Visa fullständig version : Behöver få i mig mer protein idag! Vad äta?
DansAnna83
2012-06-08, 17:40
Jag har bara fått i mig 53 g kolhydrater idag! Jag ska ha i mig 130! Vad kan jag äta som inte inehåller så mycket kalorier men som ändå är gott?
King Grub
2012-06-08, 17:44
Protein eller kolhydrat?
ps3fanswe
2012-06-08, 17:52
Anna83 du har fått
Jätte bra tips i din andra tråd.
Ät mkt kyckling/kött/fisk ta sedan några potatisar eller 1 dl ris å
Mkt sallad.
Jag har bara fått i mig 53 g kolhydrater idag! Jag ska ha i mig 130! Vad kan jag äta som inte inehåller så mycket kalorier men som ändå är gott?
Gå ner i köket
Ta fram valfritt livsmedel
Kolla innehållsförteckningen
Mät upp rätt mängd så att du kommer upp i 77g protein.
Annars kan du ju typ göra några mackor & dra ett paket mjölk :)
Kvarg. Det finns bara kvarg. Ett helt paket ger 60 gram protein och det går snabbt att äta.
Talvathir
2012-06-08, 18:24
Proteinfluff :thumbup:. Om du har kasein hemma då förstås..
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
DansAnna83
2012-06-08, 18:49
Oj,jag ska ha i mig mer proteiner inte kolhydrater!
Bra protein källor!
Kvarg
Keso
Ägg
Kyckling
Kött
Fisk
Tonfisk får en egen rad:)
Några exempel
Kvarg. Det finns bara kvarg. Ett helt paket ger 60 gram protein och det går snabbt att äta.
Njaeee, inte förrän man är deffskadad. :D 300g kycklingfile går t.ex. 1000ggr snabbare att mumsa i sig. Kvargen är dock smidig och mättande.
Pretorian
2012-06-08, 19:28
Har du redan missat det jag skrev!? Ät 500 gram fågel fisk eller mittemellan (kött). Vi var ju överens om det, eller?
aldoschadewitz
2012-06-08, 19:34
Har du redan missat det jag skrev!? Ät 500 gram fågel fisk eller mittemellan (kött). Vi var ju överens om det, eller?
hahahaha +1
DansAnna83
2012-06-08, 19:45
Jag är helt virrigt haha :P Så klart :)
Ojojoj... Vart är världen påväg.
Seriöst. Kan du inte starta en tråd som blir "sticky" här. Känns som det poppar upp en ny tråd varannan dag. (7:e tråden)
Sen kan du väl se vad du skriver protein och kolhydrater är så vitt jag vet inte samma sak.
Seriöst. Kan du inte starta en tråd som blir "sticky" här. Känns som det poppar upp en ny tråd varannan dag. (7:e tråden)
Sen kan du väl se vad du skriver protein och kolhydrater är så vitt jag vet inte samma sak.
Lite trevligare attityd emot damen i fråga. Låt henne starta sina trådar och be om hjälp.
Man kan skriva fel. Shes a human.
Albin Eriksson
2012-06-08, 23:26
Lite trevligare attityd emot damen i fråga. Låt henne starta sina trådar och be om hjälp.
Man kan skriva fel. Shes a human.
Dock kan man skita i att starta två likadana trådar, eller starta en extra när man precis fått hjälp i den första.
Dock kan man skita i att starta två likadana trådar, eller starta en extra när man precis fått hjälp i den första.
Ja visst kan hon göra de. Men man kan ha en trevligare attityd emot henne då=)
DansAnna83
2012-06-09, 00:36
Ja visst kan hon göra de. Men man kan ha en trevligare attityd emot henne då=)
Tack! Jag uttryckte mig kanske lite otydligt oxå! Jag hade inte möjlighet att tillaga något precis där och då så det jag undrade va om det fanns något smidigt att köpa färdigt att stoppa i sig! Äta i farten liksom :) Jag ska se till att tänka längre än näsan räcker nästa gång jag startar en tråd!
Albin Eriksson
2012-06-09, 01:17
Tack! Jag uttryckte mig kanske lite otydligt oxå! Jag hade inte möjlighet att tillaga något precis där och då så det jag undrade va om det fanns något smidigt att köpa färdigt att stoppa i sig! Äta i farten liksom :) Jag ska se till att tänka längre än näsan räcker nästa gång jag startar en tråd!
en burk keso?
En paket skinka?
Pretorian
2012-06-09, 06:26
Storkok på söndagen så du har massa matlådor?
Håller med Pretorian, "offra" (om man nu tycker att det är jobbigt) så du har vettig mat kommande vecka!
Storkok på söndagen så du har massa matlådor?
+1
Köp 2 kg ICA basic kycklingfilé för 100 spänn på ICA Maxi t.ex. Så kryddar du det och lagar det i ugn (kanske inte allt på en gång). Då har du massor med protein i 4-5 dagar.
Gör motsvarande med kött/fisk om du trivs med det.
Till det äter du massvis med broccoli, sallader osv. och lite sås. Därtill lite ris/potatis/pasta.
JakeShaft
2012-06-10, 13:25
Jag har alltid kvarg och keso hemma, båda är lätt att slänga i sig i farten och ger mycket protein. Kan tänka mig att många tycker keso är lättare, en burk (250g) ger 30g protein som man kan blanda med i princip vad som helst. 250g kvarg (ICA) ger 25g protein men kanske kräver lite mer omsorg om det skall bli gott.
Planering är lättast. Ibland när jag lägger om dieten ser jag inte hur jag skall få ihop det utan tillskott mer än en gång per dag men när man väl börjar planera ihop vad man skall äta så är man helt plötsligt uppe i "för mycket" protein. Att planera sina måltider är att föredra och de dagar det blir fel kan man slänga i sig en extra burk keso eller kvarg finns givetvis fler alternativ såsom tonfisk etc.
DansAnna83
2012-06-10, 14:51
Japp,storkok får det bli! Vi åkte till Gävle i helgen för att gå på student och dop! Så det blev svårt för mig att få i mig bra mat :/ Men då vet jag att keso är en bra "äta-i-farten" mat :D
Pinarello
2012-06-10, 15:04
Kvarg är extremt mycket godare än keso. Jag riktigt ryser när jag tänker på den där gryniga keson. Men det är ju jag det. :-)
Kvarg är extremt mycket godare än keso. Jag riktigt ryser när jag tänker på den där gryniga keson. Men det är ju jag det. :-)
Är du full eller? :D Keso är ljusår godare än kvarg. (Syftar på osmakade sorter)
Kvarg 500g Lidl. :D, = ca 62-63(?)g protein.
Blanda med coca-cola zero, sjukt gott.
Lär dig vilka livsmedel som innehåller mycket protein. Titta på innehållsförteckningarna. Främst animaliska produkter som kött, mejeriprodukter osv. Ett annat tips för att snabbt få tag på information är att söka. Använd google och skriv "proteinrika livsmedel", "proteinrik mat", "få i sig mycket protein", "äta mycket protein", eller liknande så ser du att det finns många identiska diskussioner.
Keso är ingen stor favorit heller. Kvargen fungerar fint naturellt :)
vicarious
2012-06-11, 09:47
Tur att vi alla tycker olika :)
Keso är såklart godast :D
Pretorian
2012-06-11, 10:33
Det är lika äckligt. Ryggbiff är godast! FACT!
Keso är godare men mättar inte ett skit. Mer kvarg till folket!
DansAnna83
2012-06-11, 13:00
Jag är inte så förtjust i någon av dem men den naturella keson kan man ju som sagt smaksätta så jag tror jag testar den :)
vicarious
2012-06-11, 13:01
Hitta nån proteinkälla du gillar istället. Trycka i sig sånt som man inte riktigt gillar är ju bara dumt.
DansAnna83
2012-06-11, 13:03
Hitta nån proteinkälla du gillar istället. Trycka i sig sånt som man inte riktigt gillar är ju bara dumt.
Är jag hemma så går det bra att få i sig men nu va vi ute och åkte massor och hade ingenstans att laga i ordning mat så då kanske jag får pina i mig keso eller kvarg :p
Är jag hemma så går det bra att få i sig men nu va vi ute och åkte massor och hade ingenstans att laga i ordning mat så då kanske jag får pina i mig keso eller kvarg :p
Häll i lite funlight i kvargen och rör om. Då smakar det som yoghurt. Har du inte testat det så måste du bara göra det.
DansAnna83
2012-06-11, 13:36
Häll i lite funlight i kvargen och rör om. Då smakar det som yoghurt. Har du inte testat det så måste du bara göra det.
Nä,det har jag inte testat :) Bra tips :)
Ne0phyte
2012-06-11, 23:30
haha! Mycket pedagogiskt och bra Pretorian :thumbup::thumbup:
LunaSpice
2012-06-12, 12:42
Håller med Begt, klockrent med kvarg och Fun Light! Borensberg? :D
DansAnna83
2012-06-13, 12:23
Håller med Begt, klockrent med kvarg och Fun Light! Borensberg? :D
Menar du om jag bor i Borensberg? Jag bor i Österstad :) Vad är de,knappt 1 mil från Borensberg :p
DansAnna83
2012-06-13, 12:26
Kämpar med att komma upp i 500 g kött/portion men jag kommer dit :p Jag har iaf gått ner lite i vikt,från 66,9 till 64,7 :) Jag brukar ligga på 64,4 kg och har svårt att komma under det så det ska bli spännande och se om jag kommer under nu! Hoppas det. JAg ska på 30 års fest på Lördag men det blir att ta med sig Loka ist för alkoholhaltiga drycker :p
Drick du lite alkohol om du känner för det. Det kommer inte göra någon skillnad i det långa loppet. Man får inte glömma att leva.
Drick du lite alkohol om du känner för det. Det kommer inte göra någon skillnad i det långa loppet. Man får inte glömma att leva.Samtidigt är avhållsamhet från alkohol ett av de enklaste sätten att minska kalorierna. Fast det gäller förstås inte om alkohol är det som ger livet mening.
Eller ... förresten ...
Handlar det om en 30-årsfest tycker jag bara man plågar sig själv om man ska strunta i att äta och dricka som man vill bara för att vinna en dag på deffen.
DansAnna83
2012-06-13, 13:08
Samtidigt är avhållsamhet från alkohol ett av de enklaste sätten att minska kalorierna. Fast det gäller förstås inte om alkohol är det som ger livet mening.
Eller ... förresten ...
Hehe,jag tror att jag förstår vart du vil komma :) Jag dricker väldigt sällan alkohol men har upptäckt att dem få ggr det händer så blir jag väldigt dålig dagen efter.Trotts att jag inte druckit speciellt mycket. Så jag får se hur jag gör :) Jag kommer att dansa på Fredag så då försvinner det massa kalorier då,hehe
DansAnna83
2012-06-13, 13:13
Handlar det om en 30-årsfest tycker jag bara man plågar sig själv om man ska strunta i att äta och dricka som man vill bara för att vinna en dag på deffen.
Hmm,sant! Maten tänker ´jag inte låta bli :p Men jag har legat med svår ångest dagen efter dem få ggr jag varit ut på sistone.Så jag vet inte om jag har sån stor lust att dricka.Men jag får se hur jag gör :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.