid som det behövs en massa återhämtning efter soliga dagar tex.. och när det är soligt varje dag, det känns övermäktigt.

Qudatullah Jamal
2012-06-10, 15:45
Kan det med andra ord vara farligt att sola ballen? (seriös fråga, ja)
Tror jag har hört nånting om man bör täcka över den när man solar så det vore skönt att få reda ut det.

Annars tror jag folk och i synnerhet kvinnor känner en stress och press över hela den här hypen att man måste vara så jävla brun under sommaren och att det måste badas, drickas, sporta, åka vattenskoter, grilla, spela kub, måla huset, tvätta bilen, göra allt i ordning för semesterresan, spela brännboll, hoppa hage, plocka blommor, leka kurragömma, käka glass, lyssna på Gyllene Tider, hänga med grabbarna för att se fotbolls-EM, lämna barnen på scoutingläger, golfa, fiska, åka båt, följa börsen och göra det och det och det och det typ. Vilket inte blir hälsosamt i längden förstås, min teori.

King Grub
2012-06-10, 15:47
Kan det med andra ord vara farligt att sola ballen? (seriös fråga, ja)
Tror jag har hört nånting om man bör täcka över den när man solar så det vore skönt att få reda ut det.

Huden är väldigt tunn där; risken för cancer i penis ökar rejält. Antingen hudcancer eller cancer i själva penis.