handdator

Visa fullständig version : Förslag på maträtter

skev
2012-06-09, 17:06
Har bantat i några månader och ska nu prova o deffa lite för att bränna det sista fettet och låta magrutorna komma igen. Problemet: Jag avskyr att laga mat.

Jag började på 89 kg ligger nu på 70-72 kg och nu ska sista fettet runt buken fan i mig bort en gång för alla men vad fasiken ska jag äta? Jag vet att man kan äta mindre bara men alltså jag är verkligen usel på att laga mat och har noll fantasi så jag vill ha enkla rätter som är bra för en deff (alltså så att jag får i mig protein, vitaminer och fett som jag behöver). Jag har inga problem med "tråkig" mat som kanske inte smakar nått och jag har inga problem med att äta samma sak jämt, jag äter ingenting sött som godis eller dricker läsk heller. Att jag är dålig på att laga mat innebär ju även att det hjälper till att göra mig fet eftersom det blir "dålig" mat så att säga.

Drömscenariot vore ju ett piller som ger mig allt jag behöver eller att bara äta en burk tonfisk så är allt jag behöver uppfyllt men det är tyvärr inte sant.

Vad är det enklaste man kan äta som fortfarande täcker allt? Havregrynsgröt och några ägg till frukost. en burk tonfisk och ris till lunch och middag typ? Det kan vara precis hur tråkigt och smaklöst som helst bara det ger mig det jag behöver så att säga. Jag vet att det finns massor av guider och liknande men jag vill bara ha några superenkla måltider som man knappt behöver tillaga sen äter jag bara så mycket så att jag håller mig hungrig.

Jag är rätt inställd på att köra 1 dl havregrynsgröt och 2 ägg till frukost då man står sig bra på det och får i mig protein men lunch och middag? Förslag mottages tacksamt.

begt
2012-06-09, 17:15
Kyckling är lätt att laga i ugn (krydda med salt och dragon eller liknande)... Laga mycket på en gång och så gör du matlådor, bara att micra lite snabbt sen. Till det kan du ha lite ris och en massa wokmix som du steker typ kryddat med peppar eller något.

JakeShaft
2012-06-10, 13:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178477&highlight=Vad+har+%E4tit+idag
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768&highlight=Vad+har+%E4tit+idag

skev
2012-06-10, 16:24
Hmm ja det får nog bli lite kyckling ändå (avskyr kyckling i alla dess former tyvärr). Köpte på mig en jäkla massa ägg, tonfisk, alaska pollock och keso igår för att täcka protein men efter att ha läst på alla förpackningar får jag nog traska och köpa lite proteintillskott ändå. Funderade på kaseinprotein då det verkar enklare att handskas med då det bryts ned långsammare.

Ris potatis, pasta och bulgur? Ofta när man läser om vad folk äter så är det mest kött och grönsaker men inte något tillbehör så att säga. Ris har man väl sett nånstans men aldrig potatis tror jag?

Kyckling, pollock och tonfisk är det lite hugget som stucket vilket man väljer? Annars är ju tonfisk riktigt enkelt att bara mosa ihop med lite grönsaker o göra sallad eller nåt.

begt
2012-06-10, 17:40
En bra krydda till tonfisk är citronpeppar. Rödlök passar bra till det också.

skev
2012-06-10, 19:53
Du rödlök lät verkligen inte dumt till tonfisken, blir att testa imorn, plus att införskaffa en mixer och mixa havregryn, proteintillskott och mjölk plus 2 kokta ägg som frukost.

skev
2012-06-10, 20:15
Jaha nej men det här går ju inte ihop sig, som jag räknat ut det (fattade knappt vad allt innebär dock) så ska jag behöva ca 2700 kcal om dagen, dra bort 700 för en lagom minskning som jag tycker så behöver jag 2000 kcal alltså.

Det jag tänkt käka är frukost havregrynsgröt plus 2 kokta ägg. lunch 1 burk tonfisk plus 125g keso och samma sak till middag eller vad man säger. Detta summeras till 1332,5 kcal om jag räknat rätt och sidan jag tog värdena ifrån stämmer (dreamfix.se). Jag behöver alltså hela 700 kcal till? Det är ju 2 hela burkar tonfisk till då :p. Eller vad skulle ni försökt lägga till? Grönsaker och frukt käkar jag lite som jag känner för plus att jag äter omega-3 tabletter och nån vitamin tablett till det. Jag har tänkt att traska och köpa whey 80 imorn med och det vet jag inte hur mycket det lägger till då heller.

begt
2012-06-10, 20:17
Kycklingfilé/kött/fisk och broccoli kan du lägga till i och med de där 700 kilokalorierna. Skulle jag ha gjort.

skev
2012-06-10, 20:53
Ja jag får väl ge mig på att koka lite fisk och käka sen lite broccoli och andra grönsaker till den. Blir mycket av det bara, inte mycket kcal i varken fisken eller broccoli/grönsaker. Men men det ger väl lite utrymme för "misstag" antar jag :). Verkar kcal stämma som jag har?
Tonfisk i olja 354 kcal x 2
Keso 232,5 kcal (en halv förpackning, 125 g) x 2
Havregrynsgröt (1dl gryn) 100 kcal

Pretorian
2012-06-10, 20:58
Potatis är enligt mig en av de bästa kolhydratskällorna. Tycker det är många som äter det. Smakar gott och mättar relativt bra.

skev
2012-06-10, 22:03
Ja alltså jag älskar potatis men som jag fattat det så mindre kolhydrater = mindre glukos = högre fettförbränning? Men man kanske inte ska kapa kolhydrater helt och potatis kanske inte är så "farligt" i sammanhanget?

Pretorian
2012-06-11, 06:54
Ät potatis om du tycker det är gott. Det där med "glukos" är för komplicerat för mig.

begt
2012-06-11, 07:01
Ja alltså jag älskar potatis men som jag fattat det så mindre kolhydrater = mindre glukos = högre fettförbränning? Men man kanske inte ska kapa kolhydrater helt och potatis kanske inte är så "farligt" i sammanhanget?

Det där med kolhydrater vs. fett i fettförbränningssyfte kan du bara glömma. LCHF-arna glömmer ofta (eller så vet de inte) att det jämnar ut sig under dagen. Om du under diet springer på morgonen efter frukost och bränner relativt mycket kolhydrater så bränner du mer fett senare än du gjort annars.

Bry dig bara om kalorier.

Sheogorath
2012-06-11, 07:37

Det där är bara trams. Det låter som att du skulle ha nytta av grundläggande näringslära. Läs och lär här på forumet. :thumbup:

Eddie Vedder
2012-06-11, 07:39
Det där är bara trams. Det låter som att du skulle ha nytta av grundläggande näringslära. Läs och lär här på forumet. :thumbup:

Just det fetmarkerade är ju i och för sig helt rätt. :) Det är ju bara det att det förefaller tämligen irrelevant för kroppsfettbalansen. Men att fettförbränningen försämras ju mer kolhydrater man äter är ju inte trams.

Sheogorath
2012-06-11, 08:03
Just det fetmarkerade är ju i och för sig helt rätt. :) Det är ju bara det att det förefaller tämligen irrelevant för kroppsfettbalansen. Men att fettförbränningen försämras ju mer kolhydrater man äter är ju inte trams.

Jag dristade mig till att anta att personen i fråga var intresserad av fettbalansen, inte den akuta fettförbränningen/fettinlagringen.

Men sure, rätt ska va rätt osv.

Till trådskaparen: du kan äta kolhydrater utan att behöver påverka din fettmängd negativt. Det är hur många kalorier totalt som protein, fett och kolhydrat ger som avgör om vikten går upp eller ner.

skev
2012-06-11, 16:59
Vad bra då behöver jag inte bry mig så mycket men säg så här (rent teoretiskt då såklart) om jag har att välja på protein vs kolhydrater om man nu kan säga så så vinner proteinet över kolhydraterna i fettförbränning?

Aldrig provat deffa så här seriöst men tänkte att det vore kul att testa att köra på rejält för en gångs skull i en månad eller två och se hur resultatet blir. Vart glatt överraskad när jag handlade idag och såg att ärtsoppa inte är helt onyttigt det heller, hyffsat jämn fördelning på allt och blev rätt bra att fylla upp mina resterande kcal med :). Hällde i lite broccoli med vilket vart oväntat nog gott :p.