handdator

Visa fullständig version : Kan jag vänta med kolhydraterna?

Probio
2012-06-09, 15:43
Behövs kolhydrater snabbt efter träningen, eller kan jag vänta med dem och äta t ex pasta i samband med middagen ~1,5 timma efteråt?

vicarious
2012-06-09, 15:55
Vad tränar du och hur ofta? Är det vanlig styrketräning så är det inga problem att du väntar.

dauit
2012-06-09, 15:57
det beror på vad för träning, kondition, ja
styrketräning inte lika viktigt, eftersom glykogendepåerna inte töms till fullo vid styrketräning, men det skadar inte iaf. och ja då kan du lika gärna vänta tills middagen som äter senare!

Probio
2012-06-09, 15:58
Vad tränar du och hur ofta? Är det vanlig styrketräning så är det inga problem att du väntar.

Det är vanlig styrketräning, 4-5 dagar i veckan, få reps (deff).
Alltså inte flera pass om dagen, utan ett enda.

Men proteiner är viktigt att man får i sig relativt snabbt?

vicarious
2012-06-09, 15:59
Det är vanlig styrketräning, 4-5 dagar i veckan, få reps (deff).
Alltså inte flera pass om dagen, utan ett enda.

Men proteiner är viktigt att man får i sig relativt snabbt?

Då kan du vänta, ingen fara. Ja protein är viktigast så ta något snabbt direkt efter träningen.

maRRtin
2012-06-11, 13:06
Då kan du vänta, ingen fara. Ja protein är viktigast så ta något snabbt direkt efter träningen.
Fast, bevisen för att man bör göra det, är inte övertygande dom heller.
Så länge dagsintaget av protein är tillräckligt gör det förmodligen en marginell skillnad. Men det gör å andra sidan ingen skada heller med något protienrikt efter passet, om inte annat så blir det kanske lätta att få i sig tillräckligt med protein, sett över hela dagen.

http://traningslara.se/effekten-av-proteinpulver-och-styrketraning-under-12-veckor/

Eddie Vedder
2012-06-11, 15:04

det beror på vad för träning, kondition, ja
styrketräning inte lika viktigt, eftersom glykogendepåerna inte töms till fullo vid styrketräning, men det skadar inte iaf. och ja då kan du lika gärna vänta tills middagen som äter senare!

Som vanligt vill jag även inflika att det där är sjukt överskattat för konditionsträning också. Är det någon träning där man verkligen inte behöver kolhydrater är det ju distansbaserad konditionsträning. Jag tror definitivt att styrketräning blir mer lidande av låga glykogennivåer i musklerna än joggning exempelvis.

Jag säger alltså inte emot er men vill bara utveckla det där med konditionsträningen lite. Givetvis blir det skillnad om man kör högintensiv konditionsträning och/eller väldiga mängder.

vicarious
2012-06-11, 15:37
Fast, bevisen för att man bör göra det, är inte övertygande dom heller.
Så länge dagsintaget av protein är tillräckligt gör det förmodligen en marginell skillnad. Men det gör å andra sidan ingen skada heller med något protienrikt efter passet, om inte annat så blir det kanske lätta att få i sig tillräckligt med protein, sett över hela dagen.

http://traningslara.se/effekten-av-proteinpulver-och-styrketraning-under-12-veckor/

Nä precis men better safe than sorry. Vassle är dessutom såpass billigt :)